Holdet H22bmb VØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e)
Hold H22bmb VØ (H22bmb VØ, H22bmb VØ, H22bmb VØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forretningsplan/-model og Interessenter
Titel 2 Vækstvirksomheder
Titel 3 Årsregnskabet/-rapporten
Titel 4 Regnskabsanalysen start
Titel 5 Regnskabsanalyse fortsat
Titel 6 CSR
Titel 7 Opfølgning på 130 timers pulje
Titel 8 Strategisk analyse
Titel 9 Opsamling og test
Titel 10 Logistik
Titel 11 Mere om omkostninger
Titel 12 Aktivitetsoptimereing
Titel 13 Knap kapacitet
Titel 14 Investering
Titel 15 Finansiering, lån og rente

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Vækstvirksomheder

Eleverne skal kunne:
Udarbejde budgetter
Foretage simple priskalkulationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Årsregnskabet/-rapporten

Eleverne skal kunne:
Forstå virksomhedens registreringssystem
Opstille resultatopgørelse, balance og noter til både handels- og produktionsvirksomheder
Forstå særlige forhold omkring koncernregnskabet
Redegøre for grundlæggende krav til årsrapporten


Forløbet indeholder et PBL-forløb:
"Regnskabsmæssig behandling af forskning og udvikling"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 CSR

Eleverne skal kunne:
Redegøre for virksomhedens samfundsansvar og CSR-rapporteringens formål
Anvende Ashridges model, herunder fordele/ulemper for kommunikation af samfundsansvar
Udarbejde og analysere nøgletal til belysning af CSR indsatsen, herunder kvalitative data

Forløbet indeholder et PBL-forløb:
"Hvornår er en virksomhed bæredygtig?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Opfølgning på 130 timers pulje

Eleverne skal kunne anvende viden fra artikler og ledelsesberetning til at forklare ændringer i indtjeningen og kapitaltilpasningen, herunder inddrage DuPont modellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Strategisk analyse

Eleverne skal kunne:
Redegøre for strategibegrebet
Analysere værdikæde, vækststrategi, konkurrence strategi
og konkurrencesituationen i branchen
Analysere kritiske succesfaktorer
Analysere og udvikle BMC

Forløbet indeholder et PBL-forløb:
"Succesfulde virksomheder" med udgangspunkt i et virksomhedsbesøg på Hancock
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Opsamling og test

Repetition af årets pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Logistik

Eleverne skal kunne:

Forstå begrebet logistik.
Anvende Make og Buy modellen, samt diskutere lagermotiver og købsstrategier.
Udføre ABC analyser.
Analysere produktions styringssystemer og vurdere optimeringsværktøjer.
Forholde sig til transportformer og vurdere den logistiske effektivitet.
Forholde sig kritisk til CSR i logistikstyring.

Forløbet indeholder et PBL-forløb med besøg på DEIF A/S
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Mere om omkostninger

Eleverne bliver introduceret til differens begrebet og skal kunne forholde sig til virksomhedens omkostningsstruktur.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Aktivitetsoptimereing

Eleverne skal kunne:

Forholde sig til forskellige handlingsparametre.
Lave nulpunktsberegninger og anvende forskellige prisfastsættelsesmetoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Knap kapacitet

Eleverne skal kunne:

Anvende metoder til fastlæggelse af optimale afsætningsforhold ved en eller flere knappe metoder.
Kunne forholde sig til udvidelse af den knappe kapacitet og de begrænsninger, der ligger i det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Finansiering, lån og rente

Eleverne skal kunne:

Analysere den vertikale og den horisontale balancestruktur.
Forstå forskellige låneformer og deres fordele og ulmeper.
Beregne den effektive rente.
Vurdere finansieringsmuligheder ift. en investering.

Forløbet indeholder et PBL-forløb (valgfri mellem bogens 34.1 og 35.1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer