Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
E21 EO (E21 EO1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Genbrug af pap og papir
Dette er et projekt, som også kører som et EO-projekt i samarbejde med matematik og fysik. Eleverne skal 3D printe støbeforme, som kan forme en papir eller pap-masse. Der skal hentes viden hjem på hvordan papirmassen virker vha. af fysik og matematik.
Der ville bliver arbejdet med følgende mål:
Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende i nedenstående model:
Produktprincip
̶ opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
̶ anvende idegenereringsteknikker
̶ visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
̶ anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
̶ anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
̶ lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater
̶ formidle et produkt vha. tekniske tegninger
̶ argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
̶ foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data
Produktionsforberedelse
̶ anvende planlægningsværktøjer
udvælge værktøjer og apparater
̶ fremstille materiale- og styklister
Realisering
̶ arbejde med forskellige materialer og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed
̶ håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle værksted
̶ arbejde og færdes sikkert i værksted og laboratorier
̶ teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
̶ vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen
Derud over skal eleven kunne
̶ formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Det konkrete faglige stof, som er en del af de faglige mål, fremgår af indholdet af nøgletemaerne og valgtemaerne nedenfor.
Kernestof
1) Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Produktudvikling:
̶ et produkts udvikling fra idé til produktion, CAD, kvalitetsstyring og orientering om omkostninger ved indkøb og produktion
3) Produktions- og procesovervågning:
̶ måling og indsigt i måleinstrumenter
4) Materialeteknologi:
̶ materialers egenskaber, fremstilling, anvendelse, afprøvning og bearbejdning
5) Processer, maskin:
̶ maskinindustrielle arbejdsoperationer, herunder udarbejde begrundelse og grundlag herfor
6) Konstruktion, maskin:
̶ konstruktionselementer og faserne i et konstruktionsforløb, herunder konstruktionskvalitet
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EO1 aflevering
|
24-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56997369110",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56997369110",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56997369110"
}