Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T22asf MA (T22asf MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning fortsat
Pensum: Teknisk matematik 4. udgave, kapitel 13
Kernestof:
Integralregning; integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler, anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktion multipliceret med konstant, areal- og volumenberegninger, kurvelængde
Begreber:
- Integralregning
- Rumfang af omdrejningslegemer
- Ved drejning omkring x-aksen
- Ved drejning omkring y-aksen
- Partiel integration
- Integration ved substitution
- Kurvelængde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Vektorer i rummet
Pensum: Teknisk matematik 4. udgave, kapitel 15
Kernestof:
Geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler
Begreber:
- Vektorrepræsentation i 3D
- kartesiske, polære koordinater
- Opløsning af 3D vektor i komposanter
- Enhedsvektor
- Længde af 3D vektor
- Skalarprodukt i 3D
- Projektion
- Parameterfremstilling af ret linje i rummet
- Skæring mellem linjer i rummet
- Vektorprodukt (krydsprodukt)
- Parameterfremstilling af et plan i rummet
- Planets ligning på normalform
- Skæring mellem 2 planer
- Skæring mellem linje og plan
- Afstand mellem punkt og plan
- Afstand mellem punkt og linje
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt 3.2: Perspektiv
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Diskret matematik
Pensum: Mat A HTX på Systime.dk
- Kapitel 5: Diskret matematik
Materiale
- Matematik A forberedelsesmateriale fra 2016: Rekursionsligninger
Kernestof:
Diskret matematik; talfølger og rekursive følger, diskrete modeller
Begreber:
- Diskret matematik
- Talmængder
- Talfølger
- Rekursionsligninger
- Orden af rekursionsligning
- Lineær rekursionsligning
- Homogen eller ikke-homogen
- Samtlige løsninger for
- Homogen lineær førsteordens rekursionsligning
- Ikke-homogen lineær førsteordens rekursionsligning
- Newton-Rhapsons metode til numerisk ligningsløsning
- Division med rest: Modulo
- Euklids algoritme til bestemmelse af største fælles divisor
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Pensum: Teknisk matematik, 4. udgave, kapitel 17
Kernestof:
Differentialligningsbegrebet; eftervisning af løsning ved indsættelse, fuldstændig og partikulær løsning, løsningskurver og linjeelementernes sammenhæng med disse
Begreber:
- Differentialligning
- Seperationsmetoden
- Fuldstændig løsning
- Partikulær løsning
- Linjeelementer
- Løsningskurve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Pensum: Teknisk matematik, 4. udgave, kapitel 16
Begreber:
- Omskrivninger mellem parameterfremstilling, eksplicit og implicit form
- Vektorfunktioner:
- Ret linje
- Cirkel
- Ellipse
- Differentiation af vektorfunktion
- Lodret og vandret tangent
- Længde af kurve givet ved vektorfunktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58278991460",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58278991460",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58278991460"
}