Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T22a KIT (T22a KIT, T22a KIT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Field Research
I dette forløb introduceres eleverne til de 6 faser i kommunikationsarbejdet, og vi dykker herefter grundigt ned i de indledende faser, hvor kvantitativ og kvalitativ metode ofte kan anvendes til at afgrænse og fokusere en kommunikationsopgave.
Eleverne bliver bekendt med fordele og ulemper ved de forskellige undersøgelsesmetoder, og de skal ligeledes udarbejde et undersøgelsesdesign, der på én gang får indsamlet de nødvendige data, samtidig med at det tager højde for den moderne modtagers virtuelle firewall og skaber en brugervenlig og enkel oplevelse.
Metoder i særligt fokus som eleverne får viden om og selv udvikler undersøgelsesdesigns til er:
- A/B-test
- Quick and Dirty
- Fokusgruppeinterviews
- Observationer
- Danmarks Statistik
Eleverne skal i deres undersøgelser ligeledes forholde sig til etiske aspekter i forbindelse med dataindsamlingen for eksempel i forhold til at forholde sig til folks latente og manifeste holdning i kommunikationssituationen.
Anvendt materiale:
Kommunikation og IT A:
Kapitel 3.4 Forundersøgelse med Danmarks Statistik
Kapitel 4.1 Kvalitative og Kvantitative undersøgelser
Kapitel 4.2 Forskellen mellem kvantitative og kvalitative undersøgelser
Kapitel 4.3 Planlægning af målgruppeundersøgelse
Kapitel 4.4 De forskellige kvalitative metoder
Kapitel 4.5 Kvantitativ metode
MetodeNU:
Kapitel 2.2
Kapitel 2.3 Kvantitativ og Kvalitativ Metode
Faglige mål:
Forundersøgelse og - analyse
- udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- designe og gennemføre empiriske målgruppe- og brugerundersøgelser ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder, herunder observationsmetoder.
Kernestof:
Brugerforståelse og kommunikationssituation
- kvalitativ og kvantitativ dataindsamling, herunder metoder til observation
Etik, love og digital adfærd
- Brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Design af T-shirt til Studieretning
I dette tværfaglige forløb med Design B skal eleverne designe deres egne studieretnings T-shirts og dermed udvikle relevante fysiske produkter, som kan være med til at konkretisere og anskueliggøre muligheder og perspektiver i PR- og offentliggørelsesfasen.
Særligt vigtigt i forløbet er arbejdet med IT-værktøjer i form af Adobe Illustrator, hvorigennem eleverne skal opnå en bevidsthed om forskellen på og fordele og ulemper ved at arbejde i vektorgrafik frem for bitmap-grafik, som de typisk har beskæftiget sig med på 1.år.
I idéudviklingsprocessen introduceres eleverne til KIE-modellen og Åbne processen.
Farveteori, skrifttyper, ikoner, gestaltlove mm. indgår også i det faglige fokus, og forløbet afrundes med individuelle mundtlige præsentationer i forhold til overvejelser i processen.
Anvendt materiale:
Kommunikation og IT A:
Kapitel 1.3 Idéudvikling og KIE-modellen
Kapitel 1.4 KIE og Åbne-lukke processen
Kapitel 7.1 Med grafikeren på job
Kapitel 7.6 Layout med BOV
Kapitel 7.7 Farver
Kapitel 7.8 Typografi
https://www.makeruniverset.dk/makern%C3%B8rderiet/vektor-eller-bitmap-hvad-er-forskellen-og-hvad-bruges-de-til
https://www.vistaprint.dk
Faglige mål:
Produktion og evaluering
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
Kernestof:
Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
- farvelære og digitale farvesystemer
Produktudvikling og -test
- idegenereringsværktøjer og kreative procesværktøjer
- forskellige mediers udtryks- og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier.
Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Studietur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kampagne for Skive Basket
På baggrund af en case får eleverne i dette projekt mulighed for at udarbejde kommunikationsprodukter for en ekstern samarbejdspartner.
Vi lægger et fokus på kampagneteori. Særligt vigtigt er det at de forskellige faser i kommunikationsarbejdet kommer i spil i produktløsningen. Eleverne giver på bagkant af projektet et estimat på deres tidsforbrug i de respektive faser.
Hvor fokus hidtil har været på det grafiske, lægger vi i dette forløb vægt på betydningen af retoriske virkemidler og sproglig kreativitet i budskabsformidlingen og konsekvenserne i forhold til modtagerens afkodning af budskabet.
Eleverne introduceres til metoder til projektstyring, og i dette projekt får de som bunden opgave, at styre processen på baggrund af et Gantt-diagram med henblik på at kunne relatere denne metode til andre fremgangsmåder i kommende projekter.
I dialogen med opdragsgiver forventes eleverne at bruge deres udviklede materialer og konkrete idéer - for eksempel i form af moodboards eller skitser.
Anvendt materiale:
Kommunikation og IT A:
Kapitel 3.5: Kanalvalg
Kapitel 6: Kampagner og kommunikationsplanlægning
Kapitel 7.4: Spark idéerne igang
https://informatik-bog.dk/podcasts/
Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
- Udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- søge, anvende og vurdere relevant information om produktionen og kommunikationssituationen
- designe og gennemføre empiriske målgruppe- og brugerundersøgelser ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder, herunder observationsmetoder
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
- planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
Produktion og evaluering
- udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
Kernestof
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- kommunikationsstrategi og handlingsplan
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst
og tegn
Brugerforståelse og kommunikationssituation
- brugeranalyse, herunder forskellige målgruppers kultur, medieforbrug og situation
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet
Produktudvikling og test
- idégenereringsværktøjer og kreative procesværktøjer
- forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier
Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse
med fremstillingen af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Podcast til DR LYD
I dette forløb arbejder eleverne med teaseren som genre og skal selv udarbejde en teaser med udgangspunkt i et selvvalgt podcast-koncept på DRLYD.
Med udgangspunkt i øvelser og diskussioner om eget medieforbrug og medievaner skal eleverne i udviklingsfasen pitche deres program-idéer, lave en synopsis og udarbejde en afsenderanalyse/SWOT-analyse med særligt fokus på DR's Public Service forpligtelser og rolle i det danske medielandskab. Emner som hyperkompleksitet og mediekonvergens inddrages i denne sammenhæng.
Som afslutning på forløbet dokumenterede eleverne deres arbejde med det faglige stof i en vodcast af en varighed på højst 5 minutter. I forlængelse heraf blev der udarbejdet en selvevaluering over egen præsentationsteknik.
Anvendt materiale:
https://www.dst.dk/da/informationsservice/oss/mediebrug
s. 175-180 i ”Det kommunikerende menneske” af C. Bangsholm.
Marthinus, Klaus: "Innovation"
Kapitel 2.24: 'SWOT'
DR’s public service kontrakt 2019-2023
https://www.dr.dk/service/tilgaengelighed/public-service-kontrakten-2019-2023
DR - Medieudviklingen 2023 - den årlige rapport om udviklingen i danskernes medievaner.
Jørn Ingemann Knudsen ’Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder’
- Kapitel 3, 'Lingvistiske virkemidler' side 117-126
- Kapitel 4 ''Auditive virkemidler' side 151 - 162
Til udarbejdelse af Vodcast: https://screencast-o-matic.com/home
Debatten "Hvad skal vi med DR?", Danmarks Radio, 2018
Til redigering af lyd anvendes 'Adobe Audition'
Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
-undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen.
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
Produktion og evaluering
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
- opnå forståelse og erkendelse af de etiske aspekter i forbindelse med kommunikationsproduktionen
Kernestof
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- digitale og sociale mediers rolle i samfundet, herunder digitale subkulturer og mediefælleskaber
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn
Brugerforståelse og kommunikationssituation
- brugeranalyse, herunder forskellige målgruppers kultur, medieforbrug og situation
- datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
- afsenderanalyse, markedsforhold og den politiske, kulturelle og samfundsmæssige kontekst
Produktudvikling og -test
- forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Animationer - Kommunikationsmodeller
I dette forløb skal eleverne opnå bevidsthed om et bredt udvalg af kommunikationsmodeller og udviklingen i forhold til disse fra 1920'erne og til i dag. Dette gøres gennem mundtlige elevpræsentationer og oplæg af forskellige, udvalgte modeller.
Udviklingen fra transmissionsparadigmet til receptionsparadigmet skal eleverne visualisere i en kort animation, som de udarbejder i Adobe Animate. Denne skal baseres på udarbejdede skitser. Den færdige animation skal kunne anvendes til Åbent Hus arrangementer for fagstanden på skolen, så det er vigtigt, at eleverne i indkodningen tager højde for, at animationen skal kunne forstås af mange forskellige typer af modtagere.
Anvendt materiale:
Kommunikation og IT A:
Kapitel 2.1: De forskellige kommunikationskulturer
Kapitel 2.2: Kommunikationsforskning og modeller
Kapitel 3.9: Kommunikationsmodeller og sociale medier
Bangsholm, Claus: 'Det kommunikerende Menneske' side 25-35
Sepstrup, Preben: "Kommunikations- og kampagneplanlægning"
Kapitel 3: Kommunikationsteoriens grundmodeller, side 35 - 52
Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
Produktion og evaluering
- forklare og anvende forskellige metoder til idégenerering og brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter
Kernestof
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- kommunikationsmodeller, herunder forskellige interaktions- og involveringsformer til analyse af den givne kommunikationssituation
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn
Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
- skitser, mockups, storyboards og prototyper
Produktudvikling og -test
- idégenereringsværktøjer og kreative procesværktøjer
- forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige
medier
Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afsluttende projekt 2.g
I dette afsluttende projekt for året lægges der særligt vægt på elevernes projektstyringskompetencer, og at de i videst muligt omfang får inddraget eksempler fra flest mulige faser af kommunikationsarbejdet. Eleverne skal udvælge én af tre mulige cases og på baggrund af dette udarbejde en kampagne med en række kommunikationsindsatser, som præsenteres til en mundtlig årsprøve i faget, som i stort omfang afspejler den endelige eksamensform i faget.
I forløbet arbejder vi også med elevernes præsentationsteknik, og der sættes krav til inddragelse og brug af minimum 3 af Adobe Creative Clouds programmer i udførelsen af de forskellige produkter, ligesom der sammen med rapport og produkter afleveres en separat videopræsentation/gennemgang af mindst ét af de udarbejdede produkter, for at sætte fokus på mulighederne for inddragelse af multimodal dokumentation i fremtidige projekter.
Anvendte materialer:
Kommunikation og IT A:
Kapitel 2, 3, 4, 6 og 7
'Digitalt Design og udvikling - et teknikfag' Rasmus Hvass Raun 2021.
- Kapitel 8: Projektstyring - Scrum
Faglige mål:
Forundersøgelse og -analyse:
- identificere, formulere og dokumentere en problemstilling på baggrund af egen udført forundersøgelse, herunder vurdere hvorvidt problemet kan løses ved hjælp af kommunikation
- designe og gennemføre empiriske målgruppe- og brugerundersøgelser ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder, herunder observationsmetoder
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
- planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
Produktion og evaluering
- styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen, herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering
- reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter
Kernestof:
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- Kommunikationsstrategi og handlingsplan
Brugerforståelse og kommunikationssituation
- kvalitativ og kvantitativ dataindsamling, herunder metoder til observation
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet.
Produktudvikling og -test
- forskellige mediers udtryks- og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Appudvikling
Eleverne arbejder med app-udvikling og skal i dette forløb bygge oven deres erfaringer med brugerinddragelse fra projekterne i 2.g.
I dette forløb udvikler eleverne en prototype til en app i AppLab for et netop opstartet psykologhus i Aarhus. Kommunikationen med kunde/opdragsgiver er derfor meget central i opgaveløsningen. Her forventes eleverne at inddrage relevante metoder til idégenerering og produktudvikling, som opdragsgiver løbende kan få et indblik i.
I udviklingsprocessen skal eleverne følge den iterative model til systemudvikling og udvikle såvel skitser, wireframes samt mock-ups i processen med udarbejdelsen af den endelige prototype, som overleveres til kunden.
Undervejs skal krav til gældende lovgivning i forhold til fx copyright overholdes, ligesom kundens perspektiver og behov i forhold til GDPR-loven skal medindtænkes i produktløsningerne.
Anvendte materialer
https://code.org/tools/applab
Kommunikation og IT A:
Kapitel 4.4.5: Tænke højt test
Kapitel 7.4: Spark idéerne i gang
Kapitel 9.3: Brugervenlighed
Kapitel 13: Apps
https://www.datatilsynet.dk/regler-og-vejledning/gdpr-univers-for-smaa-virksomheder/grundlaeggende-om-gdpr
https://www.conzoom.dk/
Fra idé til færdigt IT-system (den iterative udviklingsproces)
https://informatik.systime.dk/?id=1046
Poulsen, Ian-Wisler, "Usability"
- Kapitel 5, Gangstertesten
Faglige mål:
Forundersøgelse og - analyse
- udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
Produktion og evaluering
- forklare og anvende forskellige metoder til idégenerering og brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter
- udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
- anvende og dokumentere relevante metoder til løbende tests og sluttest af egne kommunikationsprodukter og på baggrund af resultaterne forbedre produkt og proces.
Kernestof:
Brugerforståelse og kommunikationssituation
- brugeranalyse, herunder forskellige målgruppers kultur, medieforbrug og situation
- datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed og funktionalitet, herunder brugergrænseflader og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
- skitser, mockups, storyboards og prototyper
Produktudvikling og -test
- idégenereringsværktøjer og kreative procesværktøjer
- forskellige distributionssystemer, deres opbygning, muligheder og økonomi
- brugertests
Etik, love og digital adfærd
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer
- relevante programmer til fremstilling, programmering og konfigurering af interaktive systemer
- relevante it-værktøjer til brug i alle faser af et projektforløb, f.eks. til idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Journalistik
Eleverne arbejder med nyhedsformidling i både trykte og digitale medier. Der skal udvikles materialer til flere forskellige platforme og mediehuse, der tager udgangspunkt i diskussioner om de danske nyhedsmediernes diversitet og rolle. Vi diskuter løbende danskernes nyhedsforbrug samt digitaliseringens konsekvenser for vores nyhedsforbrug, herunder internationale tech-giganters indtog i det danske medielandskab.
Eleverne udvikler ved forløbets afslutning egne nyhedsreportager og skal i den forbindelse præsentere disse med særligt fokus på deres brug af fortælletekniske og filmiske virkemidler.
Anvendt materiale:
https://danskelove.dk/medieansvarsloven
Kommunikation og IT A:
Kapitel 8: Journalistik - skriv til din målgruppe.
Kapitel 10.1: Billedsprog og klipning
Kapitel 10.3: TV-faktaproduktion
Faglige mål:
Forundersøgelse og -analyse
Produktion og evaluering
Kernestof:
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- digitale og sociale mediers rolle i samfundet, herunder digitale subkulturer og mediefælleskaber
- forskellige fortælletekniske modeller i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
Brugerforståelse og kommunikationsituation
- brugeranalyse, herunder forskellige målgruppers kultur, medieforbrug og situation
- kvalitativ og kvantitativ dataindsamling, herunder metoder til observation
Design og visuel kommunikation
- billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
Produktudvikling og -test
- forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Virksomhedskommunikation
I dette forløb arbejder eleverne med en optimering af en virksomheds visuelle identitet og strategiske profil i forhold til formulerede værdier, mission og vision. Eleverne skal i denne forbindelse udvikle en designmanual for en lokalvirksomhed på baggrund af hvilken de skal udarbejde produkter til både intern og ekstern kommunikation.
Elevernes arbejde skal bygge ovenpå tidligere erfaringer med projektstyring og dialog med kunden i forhold til tilrettelæggelse af processen og sikring af data og empiri i de forskellige dele af arbejdsprocessen.
I en større ramme omhandler forløbet virksomheders sociale ansvar i en stadigt mere globaliseret verden. Eleverne skal kunne inddrage relevante overvejelser om den kulturelle og politiske kontekst for kommunikationen.
Anvendte materialer:
Kommunikation og IT A:
Kapitel 3.7: Online Kampagner
Kapitel 7.2: Design signalerer målgruppe
Kapitel 7.9: Design til digitale medier
Timme Bisgaard Munk: "Is the Business of Business Business?" K-forum,
Milton Friedman: "The Social Responsibility of Business is to Increase ist Profits" The New York Times Magazine , 1970
https://geerthofstede.com/country-comparison-bar-charts/
https://mim.dk/om-ministeriet/logoer-og-designguide
Faglige mål:
Forundersøgelse og - analyse
- udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
- planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
Produktion og evaluering
- udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere
- reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter
Kernestof:
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn
Brugerforståelse og kommunikationssituation
- afsenderanalyse, markedsforhold og den politiske, kulturelle og samfundsmæssige kontekst
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet
Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
- billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
Produktudvikling og test
- forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Etik, love og regler
I dette korte forløb forud for eksamensprojektet arbejder eleverne casebaseret med analyser og gennemgang af organisationer og virksomheder, som af forskellige årsager er havnet i etiske problemstillinger.
Eleverne argumenterer ved brug af relevante kommunikationsmodeller analytisk for, hvad der kan være årsag til kommunikationskløfterne og giver forslag til strategier til håndtering af situationerne på de respektive medieplatforme.
I forløbets anden del arbejder eleverne i matrix-grupper med lovgivninger, som hver især er relevante for arbejdet med professionel kommunikation.
Anvendte materialer
Kommunikation og IT A:
Kapitel 3.10: Hashtags og #MeToo
Kapitel 12.1: Coyright versus copyleft
Kapitel 12.2: Open Source
Kapitel 12.3: Creative Commons
Kapitel 12.5: Netsikkerhed
https://danskelove.dk/
Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
- undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab,
medie og modtager i en given kommunikationssituation
Kernestof
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- digitale og sociale mediers rolle i samfundet, herunder digitale subkulturer og mediefælleskaber
- kommunikationsmodeller, herunder forskellige interaktions- og involveringsformer til analyse af den givne
kommunikationssituation
- kommunikationsstrategi og handlingsplan
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt - Kommunikation og IT A
I eksamensprojektet får eleverne stillet 5 cases til rådighed, hvor de kan vælge cases med forskelligrettede fokus og kompetencer i overenstemmelse med de tidligere forløb i faget.
Al gennemgået kernestof og faglige mål danner grundlag for elevernes udarbejdelse og tilrettelæggelse af projektet.
Eleverne får udleveret skabelon til projektrapporten fra underviser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279037688",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279037688",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279037688"
}