Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T23ab Pu (T23ab Pu, T23ab Pu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
PU projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brainstorm: Øg den globale opvarmning
|
24-08-2023
|
Brainstorm: Børn og unge i naturen
|
24-08-2023
|
Brainstorm og mindmap: Børn og unge i naturen
|
25-08-2023
|
Platformsmodel og nudging
|
22-09-2023
|
PU projektbeskrivelse
|
28-09-2023
|
PU portefolieaflevering
|
01-11-2023
|
PU individuel refleksion
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Projekt 2 - Escaperoom
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Escaperoom rapport
|
29-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projekt 3 - Miljøvurdering
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miljøvurdering rapport
|
26-02-2024
|
Ret Miljøvurdering
|
01-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projekt 4 - fødevareoptimering
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse - fødevareoptimering
|
15-03-2024
|
Rsapport Optimering af vækstbetingelser
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
P5 - SmartHome med Bæredygtig Energi
Styring/regulering i hjemmet for energioptimering.
Opgaven er et SO tværfagligt projekt mellem fagene Teknologi og fysik.
Begrebet “Smarthomes” generelt, behøver jo ikke dække over noget hverken bæredygtige eller kli-mavenlige løsninger, som ikke desto mindre skal være jeres fokus i opgaven.
Altså, I skal designe et produkt, som kan optimere på energien i hjemmet, f.eks. påvirke et eksiste-rende problem / ressourceforbrug så det bliver mere bæredygtigt/energivenligt end nuværende løs-ning.
I skal desuden bygge en model af træ (evt. sammen med andre materialer) Hvor produktet monteres og demonstreres. Projektet er tværfagligt med Fysik, hvor I skal lave et forsøg + tilhørende fysik-rapport. Forløbet i Fysik I har indtil efterårsferien er el-lære, som desuden forventes at kunne være relevant ifht. til jeres produkt, da meget af hjemmets ressourceforbrug efterhånden helt eller delvist er el-baseret. Til måling og regulering af jeres system/produkt kan med fordel anvendes Arduino.
Eksempler på produktløsninger kunne f.eks. omhandle:
- Intelligent styring af lys; ud fra lysniveau, tidspunkt, bevægelse
- Vandvarmer; tidspunkt; et system der er selvregulerende efter hvornår der bliver brugt opvarmet vand
- Udluftning kombineret med opvarmning; slukker automatisk for varmen og lufter ud, x antal gange om dagen når der ikke er nogen hjemme
- Sænker varmen i rum om natten, hvor der ikke er mennesker?
- Opsamling af regnvand, til brug for badevand / bilvask?
- Vask på tidspunkter, hvor strømmen er billig (dermed bruger strøm der alligevel ikke kan lagres)
- Solenergi, vindmølle; opladning af batterier og monitorering af strøm/opladning (til brug for f.eks. opladning af mobiltelefoner?
Elementer der skal indgå i projektet:
- Projektbeskrivelse
- Problemanalyse
- Research og statistisk data.
- Produktdesign, emballage og logo
- Udvikling af prototype
- Tekniske tegninger af installation
- Teknologianalyse og Miljøvurdering
Tekniske produktkrav (minimumskrav):
- Tekniske tegninger af produkt, med korrekt målsætning.
- En fysisk model af systemet / evt. en afgrænset del af produktet monteret på/integreret i en fysisk mini-udgave af sektionen af boligen, hvor det kan demonstreres.
- Der skal indgå et fysikforsøg, hvor der opsamles data, der analyseres på. En journal over for-søget skal indgå i rapporten.
- Analyse af energiforbruget eller transportmønstret i husholdningen:
- I forbindelse med problemanalysen skal der gennemføres en kvantitativ undersøgelse, som kan belyse energiforbrug og forsyning i udvalgte husholdninger eller transportmøn-stret i disse.
- Undersøgelsen /spørgerammen udarbejdes ud fra retningslinjerne i det udleverede ma-teriale.
- Grupperne vælger hvilke energimæssige problemstillinger i husholdningen, der skal bely-ses og opstiller spørgsmål, der kan afdække dette. Der skal opstilles både baggrunds-spørgsmål og spørgsmål, der belyser energimæssige fakta.
- Dataindsamlingen foretages. De indsamlede data behandles og analyseres.
- Præsentationen fremlægges i rapporten i form af diagrammer med forklarende tekst og kommentarer.
Praktiske forhold:
Projektet gennemføres i grupper på 3-4 personer.
Vejledere: Steen, Esben, Matthew og Hans Jørgen.
Projektbeskrivelsen afleveres: Uge 34.
Analyse af husholdningen skal være færdig ultimo uge 44.
Rapport afleveres: Uge 43.
Der vil være afslutning og fremlæggelse i Uge 44
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pu 6 - Særlig Smart
Dette projekt forløber fra uge 45-51 og er sat til ca. 14 moduler.
Vi lægger i teknologi i dette forløb stor vægt på problemidentifikationen samt produktudformning, produktionsforberedelse og realisering.
Krav: I skal arbejde koncentreret med produkt-delen, hvorfor vi forventer i udfordrer jer selv mht. til løsningsforslag. Desuden stiller vi krav til korrekte tekniske tegninger og eventuelle journaler.
Produktet skal denne gang være et fysisk produkt (dvs. vi godtager ikke software løsninger (eller løsningsforslag i den retning).
I skal indtænke produktet hovedsageligt skal udføres i værkstederne.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse - Særlig smart
|
12-11-2024
|
Rapport og produkt - Særlig smart
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Gl Eksamen 2024 - Ungdom
Eksamensprojekt
Dette er eksamensprojektet med overskriften "Ungdom"
Problemidentifikation
̶ udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema problemformulering
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamen
Eksamensprojekt
Dette er eksamensprojektet med overskriften "Hverdag"
Problemidentifikation
̶ udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema problemformulering
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872334230",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872334230",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872334230"
}