Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T23a Ke (T23a Ke, T23a Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Intro til kemien
Grundstoffernes opbygning, atommodeller og det periodiske system
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Øvelse: Fældningsreaktioner
Skriftligt arbejde:
Journal for øvelsen
Typeord og opsamling
Indhold:
Ioner og ionforbindelser
Fældningsreaktioner
Laboratoriesikkerhed
Mærkning af kemikalier
Exoterme og endoterme reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalente bindinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisk kemi 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Syre- basereaktioner 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Basiskemi B s. 29-62
- En kemisk ligevægt, ligevægtsloven
- Betydning af ligevægtskonstanten
- Ikke-ligevægt (hvad kan påvirke ligevægten)
- Le Chatelier princip
- Gasser
- partialtryk og volumenændringer
- hetrogene ligevægte
Eksperimentelt arbejde:
- Indgreb i en kemisk ligevægt
Skriftligt arbejde:
- Rapport
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Syre-basereaktioner II
Basiskemi B (Haase) s. 73-113 (minus 105-107)
som ekstra også læst i "videre med kemi" (Egebo) s. 79-123
- Syrestyrke og basestyrke
- Beregning af pH i syreopløsninger og baseopløsninger
- pufferopløsninger
- Bjerrumdiagrammer
- Titrering af stærke syre med stærk base
- Titrering af svag syre med stræk base
- Titrering af polyhydrone syrer
Eksperimentelt arbejde
- Phosphor syre i cola
- syrestyrke og hydrolysegrad
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Organisk kemi II
Basiskemi B (Haase) s. 117- 177
- Intermolekylære bindinger (london, dipol-dipol, hydrogenbindinger)
- Reaktionstyper
- Alkoholer
- Ethere
- Oxo-forbindelser
- Estere
- Aminer
-Organiske stoffer med farve (forsøg i 1.g)
Eksperimentelt arbejde:
- Reaktioner med aldehyder og ketoner (kun gennemgåret teoretisk)
- Syntese acetylsalicylsyre
- Ester syntese (Aromastoffer)
- Primære, sekundære og tertiære alkoholer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Isomeri og kulhydrater
Basiskemi B (Haase) s. 193-213 + 215-231
- Isomere stoffer
- Struktur isomerer (kæde, stillings og funktionsisomerer)
- stereoisomer (geometriske, spejlbilledisomer, diastereomer)
- navngivning
- kulhydrater (navngivning, isomeri, optisk aktivitet)
- kort om fedtstoffer og proteiner (supplerede)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Kemiske reaktions hastigheder
Basiskemi B (Haase) s. 7-27
- Reaktionshastighed definition
- Hvad påvirker reaktionshastigheden
- Reaktionsmekanisme
- Katalysator og inhibitor
Eksperimentelt arbejde
- Reaktionshastigheder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Komplekser
Videre med kemi - kapitel 1 farvede forbindelser
Tema farvede uorganiske forbindelser
- farvede uorganiske forbindelser
- navngivning
- opskrivning af formler
-' fældningsreaktioner med farve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Adskillelse af stoffer
Videre med kemi - Kapitel 5
- Ekstraktion
- fordelingsligevægt
- kromatografi fokus på TLC
Eksperimentelt arbejde
- syntese af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872358019",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872358019",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872358019"
}