Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T23asf Ke (T23asf Ke, T23asf Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Litteratur:
Basiskemi C s. 6-29
Diverse netsider
videoer om grundstoffer og det periodiske system på engelsk.
Anvendt kernestof:
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler
Eleverne lærer om atomets opbygning og opbygningen af det periodiske system. De arbejder med udvalgte grundstoffer som de skriver en opgave om og præsenterer på klassen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave om et grundstof
|
01-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Litteratur:
Basiskemi C s. 30-51
øvelsesvejledning
Anvendt kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder
ionforbindelser
- fældningsreaktioner
Eleverne tilegner sig viden om ioner og ionforbindelser. Hvordan er det opbygget, hvor findes de og hvad kan de bruges til. Navngivning af ioner og salte samt let- og tungtopløselige salte. Endoterme og exoterme reaktioner og fældningsreaktioner afprøves i praksis.
Øvelse:
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave til ioner og salte
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bindinger og polaritet
Eleverne får kendskab til molekylers opbygning, kovalente bindinger og navngivning af molekyler. De lærer hvordan der afgøres om et molekyle er polært ved hjælp af elektronegativitet og rumlig opbygning. Der vises eksempler på hydrofile og hydrofobe grupper.
Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Eleverne arbejder både individuelt og i grupper.
Stoffet er en del af NV.
Kernestof:
-̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
-̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
-uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder
ionforbindelser.
Øvelse: opløsningsmidlers egenskaber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvor meget stof?
Litteratur:
Basiskemi C: s. 78-99
Anvendt kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
Eleverne lærer om begreber som densitet, stofmængde, molarmasse, masse. De laver stofmængdeberegning og afstemmer reaktionsskemaer. Idealgasligningen præsenteres. Som afslutning på emnet bager de småkager hvor de har udregnet mængden af de forskellige ingredienser ved hjælp af stofmængdeberegning.
Øvelse:
- lightergas
- indhold af natriumcarbonat i soda
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
Litteratur:
Basiskemi C s. 100-115
Anvendt kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
Eleverne lærer om homogene og heterogene blandinger og hvordan man udregner masseprocent og volumenprocent af et stof i opløsning. De får kendskab til formel og aktuel stofmængdekoncentration samt titreringsanalyse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
intro til organisk kemi
Litteratur:
Basiskemi C s. 116-151
Anvendt kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider
- ̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Eleverne lærer om den grundlæggende organiske kemi, hvad der kendetegner organiske molekyler og hvordan man navngiver alkaner, alkener og alkyner samt deres egenskaber. Reaktiontyperne addition, elimination, polymerisation og forbrænding gennemgås med eksempler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Intro til syre-basekemi
Litteratur:
Basiskemi C s. 152-171
Anvendt kernestof:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
Eleverne får kendskab til definitionen på syrer og baser, korosponderende syre-base par, pH målinger, indikatorer og syre-base titrering.
Øvelse:
Anvendelse af pH målinger til identifikation af opløsninger samt koncentrationsbestemmelser af eddikesyre i husholdningseddike
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
redoxreaktioner
Litteratur:
Basiskemi C s. 172-188
noter
videoer fra nettet
Anvendt kernestof:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknolog
- fældnings- og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
Eleverne opnår kendskab til begreberne oxidation og reduktion og spændingsrækken. De kan tildele oxidationstal og afstemme redoxreaktioner.
Øvelse:
-
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
kemidag
Vi arbejder med farvede molekyler, ekstraktion, lambert beers lov, standard kurver og spektrofotometri.
Vi undersøge farvestoffet i lus og rød sodavand. En dag hvor 1.årgang er sammen i laboratoriet.
Der udarbejdes en lille poster ud fra dagens arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
Litteratur:
Basiskemi B s. 6-27
noter
øvelsesvejledning
Anvendt kernestof:
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Eleverne lærer om reaktionshastighed og hvilke parametre der kan påvirke reaktionshastigheden. Herunder koncentration, overfladeareal, temperatur og katalysator.
De skal selv udarbejde forsøg hvor de afprøver forskellige parametre (spaltning af hydrogenperoxid).
Øvelse: spaltning af hydrogenperoxid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kemisk ligevægt
Litteratur:
Basiskemi B s. 28-63
Noter
øvelsesvejledning
Anvendt kernestof:
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
Eleverne lærer om kemiske ligevægte, ligevægtsloven og ligevægtskonstanten. Homogene og heterogene ligevægte og beregning på en forskydning af ligevægt.
Øvelse: indgreb i et ligevægtssystem
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
journal til ligevægtsforsøg
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
mere om syrer og baser
Litteratur:
Basiskemi B s. 72-115
noter
sider på nettet
Anvendt kernestof:
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer
Vi bygger ovenpå (efter repetition) syre-base kemien fra 1.g. Syrestyrke, basestyrke, beregning af pH i opløsninger af syrer og baser, lidt om pufferopløsninger og bjerrumdiagrammer. Titreringskurver gennemgås for en svag og en stærk syre. Titreringsanalyse.
Øvelse:
puffersystemer
syrestyrke og hydronolysegrad
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
journal puffersystemer
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
organiske stofklasser
Litteratur:
Basiskemi B s. 116-191
Noter
øvelsesvejledning
videoer fra nettet
Anvendt kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder og ketoner.
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese, titrering.
Et stort tema hvor vi starter med at repetere fra 1.g om carbonhydrider. Vi gennemgår intermolekylærebindinger og organiske reaktionstyper.
Hernæst gennemgang af stofklaser i organiske kemi: alkoholer og phenoler, aldehyder og ketoner, carboxylsyrer, estere, amider og aminer.
Øvelser:
Fremstilling af aromastoffer (estersyntese)
primære, sekundære og tertiære alkoholer
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
journal til estersyntese
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Isomeri
Litteratur:
Basiskemi B s. 192-206
videoer fra youtube
Anvendt kernestof:
- struktur- og stereoisomeri
Eleverne får kendskab til kædeisomeri, stillingsisomeri og funktionsisomeri samt geometrisk- og spejlbilledisomeri, sidstnævnte dog kun i mindre grad.
Under forløbet repeteres carbonhydrider og udvalgte organiske stofklasser som eksempler på isomere stoffer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872361138",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872361138",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60872361138"
}