Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H23svf Ty1 (H23svf Ty1, H23svf Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitales Leben (eksamensemne)
Introforløb med fokus på sociale medier. Fordele og ulemper ved specielt unges brug og misbrug af sociale medier undersøges. Konsekvenserne ved det digitale liv udforskes.
Kompendium 1 findes på lektionen 15.8. 2023. Ekstra tekster på lektionen 26.11. 2023.
forløbets omfang: ca. 20% af de 2 år
Kernetekst: "Studie: So süchtig machen WhatsApp, Instagram und Co."
Sideløbende arbejdes der med grundlæggende grammatik.
Indhold:
(Forløb 1 fra Auf Uns, Fuchs og Sinding)
1. Tim Bendzko: Programmiert
2. Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet?
3. Kira Brück: Gefällt Mir. So geht Social media
4. OK Kid Mehr Mehr
(Forløb 2)
5. Zeit Online: Müssen Alle auf Facebook sein?, 17.4. 2012
6. DAK Gesundheit, 2021: "Studie: So süchtig machen WhatsApp, Instagram und Co."
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
sein, haben und werden test
|
10-10-2023
|
Digitales Leben Mdt Samtale
|
05-12-2023
|
regelmæssige udsagnsord test
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tysk Grammatik
Auf den richtigen Weg + MinLæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digitales Leben Mdt Samtale
|
05-12-2023
|
regelmæssige udsagnsord test
|
14-12-2023
|
Grammatikprøve kendeord + ordforråd
|
11-01-2024
|
Grammatikscreening 2
|
21-05-2024
|
Grammatikprøve 1. år
|
28-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Liebe
læsning, analyse og fortolkning af tyske små-noveller inden for temaet Liebe
Tekster:
das Brot af W. Borchert
die grosse Chance af Inger Vorrath
vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte af Gudrun Pausewang
kernetekst: ein rotes Kleid
i alt ca 14 ns
se kompendium på lektion 16.1. 2024
sideløbende arbejde med grundlæggende tysk grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vom Ritter samtale
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das Wunder von Bern (Eksamensemne)
Arbejde med das Wunder von Bern i form af film + manuskript - med særligt henblik på familiens og Tysklands historie samt sejrens betydning for Tyskland
se kompendium på lektionen 21.4. 2024
kernetekst: "Wenn Sport Geschichte schreibt : Das Wunder von Bern"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Das Wunder skriftlig
|
07-05-2024
|
Das Wunder von Bern mundtlig
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen (eksamensemne)
Analyse og fortolkning af tyske eventyr, både Grimms folkeeventyr og moderne kunsteventyr.
Kompendium findes på modulet den 15.8. 2024
forløbets omfang: ca. 10% af de 2 år
Bemærk at kunsteventyr-novelle "vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte" af Gudrun Pausewang fra Temaet "Liebe" kan inddrages som perspektiveringstekster.
Kernetekst "Merkmale des Märchens"
Kernestof:
Brüder Grimm: Rotkäppchen, 1812
„Lieblingsmärchen“
Rumpelstilzchen, 2017 (video)
Carsten Fiebeler: Das Märchen vom Schlaraffenland, 2016 (film)
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte, 1995
Erich Kästner: Das Märchen vom Glück, 1979
Supplerende stof:
Deutsche Welle: Die Märchen der Brüder Grimm, 2013
Gyldendals Gattungen: Merkmale des Märchens mv., 2017
analyse af selvvalgt folkeeventyr
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af eventyr Rumpelstilzchen
|
27-08-2024
|
Märchen Gruppefremlæggelse
|
12-09-2024
|
Märchen Test
|
19-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Handelskorrespondance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deutsche Nachkriegsgeschichte (eksamensemne)
Læsning af et udsnit af autentiske tekster om hovedtrækkene i den politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945.
Eleven skal kunne redegøre for hovedtrækkene i udviklingen fra Tyskland som besat område (1945) til et samlet Tyskland (1990) med særlig vægt på Berlin-murens rolle i det historiske forløb.
Eleven skal kunne forstå og redegøre for problematikken omkring "Stunde Null", Wirtschaftswunder", "Mauerbau", ”die Wende” og efterfølgende ”Ostalgie”-debat.
Teksten "Das Brot" fra temaet Liebe kan eventuelt inddrages til uddybning af Stunde Null.
Kernetekst "Die Wiedervereinigung" af David Ensikat samt filmen "Ballon".
Se kompendium på modulet den 7.11. 2024
forløbets omfang: ca. 20% af de 2 år
INDHOLD:
Nachkriegsgeschichte - Überblick
Deutschlands Geschichte im Überblick
(Neue Zeiten - Neue Töne s. 9 - 12)
Mein Berlin
(Reinhard Mey, 1990)
Stunde Null
Die drei dunklen Könige
(Wolfgang Borchert, 1946)
Mauer
Die Mauer 13. August 1961 - 9. November 1989
(Bild 11.11.89)
Flugten over Muren (Video) DR2, 9.11.05
Skitse af Berlinmuren
Mauerfall/ die Wende
Chronik 1989-1990 (GGG, s. 72-73)
Die Wiedervereinigung
(David Ensikat: Kleines Land, groβe Mauer, 2007)
Deutsche Einheit
Probleme der Einheit (GGG, s.75)
Jeder vierte Wessi will die Mauer zurück! (www. Bz.berlin1.de/aktuell/news)
Unterschiede Ost-West
NB! + diverse videoer
Filmen "Ballon" af Michael Herbig, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Handelsbrev Prøve 2 Millionär
|
21-11-2024
|
Ballon opgaver
|
16-12-2024
|
Ny opgave
|
17-12-2024
|
Tysk Historie Test
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Deutsche Start-Ups del 1
Forløb med fokus på tysk erhvervsliv, herunder tyske start-up virksomheder, specielt firmaer med en miljøvenlig profil. Forløbet afsluttes efter ferien.
Kompendium ligger på modulet den 4.5.2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Happybrush
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Deutsche Start-Ups del 2
Afslutning af forløb om tyske start-up virksomheder.
Kompendium på modulet 4.5. 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO4 mdt
|
28-02-2025
|
SWOT-analyse
|
18-03-2025
|
Start-Up PP
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SO4 - Deutsche Wirtschaft
Tværfagligt studieorienteret samspil mellem IØ og Tysk med fokus på den tyske samfundsøkonomi
I projektforløbet skal der med udgangspunkt i udleverede kilderne sidst i dokumentet og med informations-søgning udarbejdes en makroøkonomisk landeanalyse for Tyskland.
International økonomi
International Økonomi bidrager her med et makroøkonomisk fokus i analysen og vurderingen af økonomiske nøgletal i relation til den samfundsøkonomiske udvikling. Faget skal bidrage med at identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
Tysk
Tysk indgår i projektet som færdigheds-, videns- og kulturfag. De faglige mål er primært: Opbygge og inddrage viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Tyskland med inddragelse af paralleller til danske forhold.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Deutsche Sportbranche (eksamensemne)
Forløb med kommercielt fokus på den tyske sportsartikel-branche, især Adidas men også Puma. Der tages et historisk perspektiv på firmaerne, striden mellem de to grundlægger-brødre, samt de afsætningsmæssige aspekter bl.a. i mod amerikanske Nike. Endelig er der arbejdet med den nuværende konkurrencesituation i lyset af forsyningskrise efter covid-19 og krigen i Ukraine samt skandalen omkring Kanye West som ambassadør.
Bemærk at der også er arbejdet med Geschäftsmodell-Karte og ikke mindst SWOT-analyse, hvor modellerne er beskrevet i forløbet Deutsche Start-Ups.
Kernetekster: "Der ewige Bruderzwist" og ”Neue Taktik im Milliardenspiel”.
se kompendium på modulet 4.4. 2024.
forløbets omfang: ca. 10% af de 2 år
Die deutsche Sportbranche - indhold:
1. Adidas – Olympia in drei Streifen, www.magazine-deutschland.de , 2005
2. Der ewige Bruderzwist, Stern, 30.5. 2008
3. Sko, stjerner og fjendskab, JP 10.1.2014
4. Video: Dokumentar: Adidas versus Puma, 2015 (mitCfU)
5. Was wir tun + Adidas auf einen Blick, www.adidas-group.de, 2018
6. Neue Taktik im Milliardenspiel, Süddeutsche Zeitung, 12.3.2021
7. Puma spring Investoren nicht weit genug, Manager Magazin, 23.02.2022
8. „Ein Jahr wie 2020 hatten wir noch nie“ – Adidas fällt hinter die Rivalen zurück, WirtschaftsWoche, 10.3.2021
9. Umsatz von Adidas und Nike weltweit in den Jahren 2006 bis 2021
10. Umsatz von Adidas und Puma weltweit bis 2021
11. Kanye West stürzt Adidas in die Krise – es gibt aber weitere Probleme, www.watson.ch , 13-2-2023
12. Eksamenstekst: Text: Adidas und Puma halten frühere Feindschaft für Geschichte, 22.11.2017, www.manager-magazin.de
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Adidas vs Puma
|
22-04-2025
|
Adidas PP
|
06-05-2025
|
Sportbranche eksamenstræning
|
20-05-2025
|
Sportbranche Mundtlig
|
22-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60916765939",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60916765939",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60916765939"
}