Holdet H23svf Ty1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold H23svf Ty1 (H23svf Ty1, H23svf Ty1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitales Leben (eksamensemne)
Titel 2 Tysk Grammatik
Titel 3 Liebe
Titel 4 Das Wunder von Bern (Eksamensemne)
Titel 5 Märchen (eksamensemne)
Titel 6 Handelskorrespondance
Titel 7 Deutsche Nachkriegsgeschichte (eksamensemne)
Titel 8 Deutsche Start-Ups del 1
Titel 9 Deutsche Start-Ups del 2
Titel 10 SO4 - Deutsche Wirtschaft
Titel 11 Deutsche Sportbranche (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitales Leben (eksamensemne)

Introforløb med fokus på sociale medier. Fordele og ulemper ved specielt unges brug og misbrug af sociale medier undersøges. Konsekvenserne ved det digitale liv udforskes.

Kompendium 1 findes på lektionen 15.8. 2023. Ekstra tekster på lektionen 26.11. 2023.

forløbets omfang: ca. 20% af de 2 år

Kernetekst: "Studie: So süchtig machen WhatsApp, Instagram und Co."

Sideløbende arbejdes der med grundlæggende grammatik.

Indhold:

(Forløb 1 fra Auf Uns, Fuchs og Sinding)
1. Tim Bendzko: Programmiert
2. Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet?
3. Kira Brück: Gefällt Mir. So geht Social media
4. OK Kid Mehr Mehr

(Forløb 2)
5. Zeit Online: Müssen Alle auf Facebook sein?, 17.4. 2012
6. DAK Gesundheit, 2021: "Studie: So süchtig machen WhatsApp, Instagram und Co."
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
sein, haben und werden test 10-10-2023
Digitales Leben Mdt Samtale 05-12-2023
regelmæssige udsagnsord test 14-12-2023
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Liebe

læsning, analyse og fortolkning af tyske små-noveller inden for temaet Liebe

Tekster:
das Brot af W. Borchert
die grosse Chance af Inger Vorrath
vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte af Gudrun Pausewang

kernetekst: ein rotes Kleid

i alt ca 14 ns

se kompendium på lektion 16.1. 2024

sideløbende arbejde med grundlæggende tysk grammatik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vom Ritter samtale 27-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Märchen (eksamensemne)

Analyse og fortolkning af tyske eventyr, både Grimms folkeeventyr og moderne kunsteventyr.

Kompendium findes på modulet den 15.8. 2024

forløbets omfang: ca. 10% af de 2 år

Bemærk at kunsteventyr-novelle "vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung  herauswollte" af Gudrun Pausewang fra Temaet "Liebe" kan inddrages som perspektiveringstekster.

Kernetekst "Merkmale des Märchens"

Kernestof:

Brüder Grimm: Rotkäppchen, 1812

„Lieblingsmärchen“

Rumpelstilzchen, 2017 (video)

Carsten Fiebeler: Das Märchen vom Schlaraffenland, 2016 (film)

Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte, 1995

Erich Kästner: Das Märchen vom Glück, 1979


Supplerende stof:

Deutsche Welle: Die Märchen der Brüder Grimm, 2013

Gyldendals Gattungen: Merkmale des Märchens mv., 2017

analyse af selvvalgt folkeeventyr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af eventyr Rumpelstilzchen 27-08-2024
Märchen Gruppefremlæggelse 12-09-2024
Märchen Test 19-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 7 Deutsche Nachkriegsgeschichte (eksamensemne)



Læsning af et udsnit af autentiske tekster om hovedtrækkene i den politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945.
Eleven skal kunne redegøre for hovedtrækkene i udviklingen fra Tyskland som besat område (1945) til et samlet Tyskland (1990) med særlig vægt på Berlin-murens rolle i det historiske forløb.
Eleven skal kunne forstå og redegøre for problematikken omkring "Stunde Null", Wirtschaftswunder", "Mauerbau", ”die Wende” og efterfølgende ”Ostalgie”-debat.
Teksten "Das Brot" fra temaet Liebe kan eventuelt inddrages til uddybning af Stunde Null.

Kernetekst "Die Wiedervereinigung" af David Ensikat samt filmen "Ballon".

Se kompendium på modulet den 7.11. 2024
forløbets omfang: ca. 20% af de 2 år

INDHOLD:

Nachkriegsgeschichte - Überblick

Deutschlands Geschichte im Überblick
(Neue Zeiten - Neue Töne s. 9 - 12)

Mein Berlin
(Reinhard Mey, 1990)

Stunde Null

Die drei dunklen Könige
(Wolfgang Borchert, 1946)


Mauer

Die Mauer 13. August 1961 - 9. November 1989
(Bild 11.11.89)

Flugten over Muren (Video) DR2, 9.11.05


Skitse af Berlinmuren


        
Mauerfall/ die Wende


Chronik 1989-1990 (GGG, s. 72-73)

Die Wiedervereinigung
(David Ensikat: Kleines Land, groβe Mauer, 2007)


Deutsche Einheit

Probleme der Einheit (GGG, s.75)


Jeder vierte Wessi will die Mauer zurück! (www. Bz.berlin1.de/aktuell/news)     

Unterschiede Ost-West

NB! + diverse videoer

Filmen "Ballon" af Michael Herbig, 2018






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Handelsbrev Prøve 2 Millionär 21-11-2024
Ballon opgaver 16-12-2024
Ny opgave 17-12-2024
Tysk Historie Test 14-01-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 9 Deutsche Start-Ups del 2

Afslutning af forløb om tyske start-up virksomheder.

Kompendium på modulet 4.5. 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO4 mdt 28-02-2025
SWOT-analyse 18-03-2025
Start-Up PP 27-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 SO4 - Deutsche Wirtschaft

Tværfagligt studieorienteret samspil mellem IØ og Tysk med fokus på den tyske samfundsøkonomi

I projektforløbet skal der  med udgangspunkt i udleverede kilderne sidst i dokumentet og med informations-søgning udarbejdes en makroøkonomisk landeanalyse for Tyskland.

International økonomi
International Økonomi bidrager her med et makroøkonomisk fokus i analysen og vurderingen af økonomiske nøgletal i relation til den samfundsøkonomiske udvikling. Faget skal bidrage med at identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.

Tysk
Tysk indgår i projektet som færdigheds-, videns- og kulturfag. De faglige mål er primært: Opbygge og inddrage viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Tyskland med inddragelse af paralleller til danske forhold.

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Deutsche Sportbranche (eksamensemne)

Forløb med kommercielt fokus på den tyske sportsartikel-branche, især Adidas men også Puma. Der tages et historisk perspektiv på firmaerne, striden mellem de to grundlægger-brødre, samt de afsætningsmæssige aspekter bl.a. i  mod amerikanske Nike.  Endelig er der arbejdet med den nuværende konkurrencesituation i lyset af forsyningskrise efter covid-19 og krigen i Ukraine samt skandalen omkring Kanye West som ambassadør.
Bemærk at der også er arbejdet med Geschäftsmodell-Karte og ikke mindst SWOT-analyse, hvor modellerne er beskrevet i forløbet Deutsche Start-Ups.

Kernetekster: "Der ewige Bruderzwist" og  ”Neue Taktik im Milliardenspiel”.

se kompendium på modulet 4.4. 2024.

forløbets omfang: ca. 10% af de 2 år

Die deutsche Sportbranche - indhold:
1. Adidas – Olympia in drei Streifen, www.magazine-deutschland.de , 2005
2. Der ewige Bruderzwist, Stern, 30.5. 2008
3. Sko, stjerner og fjendskab, JP 10.1.2014
4. Video: Dokumentar: Adidas versus Puma, 2015 (mitCfU)
5. Was wir tun + Adidas auf einen Blick, www.adidas-group.de, 2018
6. Neue Taktik im Milliardenspiel, Süddeutsche Zeitung, 12.3.2021
7. Puma spring Investoren nicht weit genug, Manager Magazin, 23.02.2022
8. „Ein Jahr wie 2020 hatten wir noch nie“ – Adidas fällt hinter die Rivalen zurück, WirtschaftsWoche, 10.3.2021
9. Umsatz von Adidas und Nike weltweit in den Jahren 2006 bis 2021
10. Umsatz von Adidas und Puma weltweit bis 2021
11. Kanye West stürzt Adidas in die Krise – es gibt aber weitere Probleme, www.watson.ch ,  13-2-2023

12. Eksamenstekst: Text: Adidas und Puma halten frühere Feindschaft für Geschichte, 22.11.2017, www.manager-magazin.de
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Adidas vs Puma 22-04-2025
Adidas PP 06-05-2025
Sportbranche eksamenstræning 20-05-2025
Sportbranche Mundtlig 22-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde