Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H22bma Hi (H22bma Hi, H22bma Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den tidlige globalisering (1400-1600)
Målet med forløbet er at få indsigt i Renæssancens opdagelsesrejser.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
• Periodisering
• Globalisering
• Historiesyn
• Kulturmøder
• Historiebrug
• Menneskerettigheder
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
I forløbet skal eleverne også introduceres til det kildekritiske metode.
Materiale:
• Forløbet baserer sig på kapitel 1 i "Vores Verdenshistorie 2"
• I forløbet læser eleverne også kapitel 4 i "På sporet af den nye verden"
• I forløbet ser eleverne også dokumentaren "Cortes" på CFU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstiden og revolution (1600-1800)
Målet med forløbet er at få indsigt i hovedlinjerne i Europa og verdens historie 1650-1850. Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
• Hovedlinjer i Europa og verdens historie
• Globalisering
• Periodisering
• Historiesyn og historieteori
• Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, magt og revolution
• Historiebrug
• Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Materiale:
• Forløbet baserer sig på kapitel 2 i "Vores Verdenshistorie 2"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Verdenskrige (1900-1950)
Målet med forløbet er at få indsigt i hovedlinjerne i Europa og verdens historie ca. 1900 til 1950 og baserer sig på kapitel 16, 17 og 18 i Vores Verdenshistorie 3. Forløbet omhandler 1. og 2. verdenskrig. Der er hovedfokus på bl.a. mellemkrigstiden, ideologiske strømninger i Europa og Holocaust.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
- Hovedlinjer i Europa og verdens historie
- Globalisering
- Periodisering
- Historiesyn og historieteori
- Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, ideologi, magt og krig
- Holocaust og folkedrab
- Historiebrug
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den kolde krig
Målet med forløbet er at få indsigt i den store konflikt, der definerede ca. 1950 til 1990 og bliver ved med at definere det globale forhold i dag, nemlig den kolde krig. I skal bl.a. lære om den bipolære verdensorden i perioden, opdelt mellem de to supermagter USA og Sovjetunionen. I får et overblik på emnet og perspektiv på de aktuelle problemstillinger fra perioden.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
· Hovedlinjer i Europa og verdens historie
· Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
· Udviklingen i Europas position i verden
· Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
· Kultur i nationale og globale sammenhænge
· Globalisering
· Periodisering
· Historiesyn og historieteori
· Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, ideologi, magt og krig
· Historiebrug
Materiale:
· Den kolde krigs verden (på Systime).
Supplerende materiale:
· DRTV - Danmark i Den Kolde Krig: Cubakrisen
· Film: 13 Days (2000) på CFU
· Berlin Wall" Speech - President Reagan's Address at the Brandenburg Gate - 6/12/87
- Dokumentar: "Da USA tabte rumkapløbet" på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danmark i Afghanistan
Forløbet tager udgangspunkt i de følgende emner:
• Danmarks nye udenrigspolitik i 1990'erne: fra tilpasningspolitik til aktivistisk udenrigspolitik.
• 9/11
• Den danske politisk respons til 9/11, herunder uenighed mellem partierne om fredsskabende ellers fredsbevarende operationer
• Mål, midler og måder i krigens gennemførelse; oppefra-ned og nedefra-oppe perspektiver på krig; de fire faser/målsætninger i Afghanistan-krigen
• Den oplevede krig: soldaternes liv i lejren, ud på patruljen og hjemkomst. Her har vi også rørt de typiske problemer med hjemkomsten og den danse veteranpolitik.
• Konsekvenser af krigen, også på længere sigt.
Materiale:
- DANMARK I AFGHANISTAN
Supplerende materiale:
- Dokumentaren 24 timer vi aldrig glemmer: "11. september 2001" (på CFU)
- Danmark i Afghanistan 2001-2021
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/eksperter-og-politikere-dansk-indsats-i-afghanistan-afhaenger-af-oejnene-der-ser
- Danmark i verden: Hvad har vi lært af Afghanistan?
- Krigen (2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Palæstina konflikten
Forløbet har fokus på de følgende emner:
1. Historisk baggrund om Jerusalem som en hellig by og Palæstina som et helligt land.
2. Storbritannien og mandatperioden, herunder Balfour-erklæringen
3. Palæstina-krigene mellem 1948-1973 og resultatet (geografisk og demografisk)
4. Terrorisme, intifada og bosætter vold
5. Fredsprocessen og de tre udfordringer: flytninger, bosætterne, og Jerusalem
6. Gaza-konflikten fra d. 7. oktober 2023
Materiale:
Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
- Fra kapitler 1, 4, 5
Israel - En stat i Mellemøsten
- Fra kapitler 9, 13
Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
- Fra kapitel 11
VORES VERDENSHISTORIE
- Fra kapitel 19
Andre:
- What are Israeli settlements and why are they illegal under international law? (på YouTube)
- Louis Theroux og de jødiske bosættere (udsendelse på CFU)
- Gazastriben
- DR: Ny rapport om terrorangrebet den 7. oktober
- Amnesty: Beskyt civile i Gaza og Israel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60924958199",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60924958199",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60924958199"
}