Skive College
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive College
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet H22bmb Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive College
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
H22bmb Hi (
H22bmb Hi
,
H22bmb Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reformation og renæssance
Titel 2
Oplysningstiden og den franske revolution
Titel 3
Industrialiseringen
Titel 4
Kolonisering og Imperialisme
Titel 5
Verdenskrige (1900-1950)
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Danmark i Afghanistan
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reformation og renæssance
Indhold
Kernestof:
Grundbøger til Historie: Forside | Verden før 1914 (systime.dk) Forside | Verden efter 1914 (systime.dk) Forside | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk) Forside | Holocaust (frydenlund.dk)
Historiefaget.pptx
I bedes læse Renæssance og Reformation på 5. Renæssance og reformation | Verden før 1914 (systime.dk) og Renæssancen - Italien i centrum på Renæssancen – Italien i centrum | Verden før 1914 (systime.dk)
Kildeanalyse.docx
Vi samler op på sidste time og spørgsmålene til afsnittet om "Renæssancen – Italien i centrum".
Opsamling på timen den 18.pptx
Opgave til den 23.docx
Christian 2, Dyveke, det stockholmske blodbad
I bedes læse følgende:
Udsnit af kongerækken i Danmark.pptx Opgaver til Stændersamfundet.docx
Afsnit
Hekse og trolddom | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
I bedes læse de to sidste kilder til sagen om Christen Pedersøns pagt med fanden: 4.6 Hekse og trolddom – Christian Pedersøns pagt med Fanden (1634) | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) Hvis I har mod på det, må I også gerne besvare arbejdss
Vi samler op på sidste times arbejde. Desuden bedes I læse følgende: Familieliv | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/adelen-og-standssamfundet-1523-1660/
Sagen om Christen pedersøn.docx
Familieliv.docx
I bedes læse Kampen om Østersøen | Vores Danmarkshistorie (forlagetcolumbus.dk)
Dok2.docx
Stormen på København.pptx
Vi samler kort op på analysen af maleriet "Stormen på København 1659"
I klassen: Styr på indholdet i kapitel 4 | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Enevældens indførelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Oplysningstiden og den franske revolution
Indhold
Kernestof:
Styr på indholdet i kapitel 4 | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
I bedes læse fra midt på siden om "Den enevældige stat", "Kongelov og Centraladministration" og "Statsapparat" på Den enevældige stat | Vores Danmarkshistorie (forlagetcolumbus.dk)
Spørgsmål.docx
I bedes læse om den oplyste enevælde på følgende adresse: Oplyst enevælde | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Oplysningstiden.pptx
Nikolaj Arcel.docx
I bedes læse følgende:
Ordforklaringer til oplysningstiden.docx
Prøv at have besvaret følgende spørgsmål til "En kongelig affære":
Karakteriser Christian VII, Caroline Mathilde og Struensee og deres indbyrdes forhold.
Afsnit
Læsegrupper (ML).pptx
Vi skal arbejde med jeres fremlæggelser i forbindelse med "En kongelig affære"
1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
den franske revolution [Gemt automatisk].pptx
En kongelige affære.pptx
I bedes besvare arbejdsspørgsmålene til lektierne i onsdags:
image.png
Marie Thereses erindringer.docx
I bedes læse følgende: Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
ttps://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=96
I bedes læse den franske menneskerettighedserklæring på Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
The French Revolution | The March on Versailles - YouTube
Præsentation1.pptx
Kildeskema.docx
Husk at skrive jeres notater til Københavns bombardement ned, så I kan huske, hvad I har læst og set.
eckersberg kb.docx
Vi samler op på kildeanalysen af Eckersbergs maleri af Københavns Bombardement 1807.
Københavns bombardement set fra Landemærket mod Vor Frue Kirke.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Industrialiseringen
Indhold
Kernestof:
9. Industrialismen og arbejderbevægelsen | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Den industrielle revolution.ppt
I bedes læse følgende: Befolkningsvækst og landbrugsrevolution | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321309162145
I bedes læse følgende:
I skal i jeres nye makkerskabspar lave hver jeres power point om industrialiseringen.docx
I skal være klar til at fremlægge jeres power points om industrialiseringen. Desuden skal I læse følgende:
Skim lige lektien fra sidst: Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England? | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) og
I bedes læse følgende: Marxismen – skabelsen af kapitalister og proletarer | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Hvad er påstandene i den økonomiske liberalisme.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kolonisering og Imperialisme
Indhold
Kernestof:
I bedes læse de to første afsnit og skimme det sidste:
Repetition: Den industrielle revolution.ppt
Imperialismen.pptx
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=226
Kildeanalyseskema.docx
I skal have gjort jeres opgave fra sidst færdig.
Handelskompagnierne | Fokus - kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk)
4.1 Raceteorier retfærdiggør slaveri | Dansk Vestindien (frydenlund.dk)
Kilde 1.docx
kilder til imperialismen1.pdf
Analyse.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Verdenskrige (1900-1950)
Målet med forløbet er at få indsigt i hovedlinjerne i Europa og verdens historie ca. 1900 til 1950 og baserer sig på kapitel 16, 17 og 18 i Vores Verdenshistorie 3. Forløbet omhandler 1. og 2. verdenskrig. Der er hovedfokus på bl.a. mellemkrigstiden, ideologiske strømninger i Europa og Holocaust.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
- Hovedlinjer i Europa og verdens historie
- Globalisering
- Periodisering
- Historiesyn og historieteori
- Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, ideologi, magt og krig
- Holocaust og folkedrab
- Historiebrug
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Indhold
Kernestof:
1. modul: 1. verdenskrige
2. modul: Versailles-freden
Fredens betingelser til men ikke med ”Regnskabets time”
3. modul: Den tyske republik
Tyskland: Den tyske republik og konsekvenserne af Første Verdenskrig
4. modul: Nazisternes politik og ideologi
Hitler - OverSimplified (Part 1) og Hitler - OverSimplified (Part 2)
5. modul: Føreren og folket
Tyskland: Føreren og folket
6. modul: Anden verdenskrige
7-9. modul: Schindler's List
10. modul: De danske nazister
11. modul: Holocaust
Holocaust
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krig
Målet med forløbet er at få indsigt i den store konflikt, der definerede ca. 1950 til 1990 og bliver ved med at definere det globale forhold i dag, nemlig den kolde krig. I skal bl.a. lære om den bipolære verdensorden i perioden, opdelt mellem de to supermagter USA og Sovjetunionen. I får et overblik på emnet og perspektiv på de aktuelle problemstillinger fra perioden.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
· Hovedlinjer i Europa og verdens historie
· Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
· Udviklingen i Europas position i verden
· Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
· Kultur i nationale og globale sammenhænge
· Globalisering
· Periodisering
· Historiesyn og historieteori
· Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, ideologi, magt og krig
· Historiebrug
Materiale:
· Den kolde krigs verden (på Systime).
Supplerende materiale:
· DRTV - Danmark i Den Kolde Krig: Cubakrisen
· Film: The Man from UNCLE (2015) på CFU
· Berlin Wall" Speech - President Reagan's Address at the Brandenburg Gate - 6/12/87
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 - Overblik
Lektion 2 - Overblik #2
Læs 1.3 Folkeopstande i Østeuropa og Vietnamkrigen 1953-1968
Lektion 3 - Konflikter under den kolde krig
Lektion 4-5 - Cuba-krisen
Læs 3. Cubakrisen – på randen af atomkrig
Lektion 6 - Berlin
Læs 4, 4.1 og 4.2 i 4. Berlin – brændpunktet i den kolde krig
Lektion 7-8: The Man from U.N.C.L.E. (2015)
Lektion 9-10 - Berlinmuren
Lektion 11 - Berlin (kildearbejde)
Lektion 12 - Kampen om hjerter og sind
Lektion 13 - Den kolde krig i dag
Opsamling og repetition
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark i Afghanistan
Forløbet tager udgangspunkt i de følgende emner:
• Danmarks nye udenrigspolitik i 1990'erne: fra tilpasningspolitik til aktivistisk udenrigspolitik.
• 9/11
• Den danske politisk respons til 9/11, herunder uenighed mellem partierne om fredsskabende ellers fredsbevarende operationer
• Mål, midler og måder i krigens gennemførelse; oppefra-ned og nedefra-oppe perspektiver på krig; de fire faser/målsætninger i Afghanistan-krigen
• Den oplevede krig: soldaternes liv i lejren, ud på patruljen og hjemkomst. Her har vi også rørt de typiske problemer med hjemkomsten og den danse veteranpolitik.
• Konsekvenser af krigen, også på længere sigt.
Materiale:
- DANMARK I AFGHANISTAN
Supplerende materiale:
- Dokumentaren 24 timer vi aldrig glemmer: "11. september 2001" (på CFU)
- Danmark i Afghanistan 2001-2021
-
https://www.dr.dk/nyheder/politik/eksperter-og-politikere-dansk-indsats-i-afghanistan-afhaenger-af-oejnene-der-ser
- Danmark i verden: Hvad har vi lært af Afghanistan?
- Armadillo (2011)
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 - Baggrunden for Afghanistan-krigen
Lektion 2 - 9/11
Lektion 3 - Den danske respons til 9/11
Lektion 4 - Kildeanalyse: Statsministers tale om 9/11
Lektion 5 - Danske deltagelse i Afghanistan
Lektion 6 - Kildeanalyse: Den danske indsats i Helmand
Lektion 7 - Livet i lejren
Lektion 8 - Kampen mod Taleban
Lektion 9 - Hjemkomsten
Lektion 10-11: Armadillo (2010)
Lektion 12 - Krigens afslutning
Lektion 13 - Opsummering og repetition
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60924962122", "T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60924962122", "H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60924962122" }