Holdet T23b Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold T23b Ma (T23b Ma, T23b Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g1: Lineære modeller
Titel 2 1g2: Tal- og bogstavregning
Titel 3 1g3: Geometri og trigonometri
Titel 4 1g4: Ligninger
Titel 5 1g5: Andengradspolynomier
Titel 6 1g6: Projekt Flytrafik
Titel 7 1g7: Deskriptiv statistik
Titel 8 2g0: Opstart
Titel 9 2g1: Vektorer i planen
Titel 10 2g2: Polynomier
Titel 11 2g3: Differentialregning 1
Titel 12 2g4: Rumlige figurer
Titel 13 2g5: Analytisk plangeometri
Titel 14 2g6: Injektive funktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g1: Lineære modeller

Indhold
- Opbygningen af koordinatsystemet
- Variable og variabelsammenhænge
- Definitionen af en funktion
- Repræsentationsformer for funktioner
- Talmængder og intervaller
- Definitionsmængde og værdimængde
- Bestemmelse af funktionsværdier og ligningsløsning vha. graf
- Bestemmelse af funktionsværdier og ligningsløsning vha. forskrift
- Forskrift for lineær funktion
- Grafisk aflæsning af hældningskoefficient og konstantled
- Vækstegenskaben for en lineær funktion + bevis
- Konstantleddets betydning + bevis
- Opstilling af lineær model ud fra en sproglig beskrivelse
- To-punkts-formler + bevis
- Lineær regression og mindste kvadraters metode
- Forklaringsgrad (determinationskoefficient), residualer og residiualplot
- Ligefrem proportionalitet
- Skæring mellem linjer
- Stykkevis lineær funktion

Fordybelsestid
- Matematikaflevering 1g1 (blandede opgaver om lineære funktioner, 5 timer)
- Matematikaflevering 1g2 (mundtlig aflevering om lineære funktioner, 5 timer)
- Matematikaflevering 1g3 (miniprojekt om hoppebolde og regression, 5 timer)

Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som
  anvendelsesmæssig karakter
- kunne benytte it til beregning og undersøgelse af udtryk, som ligger i direkte
  forlængelse af kernestoffet
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det
  daglige skrevne eller talte sprog
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof og supplerende stof
- ligefrem proportionalitet
- ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde,
  beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; lineære funktioner og stykkevist
  definerede funktioner, bestemmelse af forskrift
- anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et
  givet datasæt
- mindstekrav

Materiale
- Noter og opgaver i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 0.1-0.9 i kapitlet ”0. Grundforløbet: Lineære modeller”, afsnittet 1.10 i
  kapitlet ”1. Tal- og bogstavregning” samt afsnittet 2.8 i kapitlet ”2. Ligninger og
  uligheder” i Systimes i-bog MAT B htx (Læreplan 2017) af Michael Jensen, Klaus
  Marthinus, John Schødt Pedersen, Niels Padkjær Pedersen og Peter Hansen

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Projektarbejde

I undervisningen har vi anvendt CAS-programmerne Maple og GeoGebra.

I forløbet har eleverne gennemført den obligatoriske grundforløbsscreening i matematik, og de har deltaget i Georg Mohr-konkurrencen.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1g1 27-09-2023
Matematikscreening 03-10-2023
Matematikaflevering 1g2 25-10-2023
Matematikaflevering 1g3 01-11-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1g2: Tal- og bogstavregning

Indhold
- Regningsarternes hierarki
- Regneregler for parenteser, herunder kvadratsætningerne
- Brøker
- Potenser og rødder
- Reduktion af bogstavudtryk

Fordybelsestid
- Matematikaflevering 1g4 (blandede opgaver om tal- og bogstavregning, 5 timer)

Faglige mål
Eleverne skal:
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof og supplerende stof
- regningsarternes hierarki, reduktion, faktorisering, regler for regning med potenser og
  rødder, forholdsregning
- mindstekrav

Materiale
- Noter og opgaver i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 1.1-1.6 i kapitlet ”1. Tal- og bogstavregning” i Systimes i-bog MAT B htx
  (Læreplan 2017) af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Niels
  Padkjær Pedersen og Peter Hansen

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Pararbejde
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1g4 15-12-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 1g3: Geometri og trigonometri

Indhold
- Grundbegreber i geometri, herunder topvinkler, vinkelhalveringslinje, midtnormal,
  median, kongruente trekanter, ensvinklede trekanter, ligebenet trekant, ligesidet
  trekant, retvinklet trekant, stumpvinklet trekant, spidsvinklet trekant, vinkelsum
- Beregninger i ensvinklede trekanter
- Definition af cosinus, sinus og tangens ud fra enhedscirklen
- Inverse trigonometriske funktioner
- Overgangsformler og grundrelationen
- Beregninger i retvinklede trekanter + bevis for cos(v), sin(v) og tan(v) samt to beviser
  for Pythagoras’ sætning
- Beregninger i vilkårlige trekanter + bevis for sinusrelationerne og bevis for
  cosinusrelationerne
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra
- Cirklen, herunder omkreds, areal, centervinkel, periferivinkel, cirkeltangent, korde,
  pilhøjde, cirkeludsnit, cirkelbue, cirkelafsnit, trekantens indskrevne cirkel og trekantens
  omskrevne cirkel + bevis for formlen for arealet af en vilkårlig trekant givet ved den
  indskrevne cirkel, bevis for formlen for arealet af en vilkårlig trekant givet ved den
  omskrevne cirkel, bevis for formlen for kordens længde, bevis for formlen for pilhøjden
  samt bevis for formlen for sammenhængen mellem radius, pilhøjde og korde
- Firkanter, herunder kvadrat, rektangel, rombe, parallelogram, trapez, indskrivelig firkant
  og omskrivelig firkant
- Polygoner, herunder regulære, konvekse og konkave polygoner

I forløbet har eleverne desuden brugt et enkelt matematikmodul på opstart af projekt om udvikling af en trekantsberegner i programmering.

Fordybelsestid
- Matematikaflevering 1g5 (blandede opgaver om trigonometri, 5 timer)
- Matematikaflevering 1g6 (mundtlig aflevering om cirklen, 5 timer)

Faglige mål
Eleverne skal:
- opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne
  foretage matematiske ræsonnementer og udføre beviser
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som
  anvendelsesmæssig karakter
- kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og
  matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter
  begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning
  og undersøgelse af udtryk, som ligger i direkte forlængelse af kernestoffet
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof og supplerende stof
- grundlæggende klassisk geometri og trigonometri; forholdsberegninger i ligedannede
  trekanter, beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter, bestemmelse af areal af
  plane figurer
- mindstekrav

Materiale
- Noter og opgaver i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 3.1-3.8 i kapitlet ”3. Geometri og trigonometri” i Systimes i-bog MAT B htx
  (Læreplan 2017) af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Niels
  Padkjær Pedersen og Peter Hansen

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Pararbejde

I undervisningen har vi anvendt CAS-programmerne Maple og GeoGebra.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1g5 11-02-2024
Matematikaflevering 1g6 03-04-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 1g4: Ligninger

Indhold
- Grundmængde og løsningsmængde
- Førstegradsligninger
- Løsning af lineære ligningssystemer vha. substitutionsmetoden, lige store
  koefficienters metode samt determinantmetoden
- Andengradsligninger + bevis for løsningsformel
- Nulreglen
- Numeriske ligninger

Fordybelsestid
- Matematikaflevering 1g7 (blandede opgaver om ligninger, 5 timer)

Faglige mål
Eleverne skal:
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof og supplerende stof
- numerisk værdi
- ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- mindstekrav

Materiale
- Noter og opgaver i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 2.1-2.7 i kapitlet ”2. Ligninger og uligheder” i Systimes i-bog MAT B htx
  (Læreplan 2017) af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Niels
  Padkjær Pedersen og Peter Hansen

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Pararbejde

I undervisningen har vi anvendt CAS-programmerne Maple og GeoGebra.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1g7 24-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 1g5: Andengradspolynomier

Indhold
- Forskrifter (vha. koefficienter, vha. toppunkt og vha. rødder)
- Diskriminant
- Graf
- Toppunkt og symmetriakse
- Rødder
- Faktorisering
- Polynomiel regression

I forløbet er der afviklet en prøve uden hjælpemidler med blandede opgaver om ligninger og andengradspolynomier.

Fordybelsestid
Der er ikke anvendt fordybelsestid i forløbet.

Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som
  anvendelsesmæssig karakter
- kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og
  matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter
  begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning
  og undersøgelse af udtryk, som ligger i direkte forlængelse af kernestoffet
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof og supplerende stof
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; polynomier, bestemmelse af forskrift
- anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et givet
  datasæt
- mindstekrav

Materiale
- Noter og opgaver i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 8.3.0-8.3.2 i kapitlet ”8. Funktioner” i Systimes i-bog MAT B htx (Læreplan
  2017) af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Niels Padkjær
  Pedersen og Peter Hansen

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde
- Pararbejde

I undervisningen har vi anvendt CAS-programmerne Maple og GeoGebra.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 18-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 1g6: Projekt Flytrafik

Indhold
- Introduktion til arbejdet med matematikprojekter på htx, herunder strukturen med
  Problemanalyse, Løsningsmodel, Dokumentation og Vurdering
- Projektarbejde hvor eleverne skulle benytte deres viden fra forløb 1 om lineære
  modeller og forløb 3 om geometri og trigonometri til at besvare en stillet opgave

Fordybelsestid
- Matematikaflevering 1g8 (projekt om lineære modeller samt geometri og
  trigonometri, 8 timer)

Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som
  anvendelsesmæssig karakter
- kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og
  naturvidenskab, opstille en matematisk model for problemet, løse problemet samt
  dokumentere og tolke løsningen, herunder gøre rede for modellens eventuelle
  begrænsninger og dens validitet
- kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og
  matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter
  begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning
  og undersøgelse af udtryk, som ligger i direkte forlængelse af kernestoffet
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige
  skrevne eller talte sprog

Kernestof og supplerende stof
- ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, beskrivelse
  ud fra en grafisk repræsentation
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; lineære funktioner og stykkevist
  definerede funktioner, bestemmelse af forskrift
- anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et givet
  datasæt
- grundlæggende klassisk geometri og trigonometri; beregninger i retvinklede og
  vilkårlige trekanter, bestemmelse af areal af plane figurer

Materiale
- Noter i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 0.1-0.9 i kapitlet ”0. Grundforløbet: Lineære modeller”, afsnittet 1.10 i
  kapitlet ”1. Tal- og bogstavregning” afsnittet 2.8 i kapitlet ”2. Ligninger og uligheder”
  samt afsnittene 3.1-3.8 i kapitlet ”3. Geometri og trigonometri” i Systimes i-bog MAT B
  htx (Læreplan 2017) af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen,
  Niels Padkjær Pedersen og Peter Hansen
- Projektoplæg udleveret i Matematikaflevering 1g8

Arbejdsformer
- Projektarbejde

I forløbet har eleverne anvendt CAS-programmerne Maple og GeoGebra.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1g8 12-05-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 1g7: Deskriptiv statistik

Indhold
- Ikke-grupperede observationer
- Grupperede observationer
- Maksimum og minimum
- Variationsbredde
- Middelværdi
- Median
- Kvartiler
- Kvartilbredde
- Hyppighed
- Frekvens
- Varians
- Spredning
- Visualiseringer, herunder søjlediagram, boksplot, sumkurve og histogram

Fordybelsestid
- Matematikaflevering 1g9 (projekt om deskriptiv statistik, 2 timer)

Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som
  anvendelsesmæssig karakter
- kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og
  matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter
  begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning
  og undersøgelse af udtryk, som ligger i direkte forlængelse af kernestoffet
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige
  skrevne eller talte sprog
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof og supplerende stof
- dataanalyse; beskrivende statistik, grafisk præsentation af data
- mindstekrav

Materiale
- Noter i holdets fælles OneNote-notesbog
- Afsnittene 7.1 og 7.2 i kapitlet ”7. Deskriptiv statistik” i Systimes i-bog MAT B htx
  (Læreplan 2017) af Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Niels
  Padkjær Pedersen og Peter Hansen
- Projektoplæg udleveret i Matematikaflevering 1g9

Arbejdsformer
- Projektarbejde

Forløbet er afviklet som et selvstudie under vejledning over to sammenhængende dage, hvor eleverne har indsamlet data og svaret på en stillet opgave.

I forløbet har eleverne anvendt CAS-programmet Maple.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1g9 04-06-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 11 2g3: Differentialregning 1

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fartbøde og stjernekrig 20-11-2024
Matematikaflevering 2g4 27-11-2024
Matematiske begreber i tekst - del 1 16-01-2025
Matematiske begreber i tekst - del 2 21-01-2025
Matematikaflevering 2g5 06-02-2025
Modulopgaver - Rumgeometri 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 2g4: Rumlige figurer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modulopgaver - Rumgeometri 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 2g5: Analytisk plangeometri

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 2g6 13-03-2025
Matematikaflevering 2g7 08-04-2025
Tænkekort 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 2g6: Injektive funktioner

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spørgeskema 09-05-2025
Matematikaflevering 2g8 19-05-2025
Matematikaflevering 2g9 22-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer