Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T23b Ke (T23b Ke, T23b Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Kernestof:
Basiskemi C (Helge Mygind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen) s. 7-28
Opgaver om grundstoffer i Basiskemi C og i Onenote.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Kernestof:
Basiskemi C (Helge Mygind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen) s. 31-51
Skriftligt arbejde:
Journal: Fældningsreaktioner
Herunder: Natriumchlorid, Ionforbindelser med simple ioner, Eksempler på ionforbindelser, Mærkning af farlige kemikalier, Ionforbindelsers egenskaber, Fældningsreaktioner, Exoterme og endoterme reaktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information - Kiros.dk
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kovalente bindinger
Kernestof:
Basiskemi C (Helge Mygind, Ole Vesterlund, Vibeke Axelsen) s. 53-76
- Navngivning af kemiske forbindelser
- Kovalente bindinger
- Molekyler
- Carbon
- Elektronegativitet
- polær/upolær
- hydrofil/hydrofob
Eksperimentelt arbejde:
- Opløsningsmidlers egenskaber (NV)
- Lav din egen drink (NV)
- Demo øvelse "kan det flyde" (NV)
Skriftligt arbejde:
Journal Opløsningsmidlers egenskaber (NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - NV eksamen
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Mængdeberegning
Basiskemi C (Haase) s. 79-97 og 101-114
- Densitet
- Formelmasse, molekylemasse, stofmængde.
- Kemisk mængdeberegninger, gasser
- Blandinger
- stofmængdekoncentration, mættet opløsning, aktuel stofmængdekoncentration, titreranalyse.
Eksperimentelt arbejde:
- Lightergas
- Smøren er giftig
Skriftligt arbejde:
Journal: Lightergas
Journal: smøren er giftig
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - Lightergas
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kemisk Mængdeberegning
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
5
|
Organisk kemi 1
Basiskemi C (Haase) s. 117-147
-Carbons bindingsforhold
-Alkaner, alkener, alkyner
-Alkyler
-Cykloforbindelser
-Navngivning
-Alkoholer (kort)
Eksperimentelt arbejde:
Reaktioner med carbonhydrider
Skriftligt arbejde:
Journal: Reaktioner med carbonhydrider
Særlige fokuspunkter: Grundlæggende organisk kemi
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/Gruppearbejde/Opgaveregning/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og Baser 1
Indhold Basiskemi C (Haase)
s. 153-171
-Syre-basereaktioner
-Syrer og baser
-Styrke
-pH
-Syre-base titrering
Eksperimentelt arbejde:
Eddikesyreprocent i eddike
Skriftligt arbejde:
Journal: Eddikesyreprocent i eddike
Særlige fokuspunkter:
Forståelse for syrer og baser
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/Gruppearbejde/Opgaveregning/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redoxreaktioner
Basiskemi C (Haase)
s. 173-187
-Definition af oxidation og reduktion
-Eksempler på simple redoxreaktioner
- Afstemning af redoxreaktioner
-Spændingsrækken
Eksperimentelt arbejde:
Metallernes spændingsrække uden øvelsesvejledning
Skriftligt arbejde:
Journal: Metallernes spændingsrække
Særlige fokuspunkter:
Spændingsrækkens brug i praksis
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/Gruppearbejde/Opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ekstraktion (Kemi dag)
Spektrofotometri (Gennemgås også i 2.g)
- Kemiske stoffer med farve
- Spektrofotometri
- Standardkurve
Eksperimentelt arbejde:
Ekstraktors (blå hæfte med forskellige opgaver og øvelser i)
Skriftligt arbejde:
Journal: Poster
Særlige fokuspunkter Spektrofotomtriske målinger og standardkurve
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Opgaveregning/strukturering af arbejdstid/ planlægning af forsøg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Organisk kemi II
Basiskemi B (Haase) s. 117- 177
- Intermolekylære bindinger (london, dipol-dipol, hydrogenbindinger)
- Reaktionstyper
- Alkoholer
- Ethere
- Oxo-forbindelser
- Estere
- Aminer
-Organiske stoffer med farve (forsøg i 1.g)
Eksperimentelt arbejde:
- Reaktioner med aldehyder og ketoner (kun gennemgåret teoretisk)
- Syntese acetylsalicylsyre
- Ester syntese (Aromastoffer)
- Primære, sekundære og tertiære alkoholer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Isomeri og kulhydrater
Basiskemi B (Haase) s. 193-213 + 215-231
- Isomere stoffer
- Struktur isomerer (kæde, stillings og funktionsisomerer)
- stereoisomer (geometriske, spejlbilledisomer, diastereomer)
- navngivning
- kulhydrater (navngivning, isomeri, optisk aktivitet)
- kort om fedtstoffer og proteiner (supplerede)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Kemiske reaktions hastigheder
Basiskemi B (Haase) s. 7-27
- Reaktionshastighed definition
- Hvad påvirker reaktionshastigheden
- Reaktionsmekanisme
- Katalysator og inhibitor
Eksperimentelt arbejde
- Reaktionshastigheder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Komplekser
Videre med kemi - kapitel 1 farvede forbindelser
Tema farvede uorganiske forbindelser
- farvede uorganiske forbindelser
- navngivning
- opskrivning af formler
-' fældningsreaktioner med farve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61100588916",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61100588916",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61100588916"
}