Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H23bm Iø (H23bm Iø, H23bm Iø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
økonomiske grundbegreber
økonomiske grundbegreber
økonomiske mål, målkonflikter, det økonomiske kredsløb, prisdannelsesmodellen, forsyningsbalancen, priselasticitet
kap. 1-5 + kap. 16 om inflation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
tema 1 den off. sektor og velfærdsmodellerne
den off. sektor
velfærdsmodellerne - tre velfærdsmodeller
udfordringer; demografi, ulighed, globalisering
løsninger; konkurrence-stat, strategier, strukturpolitik (reformer)
makroøkonomisk; finanspolitik.
projekt og fremlæggelser
kap. 7 og 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
tema 2: Arbejdsmarkedet
arbejdsmarkedet, den danske model, flexicurity-modellen, prisdannelsesmodellen (udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft), arbejdsløshedstyper.
strukturpolitik (bl.a. arbejdsudbudsreformer), flaskehalsproblemer osv.
kap. 6 og 14.1 (strukturpolitik)
projekt og fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PowerPoint (indtale)
|
03-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Tema 3: 2 samfundsøkonomiske værktøjskasser
makroøkonomiske redskaber: finanspolitik, pengepolitik og valutapolitik.
strukturpolitik - langsigtet reformer, arbejdsmarkedet, uddannelsesreformer, erhvervspolitik, og miljø samt klimapolitik.
i IØ b bogen kap. 8 + 10-15 (kap. 16 om inflation i forhold til pengepolitik.
aktualitetsdebat undervejs - bl.a. pengepolitik og finansloven 2024 og 25.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
tema 4: DK's handel, konkurrenceevne og globalt
Tema: DK's handel, konkurrenceevne, og verdenshandel.
IP-dage med særligt fokus på priskonkurrenceevne
kap. i IØ B bogen: 9 + 18-23.
paradigmeskifte i global verdenshandel
projekt om handelskrig - anno 2018 Trump 1.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tema 4: projektrapport
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Tema 5: Int. org. og samføko. som videnskab
Internationale økonomiske organisationer og økonomiske skoler - Smith, Keynes osv.
EU, Verdensbanken, Valutafonden - FN
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO4 DELPRØVE 1
|
24-02-2025
|
PP med Indtale
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Tema 6: udviklingsøkonomiske landeanalyse
et meget kort tema om udviklingsøkonomisk landeanalyse - ulande.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO4: HELE RAPPORTEN (DELPRØVE 1, 2 OG 3)
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt og synopsis
tema: Dansk økonomi - i en global verden.
eksamensprojekt og synopsis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814866412",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814866412",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814866412"
}