Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H23bm Ma (H23bm Ma, H23bm Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner (fortsat)
Stykkevis lineære funktioner
Bevis for formel til bestemmelse af hældningskoefficient og skæring med y-aksen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT - GeoGebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Statistik
Beskrivelse af et givet talmateriale ved diskrete og grupperede observationer som tabel eller graf.
Statistiske deskriptorer: middeltal/gennemsnit, typetal, median og kvartilsæt, fraktiler, variationsbredde, kvartilafstand, varians og standardafvigelse.
Frekvens og summeret frekvens. Grafer for tæthedsfunktion og sumfunktion/ fordelingsfunktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT - GeoGebra
- Regneark - Excel
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Funktioner
Grundlæggende om funktioner
- Definition af af funktion
- Funktion beskrevet ved tabel, graf og regneforskrift
- Grafisk løsning af ligninger
- Definitionsmængde og værdimængde
- Omvendt funktion
Eksponentielle funktioner
- Opstilling af regneforskrift ud fra tekst eller graf (to punkter med bevis)
- Løsning af eksponentielle ligninger, grafisk og ved beregning
- Logaritmefunktioner generelt som omvendte funktioner til eksponentialfunktioner
- Tilnærmelsesvis eksponentielle funktioner
- Fordoblingskonstant og halveringskonstant (med bevis.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT - GeoGebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Mindstekravsopgaver
Mindstekravene angår områder inden for emnerne
- Lineære funktioner
- Eksponentielle funktioner
- Andengradsfunktioner
- Finansielregning
- Statistik
- Lineær programmering
- Differentialregning
- Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Finansiel regning
Kapitalværdien på tidspunkt n og på tidspunkt 0
Begrebet "gennemsnitlig rente" og ”effektiv rente”
Nutidsværdi, fremtidsværdi, ydelse, rentefod, antal terminer samt restgæld for en annuitet.
Amortisationsplaner.
Beviserne for (udledningerne af) formlerne til:
Bestemmelse af kapitalværdien på tidspunkt n
Bestemmelse af fremtidsværdien af en annuitetsopsparing
Bestemmelse af nutidsværdien af en annuitetsgæld
Bestemmelse af restgælden på tidspunkt t.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark - Anvendelse af Excel
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Andengradspolynomier
Andengradspolynomier: forskrift, toppunkt, nulpunkter, betydning af koefficienterne a, b,c samt diskriminanten d.
Andengradsligninger
Nulregel
Anvendelse af andengradspolynomier
Nulpunktsformel (m. bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT - GeoGebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Lineær programmering
Systime iBog: Lærerbog i matematik hhx2
Beskrivelse og indtegning af polygonområder ved hjælp af lineære uligheder.
Begrebet kriteriefunktion og begrebet lineære funktioner af to variable - herunder omskrivning til niveaulinjer.
Løsning af lineære programmerings-problemer vha. hjørnepunktsinspektion og vha. forskydning af niveaulinje. Eksistens og beliggenhed af en optimalløsning.
Følsomhedsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test LP
|
04-09-2024
|
Test LP
|
04-09-2024
|
Test LP
|
04-09-2024
|
Emneopgave om lineær programmering
|
02-10-2024
|
Emneopgave om lineær programmering
|
02-10-2024
|
Emneopgave om lineær programmering
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - GeoGebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Funktioner, grænseværdi og kontinuitet
Systime iBog: Lærerbog i matematik hhx2
- Regning med funktioner (sum, differens, produkt og kvotienten)
- Fortegnsundersøgelse
- Græseværdi for regneudtryk med x
- Kontinuert funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Differentialregning
Systime iBog: Lærerbog i matematik hhx2
- Differentialkvotienten f ' defineret både i et enkelt punkt som hældningskoefficienten for tangenten i dette punkt og defineret ud fra differenskvotienten. Begrebet "den afledte funktion"
- f ' i de generelle tilfælde for polynomier, eksponentielle funktioner, den naturlige logaritmefunktion, potensfunktioner, sum- og differensfunktioner, produkt og sammensat funktion. Udvalgte beviser
-Tangentligninger ud fra et kendt røringspunkt og bestemmelse af tangentens røringspunkt ud fra oplysning om tangentens hældning.
- Sammenhængen mellem ekstrema for f og nulpunkterne for den afledte funktion og sammenhængen mellem monotoniforholdene for f og fortegnet for f ' .
- f '' og bestemmelse af f '' for kendte funktionstyper.
Sammenhængen mellem fortegnet for f '' og krumning af grafen for f.
- Praktisk anvendelse af differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test - Differentialregning
|
01-11-2024
|
Test - Differentialregning
|
01-11-2024
|
Test - Differentialregning
|
04-11-2024
|
Emneopgave: Differentialregning 1
|
11-12-2024
|
Emneopgave: Differentialregning 1
|
11-12-2024
|
Emneopgave: Differentialregning 1
|
11-12-2024
|
Test i AUD - Differentialregning 2
|
18-12-2024
|
Test i AUD- Differentialregning 2
|
19-12-2024
|
Test i AUD- Differentialregning 2
|
19-12-2024
|
Emneopgave: Differentialregning 2
|
16-01-2025
|
Emneopgave: Differentialregning 2
|
16-01-2025
|
Emneopgave: Differentialregning 2
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning
Systime iBog: Matematik B hhx
Sandsynlighedsbegreber; udfald, udfaldsrum, sandsynlighedsfelt, hændelser.
Regneregler for hændelser.
Betingede sandsynligheder og uafhængighed.
Stokastiske variable, punktsandsynligheder, sandsynlighedsfordeling og fordelingsfunktion.
Middelværdi, varians og standardafvigelse for den stokastiske variabel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave: Sandsynlighedsregning og fordelinger 1
|
17-02-2025
|
Emneopgave: Sandsynlighedsregning og fordelinger 1
|
17-02-2025
|
Emneopgave: Sandsynlighedsregning og fordelinger 1
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Binomialfordeling og konfidensinterval
Systime iBog: Matematik B hhx
Binomialkoefficient
Fakultet
Binomialfordelingen
Formel for beregning af punktsandsynligheden i binomialfordelingen
Middelværdi, varians og standardafvigelse i binomialfordelingen
Normalfordelingen og bestemmelse af sandsynligheder i normalfordelingen
Hypotese og stikprøver
Estimation af andel i binomialfordelingen
Konfidensinterval for andel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - GeoGebra
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Sammenhæng mellem variable
Systime iBog: Matematik B hhx
Chi i anden fordelingen
Test for uafhængighed herunder observerede værdier, forventede værdier, teststørrelse, signifikansniveau, frihedsgrader, p-værdi og kritisk værdi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave om sandsynligheder og fordelinger Del 2
|
07-05-2025
|
Emneopgave om sandsynligheder og fordelinger Del 2
|
07-05-2025
|
Emneopgave om sandsynligheder og fordelinger Del 2
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - GeoGebra
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Projekt
Udlevering af projektoplæg d. 31. marts
Aflevering af projektrapport d. 25. april
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering af Eksamensprojekt MAT. B
|
25-04-2025
|
Aflevering af Eksamensprojekt MAT. B
|
25-04-2025
|
Aflevering af Eksamensprojekt MAT. B
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forberedelse til eksamen
Der udarbejdes dispositioner til eksamensspørgsmål og beviser øves.
Mindstekravsopgaver trænes.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814960784",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814960784",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62814960784"
}