Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H23mia Vø (H23mia Vø, H23mia Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forretningsplan og forretningsmodel
Eleverne har lært at redegøre for indholdet af en forretningsplan og lave en BMC model. Eleverne har lært at udarbejde et etableringsbudget og beregne virksomhedens finansieringsbehov, redegøre for forskellige finansieringsformer, udarbejde et resultatbudget, udarbejde et likviditetsbudget, redegøre for indholdet i en forretningsmodel, udarbejde en forretningsmodel for en virksomhed, diskutere fordele og ulemper ved en virksomheds forretningsmodel, redegøre for begrebet disruption og diskutere, hvordan en virksomheds forretningsmodel kan trues af disruption
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomheden i vækst
Eleverne har lært at redegøre for, hvordan en virksomheds størrelse måles samt hvordan man beregne en virksomheds vækst, de kan redegøre for begreberne gazelle- og højvækstvirksomhed, forklare, hvorfor gazelle- og højvækstvirksomheder er vigtige for samfundet, redegøre for begreberne mission, vision, mål og værdier og diskutere konkrete virksomheders mission, vision, mål og værdier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Årsregnskabet
Elevene har arbejdede med at kunne redegøre for formålet med udarbejdelse af et årsregnskab samt hvilke fordel der det kan give at lave et årsregnskab samt redegøre for begreberne indtægter, omkostninger, aktiver og passiver, elevener kan udarbejde en resultatopgørelse i kontoform samt en balance i kontoform der udover har eleverne arbejdet med at kunne forklare bogføringsreglerne samt redegøre for begreberne kontoramme og kontoplan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det samlede regnskabssystem
Eleverne har arbejde del med projekt arbejde omkring bogføring hvor de har haft en fast case som de har arbejde med hver gang.
ude over den case har eleverne også arbejde med at kunne registrere bilag i forbindelse med en virksomheds etablering, og registrere bilag i forbindelse med en virksomheds daglige drift samt registrere bilag i forbindelse med afslutningen af et regnskabsår. elverene har også lært at opstille en resultatopgørelse i beretningsform på grundlag af en saldobalance samt en en balance i kontoform på grundlag af en saldobalance der har det kunne udarbejde en opgørelse over udviklingen i egenkapitalen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Årsrapporten
Eleverne har lavet kap 11 i bogen og lært at kunne redegør for de forskellig regnskabsklasser og hvilke krav der er til der er til dem.
Eleverne kan udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance, de kan redegøre for hvad indeholde i regnskabspraktiks samt forklare udviklingen i virksomhedens likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse.
Eleverne kan forklare, hvordan ændrede værdiansættelsesmetoder påvirker resultatopgørelse og balance samt forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet
Eleverne har arbejde i grupper med regnskaber på engelske hvor de har skulle redegøre for de engelske betegnelser for de enkelte regnskabsposter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomiske analyser
Eleverne kan redegøre for begrebet nøgletal samt forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide og redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse samt hvordan de laver indekstal og hvordan man kan bruge indekstal til at aflæse tendenser og til at forklar udvikling. Derudover kan eleverne redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Analyse af indtjeningsevnen
Eleverne har fået en forstået af hvordan indtjeningsevnen er sat sammen og har sætte lære at kunne bruge dupont pyramiden til at forklarer udvikling.
Eleverne har endvidere lære at, beregne nøgletallet overskudsgrad, redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad, beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger,
forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler, samt forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden og udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Analysekapitaltilpasningsevnen
Eleverne har fået en forstået af hvordan analysekapitaltilpasningsevnen er sat sammen og har sætte lære at kunne bruge dupont pyramiden til at forklarer udvikling.
Eleverne har endvidere lære at, beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed, redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed, beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver og forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler samt forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed og udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsamling
Eleverne har prøvet deres færdigheder af i en skriftlig prøve samt opsamling på hvad vi har lære i 1g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Økonomiske analyser
Eleverne har arbejdet med nøgletal og regnskabsanalyse.
De kan redegøre for begrebet nøgletal og betydningen af validitet, formålet med en regnskabsanalyse samt dens indhold.
De kan beregne nøgletal og analysere virksomhedens indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne, rentabilitet, soliditet og likviditet.
Systime kap 12, 13, 14, 15, 16
klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver
PBL: Økonomiske analyser, udarbejdelse af en økonomisk analyse af forskellige større virksomheder, som eleven selv har valgt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
CSR og CSR-rapportering og -analyse
Eleverne har arbejdet med ansvarlig virksomhedsdrift og CSR.
De kan redegøre for CSR-begrebet, den tre-dobbelte bundlinje, CSR-pyramiden, Ashridges model, FN’s Global Compact, Code of Conduct og FN’s verdensmål.
De har også vurderet fordele og ulemper ved virksomheders kommunikation om deres CSR-indsats.
Systime kap 17, 18
klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver
Case: Green Innovation Week
PBL: CSR, Selvvalgt (Proshop) virksomhed, emballage, medarbejder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Strategi
Eleverne har arbejdet med virksomhedens strategi og værdiskabelse.
De kan redegøre for strategibegrebet, dets karakteristika og betydning for virksomheden. De har udarbejdet brancheanalyser med Porters Five Forces, SWOT-opsamlinger, analyseret værdiskabelse via Porters værdikæde, konkurrencestrategier efter Porters generiske modeller og vækststrategier med Ansoffs vækstmatrix.
Endelig har de forstået sammenhængen mellem strategi og rentabilitet.
Systime Kap 19, 20, 21, 22, 23
klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver
Case: Nystartede virksomheder fra Løvens Hule
PBL: Strategi, Proshop
Virksomhedsbesøg på Proshop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62824179985",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62824179985",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62824179985"
}