Holdet H23mia Vø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e)
Hold H23mia Vø (H23mia Vø, H23mia Vø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forretningsplan og forretningsmodel
Titel 2 Virksomheden i vækst
Titel 3 Årsregnskabet
Titel 4 Det samlede regnskabssystem
Titel 5 Årsrapporten
Titel 6 Økonomiske analyser
Titel 7 Analyse af indtjeningsevnen
Titel 8 Analysekapitaltilpasningsevnen
Titel 9 Opsamling
Titel 10 Økonomiske analyser
Titel 11 CSR og CSR-rapportering og -analyse
Titel 12 Strategi
Titel 13 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forretningsplan og forretningsmodel

Eleverne har lært at redegøre for indholdet af en forretningsplan og lave en BMC model. Eleverne har lært at udarbejde et etableringsbudget og beregne virksomhedens finansieringsbehov, redegøre for forskellige finansieringsformer, udarbejde et resultatbudget, udarbejde et likviditetsbudget, redegøre for indholdet i en forretningsmodel, udarbejde en forretningsmodel for en virksomhed, diskutere fordele og ulemper ved en virksomheds forretningsmodel, redegøre for begrebet disruption og diskutere, hvordan en virksomheds forretningsmodel kan trues af disruption
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Virksomheden i vækst

Eleverne har lært at redegøre for, hvordan en virksomheds størrelse måles samt hvordan man beregne en virksomheds vækst, de kan redegøre for begreberne gazelle- og højvækstvirksomhed, forklare, hvorfor gazelle- og højvækstvirksomheder er vigtige for samfundet, redegøre for begreberne mission, vision, mål og værdier og diskutere konkrete virksomheders mission, vision, mål og værdier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Årsregnskabet

Elevene har arbejdede med at kunne redegøre for formålet med udarbejdelse af et årsregnskab samt hvilke fordel der det kan give at lave et årsregnskab samt redegøre for begreberne indtægter, omkostninger, aktiver og passiver, elevener kan udarbejde en resultatopgørelse i kontoform samt en balance i kontoform der udover har eleverne arbejdet med at kunne forklare bogføringsreglerne samt  redegøre for begreberne kontoramme og kontoplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det samlede regnskabssystem

Eleverne har arbejde del med projekt arbejde omkring bogføring hvor de har haft en fast case som de har arbejde med hver gang.
ude over den case har eleverne også arbejde med at kunne registrere bilag i forbindelse med en virksomheds etablering, og registrere bilag i forbindelse med en virksomheds daglige drift samt registrere bilag i forbindelse med afslutningen af et regnskabsår. elverene har også lært at opstille en resultatopgørelse i beretningsform på grundlag af en saldobalance samt en en balance i kontoform på grundlag af en saldobalance der har det kunne udarbejde en opgørelse over udviklingen i egenkapitalen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Årsrapporten

Eleverne har lavet kap 11 i bogen og lært at kunne redegør for de forskellig regnskabsklasser og hvilke krav der er til der er til dem.

Eleverne kan udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance, de kan redegøre for hvad indeholde i regnskabspraktiks samt forklare udviklingen i virksomhedens likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse.

Eleverne kan forklare, hvordan ændrede værdiansættelsesmetoder påvirker resultatopgørelse og balance samt forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet

Eleverne har arbejde i grupper med regnskaber på engelske hvor de har skulle redegøre for de engelske betegnelser for de enkelte regnskabsposter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økonomiske analyser

Eleverne kan redegøre for begrebet nøgletal samt forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide og redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse samt hvordan de laver indekstal og hvordan man kan bruge indekstal til at aflæse tendenser og til at forklar udvikling. Derudover kan eleverne redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Analyse af indtjeningsevnen

Eleverne har fået en forstået af hvordan indtjeningsevnen er sat sammen og har sætte lære at kunne bruge dupont pyramiden til at forklarer udvikling.

Eleverne har endvidere lære at, beregne nøgletallet overskudsgrad, redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad, beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger,
forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler, samt forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden og udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Analysekapitaltilpasningsevnen

Eleverne har fået en forstået af hvordan analysekapitaltilpasningsevnen er sat sammen og har sætte lære at kunne bruge dupont pyramiden til at forklarer udvikling.

Eleverne har endvidere lære at, beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed, redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed, beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver og forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler samt forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed og udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • IT
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Opsamling

Eleverne har prøvet deres færdigheder af i en skriftlig prøve samt opsamling på hvad vi har lære i 1g
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Økonomiske analyser

Eleverne har arbejdet med nøgletal og regnskabsanalyse.
De kan redegøre for begrebet nøgletal og betydningen af validitet, formålet med en regnskabsanalyse samt dens indhold.
De kan beregne nøgletal og analysere virksomhedens indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne, rentabilitet, soliditet og likviditet.

Systime kap 12, 13, 14, 15, 16

klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver
PBL: Økonomiske analyser, udarbejdelse af en økonomisk analyse af forskellige større virksomheder, som eleven selv har valgt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 CSR og CSR-rapportering og -analyse

Eleverne har arbejdet med ansvarlig virksomhedsdrift og CSR.
De kan redegøre for CSR-begrebet, den tre-dobbelte bundlinje, CSR-pyramiden, Ashridges model, FN’s Global Compact, Code of Conduct og FN’s verdensmål.
De har også vurderet fordele og ulemper ved virksomheders kommunikation om deres CSR-indsats.

Systime kap 17, 18

klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver
Case: Green Innovation Week
PBL: CSR, Selvvalgt (Proshop) virksomhed, emballage, medarbejder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Strategi

Eleverne har arbejdet med virksomhedens strategi og værdiskabelse.
De kan redegøre for strategibegrebet, dets karakteristika og betydning for virksomheden. De har udarbejdet brancheanalyser med Porters Five Forces, SWOT-opsamlinger, analyseret værdiskabelse via Porters værdikæde, konkurrencestrategier efter Porters generiske modeller og vækststrategier med Ansoffs vækstmatrix.
Endelig har de forstået sammenhængen mellem strategi og rentabilitet.

Systime Kap 19, 20, 21, 22, 23

klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver
Case: Nystartede virksomheder fra Løvens Hule
PBL: Strategi, Proshop
Virksomhedsbesøg på Proshop
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer