Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T24vf FY (T24vf FY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition
Lave repetitionsplakater for emnerne fra 1.g og 2.g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Rotationsmekanik
Kernestof: Orbit A HTX,
Kapitel 1: siderne 17 - 23
- Cirkelbevægelse
- Radius
- Vinkel
- Vinkelhastighed
- Vinkelacceleration (s. 58)
- Frekvens
- Periode / omløbstid
- Centripetalkraft
Kapitel 2: siderne 40 - 60
- Kraftmoment
- Ligevægt / balance
- Massemidtpunkt
- Statik og statiske systemer
- Inertimoment ud fra massefordeling
- Steiners sætning
- Newtons 2. lov for rotation
Kernestof:
- Kinematisk beskrivelse af bevægelse i én og to dimensioner, herunder skråt kast og jævn cirkelbevægelse
- En krafts arbejde og tilhørende energiforhold
- Stive legemers rotation i to dimensioner, herunder kraftmoment, inertimoment, Steiners sætning og tilhørende energiforhold
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Inertimoment
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Gravitationsloven og kredsløb
Kernestof: Orbit A HTX,
Kapitel 1: siderne 8 - 38
- Gravitationsloven
- Mekanisk energi i gravitationsfelt
- Banebevægelse i centralt tyngdefelt
Kernestof:
- Gravitationsloven og bevægelse om et centrallegeme
- Systemer med energibevarelse, herunder mekanisk energi i et homogent tyngdefelt og for gravitationsfeltet om et centrallegeme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Stød og impuls
Kernestof: Orbit A HTX,
Kapitel 1: siderne 28 - 35
- Impuls / bevægelsesmængde
- Elastisk stød
- Fuldstændigt uelastisk stød
- Ikke-centralt stød
Supplerende stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Termodynamiske processer
Kernestof: Orbit A HTX,
Kapitel 5: siderne 144 - 172
- Termodynamikkens 1. hovedsætning
- Termodynamiske processer:
- Isokor proces
- Isobar proces
- Isoterm proces
- Adiabatisk proces
- Kredsprocesser
- Termodynamiske maskiner
- Effektfaktor, nyttevirkning og virkningsgrad
Kapitel 6: siderne 174 - 188
- Termodynamikkens 2. hovedsætning
- Carnot-nyttevirkning og -effektfaktor
Kernestof:
- Gassers arbejde, termodynamikkens første og anden hovedsætning
- Termodynamiske kredsprocesser, herunder virkningsgrad og effektfaktor
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Elektriske felter
Kernestof: Orbit A HTX,
Kapitel 3: siderne 70 - 97
- Statisk elektricitet
- Elektriske felter og feltstyrke
- Coulombs lov: kræfter mellem ladede partikler
- Elektrisk kraft på ladet partikel i et homogent elektrisk felt
- Elektrisk felt i kapacitorer og kapacitans
- Serie- og parallelkobling af kapacitorer
- Op- og afladning af kapacitorer
- Energi i kapacitorer
Kernestof:
- Elektrisk felt og kraften på en elektrisk ladning, herunder feltet omkring en punktladning og homogent elektrisk felt
- Kapacitorers energiforhold samt op- og afladningsforløb af en kapacitor.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Selvstændigt projekt
Selvstændigt projekt til mundtlig eksamen
Skal tage udgangspunkt i en fysisk, teknisk eller teknologisk problemstilling
Problemstillingen vælges af eleven selv og belyses gennem eksperimentelt arbejde og tilhørende teori.
Projektet må udføres i grupper på op til 4 personer.
Væsentlige dele af projektet skal være ud over pensum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Valgemne: Magnetisme
Kernestof: Orbit A HTX,
Kapitel 4: siderne 104 - 113 & 125 - 128
- Magnetfelt
- Feltlinjer
- Magnetfeltstyrke
- BIL-loven
- Magnetfelt i en spole
Supplerende stof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726712483",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726712483",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726712483"
}