Holdet T24vf PLS - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e)
Hold T24vf PLS (T24vf PLS)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Projekt 1: Kvalitet og kvalitetsvurdering
Titel 2 Projekt 2: Naturmedicin
Titel 3 Projekt 3: Produktionsorganismer
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Projekt 1: Kvalitet og kvalitetsvurdering

Kvalitet og kvalitetsvurdering med udgangspunkt i produkter
som kan købes på McDonalds.

Eleverne får kendskab til sensorik, kontrol, vurdering og undersøgelser af fremstillingsproces i køkkenet og produkt.
Ligeledes arbejder de med emballage og varedeklarationer. Eleverne vælger selv
hvilket produkt, de vil undersøge. De fremstiller selv produktet og sammenligner
med indkøbte produkter fra McDonalds. Udgangspunktet kan eksempelvis være en dressing, kage, is, dele af en menu eller en hel menu. Fødevaresikkerhed og kendskab
til fødevarekontrollen indgår også i forløbet, herunder HACCP analyse.

Anvendt litteratur og lærebøger:
Sensorisk teori til gymnasiale uddannelser, 2014, Forlaget Metropol, 3.udgave. s.5-38
Noter og powerpoints
Bogudlån og internet.
Mikrobiologi, saxo, 2018, s. 268-276
Fødevarer og kvalitet, akademisk forlag 2022, s. 15-26


Anvendt kernestof fra faget:
Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
– fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
– relevant apparatteknik
– valideringsmetoder

Fødevarer:
– ernæring, herunder stof og energiproduktion samt udskillelse
– mikrobiologi
– produktionsforhold, herunder produktionsfaser, hygiejne, spildprodukter og miljø
– relevant lovgivning.


Supplerende Stof:
-Sensorik.
-Tilsætningsstoffer
-Fødevarelovgivning
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
projektbeskrivelse til 1. projekt 23-08-2024
opgaver i kvalitet 30-08-2024
opgave i lovgivning 11-09-2024
opgave tilsætningsstoffer 30-09-2024
rapport til 1. projekt 11-10-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysemetoder og kvalitetsvurdering: Vælge, begrunde og anvende relevante analysemetoder. Kvalitetsvurdere analysemetode og udvalgt produkt. Sundhed og miljø: Identificere faktorer, der har betydning for sundhed og miljø. Gøre rede for udvalgte sundheds- og miljøproblemer belyst ved eksempler og statistik. Foreslå metode til belysning eller løsning af et sundheds- eller miljøproblem. Gennemføre en undersøgelse, der belyser eller løser problemet. Fødevarer: Planlægge og gennemføre produktion af fødevarer. Optimere processen ud fra valgte kriterier. Vurdere betydning af råvarers kvalitet for produktets ernæringsegenskaber. Vurdere etiske og sundhedsmæssige aspekter ved fremstilling og konsumering af fødevarer.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Projekt 2: Naturmedicin

Projektområder/problemstillinger som I skal arbejde med:

1. Alle grupper skal ekstrahere planteolier ved vanddampdestillation samt evt. ved andre selvvalgte metoder
2. Alle grupper skal vælge en formulering/administration af et naturlægemiddel som indeholder den olie de selv har ekstraheret. (Produkt 1)
3. Alle grupper skal fremstille yderligere et produkt, hvor der tages udgangspunkt i et selvvalgt præparat (som er kategoriseret som naturmedicin) og fremstille et tilsvarende produkt (evt. placebo hvis ikke andet er muligt). Dvs. at de selv skal opstille og afprøve fremstillingsprocessen. (Produkt 2)
4. Herefter foretages relevante analyser på begge produkter, som skal vise hvor tæt deres produkt 2 ligger op ad det købte, samt hvor godt deres produkt 1 er.
5. Ud fra analyseresultaterne gives forslag til optimeringer af deres proces eller produkt. De vælger selv, om optimeringer skal forbedre ligheden med købt produkt eller de ønsker en anden/bedre formulering eller administration.
6. Design og fremstil emballage til ét af deres produkter.

Anvendt litteratur:
Noter og dokumenter udleveret i onenoten
"naturlægemidler", temanummer, 2010, region midt
"virker de? de 10 mest solgte lægemidler". Artikel fra Jyllandsposten

Kernestof for PLS:
Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik
̶ valideringsmetoder

Sundhed og miljø:
̶ analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom

Bioteknologi:
̶ biotekniske metoder, anvendt i medicinalindustri

Kemisk produktion:
̶ enhedsoperation
̶ procesdiagram
̶ udvalgt analyseteknik
̶ sikkerhed og miljø

Supplerende stof/fordybelsesområde:
Forskellige typer af naturmedicin. Herunder formuleringer og administration, kvalitetskontrol og mikrobiel renhed samt emballage.
Kendskab til produktion og kvalitetssikring af lægemidler generelt og hvad forskellen er på receptpligtige lægemidler og naturmedicin.                             


Praktisk opgave:

Grupperne skal ekstrahere en selvvalgt planteolie ved vanddampdestillation. Det er vigtigt, at I vælger plantemateriale, der er tilgængelig (og budgetvenligt) på denne årstid. Gruppen vælger selv hvilken form for administration planteolien skal indgå i, det skal dog give mening i forhold til det virksomme stof.

Gruppen finder selv opskrift og fremgangsmåde i forhold til formuleringen og administrationsformen, som begrundes og vurderes nøje.
Begrundelsen skal omfatte: sundhedsmæssige forhold i henhold til råvarer og dosis, målgruppe/hvilken type problemstilling, kvalitet og tilgængelighed af råvarer, pris, forhold vedrørende fremstillingsprocessen, kulturelle/etiske forhold, evt. andet.

Gruppen skal finde et præparat på markedet som de ønsker at fremstille selv i laboratoriet – eksempelvis en vitaminpille, brusetablet, kapsel, hostesaft, salve, shampoo etc. Herefter skal I analysere i hvor høj grad jeres produkt svarer til det købte ud fra minimum to parametre. Til sidst skal I komme med forslag til optimering af jeres produkt/proces ud fra jeres analyseresultater.

Jeres produkter skal desuden bedømmes ved forskellige relevante test og analyser i henhold til kvalitetskontrol og evt. mikrobiel renhed, hvis dette er relevant.

I skal lave emballage, etiket samt en indlægsseddel til et af jeres produkter.

Der skal udarbejdes en præsentation af projektet for at øve mundtlig formidling. Herudover afleveres en reklamefilm og indlægsseddel.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
projektbeskrivelse projekt 2 04-11-2024
arbejdsspørgsmål til lægemidler 15-11-2024
indlægsseddel og PP 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Projekt 3: Produktionsorganismer

Eleverne skal arbejde med en selvvalgt produktionsorganisme. De får kendskab til cellefabrikker, forskellige produkter som stammer fra cellefabrikker.
De får undervisning indenfor:
- Mikroorganismers vækst og regulering
- Mikroorganismers systematik og biologi
- Mikroorganismers betydning for sygdom, sundhed og produktion
- Planlægning, gennemførelse og optimering af mikrobiologisk proces eller produktion
- Vurdering af proces eller produktion i relation til metodens anvendelighed.

Anvendt litteratur:
udleverede noter og dokumenter
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/
Udvalgte dele af andre temaer fra biotechacademy.dk
https://ing.dk/artikel/dtu-faar-trekvart-mia-til-dyrke-fremtidens-foedevarer-og-kemi-i-cellefabrikker
Mikrobiologi, saxo, 2018, s. 187-200

opgaven til eleverne:
Gruppen skal vælge et produkt, som de ønsker at fremstille. I fremstillingsprocessen skal selvfølgelig indgå en mikroorganisme (kaldet en kultur).
Fremstillingsprocessen skal optimeres ud fra observationer og målinger udført på processen.

Fremstillingsprocessen skal følges nøje ved hjælp af målinger og iagttagelser. Eksempelvis på følgende:
Registrering af sukkerkoncentration, tørstof, temperatur, pH og syredannelse, proteinindhold, ændringer i lugt, smag, udseende og konsistens.

Der er mulighed for at fremstille/dele op i mindre forsøg, hvilket giver mulighed for at optimere produktfremstillingen og fremstille produktet under forskellige forhold.
Disse forsøg kan f.eks. tage udgangspunkt i nogle af de faktorer, som har betydning for den valgte kulturs vækstvilkår: Eks. næring, temperatur, pH, iltforhold.

Det færdige produkt kvalitetsbedømmes.

Anvendt nøgletemaer:
3) Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik

4) Bioteknologi:
̶ biotekniske metoder, anvendt i fødevarer, landbrug, sundhed eller medicinalindustri
̶ styring og regulering af udvalgt metode.

Valgtema:
9) Anvendt bioteknologi:
̶ bioteknologisk produktion
̶ cellebiologi
̶ cellebiologiske redskaber og deres funktion

10) Mikrobiologi:
̶ mikroorganismers systematik og biologi
̶ mikrobiologiske arbejdsmetoder
̶ mikroorganismer i fødevarer og industriel produktion

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
projektbeskrivelse til projekt 3 22-01-2025
arbejdsspørgsmål til produktionsorganismer 05-02-2025
rapport til 3. projekt - produktionsorganismer 21-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt, eleverne vælger ud fra de 4 temaer i oplægget

Teknikfagsugen starter fredag i uge 19.
Eleverne skal aflevere senest kl 15 torsdag i uge 20.

De har som til de tidligere projekter adgang til køkken og laboratorier i alle moduler.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
projektbeskrivelse til eksamensprojekt 21-03-2025
eksamensprojekt 15-05-2025
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer