Holdet H24vf Sa2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold H24vf Sa2 (H24vf Sa2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Dansk politik og medierne i demokratiet.
Titel 2 Tema 2: Områdestudie - USA politik, ulighed osv.
Titel 3 Tema 3: Ung i det senmoderne samfund
Titel 4 Tema 4: samfundsøko forhold & velfærdsmodellerne
Titel 5 Tema 5: EU og NATO - nye alliancer ?
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Dansk politik og medierne i demokratiet.

Bogen: SamfNU B

hele kap. 3: Politiske partier og ideologier.
hele kap. 4: Politiske belsutningsprocesser.
hele kap. 5: Demokrati - hvorfor og hvordan?
hele kap. 6: medier
Demokrati - former og opfattelser, beslutningsproces, magtens tredeling. Mediernes magt og rolle i det danske demokrati - både massemedier og sociale medier.
dansk politik - det politiske landskab, parlamentarisk styringskæde.

mediernes rolle i demokratiet, og i dansk politik.
Ideologier, forgreninger af ideologier, flere -ismer: populisme, Eastons model over det politiske system, magtformer - fokus på diskursiv magt
parti og vælgeradfærd - bl.a. Molins model, fordeling- og værdipolitik, Kaare Strøms partiadfærd, Downs om den rationelle vælger og partier.

viden fra samf c bl.a. ideologier: https://samfnub.systime.dk/?id=242 + https://samfnub.systime.dk/?id=166
https://samfnub.systime.dk/?id=244


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf B, Politiske ideologier 1 (lib-kons) 15-08-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Tema 2: Områdestudie - USA politik, ulighed osv.

grundbog til dette tema: https://usasamfund.systime.dk/ kapitlerne:

kap. 4: Trumps USA
kap. 5: USA's politiske system
kap. 6: USA's økonomiske system
kap. 7: Det amerikanske samfund.

områdestudie om USA - både det amerikanske valg - politik, økonomisk situation - herunder ulighed både økonomisk og racemæssig ulighed.
økonomisk ulighed - liberal velfærdsmodel.

Valget og tiden efter - Hvordan har USA udviklet sig siden 20.januar 2025.

Honneths 3 anerkendelsesniveauer: https://samfnub.systime.dk/?id=153 - miljø og arv, ghettoer, strukturel racisme, Bourdieu (social arv) -  fattigdom, kriminelle amerikanere osv.
kultur, den kulturelle kode - den amerikanske kultur, Hofsteds løgdiagram, https://samfnub.systime.dk/?id=141




afslutningsvis - USA i det internationale system - fortsat supermagt ?

eksamensøvelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Tema 3: Ung i det senmoderne samfund

Tema 3: Ung i det senmoderne samfund start med rep. fra samf c - sociologiske teoretikere bl.a. Giddens, Beck, Ziehe, Maslow og den omvendte pyramide og
Bourdieu - social arv, mønsterbrydning, social reproduktion social mobilitet.


Tema 3a: Ung i det senmoderne samfund - fokus på kropsidealer.
kropsidealer - bl.a. også Featherstone.

Tema 3b: Ung i det senmoderne samfund - Ungdomskriminalitet (sociologi og politik - værdipolitisk emne), kulturel kode, kultur, ghettoer, integrationsstrategi.
Ungdomskriminalitet - fire kriminalitetsteoretikere bl.a. Durkheim, Sutherland osv.

fremlæggelse om partiernes holdning til retspolitik osv.
synopsis - eksamensøvelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Tema 4: samfundsøko forhold & velfærdsmodellerne

primær bog: https://samfnub.systime.dk/?id=134
kap. 7 og 8: velfærd
kap. 9: økonomi
Tema 4: Samfundsøkonomiske forhold og velfærdsmodellerne - herunder udfordringer og løsninger.

Samfundsøkonomiske forhold - økonomiske mål, målkonflikter, det økonomiske kredsløb, inflation, makroøkonomiske redskaber finanspolitik, pengepolitik og valutapolitik og strukturpolitik.

DK's konkurrenceevne.

ulighed og 2 fattigdomstyper relativ og absolut - bl.a. ulighedsteorier, Gini og Lorenz-kurven. i forhold til ulighed har vi inddraget USA, og i forhold til de demografiske udfordringer som ikke kun er en udfordring for DK, også i resten af Europa.  

velfærdsmodellerne - fokus på udfordringerne og løsninger herunder forskellige bl.a. udvidelsesstrategien og  incitament-strategi (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410)  og konkurrencestaten (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409)

Socialgruppeinddeling - DK's hierarki.

arbejdsmarkedspolitik - arbejdsmarkedsreformer (strukturpolitik), manglende udbud -ubalance mellem efterspørgsel og udbud, konkurrenceevne.  DK i EU - det indre marked.


eleverne har haft international økonomi på henholdsvis A og B-niveau, hvor de har haft undertegnede som underviser - derfor har det været muligt at trække på deres samfundsøkonomiske viden derfra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 6 Repetition

vi repeterer temaerne

samtidig med at vi repeterer det vigtigste teori, bliver aktualitet trukket ind bl.a. i forhold til dansk politik og USA - efter Trump er kommet ind i det hvide hus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer