Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H24vf Sa2 (H24vf Sa2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1: Dansk politik og medierne i demokratiet.
Bogen: SamfNU B
hele kap. 3: Politiske partier og ideologier.
hele kap. 4: Politiske belsutningsprocesser.
hele kap. 5: Demokrati - hvorfor og hvordan?
hele kap. 6: medier
Demokrati - former og opfattelser, beslutningsproces, magtens tredeling. Mediernes magt og rolle i det danske demokrati - både massemedier og sociale medier.
dansk politik - det politiske landskab, parlamentarisk styringskæde.
mediernes rolle i demokratiet, og i dansk politik.
Ideologier, forgreninger af ideologier, flere -ismer: populisme, Eastons model over det politiske system, magtformer - fokus på diskursiv magt
parti og vælgeradfærd - bl.a. Molins model, fordeling- og værdipolitik, Kaare Strøms partiadfærd, Downs om den rationelle vælger og partier.
viden fra samf c bl.a. ideologier: https://samfnub.systime.dk/?id=242 + https://samfnub.systime.dk/?id=166
https://samfnub.systime.dk/?id=244
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samf B, Politiske ideologier 1 (lib-kons)
|
15-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Tema 2: Områdestudie - USA politik, ulighed osv.
grundbog til dette tema: https://usasamfund.systime.dk/ kapitlerne:
kap. 4: Trumps USA
kap. 5: USA's politiske system
kap. 6: USA's økonomiske system
kap. 7: Det amerikanske samfund.
områdestudie om USA - både det amerikanske valg - politik, økonomisk situation - herunder ulighed både økonomisk og racemæssig ulighed.
økonomisk ulighed - liberal velfærdsmodel.
Valget og tiden efter - Hvordan har USA udviklet sig siden 20.januar 2025.
Honneths 3 anerkendelsesniveauer: https://samfnub.systime.dk/?id=153 - miljø og arv, ghettoer, strukturel racisme, Bourdieu (social arv) - fattigdom, kriminelle amerikanere osv.
kultur, den kulturelle kode - den amerikanske kultur, Hofsteds løgdiagram, https://samfnub.systime.dk/?id=141
afslutningsvis - USA i det internationale system - fortsat supermagt ?
eksamensøvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Tema 3: Ung i det senmoderne samfund
Tema 3: Ung i det senmoderne samfund start med rep. fra samf c - sociologiske teoretikere bl.a. Giddens, Beck, Ziehe, Maslow og den omvendte pyramide og
Bourdieu - social arv, mønsterbrydning, social reproduktion social mobilitet.
Tema 3a: Ung i det senmoderne samfund - fokus på kropsidealer.
kropsidealer - bl.a. også Featherstone.
Tema 3b: Ung i det senmoderne samfund - Ungdomskriminalitet (sociologi og politik - værdipolitisk emne), kulturel kode, kultur, ghettoer, integrationsstrategi.
Ungdomskriminalitet - fire kriminalitetsteoretikere bl.a. Durkheim, Sutherland osv.
fremlæggelse om partiernes holdning til retspolitik osv.
synopsis - eksamensøvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Tema 4: samfundsøko forhold & velfærdsmodellerne
primær bog: https://samfnub.systime.dk/?id=134
kap. 7 og 8: velfærd
kap. 9: økonomi
Tema 4: Samfundsøkonomiske forhold og velfærdsmodellerne - herunder udfordringer og løsninger.
Samfundsøkonomiske forhold - økonomiske mål, målkonflikter, det økonomiske kredsløb, inflation, makroøkonomiske redskaber finanspolitik, pengepolitik og valutapolitik og strukturpolitik.
DK's konkurrenceevne.
ulighed og 2 fattigdomstyper relativ og absolut - bl.a. ulighedsteorier, Gini og Lorenz-kurven. i forhold til ulighed har vi inddraget USA, og i forhold til de demografiske udfordringer som ikke kun er en udfordring for DK, også i resten af Europa.
velfærdsmodellerne - fokus på udfordringerne og løsninger herunder forskellige bl.a. udvidelsesstrategien og incitament-strategi (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410) og konkurrencestaten (https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409)
Socialgruppeinddeling - DK's hierarki.
arbejdsmarkedspolitik - arbejdsmarkedsreformer (strukturpolitik), manglende udbud -ubalance mellem efterspørgsel og udbud, konkurrenceevne. DK i EU - det indre marked.
eleverne har haft international økonomi på henholdsvis A og B-niveau, hvor de har haft undertegnede som underviser - derfor har det været muligt at trække på deres samfundsøkonomiske viden derfra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Tema 5: EU og NATO - nye alliancer ?
EU - institutioner, det indre marked, demokratisk underskud og de fordele ved medlemsskab.
Nato - hvad er nato, hvilken rolle har Nato haft - hvor er alliancerne på vej hen, hvem skal forsvare DK og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
vi repeterer temaerne
samtidig med at vi repeterer det vigtigste teori, bliver aktualitet trukket ind bl.a. i forhold til dansk politik og USA - efter Trump er kommet ind i det hvide hus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726713600",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726713600",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726713600"
}