Holdet T24asf kit - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e)
Hold T24asf kit (T24asf kit)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikationsteori og segmentering
Titel 2 Grafisk design
Titel 3 Trykte og digitale medier
Titel 4 Webkommunikation og Appproduktion
Titel 5 Demokrati og medborgerskab
Titel 6 Brugertest og feedback
Titel 7 Eksamensprojekt - Kom/IT C
Titel 8 SO: Digitalisering, design og innovation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikationsteori og segmentering

I dette forløb introduceres eleverne til centrale begreber i faget.
Gennem eksempler fokuseres der på kommunikationsmodeller og udviklingen i kommunikationssamfundet.

Herudover præsenteres eleverne for Gallup Kompasset og ConZoom som segmenteringsværktøjer. Gennem øvelser og klassediskussioner går vi i dybden med værktøjernes styrker og begrænsninger.

I indledende øvelser med sofware-arbejde udarbejder eleverne posters, som kendetegner/visualiserer udvalgte segmenter fra de forskellige værktøjer efter eget valg.


Kap. 2.1, 2.2 og 3.2 i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2022

https://kantargallup.dk/Kompas2020.php

https://www.conzoom.dk/   

https://altomledelse.dk/swot-analyse/#hvad-er-swot-analyse  

https://markedsforing.dk/artikler/debat/debat-hvorfor-er-alder-en-elendig-segmenteringsvariabel/


- Side 111-114 i 'Det kommunikerende Menneske' Bangsholm, Claus, Erhvervsskolernes forlag 2009


Faglige mål og kompetencer:

Forundersøgelse

- Finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt

Anvendt kernestof fra faget:

Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer.
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grafisk design

Eleverne introduceres til billedbehandlingsprogrammet GIMP med henblik på at kunne lave egne kommunikationsløsninger ved forløbets afslutning.

Herunder inddrages emner som: Farvelære, skrifttyper, komposition og bevidsthed om forskellige filformater indenfor billedbehandling.

Herudover lægges der særligt fokus på dokumentation af egne kommunikationsprodukter i form af kobling mellem teori og praksis og brug af eksempler i dokumentation.

Fokus i det faglige stof er:
KISS, Det Gyldne Snit, AIDA-modellen, farveteori og typografier.


Anvendt materiale:
- Kap 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 6.1 og 6.2
i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2022


Anvendte programmer:
GIMP: https://www.gimp.org/downloads/  
Tutorials i GIMP fra Underviser

  https://unsplash.com/  

https://color.adobe.com/da/create/color-wheel  

https://qrgenerator.dk/  

  https://www.dingeo.dk/  

Faglige mål og kompetencer:

Forundersøgelse
- Finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt.

Produktion:
- Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver



Anvendt kernestof fra faget:

Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov

Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- basal farvelære

Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trykte og digitale medier

I dette forløb arbejder vi med forskellige metoder til informationssøgning. Eleverne lærer at forhold sig kildekritisk og være opmærksomme i deres anvendelse og vurdering af kilder.Særligt arbejder vi med DR's Medieforskning og rapport om Medieudviklingen, samt Øvelser i Danmarks Statistik/Statistikbanken.

I forløbet taler vi ligeledes om journalistik og journalistiske grundprincipper og de danske nyhedsmediers rolle og troværdighed i nutidens samfund, og den betydning som fremkomsten af sociale medier har haft for disses virke. Eleverne skal under forløbet producere en populærvidenskabelig artikel, der omhandler emnet 'Kunstig intelligens'.

Igennem alle projektets faser skal eleverne inddrage IT-værktøjer - også til idegenerering og kollaborativ skrivning.

I forløbet lægges der vægt på dokumentation af den foretagne informationssøgning samt vurdering af anvendte kilder.

Forløbet afsluttes med formativ evaluering fra underviser.

Anvendt materiale:
- Kap. 2.4, 4.12 og 5.7,  i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2017

- Kap. 8.3 og 8.4, i Kommunikation og IT A af S. Moe m. fl. 2018



https://statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536

https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning


TV-dokumentar: "Hvordan tænker en kunstig intelligens", DR - P3 Essensen 2022


   https://www.altinget.dk/kultur/artikel/ny-maaling-etablerede-medier-kaemper-med-trovaerdigheden

[/url] https://trends.google.com/trends/ [/url]

Faglige mål og kompetencer:

Forundersøgelse

- Finde, analysere og anvende information om brugere og
        kommunikationssituation i forbindelse med
        fremstillingen af et kommunikationsprodukt

̶        demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle
        problemstillinger i samspil med andre fag.


Anvendt kernestof fra faget:

Kommunikationsteori og medier

- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af
        data i kommunikationsprocessen

Etik, love og digital adfærd

-       brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige
        oplysninger og privatliv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Webkommunikation og Appproduktion

På baggrund af 1 af 2 cases udvikler eleverne en prototype til en App. Eleverne vælger selv fokus, afsender og målgruppe, og udvikler appen i overensstemmelse med brugernes forudsætninger og informationsbehov. Indledningsvis i forløbet diskuterer vi på baggrund af relevante eksempler krav til brugervenlighed i nutidens digitaliserede samfund.  

I udviklingsprocessen skal eleverne følge den iterative model til systemudvikling og udvikle såvel skitser, wireframes samt mock-ups i processen med udarbejdelsen af den endelige prototype. I idégenereringsfasen anvender eleverne kendte metoder fra produktudvikling i form af brainstorm og mindmap, som danner grundlag for at kunne udvikle et strukturdiagram over appens indhold.

Undervejs skal krav til gældende lovgivning i forhold til fx copyright overholdes, ligesom GDPR-loven særligt med fokus på håndtering af personfølsomme og ikke-personfølsomme oplysninger skal medindtænkes i produktløsningerne. Cookie-reglerne fra Erhvervsstyrelsen inddrages ligeledes i denne forbindelse. Undervejs i forløbet skal eleverne foretage en tænke-højt-test.

Prototypen til en appen udvikles i softwaren, AppLab.


Anvendt materiale:
- Kap. 2.4, 4.3, 4.11, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 og 8.6 i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2022

- Kapitel 13.1 'Apps' i Kommunikation og IT A af S.Moe m.fl. , Systime 2018

- Kap 1 i 'Informatik - grundbog til faget på C og B-niveau': Den iterative arbejdsproces', Systime 2017

- Kap. 3.1.1 i Informatik C af J. Buch m.fl. 2017 ' Metoder til design af brugerflader

DR1 Dokumentar: 'Privatliv til salg', DR1, 2015

https://erhvervsstyrelsen.dk/cookieregler

  https://userinyerface.com/

Artikel: " 4 trin til at lave din ideelle persona", P. Uhd Kristensen, 2016

Anvendte programmer:


https://code.org/tools/applab  


   https://www.lucidchart.com/pages


Faglige mål og kompetencer:

Forundersøgelse

- Finde, analysere og anvende information om brugere og
        kommunikationssituation i forbindelse med
        fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af
        kommunikationssituationen

Produktion

- Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på
        konkrete cases og egne produktioner
-       Udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder
        dokumentere metoder til ideudvikling og
        projektarbejde.   
- Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer
        til løsning af kommunikationsopgaver
- Forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i
        forbindelse med udformning af
        kommunikationsprodukter.
-       Anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter



Anvendt kernestof fra faget:

Kommunikationsteori og medier

- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk og
        produktionsformer

Design og visuel kommunikation

- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- skitser og prototyper

Produktudvikling og projektstyring

- fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil
        mellem afsender, producent og bruger
-       idégenereringsværktøjer


Etik, love og digital adfærd
-       etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige
        oplysninger og privatliv
-      ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter

Digitale værktøjer

- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider
        og apps
-       brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokrati og medborgerskab

SO-forløb mellem Kommunikation/IT, Samfundsfag og Dansk.

I dette tværfaglige forløb arbejder eleverne med retorik og politiske taler samt design og udvikling af kampagnemateriale indenfor politisk kommunikation.

Eleverne skal på baggrund af teoetisk viden om retorik og det politiske landskab i Danmark skrive egne taler for et selvvalgt politisk ungdomsparti i Danmark.

Vi anvender i forløbet Danmarks Statistik til at analysere og kigge på partiernes valg og vælgere, og får ligeledes besøg af lokalpolitikere for udvalgte partier.

I forhold til kommunikation og IT-fagets bidrag, er det fortrinsvis kodning af budskaber, der er i fokus i form af retoriske kneb og virkemidler, ligesom fagets redskaber fra tidligere forløb danner grundlag for at kunne arbejde målrettet med udviklingen af kampagnematerialer. I denne forbindelse snakker vi om forskellene på politiske kampagner fra andre kampagnetyper.

Anvendt Materiale:

Side 15-29 og 62-64 i Praktisk Argumentation af C. Jørgensen, Nyt Teknisk Forlag 2008

Kap. 7 'Kampagner', i Kommunikation og IT C af P. Meyhoff, Systime 2022


Faglige mål og kompetencer:

Forundersøgelse
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i
        samfundet
-       undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af
        kommunikationssituationen

Produktion
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.



Anvendt kernestof fra faget:


Kommunikationsteori og modeller  
-       simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere
        kommunikationsprodukter og –processer
-       interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og
        produktionsformer
̶        eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af
        data i kommunikationsprocessen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Brugertest og feedback

I dette forløb arbejder vi med at inddrage brugere undervejs i processen i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter og gennemgår i denne forbindelse styrker og begrænsninger ved forskellige kvantitative og kvalitative tilgange i dette arbejde.

Vi lægger særligt fokus på tænke-højt-testen, som eleverne afprøvede i forløbet omkring app-udvikling og inddrager også andre tilgange som for eksempel 'quick-and-dirty', A/B-test og VoxPop.

Rammen omkring testene er elevproducerede videoreklamer for htx i Skive, hvor grupperne får brugerfeedback ved brug af de ovenfor nævnte metoder undervejs. Greb til videoproduktion i forhold til billedsprog og klipning indgår således som supplerende stof .

Underviser afvikler en fokusgruppetest på klassen i perspektiveringsøjemed, så eleverne bliver bekendt med denne metode også.

Kapitel 4.4 i Kommunikation og IT A af S. Moe m.fl. 'De forskellige kvalitative metoder' og Kapitel 4.5 'Kvantitativ metode'.

Kapitel 10.1 i Kommunikation og IT A af S. Moe m.fl. 'Billedsprog og klipning'

Kapitel 8.5 i Kommunikation og IT C af P. Meyhoff ' Brugertest'.


Beyer, Mads m.fl. Kapitel 21 'Samfundsfaglig metode i 'Samfundsfag C', Systime 2024

Faglige mål:

Produktion:
̶ anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.

Kernestof:

Produktudvikling og projektstyring
̶ fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensprojekt - Kom/IT C

Anvendte materialer:
- AppLab
   WIX (eller anden CMS-løsning)
- GIMP, Canva, Photoshop
- Office 365
- AudaCity
- Adobe Premiere Pro, Windows Movie Maker, IMovie

Eleverne udarbejder på baggrund af på forhånd stillede cases en kommunikationsløsning, hvor fagets faglige mål og kernestofområder i videst muligt omfang skal inddrages.


Faglige mål og kompetencer:

Forundersøgelse

- Analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- Finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med
        fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Produktion
- Udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til ideudvikling og
        projektarbejde
- Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- Forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af
        kommunikationsprodukter.


Anvendt kernestof fra faget:

Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk og produktionsformer
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen

Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- basal farvelære
- skitser og prototyper

Produktudvikling og projektstyring
- idegenereringsværktøjer
- fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
- evalueringsmetoder

Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv

Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. ideudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ
        skrivning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SO: Digitalisering, design og innovation

I dette afsluttende forløb for året arbejder eleverne kreativt og praktisk orienteret med at promovere selvvalgte virksomheder i lokalområdet ved at udvikle merchandise og give innovative forslag til markedsføring og optimering af virksomhedernes visuelle identiteter. Undervejs i forløbet besøger vi Erhvervsakademi Dania, hvor eleverne arbejder med og undervises af lærerne på hhv. datamatiker- og multimediedesigneruddannelsen.

De valgte løsninger realiseres i videst muligt omfang i skolens MakerSpace. Eleverne fremlægger for hinanden i skolens auditorium ved forløbets afslutning.,

Forløbet er tværfagligt mellem teknologi, kommunikation og it samt programmering.

Anvendte materialer:

https://www.vistaprint.dk/  


https://www.makeruniverset.dk/




Faglige mål:

Produktion

- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver


Kernestof:

Produktudvikling og projektstyring

̶  fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger


Digitale værktøjer

- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer