Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
T24asf kit (T24asf kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikationsteori og segmentering
I dette forløb introduceres eleverne til centrale begreber i faget.
Gennem eksempler fokuseres der på kommunikationsmodeller og udviklingen i kommunikationssamfundet.
Herudover præsenteres eleverne for Gallup Kompasset og ConZoom som segmenteringsværktøjer. Gennem øvelser og klassediskussioner går vi i dybden med værktøjernes styrker og begrænsninger.
I indledende øvelser med sofware-arbejde udarbejder eleverne posters, som kendetegner/visualiserer udvalgte segmenter fra de forskellige værktøjer efter eget valg.
Kap. 2.1, 2.2 og 3.2 i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2022
https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
https://www.conzoom.dk/
https://altomledelse.dk/swot-analyse/#hvad-er-swot-analyse
https://markedsforing.dk/artikler/debat/debat-hvorfor-er-alder-en-elendig-segmenteringsvariabel/
- Side 111-114 i 'Det kommunikerende Menneske' Bangsholm, Claus, Erhvervsskolernes forlag 2009
Faglige mål og kompetencer:
Forundersøgelse
- Finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
Anvendt kernestof fra faget:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer.
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grafisk design
Eleverne introduceres til billedbehandlingsprogrammet GIMP med henblik på at kunne lave egne kommunikationsløsninger ved forløbets afslutning.
Herunder inddrages emner som: Farvelære, skrifttyper, komposition og bevidsthed om forskellige filformater indenfor billedbehandling.
Herudover lægges der særligt fokus på dokumentation af egne kommunikationsprodukter i form af kobling mellem teori og praksis og brug af eksempler i dokumentation.
Fokus i det faglige stof er:
KISS, Det Gyldne Snit, AIDA-modellen, farveteori og typografier.
Anvendt materiale:
- Kap 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 6.1 og 6.2
i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2022
Anvendte programmer:
GIMP: https://www.gimp.org/downloads/
Tutorials i GIMP fra Underviser
https://unsplash.com/
https://color.adobe.com/da/create/color-wheel
https://qrgenerator.dk/
https://www.dingeo.dk/
Faglige mål og kompetencer:
Forundersøgelse
- Finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt.
Produktion:
- Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
Anvendt kernestof fra faget:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- basal farvelære
Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trykte og digitale medier
I dette forløb arbejder vi med forskellige metoder til informationssøgning. Eleverne lærer at forhold sig kildekritisk og være opmærksomme i deres anvendelse og vurdering af kilder.Særligt arbejder vi med DR's Medieforskning og rapport om Medieudviklingen, samt Øvelser i Danmarks Statistik/Statistikbanken.
I forløbet taler vi ligeledes om journalistik og journalistiske grundprincipper og de danske nyhedsmediers rolle og troværdighed i nutidens samfund, og den betydning som fremkomsten af sociale medier har haft for disses virke. Eleverne skal under forløbet producere en populærvidenskabelig artikel, der omhandler emnet 'Kunstig intelligens'.
Igennem alle projektets faser skal eleverne inddrage IT-værktøjer - også til idegenerering og kollaborativ skrivning.
I forløbet lægges der vægt på dokumentation af den foretagne informationssøgning samt vurdering af anvendte kilder.
Forløbet afsluttes med formativ evaluering fra underviser.
Anvendt materiale:
- Kap. 2.4, 4.12 og 5.7, i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2017
- Kap. 8.3 og 8.4, i Kommunikation og IT A af S. Moe m. fl. 2018
https://statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning
TV-dokumentar: "Hvordan tænker en kunstig intelligens", DR - P3 Essensen 2022
https://www.altinget.dk/kultur/artikel/ny-maaling-etablerede-medier-kaemper-med-trovaerdigheden
[/url] https://trends.google.com/trends/ [/url]
Faglige mål og kompetencer:
Forundersøgelse
- Finde, analysere og anvende information om brugere og
kommunikationssituation i forbindelse med
fremstillingen af et kommunikationsprodukt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle
problemstillinger i samspil med andre fag.
Anvendt kernestof fra faget:
Kommunikationsteori og medier
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af
data i kommunikationsprocessen
Etik, love og digital adfærd
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige
oplysninger og privatliv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Webkommunikation og Appproduktion
På baggrund af 1 af 2 cases udvikler eleverne en prototype til en App. Eleverne vælger selv fokus, afsender og målgruppe, og udvikler appen i overensstemmelse med brugernes forudsætninger og informationsbehov. Indledningsvis i forløbet diskuterer vi på baggrund af relevante eksempler krav til brugervenlighed i nutidens digitaliserede samfund.
I udviklingsprocessen skal eleverne følge den iterative model til systemudvikling og udvikle såvel skitser, wireframes samt mock-ups i processen med udarbejdelsen af den endelige prototype. I idégenereringsfasen anvender eleverne kendte metoder fra produktudvikling i form af brainstorm og mindmap, som danner grundlag for at kunne udvikle et strukturdiagram over appens indhold.
Undervejs skal krav til gældende lovgivning i forhold til fx copyright overholdes, ligesom GDPR-loven særligt med fokus på håndtering af personfølsomme og ikke-personfølsomme oplysninger skal medindtænkes i produktløsningerne. Cookie-reglerne fra Erhvervsstyrelsen inddrages ligeledes i denne forbindelse. Undervejs i forløbet skal eleverne foretage en tænke-højt-test.
Prototypen til en appen udvikles i softwaren, AppLab.
Anvendt materiale:
- Kap. 2.4, 4.3, 4.11, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 og 8.6 i Kommunikation/IT C af P.Meyhoff, Systime 2022
- Kapitel 13.1 'Apps' i Kommunikation og IT A af S.Moe m.fl. , Systime 2018
- Kap 1 i 'Informatik - grundbog til faget på C og B-niveau': Den iterative arbejdsproces', Systime 2017
- Kap. 3.1.1 i Informatik C af J. Buch m.fl. 2017 ' Metoder til design af brugerflader
DR1 Dokumentar: 'Privatliv til salg', DR1, 2015
https://erhvervsstyrelsen.dk/cookieregler
https://userinyerface.com/
Artikel: " 4 trin til at lave din ideelle persona", P. Uhd Kristensen, 2016
Anvendte programmer:
https://code.org/tools/applab
https://www.lucidchart.com/pages
Faglige mål og kompetencer:
Forundersøgelse
- Finde, analysere og anvende information om brugere og
kommunikationssituation i forbindelse med
fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af
kommunikationssituationen
Produktion
- Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på
konkrete cases og egne produktioner
- Udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder
dokumentere metoder til ideudvikling og
projektarbejde.
- Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer
til løsning af kommunikationsopgaver
- Forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i
forbindelse med udformning af
kommunikationsprodukter.
- Anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter
Anvendt kernestof fra faget:
Kommunikationsteori og medier
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk og
produktionsformer
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
- fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil
mellem afsender, producent og bruger
- idégenereringsværktøjer
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige
oplysninger og privatliv
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider
og apps
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati og medborgerskab
SO-forløb mellem Kommunikation/IT, Samfundsfag og Dansk.
I dette tværfaglige forløb arbejder eleverne med retorik og politiske taler samt design og udvikling af kampagnemateriale indenfor politisk kommunikation.
Eleverne skal på baggrund af teoetisk viden om retorik og det politiske landskab i Danmark skrive egne taler for et selvvalgt politisk ungdomsparti i Danmark.
Vi anvender i forløbet Danmarks Statistik til at analysere og kigge på partiernes valg og vælgere, og får ligeledes besøg af lokalpolitikere for udvalgte partier.
I forhold til kommunikation og IT-fagets bidrag, er det fortrinsvis kodning af budskaber, der er i fokus i form af retoriske kneb og virkemidler, ligesom fagets redskaber fra tidligere forløb danner grundlag for at kunne arbejde målrettet med udviklingen af kampagnematerialer. I denne forbindelse snakker vi om forskellene på politiske kampagner fra andre kampagnetyper.
Anvendt Materiale:
Side 15-29 og 62-64 i Praktisk Argumentation af C. Jørgensen, Nyt Teknisk Forlag 2008
Kap. 7 'Kampagner', i Kommunikation og IT C af P. Meyhoff, Systime 2022
Faglige mål og kompetencer:
Forundersøgelse
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i
samfundet
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af
kommunikationssituationen
Produktion
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Anvendt kernestof fra faget:
Kommunikationsteori og modeller
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere
kommunikationsprodukter og –processer
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og
produktionsformer
̶ eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af
data i kommunikationsprocessen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Brugertest og feedback
I dette forløb arbejder vi med at inddrage brugere undervejs i processen i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter og gennemgår i denne forbindelse styrker og begrænsninger ved forskellige kvantitative og kvalitative tilgange i dette arbejde.
Vi lægger særligt fokus på tænke-højt-testen, som eleverne afprøvede i forløbet omkring app-udvikling og inddrager også andre tilgange som for eksempel 'quick-and-dirty', A/B-test og VoxPop.
Rammen omkring testene er elevproducerede videoreklamer for htx i Skive, hvor grupperne får brugerfeedback ved brug af de ovenfor nævnte metoder undervejs. Greb til videoproduktion i forhold til billedsprog og klipning indgår således som supplerende stof .
Underviser afvikler en fokusgruppetest på klassen i perspektiveringsøjemed, så eleverne bliver bekendt med denne metode også.
Kapitel 4.4 i Kommunikation og IT A af S. Moe m.fl. 'De forskellige kvalitative metoder' og Kapitel 4.5 'Kvantitativ metode'.
Kapitel 10.1 i Kommunikation og IT A af S. Moe m.fl. 'Billedsprog og klipning'
Kapitel 8.5 i Kommunikation og IT C af P. Meyhoff ' Brugertest'.
Beyer, Mads m.fl. Kapitel 21 'Samfundsfaglig metode i 'Samfundsfag C', Systime 2024
Faglige mål:
Produktion:
̶ anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Kernestof:
Produktudvikling og projektstyring
̶ fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt - Kom/IT C
Anvendte materialer:
- AppLab
WIX (eller anden CMS-løsning)
- GIMP, Canva, Photoshop
- Office 365
- AudaCity
- Adobe Premiere Pro, Windows Movie Maker, IMovie
Eleverne udarbejder på baggrund af på forhånd stillede cases en kommunikationsløsning, hvor fagets faglige mål og kernestofområder i videst muligt omfang skal inddrages.
Faglige mål og kompetencer:
Forundersøgelse
- Analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- Finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med
fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- Undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Produktion
- Udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til ideudvikling og
projektarbejde
- Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- Forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af
kommunikationsprodukter.
Anvendt kernestof fra faget:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk og produktionsformer
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- basal farvelære
- skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
- idegenereringsværktøjer
- fremstilling af kommunikationsprodukter med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
- evalueringsmetoder
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv
Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. ideudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ
skrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SO: Digitalisering, design og innovation
I dette afsluttende forløb for året arbejder eleverne kreativt og praktisk orienteret med at promovere selvvalgte virksomheder i lokalområdet ved at udvikle merchandise og give innovative forslag til markedsføring og optimering af virksomhedernes visuelle identiteter. Undervejs i forløbet besøger vi Erhvervsakademi Dania, hvor eleverne arbejder med og undervises af lærerne på hhv. datamatiker- og multimediedesigneruddannelsen.
De valgte løsninger realiseres i videst muligt omfang i skolens MakerSpace. Eleverne fremlægger for hinanden i skolens auditorium ved forløbets afslutning.,
Forløbet er tværfagligt mellem teknologi, kommunikation og it samt programmering.
Anvendte materialer:
https://www.vistaprint.dk/
https://www.makeruniverset.dk/
Faglige mål:
Produktion
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
Kernestof:
Produktudvikling og projektstyring
̶ fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Digitale værktøjer
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66633510255",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66633510255",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66633510255"
}