Holdet H24øm sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold H24øm sa (H24øm sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1


Undervisningsbeskrivelse


Termin Sommer 2025
Institution Skive College
Uddannelse HHX
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Christian Ruge Pedersen
Hold Samfundsfag C – H24ØM

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik
Titel 2 Velfærdsstaten under pres
Titel 3 Danmarks økonomi
Titel 4 Kriminalitet
Titel 5 Social mobilitet og social arv
Titel 6 Det danske arbejdsmarked










Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb

Titel 1 Dansk politik
Indhold Kernestof:
”Samfundsfag C” af Beyer, Mads m.fl. (2017), kapitel 1 (ideologi), Kapitel 2: De politiske partier. Kapitel 3 Politisk deltagelse og vælgeradfærd. Kapitel 4: Styreformer og demokrati. Kapitel 5: Grundloven og magtens tredeling.

Det skal her tilføjes, at eleverne er undervist af forskellige lærere i grundforløbet

Supplerende stof:
- Avisartikler og multimedier til perspektivering og uddybning af kernestoffet.
Omfang Varierende varighed. Nogle elever havde ganske få moduler, vi samlede op på kapitel 1 og 2 sidst på skoleåret.
Særlige fokus- punkter Kompetencer, læreplanens mål og progression:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige pro- blemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia- log.
Væsentligste arbejdsformer - klasseundervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
- individuelt arbejde.

Titel 2 Velfærdsstaten under pres
Indhold Kernestof:
”Samfundsfag C” af Beyer, Mads m.fl. (2017), kapitel 15: Den offentlige sektor samt kapitel 16(Velfærdsmodellerne). Vi har desuden læst uddrag af ”International økonomi A” af Henrik Kureer, bl.a. Afsnit om konkurrencestaten

Herunder passende opgaver fra bogen og mere elevaktiverende.

Supplerende stof:
- Avisartikler og multimedier til perspektivering og uddybning af kernestoffet.
Særlige fokus- punkter Kompetencer, læreplanens mål og progression:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af er- hvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia- log.
Væsentligste arbejdsformer - klasseundervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
- individuelt arbejde.















Titel 3 Dansk økonomi
Indhold Kernestof:
”International økonomi A” af Henrik Kureer

Kapitel 1: Den globale økonomi, Kapitel 2: Danmarks økonomi Kapitel 9: Finanspolitik

Herunder passende opgaver fra bogen og mere elevaktiverende.

Supplerende stof:
- Avisartikler og multimedier til perspektivering og uddybning af kernestoffet
- Udleveret eksamensspørgsmål.
Særlige fokus- punkter Kompetencer, læreplanens mål og progression:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kul- turelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia- log.
Væsentligste arbejdsformer - klasseundervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
- individuelt arbejde.










Titel 4 Kriminalitet
Indhold Kernestof:
- Hans Hansen: ”Kriminalitet og Straf (2000)”: Uddrag om kriminalitetsudvikling + kriminalitetsteorier.

Supplerende stof:
- Avisartikler og multimedier til perspektivering og uddybning af kernestoffet
- Udleveret eksamensspørgsmål.
Særlige fokus- punkter Kompetencer, læreplanens mål og progression:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kul- turelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia- log.
Væsentligste arbejdsformer - klasseundervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
- individuelt arbejde.





Titel 5 Social mobilitet og social arv
Indhold Kernestof:
-  Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Kompendier om klassesamfund samt hjemmesiden: https://klassesamfund.dk/
-  Henrik Kureer m.fl.: ”Samfundsfag C (2017)” Kapitel 8: socialisering. Kapitel 11: Sociale mønstre og levevilkår

Supplerende stof:
- Avisartikler og multimedier til perspektivering og uddybning af kernestoffet
- Udleveret eksamensspørgsmål.
Særlige fokus- punkter Kompetencer, læreplanens mål og progression:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kul- turelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia- log.
Væsentligste arbejdsformer - klasseundervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
- individuelt arbejde.










Titel 6 Det danske arbejdsmarked
Indhold Kernestof:
- Henrik Kurrer: International Økonomi A, kap. 6: arbejdsmarked og kapitel 15: Arbejdsmarkedspolitik

Supplerende stof:
- Avisartikler og multimedier til perspektivering og uddybning af kernestoffet
Særlige fokus- punkter Kompetencer, læreplanens mål og progression:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kul- turelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia- log.
Væsentligste arbejdsformer - klasseundervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
- individuelt arbejde.















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer