Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Teknikfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
E21tø Be (E21tø Be)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sommerhus
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdomsbolig
I overtager et projekt fra firmaet ArkHuse der er gået konkurs, ret deres projekt til og færdiggør det.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ungdomsboliger
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
Eleverne skal kunne følgende i nedenstående model:
Problemidentifikation
− formulere en relevant teknisk problemstilling, som forholder sig til det givne projekt
− identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling
− formulere spørgsmål, så det lægger op til en struktureret analyse
Problemanalyse
− gøre rede for relevante faktorer/metoder
− indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
− strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk
− bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
− producere egen viden
Produktprincip
− opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
− anvende idegenereringsteknikker
− visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
− anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
− anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
− lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater
− formidle et produkt vha. tekniske tegninger
− argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
− foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data
Produktionsforberedelse
− anvende planlægningsværktøjer
− udvælge værktøjer og apparater
− fremstille materiale- og styklister
Realisering
− arbejde med forskellige materialer og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed
− håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle værksted
− arbejde og færdes sikkert i værksted og laboratorier
− teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
− Vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen
Derud over skal eleven kunne
− formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt
− anvende audio- og visuelle værktøjer
− behandle problemstillinger i samspil med andre fag
− demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Det konkrete faglige stof, som er en del af de faglige mål, fremgår af indholdet af nøgletemaerne og valgtemaerne nedenfor.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Nøgletemaer (40 pct.)
1) Projektstyring:
− projektstyringsværktøjer
− samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
− mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Planlægning:
− planlægningslove og regler
− planlægningsprocesser i byggeriet
3) Projektering:
− bekendtgørelser og regler
− teknisk kommunikation, herunder projekteringsforløbet
− materialer, konstruktioner, installationer og anlægsarbejder
− anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger
4) Konstruktion:
− konstruktion af enkle bygningsdele i fuld skala
− arbejde og færdes sikkert i værksted og på arbejdspladsen
5) Energi og miljø:
− forskellige energiforsyningsformer til en bolig
− udvalgte miljøforhold ved almindelig drift af en bygning
− materialevalg og valg af komponenter i relation til økonomi, levetid og miljøpåvirkning.
Valgtemaer (30 pct.) pkt. 6 og 10 - Konstruktioner og Energi
6) Bygningskonstruktioner:
− udviklingen inden for bygningskonstruktioner
− dimensionering af simple bygningskonstruktioner, herunder bærende konstruktioner, normgrundlag, anvisninger, analyser og materialer
− principper for u-værdi- og varmetabsberegninger
7) Elinstallationer:
− energiens tilgængelighed gennem tiderne
− regler for dimensioneringsgrundlag og sikkerhed ved udførelse og brug
− principper for elinstallation
8) Vvs-installationer:
− udviklingen inden for spildevandshåndtering
− dimensionering af simple vvs-installationer og afløbsanlæg, herunder ressourceforbrug
− regler for dimensionering og udførelse
− principper for rensning af spildevand, herunder genanvendelse
9) Bygningsautomatisering:
− udviklingen inden for automatisering af boligen
− principper for kontrol og samspil, der er mellem de forskellige typer af automatiseringsanlæg, herunder styrings- og reguleringsmetoder for automatiske anlæg
− regler for konstruktion og udførelse
10) Energi:
− forskellige boligtypers energiforbrug
− undersøgelser til udvikling af energianlæg eller energioptimering i en bolig
− principper for energirammeberegning, herunder varmetabsberegninger
11) Byggekomponenter:
− udviklingen inden for byggematerialer og -komponenter
− materialeegenskaber
− forsøgsmetoder til udvikling og eftervisning af byggematerialer
12) Landmåling og anlægsarbejde:
− jordbundsforhold og jordbundsundersøgelser
− principper for afsætning, nivellering og landopmåling
− principper for planlægning og opbygning af enkle anlægsarbejder
13) Arkitektur:
− arkitekturhistorien med fokus på boligformer og enfamilieshuse
− projektfremstilling både som skitsering og præsentation
− programmering som en formulering af intentioner og planlægning af indhold; funktionelt, rumligt og kunstnerisk
− formgivningsundersøgelser, herunder eksperimenter, med fokus på sammenhængen mellem generel form og detaljen bestående af konkrete materialer
− indarbejdning af de stedsspecifikke forhold ved et byggeri, herunder landskab, bymiljø, samt kulturelle og byplanmæssige aspekter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
64,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70487637070",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70487637070",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70487637070"
}