Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Skive College
|
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
H25a if (H25a if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til Informatik
Opstart af faget - introduktion.
Hvorfor Informatik?
Præsentation af faget, formål, fagligt indhold (kernestof).
Plan for faget (grundforløbet og studieretningsforløbet).Tilrettelæggelse af undervisningen og arbejdsformer samt samspil med andre fag.
Evaluering og eksamen.
Styr på forskellige tekniske forhold:
- Skolens netværk
- Skive College´s portal
- Lectio
- Systime
- Teams og logbog
- Airtame
- Officepakke
- Print
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- IT
- Lectio
- Konferencesystem
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
2
|
Menneske-maskine påvirkning
I første forløb er der fokus på den gensidige påvirkning der er mellem mennesker og IT-systemer (maskiner). IT-systemer påvirker vores hverdag på godt og ondt. Der er klare fordele ved mange IT-systemer/teknologier, men der kan også være en bagside af medaljen. I dette forløb skal der reflekteres over de fordele og ulemper der er ved IT-systemer samt foretages en problematisering af teknologierne.
Eleverne skal arbejde med 8 teknologier, beskrive og forklare dem, komme med eksempler og
komme ind på fordele og ulemper ved dem samt problematisere dem. De 8 teknologier er:
Sociale medier
E-sport
Det intelligente hjem
Robotter
Den intelligente/selvkørende bil
Internet of Things (IoT)
Kunstig intelligens
Overvågning
Hver grupper (makkerskabsgrupper) arbejder med udgangspunkt i én teknologi. Hver gruppe har ansvaret for at lave en fremlæggelse af den teknologi de har arbejdet med. Fremlæggelsen sker over for de øvrige grupper i klassen, som har arbejdet med andre teknologier. På denne måde får klassen som helhed indblik i mange teknologier.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
3
|
Interaktionsdesign - Grafisk design
Forløb med primær fokus på Interaktionsdesign (IxD) og grafisk design. Dog introduceres også andre områder, som læner sig op af disse.
I dette forløb arbejdes der med en gennemgående case-opgave: App til Skive Festival.
Forløbet starter med at introducere den Iterative Systemudviklingsmodel samt definere hvad Interaktionsdesign og grafisk design er, samt hvorfor det er en vigtig del af hele systemudviklingsprocessen. Overordnede begreber som brugergrænseflade, brugervenlighed samt Teknik/Funktion/Æstetik introduceres som vigtige begreber i forhold til interaktionsdesign/Grafisk design.
Efter denne forholdsvis korte introduktion, tager eleverne hul på idégenerering/brainstorm, laver mindmap og kommer frem til de bedste idéer, de vil arbejde videre med.
Næste del eleverne skal omkring er kommunikation, fastlægge målgruppen og lave en kravspecifikation til appen. Målgruppen har stor betydning for udformning af appen. Og kravene er uundgåelige, og er med til at sætte rammerne for appen, men afgrænser også denne.
Næste trin er arbejdet med interaktionsdesign og grafisk design samt lave skitser/mockups. Denne del tager typisk flest moduler.
Hvad angår interaktionsdesign, så kommer eleverne bl.a. omkring navigationsmetoder i appen og udarbejder strukturdiagram over appen.
I forhold til grafisk design kommer forløbet omkring:
A) Typografi, hvor forhold som typografisk opsætning, antikva/groteske skrifter, skrift funktioner, skrift størrelser, linjelængder samt brug af skrift farver.
B) Illustrationer og fotos, hvor der fokuseres på typer (abstrakt-genkendeligt-naturalistisk) og funktioner (informationsbærer-opmærksomhedsskaber-metafor), perspektiver, lys og skygge, beskæring og billedtekster.
C: Design med BOV (Balance, Overblik og Variation) - hvor der tages afsæt i de 4 grundlæggende grafiske elementer, og herefter i Balance (symmetri, gyldne snit, 1/3-deling, geometriske grundfigurer), Overblik med anvendelse af gestaltlove og Variation med anvendelse af kontraster
D) Farver, hvor der tages udgangspunkt i farvehjulet, RGB og CMYK, farveharmonier, farver og kontrast, farve betydning og -symbolik.
E) Denne del indeholder også teori om elementers/objekters hierarki (visuel hierarki) - hvad ser man først, dernæst osv.
Inden forløbet afsluttes, kommer eleverne omkring evaluering og herunder også brugertest, i form af en tænke højt test.
Forløbet afsluttes med at eleverne i 3 eller 4-mandsgrupper mundtligt fremlægger deres arbejde med case-opgaven.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Interaktionsdesign og grafisk design
|
10-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73405841910",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73405841910",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73405841910"
}