Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
|
|
Fag og niveau
|
Økonomisk grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 HHXGF-H2 ØG (HHXGF-H2 ØG)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb #1 Danmarks samfundsøkonomiske situation
Forløbsbeskrivelse 1: Danmarks aktuelle samfundsøkonomi
Varighed: 8 lektioner + 4 lektioner til gruppeprojekt og evaluering
Formål
Eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse af samfundsøkonomiens tilstand og kunne anvende centrale økonomiske modeller til at analysere og vurdere aktuelle problemstillinger.
Forløbet bygger på det økonomiske kredsløb og prisdannelsen som fundament og munder ud i et projekt, hvor eleverne vurderer dansk økonomi ud fra de seks samfundsøkonomiske mål.
At kunne arbejde med arbejdsspørgsmålene: Eleverne skal besvare hvert spørgsmål skriftligt enkeltvis, men samtidig forstå at spørgsmålene hænger sammen, så de fx kan samle de tre første skriftlige svar i en mundtlig præsentation af hvert samfundsøkonomisk mål.
At kunne forstå og undersøge de seks samfundsøkonomiske mål: Eleverne skal lære, hvad målene betyder, og selv finde information (fx i Danmarks Statistik, Nationalbanken, artikler, AI) og angive kilder korrekt. Artikler skal bruges til at underbygge deres egen redegørelse – ikke omvendt.
Det er altså både en øvelse i arbejdsform og i fagligt indhold/metode.
Indhold
Det økonomiske kredsløb: aktører, pengestrømme og afhængigheder.
Prisdannelsen: udbud og efterspørgsel, markedsbalance og påvirkninger.
De seks samfundsøkonomiske mål (vækst, beskæftigelse, betalingsbalance, inflation, ulighed, klima/miljø).
Brug af aktuelle data (Danmarks Statistik, Nationalbanken, Infomedia mv.).
Gruppeprojekt: ”Tag temperaturen på dansk økonomi”.
Fremlæggelser med feedback og diskussion.
Materialer
Bogens kapitler:
Kapitel 2: Det økonomiske kredsløb
Kapitel 3: Prisdannelse
Artikler, rapporter og statistikker (fx DI, AE-rådet, CEPOS, Nationalbanken, Danmarks Statistik).
PowerPoint- og opgaveskabelon til projektarbejdet.
Digitale kilder: , statistikbanken.dk., AI
Metode
Eleverne udarbejder vurdering af dansk økonomi ud fra de seks mål.
De udfylder skema (grøn/gul/rød).
Skriver samlet vurdering og forslag til politiske tiltag.
Afslutter med fremlæggelser: 2 grupper fremlægger, klassen stiller spørgsmål og giver feedback.
Under hele forløbet: Aktiv brug af fagbegreber og modeller fra grundbogen (kredsløb, udbud/efterspørgsel).
Dette forløb giver eleverne et solidt begrebsmæssigt fundament (kredsløb og prisdannelse), før de anvender det i en praktisk og aktuel analyseopgave. Det sikrer progression fra forståelse → anvendelse → vurdering.
Evaluering
Kriterier:
Korrekt brug af faglige begreber og modeller.
Anvendelse af kvantitative data og beregninger.
Selvstændig vurdering af dansk økonomi med begrundet argumentation.
Fremlæggelser og feedback sikrer, at eleverne træner både faglig formidling og refleksion.
Projektbesvarelsen gemmes som muligt eksamensgrundlag i Økonomisk Grundforløb.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Forløb #1: samfundsøkonomi
|
01-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Opsparing til at flytte hjemmefra
Forløbsbeskrivelse – Opsparing til at flytte hjemmefra
Fagligt indhold
Forløbet bygger på kapitel 5 Forbrug, kapitel 6 Opsparing og kapitel 7 Lån i Systimebogen i ØG. Eleverne arbejder med centrale begreber inden for privatøkonomi: forbrugsmønstre, opsparing, investering, rente, inflation og låneoptagelse.
Indholdsmål
Eleverne skal kunne:
forklare betydningen af opsparing og budgetlægning i forbindelse med at flytte hjemmefra
beregne og vurdere forskellige opsparings- og investeringsmuligheder
forholde sig til fordele og ulemper ved lån og gæld som alternativ til opsparing
anvende økonomiske begreber i en realistisk case om egen privatøkonomi.
Metode
Undervisningen veksler mellem gennemgang, opgaver i bogen, korte klasseøvelser og diskussioner med udgangspunkt i elevernes egen situation. Der arbejdes problemorienteret med progression fra grundlæggende begreber til selvstændig anvendelse i projektet.
Materialer
Systime Økonomisk Grundforløb: kap. 5, 6 og 7
Aktuelle kilder fra banker, investeringssider og nyheder (fx ungmedpenge.dk, Nordnet, Mybanker, Euroinvestor)
Projektopgave som afslutning (4 lektioner).
Evaluering
Forløbet afsluttes med en projektopgave, hvor eleverne planlægger en opsparing på min. 25.000 kr. samt vurderer investeringsmuligheder. To grupper udvælges til fremlæggelse. Evalueringen sker på baggrund af gruppens skriftlige arbejde og præsentation samt den fælles klassediskussion.
Progression
Dette er forløb #2. Eleverne bygger videre på deres forståelse af privatøkonomi fra forløb #1 og arbejder nu mere selvstændigt og anvendelsesorienteret. Projektet sikrer, at eleverne omsætter teori til praksis og forberedes til senere forløb med højere kompleksitet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Danskernes Privatøkonomi
Formål
Eleverne skal forstå, hvordan privatøkonomien formes af både individuelle valg og samfundsøkonomiske rammer. Forløbet styrker deres evne til at anvende økonomiske modeller i praksis og at ræsonnere om økonomiske konsekvenser for forskellige typer familier i Danmark.
De skal arbejde problemorienteret med cases og selvstændigt kunne formulere relevante arbejdsspørgsmål, indsamle kilder, analysere og formidle økonomisk viden på et fagligt grundlag.
Indhold
Forløbet tager udgangspunkt i temaet Danskernes privatøkonomi og inddrager centrale begreber som indkomst, forbrug, opsparing, lån, skat og budget. Eleverne skal:
Udarbejde en fiktiv familie (persona) med udgangspunkt i klassesamfund.dk.
Analysere familiens privatøkonomi ud fra livsvalg, økonomiske rammer og samfundsøkonomiske ændringer.
Arbejde med to benspænd: faldende indkomst og stigende udgifter.
Udarbejde et notat med konklusioner og kilder samt producere en kort video (fx podcast eller vodcast).
Arbejdet kobles til bogens kapitel 1, 2, 4, 5, 6, 7 og 9.
Materialer
Økonomisk Grundforløb, kap. 1–2, 4–7 og 9
klassesamfund.dk (familieklasser som casegrundlag)
Artikler fra bl.a. Berlingske, euroinvestor.dk, fagbladet3f.dk og danskebank.dk
Skabelon til notat (OneNote)
Digitale værktøjer: Excel eller Google Sheets til budgetsimuleringer, YouTube til video, AI-værktøj til illustration af familien
Metode
Undervisningen er projekt- og casebaseret. Eleverne arbejder i grupper og kombinerer økonomisk teori med anvendelse i praksis.
Arbejdsprocessen:
Analyse af samfundsøkonomisk kontekst (artikler, data, tendenser).
Opbygning af familiebeskrivelse og budgetmodel.
Formulering af arbejdsspørgsmål og vurdering af økonomiske scenarier.
Produktion af notat og video.
Der indlægges korte oplæg om økonomiske modeller og om kildebrug (APA).
Mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Forklare, hvilke faktorer der påvirker privatøkonomiske beslutninger.
Udarbejde og anvende et simpelt privatbudget.
Identificere og analysere økonomiske udfordringer i en families livssituation.
Ræsonnere økonomisk og anvende modeller til at vurdere konsekvenser af ændringer i rente, priser og løn.
Formidle økonomisk viden mundtligt og skriftligt med korrekt brug af kilder.
Evaluering
Elevernes præstation vurderes samlet ud fra:
Fagligt niveau i notatet: anvendelse af modeller, argumentation, brug af kilder og konklusioner.
Formidling i videoen: evne til at forklare og anvende fagbegreber i praksis.
Mundtlig refleksion over egne arbejdsspørgsmål og konklusioner.
Grupperne får feedback på både proces og produkt – herunder, hvordan de økonomiske ræsonnementer er underbygget.
Dette forløb fungerer som en naturlig overgang fra tidligere forløb om det økonomiske kredsløb til mere anvendt forståelse af økonomi i hverdagen. Det styrker både økonomisk bevidsthed og evnen til at argumentere økonomisk – kompetencer der er centrale for kommende erhvervselever og unge voksne.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opgaver fra 10. oktober
|
10-10-2025
|
|
#3 Danskernes Privatøkonomi
|
30-10-2025
|
|
FEJL
|
30-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944931370",
"T": "/lectio/563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944931370",
"H": "/lectio/563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71944931370"
}