Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Agnes Bræmer, Marie Koefoed Dyrberg
Hold 2022 DA/a (1a DA, 1a DA vejl, 2a DA, 3a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2023: Retorik og mundtlighed
Titel 2 Intro til dansk + Værklæsning #1
Titel 3 Poesiens dag m Glenn Bech
Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 5 Det moderne gennembrud (fortsat fra 1.g) #Værk 2
Titel 6 Romantik og romantisme + #værk3
Titel 7 Fællestime med Christian Hjortkær
Titel 8 Grænseløs?
Titel 9 Dokumentar + #Værk4
Titel 10 Essayet og den reflekterende artikel
Titel 11 Litteraturhistorisk forløb om folkeviser
Titel 12 Diskursanalyse
Titel 13 Realismer/modernismer
Titel 14 Journalistik og nyheder
Titel 15 Skriftliglighed og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2023: Retorik og mundtlighed

Der arbejdes i forløbet med en introduktion til retorik med særligt fokus på talegenrerne - herunder den argumenterende tale. I forløbet præsenteres eleverne for en række retoriske virkemidler samt Toulmins argumentmodel, ligesom det receptive element understøttes af elevernes egen produktion af argumenterende taler. Slutteligt arbejdes kort med kropssprog i forbindelse med, at eleverne som afslutning på forløbet fremfører en kort tale i klassen.

Der arbejdes med følgende kompetencemål:  
Eleven skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt 
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund 
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed 
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder 
– analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier 

Der arbejdes med følgende kernestof: 
– Arbejdet med mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed skal sætte eleverne i stand til at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst.  
– argumentationsanalyse 
– retorisk analyse 
– kommunikationsanalyse
– mundtlige oplæg og tekstproduktion

Eksplicitering af læringsmål:  
Det forventes, at eleven efter forløbet:
- genkender en række retoriske virkemidler samt kan forholde sig til deres effekt
- selv kan anvende en række retoriske virkemidler i produktion af egen tale
- kan gennemføre en retorisk analyse – herunder analyse af appelformer og argumentation
- kan vurdere kommunikationens hensigtsmæssighed ift.  genre, kommunikationssituation, afsender, modtager, sprog og emne.
- er blevet bevidst om kropssprogets betydning for hensigtsmæssig kommunikation.


Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Intro til dansk + Værklæsning #1

Hvad adskiller den ene teksttype fra den anden? Vi ser på forskellige genres karakteristika i takt med, at tekstanalysens elementære redskaber introduceres og udvikles. Fokus vil især være på, hvordan analysen formidles såvel mundtligt som skriftligt (udvikling af fælles faglig terminologi og sprog). I forløbet indgår forskellige skriveøvelser

Baggrundsstof:
- P.Kaspersen "Tekstens stemmer" -(Dansklærerforeningen) af kap.2 "Hvad vil det sige at forstå en tekst?"/Lectio

- J. Sørensen: Den gode tekstanalyse (grundbog) + div powerpoints baseret på Sørensens bog (bog/ Lectio)

- N.M.Aidt "Den farlige længsel" (interview ml forfatteren og Aidt), "Skumhedens tid" (1994)/ Lectio
- Minimalisme som skrivestil (ptx/Lectio)
- Novellen som genre/Lectio (Om Goethes definition af novellegenren)

Tekster:
E. Aarestrup: "Angst" (lyrik)
H C Andersen: Psalme (lyrik)
Y. Hassan: BARNDOM (lyrik)
J. Wung Sung: De tre veninder (novelle)
Cecil Bødker: Vædderen (novelle + egen produktion af artikel)
Flemming Christiansen: "Den uønskede" (artikel, Politiken, 1996) + kort intro til de journalistiske grundbegreber (nyhedskriterier, nyhedstrekant, kildetyper mv)
Helle Helle: En stol for lidt
N.M.Aidt: Som englen flyver (novelle)
N.M.Aidt: Vandmærket (novellesml, VÆRK)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Poesiens dag m Glenn Bech

EGs årlige begivenhed for 1.klasserne, fejring af poesien og dens muligheder (Egentlig et globalt FN-projekt, ”UNESCO World Poetry Day”, i år 21. marts.)

Vi får besøg af forfatter Glenn Bech, som netop er aktuel med det poetiske manifest (og digtsamling)  "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022).

Som optakt til dagen har eleverne arbejdet med kreativ skrivning og stiftet bekendtskab med "manifestgenren"
På selve dagen for afholdelse af Poesiens Dag er projektet/opgaven at producere manifest-digte i mindre grupper. Manifesterne læses højt i klassen.

Eleverne har inden Bechs besøg læst uddrag af hans manifest - uddrag af "Klassesamfundet" (s.63-71)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud

Fokus på perioden ca. 1870-1914.
Forholdene på landet og i byen. Fremkomsten af det moderne samfund præget af urbanisering, industrialisering, specialisering, sekularisering og rationalisering, herunder de videnskabelige nybrud.
Eleverne har arbejdet med flg områder:
Levekår i arbejderklassen
Kvinders stilling i samfundet
Levekår i landarbejderfamilien

Baggrundsstof:
Litteraturhistorie (Tekster fra bøger I ikke har, ligger alle i DHO-mappen på Lectio)
- Det moderne gennembrud - litteraturhistorie
Fra bogen "Brug litteraturhistorien" side 102-107 (Sørensen & Rangvid, Systime 2017)/Lectio

Mande- og kvinderoller i Det moderne gennembrud + intro om Amalie Skram
Fra bogen "Brug litteraturhistorien" side 106-109/Lecti0

- "Henrik Pontoppidan: Ud med Gud"
(Brug litteraturhistorien, s.110-114)/Lectio

- "Amalie Skram: Ind med kvinderne"
(Brug litteraturhistorien, s.115-119)/Lectio

- Den begyndende arbejderbevægelse og Nexø
Fra bogen "Brug litteraturhistorien" side 130-132 (Systime 2017)/Lectio


-

- Tv-udsendelsen "1800-tallet på vrangen" afsnit 6 og 7, DR2 2007

Læste tekster:
Amalie Skram "Forraadt" (1892)
Uddrag af romanen

Martin Andersen Nexø: uddrag af "Pelle Erobreren" (Fra romanens del 3: "Den store kamp")

Henrik Pontoppidan "Ane-Mette" (novelle, 1887 - Fra novellesml "Fra hytterne")
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det moderne gennembrud (fortsat fra 1.g) #Værk 2

Repetition af DMG (Brandes, sædelighedsfejde, Darwin etc)
Alle læser Henrik Ibsen "Et dukkehjem" (drama, værk) samt efterskriftet til Dansklærerforeningens udgave af stykket "Drønet fra porten" Jette Lundby Levy. I grupper arbejdes der med "Stykkets aktualitet", "Det naturalistiske drama", "Ibsen og den retrospektive teknik", "Modtagelsen", "Kønsroller og kønsdebat". Grupperne fremlægger på skift for resten af klassen.

Forløbet afsluttes med læsning af et uddrag af Ida Jessens roman "ABC" (2005) og en skriftlig aflevering  (analyserende artikel) om "Relationer i opbrud", hvor såvel "Et dukkehjem" som "ABC" indgår.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantik og romantisme + #værk3

Gennem læsning af lyrik, eventyr og noveller søges et indblik i Romantikkens verdensbillede og forskellige afskygninger. Herunder: dualisme/nyplatonisme - universalromantik/organismetanke - poetisk realisme og romantisme.

Baggrundsstof:
- Kpa.6 og kap.7 om "Romantik" og "Romantisme"  i Litteraturens veje/bog (s.137-186)
- MDs powerpoint om romantikken/lectio
- Søren Vrist Christensen: Romantisme
https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs

Tekster:
A.Oehlenschläger: Guldhornene  
HC Andersen: I Danmark er jeg født
NFS Grundtvig: Langt højere bjerge
St.St. Blicher: Sig nærmer tiden
St. St. Blicher "Sildig Opvågnen" (VÆRK)
H.C:Andersen: "Klokken"
Chr. Winther: Skriftestolen
NFS Grundtvig: Et udvalg af julesalmer (Det kimer nu, Dejlig er den himmelblå, Vær velkommen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fællestime med Christian Hjortkær

EG's 2.g-klasser får besøg af højskolelærer, phd og forfatter - til bl.a. bogen "Utilstrækkelig" (2020) - Christian Hjortkær.
Forud for Hjortkjærs oplæg får eleverne mulighed for at arbejde med nogle af generationens udfordringer, herunder at reflektere over og diskutere de kulturelle (utilstrækkeligheds-) mekanismer, de evt. kan føle sig fanget i.
Eleverne har læst flg uddrag af "Utilstrækkelig": s.25-29 + 33-41 samt illustrationer s. 24 og 43.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Grænseløs?

Forløbet tager udgangspunkt i antologien "Grænseløs? Menneske - Teknologi - Fremtid" af Mikkelsen, Thomsen og Timmermann (Dansklærerforeningen (2019). Bogen stiller skarpt på tre spørgsmål med litteraturen i centrum: Hvad gør teknologi ved vores oplevelse af verden? Hvad kan mennesket udvikle sig til? Og hvordan kan vi forstå menneskets altdominerende rolle på jorden og muligheden for selvskabte katastrofer? (Fra antologiens omslag)

Klassen har arbejdet med teksterne dels som fælles opgaver, dels i grupper med mundtlige fremlæggelser.
Forløbet blev afsluttet med en ekskursion til Louisiana (udstillingen "Det uerstattelige menneske") med en efterflg skriftlig aflevering (debatterende artikel) om "Det kunstige menneske".


Tekster:
HC Andersen: Jernbanen
Johs V Jensen På Memphis Station
F.Marinetti: Futurismens manifest
E. Bønnelycke: Gaden
Yuval Noah Harari: "Homo sapiens' sidste dage"
Anders Bodelsen: Frysepunktet (uddrag)
Olga Ravn "De ansatte (uddrag)
Theis Ørntoft: Verdenshistorien fortalt for mine efterkommere, I en drøm var gaderne fulde af insekter (fra "Digte 2014")
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentar + #Værk4

I forløbet om dokumentarfilm har vi fokus på dokumentargenrerne + deres karakteristiske træk, filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. Vi arbejder med Emil Langballes dokumentar "Q's barbershop" fra 2019.

Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk (af kap.10 "I krig med virkeligheden" - om dokumentartyper og filmiske virkemidler s.245-259) (Dokument, lectio)

Om de filmiske virkemidler:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLhAcYUBstH4vcQZqUB23pBhZlmnadFh22
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Essayet og den reflekterende artikel

Vi læser om de konkrete genrekrav i bogen "Eksamensgenrerne dansk stx" af Nikolai Rekve Eriksen til den reflekterende artikel. Desuden øver vi os på genren ved at læse et essay af den danske journalist Hans Jørgen Nielsen. Det er fra 1983 og bærer titlen "Svømmerne i Basel".  Vi skal læse det fantastiske essay endog meget grundigt, hvilket forhåbentligt kan give jer en fornemmelse for, hvad det vil sige at skrive en reflekterende artikel.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Litteraturhistorisk forløb om folkeviser

I STX-læreplanen står der om det litterære perspektiv:

"Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst. Her indgår:
- tekster fra før 1700-tallet
- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder oplysningstid, romantik, romantiske og naturalisme
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- læsning af en afgrænset periode før 2000"

I dette forløb arbejder vi med "tekster fra før 1700-tallet".

SEKUNDÆRLITTERATUR
s. 9-11 samt 25-30 i "Litteraturhistorien på langs op på tværs" (1. udgave) om middelalderen og folkeviser.

PRIMÆRE TEKSTER

Tekster fra før 1700-tallet:

"Germand Gladensvend" (tryllevise)
"Torbens datter" (riddervise)
"Dronning Dagmars død" (historisk vise)  


Der arbejdes blandt andet med følgende faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Diskursanalyse

Vi skal arbejde med forskellige typer af diskurser, som dybest set handler om at afdække magtstrukturer i sproget. Diskursanalysens udgangspunkt er, at sproget aldrig nogensinde er neutralt, og uanset om vi taler om "det gode liv", integration eller retten til fri abort handler det grundlæggende om forskellige typer af diskurser, der forsøger at vinde retten til at definere selve måden, vi taler om et emne på.

Diskursanalysen bygger videre på de sproglige principper, vi kender fra kommunikationsanalysen, argumentationsanalysen og de øvrige principper fra retorikforløbet, som I stiftede bekendtskab med i retorikforløbet i 1.g.  

Kernestof: s. 168-175 i "Håndbog til dansk".

Centrale fagbegreber: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonismepar, flydende betegnere, denotation og konnotation.

Primærtekster, som vi skal analysere:

- Debatindlæg i Politiken fra den 5. januar 2024 skrevet af Anders Casselgren: "Lærervikar: Udtrykket "jeg føler" kastes rundt som klamydia på Søpavillonen".

- Debatindlæg i Politiken d. 13. oktober 2012 af Leonora Christina Skov: "De stempler mig som et barnløst monster".

- "Refleksion" fra Kristeligt Dagblad den 25. oktober 2024 af Esben Kjær: "Stop kampsprog om kræft".

- "Tid til at glemme alder og fokusere på huden", hudplejefirmaet "Rudolph Care", nyhedsbrev oktober 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realismer/modernismer

Litteraturen i det 20. århundrede deler sig i to spor: realisme og modernisme. Mens den realistiske litteratur skildrer en genkendelig verden og forholder sig samfundskritisk ved at sætte fokus på problemer i det moderne samfund, er den modernistiske litteratur mere eksperimenterende i sin stil og i et forsøg på at spejle en verden, der er under hastig forandring.

Vi skal læse en række forskellige tekster, der blandt andet er skrevet af nogle af de danske kanonforfattere. I læsningen af de forskellige tekster vil vi forhold os til de modernistiske og realistiske træk ved teksterne.

Primærtekster
Pär lagerkvist: "Far och jag" (1924)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
Tom Kristensen: uddrag af "Hærværk" inklusive digtet "Angst" (1930)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)
Albert Camus: (af) "Den fremmede" (1944)
Peter Seeberg: "Hvile" (1962)
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953)
Karen Blixen: "Dykkeren" (1958)
Klaus Rifbjerg: "Den kroniske uskyld" (1958)
Klaus Rifbjerg: "Konfrontation" (1960)

Sekundærlitteratur
Relevante sider i "Litteraturens veje" samt s.153-184 om modernisme og realisme i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (3. udg.).
Desuden s. 97-102 om "Den eksistentielle fortælling" i "Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard"; Systime, 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Journalistik og nyheder

I dette forløb skal vi arbejde med journalistik og nyheder. Forløbet tager udgangspunkt i afsnittet om "Avisjournalistik" (s. 199-229) i "Håndbog til dansk" (5. udg.).

Centrale fagbegreber er:

avistyper, stofområder, samfundsområder, de fem nyhedskriterier, ydre komposition (layout), billedlayout, kilder, vinkling, avisens genrer, nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende nyhedsjournalistik, nyhedstrekanten (indre komposition), det journalistiske sprog, Fake news, clickbait og satire samt New Journalism.

Vi orienterer os i mange forskellige aviser og holder læsetime, alt imens vi får sort tryksværte på fingrene.

Derudover analyserer vi forskellige artikler for at prøve kræfter med analysevejledning nr. 10 fra "Håndbog til dansk", der har fokus på "Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik".

Vi analyserer også to vidt forskellige artikler om drabet på den svenske journalist Kim Wall, ligesom vi skal analysere avisreportagen "Et svin i Berlin" af Morten Sabroe.

Artikler om Kim Wall:

Ida Trøiborg: Retsmediciner: Kim Wall kan være død af kvælning eller ved halsoverskæring, Jyllands-Posten den 22. marts 2018.

Ole Stobbe: uddrag af mindeord: Hun var levende, Weekendavisen den 9. maj 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Skriftliglighed og repetition

Tilladte hjælpemidler til den skriftlige prøve:

- Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo
- Ordbog over det danske sprog (historiske/gamle ord): https://ordnet.dk/ods
- "Min læring": https://www.minlaering.dk/
- ordbogen.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer