Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Tine Schroeder Mantoni
|
Hold
|
2022 BT/b (1b BT, 1b BT øv, 2b BT, 2b BT øv, 3b BT, 3b BT øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.1 Cellens biologi og kemi
Introduktion til prokaryote og eukaryote celler, deres opbygning og organellers funktion. Cellecyklus, checkpoints, mitose og meoise gennemgås. Eleverne mikroskoperer forskellige celletyper.
Introduktion til cellernes kemi herunder grundstoffernes periodesystem, ioner, ionforbindelser, molekyler, elektronparbindinger, navngivning af ioner og molekyler samt polaritet og betydningen af denne ifht. molekylers lokalisering i cellens cytoplasma eller i cellemembranen.
Øvelse: Mikroskopering af celler og Osmose i vandpest og i kartofler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Osmose i vandpest og kartofler
|
30-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.2 Se på DNA
Dette forløb handler om DNA'ets opbygning og organisering i cellekernen. DNA replikationen og de tilhørende enzymer gennemgås og processen kobles til S-fasen i cellecyklus og det centrale dogme. Ydermere gennemgås processerne transskription og translation samt forskellene på DNA og RNA.
Essentielle bioteknologiske metoder gennemgås herunder DNA-oprensning, PCR og agarose gelelektroforese.
Øvelser: DNA fra kiwi og Hvem er den skyldige (gelelektroforese)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: DNA fra kiwi
|
12-01-2023
|
Journal: Hvem er den skyldige?
|
02-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1.3 Proteiner og enzymer. Tema om stamceller
Forløbet omhandler opbygning af proteiner og enzymer herunder den kemiske opbygning af en aminosyre, dannelse af en peptidbinding mellem to aminosyrer, proteiners strukturniveauer og relevante inter- og intramolekylære bindinger.
Enzymer introduceres samt forståelsen for enzym-substrat-kompleks, produktdannelse, aktive centre, induced fit, aktiveringsenergi, hydrolyse, stabilitet og reaktionshastighed.
Perspektivering til bioteknologisk produktion af enzymer som fx lactase.
Øvelse: Enzymforsøg med amylase
Tema om stamceller inkluderer besøg på Københavns Universitet til Unistem day. Fokus på hvad stamceller er og hvilke egenskaber der gør dem så interessante inden for medicinsk og bioteknologisk forskning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymforsøg med amylase
|
20-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1.4 Bioethanol og mængdeberegning
Forløbet omhandler mikrobiel vækst og produktion af bioethanol.
Eleverne introduceres til kemiske mængdeberegninger.
Perspektivering: Eksempler på brug af mikroorganismer bioteknologisk produktion af fx enzymer og øl.
Øvelse: Gæringsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Gæringsforsøg
|
14-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1.5 Genetik
Forløbet og genetik omhandler analyse af en karyotype, kromosomtalsanormalier, mutationer, genetiske grundbegreber, dominans forhold, Mendles 1. og 2. lov, krydsningsskemaer, stamtræsanalyser og arvegange herunder dominant/recessiv samt autosomal, kønsbunden eller mitochondriel. Nedarvning af to gener og epistasi gennemgås også.
Betydningen af STR (Short Tandem Repeats) introduceres i forbindelse med en ekskursion til Zoo, hvor eleverne skal lave en faderskabsbestemmelse af chimpanser.
Øvelser: Blodtypebestemmelse og Faderskabsbestemmelse af chimpanser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Faderskabsbestemmelse af chimpanser
|
01-05-2023
|
Rapport: Blodtypebestemmelse
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1.6 Probiotika og pH-begrebet
Forløbet giver en kort introduktion til fordøjelsessystemet og probiotika samt til syre-base kemi herunder definitionen af syrer og baser, beregning af stofmængdekoncentration, syre-base-par og pH-begrebet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
2.1 Antibiotika og resistens
Forløbet indeholder en gennemgang af prokaryoters opbygning og virkemåden af forskellige typer antibiotika herunder beta-lactamer, vancomycin, polymyxiner, tetracycliner og sulfonamider samt hvorledes bakterier udvikler resistent mod antibiotika og en diskussion af antibiotikaforbruget i Danmark. Afslutningsvist gennemgås alternativer til antibiotika.
Øvelse hos Biolink på Københavns Universitet: Proteinoprensning og undersøgelse af antibiotikasensitivitet i E. coli.
Som forberedelse til Biolink-besøg gennemgås relevante metoder til proteinoprensning bl.a. fældning med salt, dialyse, søjlekromatografi og ionbytningskromatografi (detaljer i modulerne 1/9-23 og 4/9-23).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Proteinoprensning og egen medicin
|
18-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2.2 Organisk kemi
Forløbet organisk kemi omhandler stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer og carboxylsyrer, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, estere, aminer, amider og aminosyrer.
Organiske reaktionstyper: kondensation, addition, substitution og hydrolyse.
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri.
Øvelser: Substitution, Addition og Alkoholers blandbarhed med vand.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3xJournaler: Substitution, blandbarhed og addition
|
27-09-2023
|
Opgave: Honning
|
28-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2.3 DNA teknologi
Forløbet DNA-teknologi omhandler metoder og strategier til at genmodificere bakterier, menneskeceller og planteceller samt et bredere bioteknologisk perspektiv på hvorledes disse muligheder anvendes i vores samfund og etiske overvejelser omkring GMO.
Metoder og molekylære redskaber: DNA-oprensning, PCR, restriktionsenzymer, transformation, selektion, RNA-interferens, genterapi, CRISPR-cas9, kloning, planteforælding herunder mutationsforældling, samt brug af Agrobacterium tumefaciens til genmodificering af planter.
Perspektiveringer: GMO i samfundet fx Arctic Apples, Flavr Savr tomater, Insekttolerant bomuld, Gylden ris 2.0 samt CRISPR som behandling af arvelige sygdomme bl.a. seglcelleanæmi.
Øvelser: pGLO
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Quinoa
|
16-11-2023
|
Rapport: pGLO
|
15-12-2023
|
RNA medicin og farvede bolsjer
|
21-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2.4. Blod
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
2.5 Nervesystemet
Dette forløb handler om nervesystemets opbygning og funktion og hvorledes rusmidler påvirker nervesystemet.
Der fokuseres bl.a. på neuronets opbygning, membranpotentiale, nerveimpulsen, neuroreceptorer, neurotransmittere, smertesignaler, behandling af smerte med fokus på morfin herunder morfinmolekylets opbygning, funktionelle grupper og dets binding til opiatreceptoren og optag i CNS. Kemiske ligevægte indgår også i dette forløb.
Elever skal udarbejde en præsentation om hvordan et selvvalgt rusmiddel påvirker CNS.
Øvelser: Nerveimpulsens hastighed og Stroop-effekten.
Elever udarbejder selv forsøgsdesign til undersøgelser af smerteopfattelse eller effekten af coffein.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2.6 Kemiske ligevægte
Et kort forløb der sikre teoretisk forståelse af kemiske ligevægte samt praktisk erfaring gennem eksperimentelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2.7 Syrer og baser
Forløbet omhandler syrer og baser i biologiske systemer, herunder eksempler på syrer og baser, vands selvionisering, beregning af pH, syrers styrke og basers styrke.
Et kort tema om emulgatorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kage i den
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
3.1 Genregulering og kræft
Forløbet omhandler forskellige niveauer af genregulering herunder epigenetik, DNA-methylering, histonmodifikationer, samt regulering af transskription. Forståelsen for genregulering bruges som grundlag til at forstå, hvordan kræft udvikles, og derudover belyses betydningen af mutationer i hhv. oncogener, tumorsuppressorgener og funktionen af telomerase.
Løbende perspektiveres til hvordan livsstil påvirker risikoen for kræft og epigenetiske forandringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
3.2. Carbohydrater og fotosyntese
Forløbet omhandler carbohydraters opbygning, typer, kemiske egenskaber samt om fotosyntesens delprocesser. Mere specifikt er der fokus på monosacchariders carbonyl-gruppe (aldehyd eller keton), asymmetriske C-atomer og stereoisomeri og der gives eksempler på Fischer-projektion og Haworth-projektion. Opbygning af di- og polysaccharider gennemgås samt hvor disse naturligt forekommer.
Fotosyntesen lydafhængige og lysuafhængige reaktioner gennemgås i detaljer, herunder redoxreaktioner og tildeling af oxidationstal til C-atomer i organiske forbindelser.
Faktorer der påvirker fotosyntese hastigheden diskuteres samt anvendelsesmuligheder af fotosyntese i et bioteknologisk perspektiv.
Øvelser: Fotosyntese i Spinat og fotosyntese i grønalger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese i spinat
|
06-10-2024
|
Fotosyntese i grønalger
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
3.3 Hormoner, reproduktion og diagnostiske metoder
Forløbet introducerer først hormoner som signalmolekyler, dernæst de tre hormongrupper peptidhormoner, aminosyrederivater og steroidhormoner, og med afsæt i konkrete eksempler zoomes ind på forskelle og ligheder i signaleringsveje og virkemåder.
En diskussion af kønnet og ukønnet formering i plante- og dyreverdenen efterfølges af en gennemgang af både mandens og kvindens hormoner, reproduktive organer og disses funktioner med særlig fokus på sædcelledannelsen og menstruationscyklus.
Graviditetshormoner og hvorledes en graviditetstest er opbygget og fungerer gennemgås med perspektivering til ELISA-testen som et diagnostisk redskab.
Bioteknologiske metoder til fosterdiagnostisk gennemgås herunder kromosomtalsundersøgelser, kromosom mikroarray, non-invasiv prænatal test (NIPT) samt Sanger sekventering og teorien bag next-generation sekventering (NGS).
Perspektivering til genetiske variationer i kønskromosomer og at definitionen af det biologiske køn ikke er så utvetydigt, som man kunne tro.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fertilitet og barnløshed
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
3.4 Økotoksikologi
Forløbet handler om miljøfremmede og/eller hormonforstyrrende stoffer.
Med udgangspunkt i DDT og andre POP'er (Persistent Organic Pollutant) gennemgås begreberne biomagnificering og bioakkumulation samt konsekvenserne disse stoffer har på forskellige arters fertilitet og reproduktionssucces.
Kemiske aspekter: polaritet, opløselighed, fordelingsligevægt (Kow) og tungmetallers påvirkning af proteiner og DNA.
Med afsæt i dokumentarfilmen Reproduktion i Fare (DR2 2008) gennemgås hvilke konsekvenser eksponering til hormonforstyrrende stoffer som anti-androgene stoffer og østrogenlignende stoffer kan have på kønsdifferentieringen i forstertilværelsen og hvilke konsekvenser det kan få for individerne senere i livet.
Metoder til at undersøge miljøfremmede stoffer diskuteres og følgende begreber introduceres: LD50 og LC50, dosis-response kurve, grænseværdier, biomarkører, effektstudier og cocktaileffekt.
Øvelse: E50 i karse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
3.5 Enzymer og omsætning af carbohydrater
I forløbet om carbohydraters intermediære stofskifte gennemgås bl.a. de syv enzymhovedtyper.
Både anaerob og aerob omsætning af carbohydrater gennemgås hvor der er særlig fokus på de biokemiske processer i både glycolysen, ethanolgæring, citratcyklus og elektrontransportkæden.
Perspektivering til bioteknologi hverdagen ved at tage på ekskursion til Carlsberg og høre om ølbrygningens historie og betydning for samfundet.
Øvelse: Katalase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
3.6 Immunologi og HIV
Dette forløb tager udgangspunkt i opbygning af HIV-virus, HIV-infektion, tidslinje over HIV-infektionsforløb, behandlingsstrategier herunder den antiviral behandling, HAART-terapi. Diagnosticeringsmetoder gennemgås herunder direkte og indirekte ELISA, Westernblot og PCR.
En gennemgang af immunforsvarets opbygning herunder det ydre forsvar, det uspecifikke og specifikke immunforsvar med særlig fokus på MHCI og MHCII antigenpræsentation i det specifikke immunforsvar samt T-celler og B-cellers rolle.
Antistoffers opbygning og funktion i kroppen gennemgår samt deres anvendelighed i diagnostiske tests. De kemiske inter- og intramolekylære bindingstyper der findes mellem antigen og antistof indgår også. Forskellige vaccinationstyper og disses betydning for immunitet diskuteres.
Øvelse: ELISA
Forløbet afsluttes med et kort særskilt tema om ioner. Øvelsen 'dannelse af ioner' udføres og der laves en kort perspektivering til den globale phosphorudfordring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
3.7 Ølbrygning og enzymer
Dette er en forlængelse af forløbet 3.5 Enzymer og omsætning af carbohydrater.
Her fokuseres på elevernes egen ølbrygning samt på enzymers reaktionshastighed og enzymkinetik.
Der er først en gennemgang af reaktionshastighed samt hvilke parametre der påvirker denne bl.a. reaktanternes aktuelle stofmængdekoncentration, reaktanternes overfladeareal, temperatur, tilstedeværelsen af et enzym og tilstedeværelsen af en inhibitor.
Herefter følger Michaelis-Menten enzymkinetik med særlig fokus på parametrene Vmax og Km. Eleverne introduceres til omskrivning af Michaelis-Menten ligningen og til et Lineweaver-Burk plot. Sidst introduceres hvorledes en kompetitiv og en non-kompetitiv inhibitor påvirker de kinetiske parametre.
Tidligere skr. eksamensopgaver indgår i undervisningen som træningsopgaver.
Øvelse: Ølbrygning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
3.8 Syrer, baser og puffere
Fortsættelse af forløbet 2.7 Syrer og baser.
Her gennemgås puffersystemer og deres anvendelighed, pufferligningen og pufferkapacitet.
Der gives eksempler på hvordan blodets pH kan reguleres ved hjælp af proteiner.
Bjerrumdiagrammer og syrebrøken introduceres.
Teoretisk gennemgang af analysemetoden titrering. Eleverne laver efterfølgende to titreringsøvelser:
Øvelser: Titrering af eddikesyre og Jernindhold i ståluld.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
3.9 Bioinformatik
Introduktion til anvendt bioinformatik og sekvensanalyse.
Begreber: DNA-stregkoder og stregkodegener, taksonomi, sammenligning af sekvenser via alignments, design af PCR-primere.
Perspektivering til bioteknologi i samfundet gennem diskussion af mulighederne ved metagenomanalyser som fx miljøundersøgelse med eDNA eller eDNA-metabarcoding.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sidste skr. BT aflevering
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Tilladte hjælpemidler til skr. eksamen
Følgende hjælpemidler må anvendes til skriftlig eksamen:
Lærebøger
Rapporter
Noter
Maple, Excel og GeoGebra
MarvinSketch
Lommeregner
OneNote (offline)
PowerPoints (offline)
Fra Biotech Academys hjemmeside må følgende opslag benyttes (links findes i vedhæftede dokument):
Next-generation sekventering: DNA-sekventering - Biotech Academy
Baltimore klassificeringen: Introduktion til virologi - Biotech Academy
Tre cases om genteknolog: Genteknologi | Bliv klogere på gener | Gymnasie | Bliv klogere her.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52609290492",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52609290492",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52609290492"
}