Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Hans Erik Ehlers-Kock
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
(1g) Bordtennis (C)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i bordtennis – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i bordtennisforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Kendskab til fagtermer, og udførslen af nedenstående slag:
fh: Forhånd
bh: Baghånd
K: Kontra
P: Prik
L: Loop
Sm: Smash
Se: Serv
B: blokering
D: defensiv
F: Flip
k: Kort
l: Lang
o: Overskru u: Underskru
• Greb
• Udgangsposition (forsvar / angreb)
• Regler
• Forskellige træningsformer
o Fællestræning
o Kinatræning
o Japantræning
o Match-træning-match
• Benarbejde
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
(1g) Basketball (A)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i basket – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i basketforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Udgangsposition (forsvar / angreb)
• Regel gennemgang
Ingen brug af hænder/arme til at stoppe modstanderen!!
Skridt
Generelt
Point
• En-håndsaflevering / To-håndsaflevering
• Driblinger og boldhåndtering
• Skud
Stående skud
Straffekast
Lay-up med ét bens afsæt
• Jumpstop
• Pivotering
• Screening
• Rebound
• Fastbreak
• V-cu
• Finter – finte en boldbevægelse (aflevering, dribling el. skud)
• Forsvarsformation(er)
• Angrebsformation(er)
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
(1g) Jive (B)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå musikalsk og bevægelsesmæssig forståelse for dansen Jive – så eleverne vil kunne udarbejde og sammensætte egen koreografi.
Følgende elementer er gennemgået i jiveforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Musikalsk forståelse - altså om I er i stand til at danse i takt til musikken.
• Bevægelseskvalitet (æstetik og stil, ligner det Jive?)
• Forskellige variationer - efter gundtrin:
- Dame under arm
- Harmonika
- Vindmølle
- Sliding door (2 versioner)
- Kicks
- Dame bagom ryg
- Kick og kast
• Jeres egen udarbejdede koreografi.
Krav til koreografi i Jive
I skal i grupper á 3-4 par udarbejde en koreografi, som skal vises for resten af klassen.
En koreografi er, kort fortalt, en sammensætning af bevægelser. I forbindelse med dette forløb vil det sige en sammensætning af de elementer (grundtrin og variationer), som I har lært i undervisningen, samt selvlærte/selvudviklede variationer.
Opgaven er at udarbejde en jive-koreografi som er flot at se på. Det vi i praksis sige, at den passer til jeres danseniveau – det er flottere at se simple variationer udført flot end at se mange og svære variationer, som ikke udføres korrekt.
Jeres jive koreografi skal opfylde følgende:
• I skal følge musikken
• Grundtrinnet skal indgå
• Minimum 3 af de gennemgåede variationer (udover grundtrinnet) skal indgå i koreografien, og de må gerne indgå flere gange.
• Minimum 1 ny variation, som ikke har været gennemgået i undervisningen, skal indgå.
• Koreografien skal være gennemarbejdet og det skal være tydeligt, at I har arbejdet med bevægelseskvalitet.
• Koreografien skal vare ca. 1 minut (I må gerne lave gentagelser)
• Partnerskifte undervejs
• En tydelig start, og en tydelig afslutning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
(2g) Volleyball (A)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i Volleyball – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i volleyballforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Serv (underhånds- og overhåndsserv)
• Baggerslag (i servemodtagning, fremspil og forsvar)
• Fingerslag (frontalt og bagud)
• Hævninger til bestemte positioner
• Smash
• Blokade og sikring
• Indløb
• Fremløb (2 hæver system)
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
(2g) Springgymnastik og Politiets test (C)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå og tilegne sig basis-kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at opfylde de faglige mål som er beskrevet nedenfor.
Følgende elementer er gennemgået i redskabsgymnastik. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Kontrollere grundlæggende bevægelser fx:
o Gå, løbe, hoppe, hinke, vende og dreje
o Spænding og afspænding
Motoriske fundament for spring og redskabsgymnastik fx:
o Kolbøtter
o Flyvekolbøtter
o Balance, koordination, styrke og kondition
o Hovedstand
o Håndstand
o Vejrmøller
Udføre klassiske spring fx:
o Hovedspring
o Kraftspring
o Salto
o Flikflak
Balance, koordination, styrke og kondition trænes i forløbet ved at eleverne træner og bliver testet i Politiets optagelsesprøve.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
(2g) Boksning (C)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i boksning.
Følgende elementer er gennemgået i bokseforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Teknik og Taktik:
• Benstilling
• Hurtige hænder
• Jab
• Kryds
• Hook – højre og venstre
• Uppercut
• Kombinationer
• Samarbejde ved padworks
• Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
• Fokus på at beskytte hagen
• Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
• Paradetræning og kontraslag
Fysisk
• Hurtige hænder – skyggeboksning, sækketræning, padworks
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
(2g) HipHop og Opvarmning (B)
HipHop
Teknisk:
- Du skal kunne udføre en tydelig hiphop-præget bevægelseskvalitet
- Fokuspunkter: Bounce; nedadgående energi, bøjning i knæ, ”tung” bevægelseskvalitet, løse arme, afslappede skuldre. Jacking; vip i overkrop, i takt til musik
- Du skal kunne bevæge dig i takt til musikken
- Fokuspunkter: Følg musikkens beat, både hurtigt og langsomt. Bruge musikken som ques til bevægelse. Markering af takter f.eks. 1 og 5, eller 2-4-6-8. Skifte bevægelse i takt til musikken, f.eks. 8 gangtrin/bounce og 8 grundtrin
- Kunne skelne mellem helkropsbevægelser og isolerede bevægelser
- Bevæge dig i forskellige retninger og niveauer i rummet
- Frem, tilbage, til siden, diagonalt
- Højt, mellem, lavt
Koreografisk arbejde:
- Du skal sammen med din gruppe sammensætte og fremvise en koreografi.
Fysisk:
- Du skal kunne bevæge dig rytmisk og i god balance.
- Tydelig spændstighed og eksplosivitet i udførslen af grundtrin og powermoves
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
(3g) Træningsprojekt
..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
(3g) Pickleball (C)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i Pickleball – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i Pickleballforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
- Introduktion til spillet – greb – boldkontrol – spil på ½ bane – dinking.
- Serv - Grundslag/returnering – taktik
- Flugtninger – drop – taktik
- Lob – Slagserier – Winner-loser bracket
- No Man’s Land – taktik – Winner-loser bracket
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
(3g) Floorball (A)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i floorball – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i floorballforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Faglige mål:
Teknik: Eleverne skal mestre:
• Greb på staven
• Grundlæggende boldbehandling
• Afleveringer og modtagning af bolden
• Se efter medspillere
• Basale driblinger med bolden
• Trækskud
• Slagskud
• V-cut
Taktik: Eleverne skal have en grundlæggende forståelse for
• at bevæge sig uden bold (at gøre sig spilbar)
• taktik i forsvar og angreb
• brede og dybde i boldspil
• spillets regler
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Idrætsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og Eksamenstræning
Eksamensforløb i kategori A:
Basketball
Floorball
Eksamensforløb i kategori B:
Jive
HipHop
Eksamensforløb i kategori C:
Boksning
Pickleball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699169379",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699169379",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699169379"
}