Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anne Erben
|
Hold
|
2022 re/a (3a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Introduktionskursus til religionsvidenskab, herunder religionshistorie, religionssociologi og religionsfænomenologi. Introduktion til fagets rammer og mål. Vi stiller spørgsmål som: Hvad er religion? Hvad skal der til for at noget er en religion? Hvad er myte, ritual, offer, bøn, tro, mystik? Hvad er gudsbillede, menneskesyn, verdenssyn?
Læst fra Lene Madsen et.al.: Grundbog til Religion C: 11-20, s.245-248, 251-257 (minus tekster), 261-269
Estimeret sidetal læst: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Introduktion til fagets metoder og indhold. Brug af forforståelse.
- Almene (tværfaglige) - Træning af analyse af forskellige kilder, træning af kommunikative færdigheder.
- Personlige - Træning af reflekteret faglig analyse, tilstræbt objektivitet.
- Sociale - Samarbejde i forskellige konstellationer
- IT - Digitale og analoge arbejdsformer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kristendom
Med udgangspunkt i gammeltestamentlige tekster gennemgås klassiske og nutidige kilder til kristendommen. Hovedvægten bliver på den jødiske og den kristne etik som fremstillet i GT-myter, NT-lignelser, beretninger og belæringer, men kristendommens formative periode og dens virkningshistorie berøres også inden for kerneområderne. Gennem analyse af bl.a. kilder arbejdes der med kernebegreber og kristendom i DK i dag. Der arbejdes desuden med folkekirkens liturgi, aspekter i kristendommen set ud fra Ninian Smarts religionsdimensioner.
Læses fra Lene Madsen et.al.: Grundbog til Religion C: s.49, 52-56, 59, 62-64, 67-78 minus tekster og faktabokse (dog læses tekst 11 s.72)
Estimeret sidetal i forløbet: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Arbejde med kristendommens kernestof og supplerende materiale. Kristendomens opståen, udvikling, virkningshistorie, nutidige udtryk.
- Almene (tværfaglige) - Træning af analytiske evner, kommunikative færdigheder.
- Personlige - Træning af selvstændigt at kunne overskue og strukturere sit stof
- Sociale - Samarbejdsevne, at kunne arbejde i forskellige konstellationer.
- IT - digitalt og analogt arbejde.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Islam
Vi gennemgår den tidlige islam, islams udvikling og moderne udtryk. Der vil løbende være perspektivering til andre religioner/livsopfattelser. I forløbet bliver der gjort brug af bl.a. konversionsteori, deprivationsteori, model over graden af religiøst tilhørsforhold, og vi arbejder med begreber som indefra-udefra, minimalisme-maksimalisme og kulturmøde-kulturkløft.
I forløbet indgår ekskursion til Det Islamiske Trossamfund: https://ditsamfund.dk/
Læses fra Lene Madsen et.al.: Grundbog til Religion C: S.89-94, 97-110+faktaboks s.111, 112, 113-118
Estimeret sidetal: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Buddhisme
Buddhismens oprindelse, udvikling og virkningshistorie introduceres med udgangspunkt i elevernes forforståelse. Der læses klassiske og repræsentative tekster og gennem forløbet sammenlignes og kontrasteres med de andre verdensreligioner. Der vil i forløbet være elevoplæg om forskellige emner og problemfelter inden for religionssociologi og religionshistorie. Som del af forløbet er der ekskursion til Soka Gakkai International, København: https://sgi-dk.org/ med særlig fokus på bøn/chant, ritual, konversion i forhold til at være født ind i religionen (tre forskellige informanter)
Læses fra Lene Madsen Et.al.:Grundbog til Religion C: s.143-150, 156-162, 167-170
Estimeret sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Buddhismens oprindelse, opståen, udvikling, virkningshistorie og nutidige former i vesten/DK
- Almene (tværfaglige) - Træning af analytiske evner og kommunikative færdigheder
- Personlige - Selvstændig stillingtagen, refleksion.
- Sociale - Samarbejdsevne, at være gæst på feltarbejde
- IT - Brug af digitalt og analogt værktøj
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Etik
Indføring i etik med brug af følgende begreber: Nytteetik, pligtetik, præcedens, glidebane/sneboldeffekt, determinisme/indeterminisme, autonomi, værdighed, skyld, pligt.
Forløbet har fokuseret på diskussionen omkring aktiv dødshjælp, at bestemme over andres liv og død, forskellige emner og problemstillinger omkring døden.
Estimeret sidetal læst: 15 sider.
Dokumentarmateriale:
dr.dk: En værdig død?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektier: Brug tid på at læse op på hvad vi lavede d.24.3.: noter på tavlen og den røde tavle I tog billede af og gik tur ud fra, de mange links I gik på opdagelse i.
-
Lektier: Brug 20 minutter. Find en ven eller et familiemedlem. Undervis dem i etik og diskuter etiske problemstillinger.
-
Prøven går ud på at I får en tekst I har set før fra vores pensum og så taler vi kort om den. Brug jeres 20 minutter på at se vores år igennem. Medbring Grundbog. Samtalen er individuel og kun med mig.
-
religion c stx august 2017 ua.pdf
-
Mens der er prøveeksamen, skal I andre se Ved Det Grønne Bord og forberede jer på eksamen.
-
Medbring Grundbog. Mens jeg taler med Mikkeline, Sofie, Oliver, går I i gang med hvad I skulle have nået fredag, se modul fredag.
-
Lektier: Brug 20 min på at fylde skema ud fra tavle.
-
Kære alle. Nå, der slukkes for vandet hjemme hos mig netop på mandag. Hmm, men ok, så er vi bare på skolen - i lokalet, da det er for koldt ude. Alle medbringer NOGET LÆKKERT til fælles frokost. Kan I selv finde ud af at organisere? Andrea har kage m
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714895996",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714895996",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714895996"
}