Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Iben Siri Hjort Knudsen, Sanela Lozic
|
Hold
|
2022 SP/1 (1g SP1, 2g SP1, 3g SP1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hablamos español
Vi samler op på spansk fra grundforløbet, og har fokus på at turde tale spansk via små indstuderede rollespil. Fælles holdprofil på Quizlet og Duolingo.
Materiale
Tekst: Entrevista con Eloy (Caminando)
Tekst: En la cafetería (Caminando)
Manuskript og video: El cuarto misterioso, episodio 1 y 2
Opgaver:
El cuarto misterioso 1 (videoaflevering)
Café el sol (manuskript + video)
Grammatik:
Repetere bøjningen af verber i præsens
Adjektiver
Verbet "tener"
Verbet "ir"
Nær fremtid
Arbejdsformer:
Rollespil på spansk
Duolingo
Quizlet
Lytte
Læse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
El cuarto misterioso. Escena 1
|
08-11-2022
|
Café el Sol
|
05-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La navidad en España
Materiale:
Tekst: Ir de compras (Caminando)
Julesange på spansk: Los peces en el río, feliz navidad, noche de paz
Video om jul i Spanien
Sang : Me gustas tú
Grammatik
Tallene 1-100
Verbet "gustar"
nær fremtid
Aktiviteter:
Julebingo
Arbejdsformer:
Elevoplæg
Duolingo
Quizlet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nær fremtid
|
22-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugamos y aprendemos
Temaer
- La familia
- El árbol de la familia
- Billedbeskrivelse
Grammatiske fokuspunkter
- Nærfremtid
- Perfektum
- Muy / mucho
- Præpositioner
Materiale
- Tekst "Aurora Aragón, de León" (Caminando)
- Tekst "En la calle" (Caminando)
Arbejdsformer:
- Min Læring
- Arbejde selvstændigt
- Billedbeskrivelse
- Digitale vs analoge læringsspil på spansk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie om fremtid på spansk på Min Læring: Minlæring
-
Syntaktisk analyse.docx
-
Som lektie til i dag skal I træne på de 25 gloser til ugens tekst, så I kan dem udenad. De er ikke så svære denne gang. Husk at medbringe jeres Caminando Tekstbog (den tykke).
-
Kære spanskelever, da min søn er syg, er jeg blevet hjemme for at passe ham i dag. I skal derfor arbejde selv i dagens spanskmodul.Læs teksten “Aurora Aragón, de León”, Cap. 3a, i jeres Caminando tekstbog, og svar på spørgsmålene til teksten med hele
-
Samme lektie som til forrige spanskmodul: 3A Caminando
-
I dagens spanskmodul skal I arbejde selv, da jeg er optaget af forestillingen i K-salen.
-
I dag skal I arbejde på Min Læring: Minlæring. Muy / Mucho
-
Husk undervisningsevaluering
-
I skal vi blandt andet lave billedbeskrivelse.
-
Som jeg introducerede i forrige spanskmodul er i med i et lille projekt om analog undervisning vs. digital undervisning.
-
Perfektum.pdf
-
Perfektum.
-
Mere perfektum (ikke lektie): Minlæring
-
Vi repeterer perfektum!
-
I dag skal I medbringe jeres Caminando bøger (både grundbogen og øvebogen). Vi skal i gang med et nyt kapitel, og I skal som lektie træne på følgende: En la calle
-
Verber på spansk.pdf
-
Vi gennemgår opgave 4 samt 8A og B fra i fredags i fællesskab (P. 28, 31, Caminando Øvebog).
-
I dag er I så heldige at I skal se HAIR i Østre Gasværk med Martine 🤩 Ville ønske jeg kunne komme med, men skal på kursus for spansklærere på Gammel Hellerup Gymnasium samtidig med forestillingen, som startet kl 14.
-
Vi fortsætter med det uregelmæssige verbum "tener" og dets forskellige anvendelser.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mi familia
|
20-02-2023
|
Perfektum / førnutid
|
23-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Madres paralelas
Vi afrunder spansk i 1g med at tage på ekskursion til København. Vi tager til Cinemateket og ser Pedro Almodovars "Madres paralelas", som vi efterfølgende snakker om på spansk i undervisningen. I årets allersidste modul spiller vi rundbold med spanske benspænd.
Grammatik
- HIT-verber
- estar, ser, hay
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition af grammatiske emner
I dette forløb repeterer vi grammatiske emner.
De emner vi arbejder med er:
1) Substantiver og artikler.
2) Adjektiver.
3) Regelmæssige og uregelmæssige verber.
4) Perfektum.
5) Verberne ser, estar og hay.
6) Fremtid på spansk.
7) Nær fremtid.
Desuden bliver i også introduceret til:
1) Personlige pronomener.
2) Refleksive pronomener.
3) De to datidsformer på spansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
El deporte (EKSAMENSEMNE)
Sporten i Spanien og Latinamerika er hovedsageligt domineret af fodbolden, men der findes også andre vigtige sportsgrene, som basketball, baseball, tennis mm. Desuden dyrker man også specielle sportsgrene, som for eksempel rodeo i Chile og Pato i Argentina.
Vi skal i dette forløb arbejde med forskellige sportsgrene fra både Spanien og Latinamerika. Vi skal også se på fan kulturen og dens betydning for sporten.
MATERIALE
Bog:
El deporte af Kristina Pilmark & Lene Håkansson.
Tekster:
Introducción al tema y al vocabulario + ejercicios (s. 7 – 12).
Los españoles y el deporte + ejercicios (s. 12 – 15).
La liga de las estrellas: “Si Dios no agrada a todos, no les voy a agradar yo” (s. 20 – 22).
Hinchas, Ultras y Barras Bravas: Pasión, culto y violencia + ejercicios (s. 27 – 29).
Film:
El fútbol es Dios + delprøve 1 til filmen.
GRAMMATISKE EMNER
• De to datider
• Personlige pronomener
• Relative pronomener
• Possessive pronomener
• Diftongerende verber
• Perfektum
• Førnutid
• Passiv form
• Hitverber
ARBEJDSFORMER
Mundtlige samtaleøvelser, grammatikopgaver, billedbeskrivelse, fremlæggelser, quiz, lytte til musik, prøver mm.
SE DOKUMENTER FOR MERE MATERIALE MM.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Una chica española en Dinamarca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La familia
Det andet forløb i 2.g har handlet om ”la familia”.
MATERIALE
Bog:
Rosenkilde, E & Vision, T – Mi querida familia.
Vi har arbejdet med kapitel 1 til 5. Desuden har vi set klipsene til de resterende kapitler (6-10), men vi har ikke nået at arbejde med opgaverne til kapitlerne (6-10).
Tekster:
Aby: Contra las convenciones fra bogen “la identidad contrastada”.
Film:
El bola.
Vi sluttede forløbet af med en delprøve 1 + 2 om "parejas homosexuales".
GRAMMATISKE EMNER
- Uregelmæssig datid.
- Pluskvamperfektum.
- Demonstrative pronomener.
- Nyttige verbalperifraser på spansk.
Rep af:
- De to datider.
- Personlige pronomener.
- Futurum.
- Perfektum.
- Relative pronominer.
ARBEJDSFORMER
Mundtlige samtaleøvelser, grammatikopgaver, billedbeskrivelse, fremlæggelser, quiz, lytte til musik, prøver, palabras claves mm.
SE DOKUMENTER FOR MERE MATERIALE MM.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fokus på billedbeskrivelse og sproglige strategier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Una foto de mis vacaciones de verano
|
26-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Encuentros culturales (EKSAMENSEMNE)
I forløbet har vi først og fremmest læst om en dansk piges møde med den spanske kultur. Marie er en måned på sprogskole i Málaga efter 3.g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer.
Vi har læst følgende kapitler:
- Cap.1. BLOGINDLÆG: Mis primeros días en Málaga
- Cap 2. BLOGINDLÆG: Vivir con una familia española
- Cap. 3. BREV: Un día típico en Málaga
- Cap. 4. Artikel: Los jóvenes malagueños
Desuden har vi set en film, "Perdiendo el norte", der handler om et par højtuddannede spanske unge, der drager til Berlin for at finde arbejde, fordi det ikke er muligt at finde i Spanien. Her får eleverne indblik i den kulturforskel som de spanske hovedpersonerne oplever i mødet med Berlin.
Materialet lægger op til at sammenligne den spanske kultur med andre landes kulturer, samt at se på stereotyper fra forskellige lande. Der relateres undervejs til elevernes egne ungdomsliv, deres møde med den spanske kultur samt deres drømme for fremtiden.
Øvrigt gennemgået materiale til emnet. I 2g arbejdede eleverne med teksten "Una chica española en Dinamarca", som handler om en spansk kvindes møde med den danske kultur, og d. 13/11 var vi inde og se filmen "Chinas" i Cinemateket, som giver indblik i det kinesiske samfund i Spanien samt sameksistensen mellem forskellige kulturer.
I slutningen af 3g har vi som opsamling på emnet læst 3 øvrige tekster i "Un mes en Málaga", hvor eleverne har fået mulighed for at træne mundtlig tekstpræsentation.
Cap. 5. DAGBOG: Ir de tapas
Cap. 7. LÆSERBREV: La adapción es necesario
Cap. 8. BLOGINDLÆG: Los estereotipos sobre los españoles
Der arbejdes med billedbeskrivelse, personbeskrivelse, oversættelse og
ordforrådstilegnelse.
Grammatiske fokuspunkter: Repetition af udtryk med "tener", bøjning af adjektiver, dannelse af nær fremtid, forskellen på ser/estar/hay samt de refleksive verber.
Kernestof:
I-bogen: Un mes en Málaga af Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen,
MitDigitaleGym, 2018
https://www.unmesenmalaga.com
Film;
- Perdiendo el norte (2015) af Nacho G. Velilla
- Chinas (2023) af Arantxa Echevarría
Opgaver i relation til emnet:
Eleverne har lavet en hel del mindre opgaver i relation til "Un mes en Málaga". Derudover har de lavet en delprøve 1 i emnet: Los jóvenes españoles emigran al extranjero" samt en skriveøvelse i grupper til filmen "Perdiendo el norte"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Capítulo 2 "Un mes en Málaga"
|
02-09-2024
|
Un mes en Málaga. Traducción
|
06-09-2024
|
Un mes en Málaga. Cap. 3 Gramática
|
26-09-2024
|
Delprøve 1.Jóvenes españoles emigran al extranjero
|
11-10-2024
|
Un mes en Málaga. Traducción til CAP 4
|
11-10-2024
|
Perdiendo el norte
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
México (EKSAMENSEMNE)
I forløbet om México bliver eleverne først og fremmest introduceret til den mexikanske traditionelle højtid "El Día de Los Muertos" hvor vi blandt andet ser filmen "Coco".
Derudover læser vi teksten om Aby fra "La identidad contrastada" og beskæftiger os med hvordan det er at være ung i México. Eleverne får et indblik i Abys liv, hendes hverdag, hendes familieforhold samt hendes glæder og bekymringer, og de sammenligner hendes liv med deres eget liv i Danmark.
Eleverne stifter desuden bekendskab med formen på delprøve 1, og laver delprøve-1-lignende-opgaver til filmen Coco samt til en komprimeret udgave af teksten om Aby.
Grammatisk fokusområde:
- Præteritum/imperfektum
- Gruppeøvelse med særligt fokus på kongruens mellem subjekt og verballed samt kongruens mellem artikel, adjektiv og substantiv.
Materiale til Día de los Muertos:
- Video: Día de Muertos en México.
- Tekst: Día de Muertos en México.pdf
- Sang: https://rockalingua.com/videos/day-dead
- Coco tareas. Før, under og efter filmen.docx
- Filmen Coco, 2017
- Delprøve 1. Coco
Materiale til Aby de México
- El país de Aby: México. Tekst om México fra "La identidad contrastada"
- Aby de México. Tekst om Aby fra bogen "La identidad contrastada"
- Aby de México. Delprøve 1. Texto A
- Oversættelser og kongruens
Quizlet:
- "Día de los Muertos: https://quizlet.com/133285974/el-dia-de-los-muertos-de-dodes-dag-flash-cards/"
- Aby de México: https://quizlet.com/748016918/aby-de-mexico-flash-cards/?funnelUUID=0dae5927-5bd2-4077-8d1c-a0dd3d7edba2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1. Coco
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
El cambio climático
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1. Jóvenes contra el cambio climático
|
22-11-2024
|
Delprøve 2. Læserbrev/blog. El cambio climático
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
El deporte. Fortsættelse fra 2g (EKSAMENSEMNE)
Fortsættelse af forløb fra 2g med fokus på sport i Spanien. I dette miniforløb på bare tre moduler får eleverne indblik i forskellige holdninger til tyrefægtning i Spanien, samt kendskab til den spanske kvindelige fodboldspiller, Sole Boquete.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 ¿El adiós a la fiesta de toros?
|
08-01-2025
|
Delprøve 2.Fiesta de los Toros. Dagbog
|
13-01-2025
|
Terminsprøve. Sole Boquete,una futbolista española
|
28-01-2025
|
Spansk terminsprøve. Genaflevering
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
El sueño americano (EKSAMENSEMNE)
El sueño americano
Forløbet handler om unge latinamerikaneres drøm om at rejse til USA. Eleverne har arbejdet med tekster og set film om unge latinamerikaneres risikofyldte rejse over grænsen til USA i deres søgen efter et bedre liv. Derudover har de læst tekster om forholdene for illegale latinoer i USA. Eleverne har undervejs fået indblik i relevante push og pull faktorer.
Quizlets til emnet med relevant ordforråd:
- La migración ilegal
- María llena eres de gracia
- Sin nombre
- Factores de empuje/atracción. Push/pull faktorer
Film:
- María llena eres de gracia (af Joshua Marston), 2004
- Sin nombre (af Cary Fukunaga), 2009
Tekster:
- Una introducción a la película María llena eres de gracia
- Entre dog países (Texto A i delprøve 1)
- Entrevista con Fabián Montes (fra "Retratos latinos en California" , 2012),
- Héctor Nieto Montoya og César Urbina Nieto (fra “Al otro lado: el sueño americano”, 2004), brugt som Texto B i delprøve 2 samt til eksamenstræning
- Son todos los inmigrantes ilegales en Estados Unidos delincuentes (fra"BBC Mundo" 2018), brugt til eksamenstræning
- Entrevista con Marco Valádez (fra "Retratos latinos en California", 2012), Forkortet version brugt til eksamenstræning
Sange:
- Clandestino af Manu Chau (fra “Al otro lado: el sueño americano”)
- Migra af Santana (fra “Al otro lado: el sueño americano”)
Baggrundsmateriale på dansk
- Introtekst til emnet fra bogen ”Al otro lado: el sueño americano”, 2004
- Los Angeles og banderne. Afsnit. Bander og deportation. El Sur Centro og den østlige del af Los Angeles. Deportationens konsekvenser. Homeboy Industries. fra bogen "Retratos latinos en California", 2012.
Undervejs i forløbet har vi set "Det grønne bord" og haft fokus på mundtlig tekstpræsentation til eksamen.
Grammatiske fokuspunkter: Konjunktiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1. Entre dos países
|
05-03-2025
|
Delprøve 2. Artikel. Entre dos países
|
10-03-2025
|
Delprøve 1. Sin nombre
|
10-04-2025
|
Delprøve 2. Brev / email. Sin nombre
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Terminsprøven i spansk. Tilladte hjælpemidler
Følgende hjælpemidler er tilladte:
Delprøve 1:
- Ingen tilladte hjælpemidler
- NB. Skriveredskaber som blyant og viskelæder (eller evt. kuglepen) skal medbringes!
Delprøve 2:
- Ordbogen: Ordbogen.com
- Minlæring: Minlæring - Læringsunivers til sprogfagene (minlaering.dk)
- Un mes en Málaga: https://www.unmesenmalaga.com/
Alt andet kan downloades før eksamen, fx vigtige dokumenter til skriftlig eksamen fra Lectio.
Desuden må alle fysiske bøger, notater mm. medbringes til delprøve 2.
Anbefales: Tag Tyren ved Hornene (grundig og pædagogisk gennemgang af den spanske grammatik) samt 2-sidet lamineret grammatikark (De ligger i mit skab på lærergangen - nr. 38 nederst).
Husk også at medbringe høretelefoner (ikke trådløse).
NB: Det anbefales at I bruger spansk stavekontrol i Word til delprøve 2. Den kan blandt rette jeres eventuelle stavefejl samt basal grammatik. Det er dog vigtigt at I tager ejerskab over sproget, og kun skriver noget som I selv forstår.
Et sidste vigtigt råd: Udnyt tiden godt og forlad ikke eksamen før tid. Bliver I færdige før tid kan I altid læse grundig korrektur og dobbelttjekke at I har brugt benspændene korrekt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen. Eksamenstræning
I dette forløb repeterer vi hovedpunkterne ved de opgivne forløb til den mundtlige eksamen i spansk. I den forbindelse laver eleverne en opsamlende opgave i grupper om et af eksamensemnerne. Vi kigger også på tidligere eksamenstekster og træner mundtlig tekstpræsentation og billedbeskrivelse.
Derudover fokuserer vi på den skriftlige eksamen i spansk, og repeterer blandt andet hvilke hjælpemidler, der er tilladte.
Følgende hjælpemidler er tilladte:
Delprøve 1:
- Ingen tilladte hjælpemidler
- NB. Skriveredskaber som blyant og viskelæder (eller evt. kuglepen) skal medbringes!
Delprøve 2:
- Ordbogen: www.ordbogen.com
- Minlæring: www.minlaering.dk - Læringsunivers til sprogfagene
- Un mes en Málaga: www.unmesenmalaga.dk
Alt andet kan downloades før eksamen, fx vigtige dokumenter til skriftlig eksamen fra Lectio som ""Genreark til delprøve 2", grammatikoversigter som verbalperifraser, konjunktiv og præteritum vs imperfektum.
(Find yderligere vigtige dokumenter til eksamen i jeres dokumenter på Lectio).
Desuden må alle fysiske bøger, notater mm. medbringes til delprøve 2.
Anbefales: Tag Tyren ved Hornene (grundig og pædagogisk gennemgang af den spanske grammatik), Lommetyven (hurtig opslagsværk til benspænd) samt 2-sidet lamineret grammatikark (I fik dem udleveret inden terminsprøven).
Husk også at medbringe høretelefoner (ikke trådløse).
NB: Det anbefales at I bruger spansk stavekontrol i Word til delprøve 2. Husk det er vigtigt at I tager ejerskab over sproget! Dvs. I skal kun acceptere rettelser af grammatisk karakter, som I selv forstår.
Et sidste vigtigt råd: Udnyt tiden godt og forlad ikke eksamen før tid. Bliver I færdige før tid kan I altid læse grundig korrektur og dobbelttjekke at I har brugt benspændene korrekt.
Hjælpemidler til mundtlig eksamen:
- bøger
- opgaver
- noter
- www.ordbogen.com
- www.minlæring.dk
- www.unmesenmalaga.dk
Kommunikation med omverdenen er strengt forbudt under de 60 min. forberedelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedbeskrivelse i timen. Træning til Delprøve 1
|
30-04-2025
|
Emneopgave i grupper
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714954013",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714954013",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714954013"
}