Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Husted Ryberg, Martine Max Andersen
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 1c DA vejl, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik, argumentation og stilistik
Kernestof:
Teoritekster:
Om talegenrer: Jimmi Z. Hagen: Sprog og tale s. 10-17
Om argumentation: Helle Borup: Ud med sproget, s. 61-64
Om appelformer: Helle Borup: Ud med sproget s. 49-58
Om det retoriske pentagram: Helle Borup: "Hvad er meningen?" s. 48-53
Om det passende sprog (elocutio): Jimmi Z. Hagen: Sprog og tale s. 54-58
Om sprog og stemme: Bennike et al.: Faglige forbindelser s. 199-201
Eksempeltekster:
Henrik Vestergaard Stokholms translokationstale, Nyborg Gymnasium 2023
Talen fra Vinterbergs film "Festen": ’Den grønne tale"’ (1998)
Olivia Kubasiak Kløvedal Reich: ”Tale ved en demonstration på Christiansborg Slotsplads” (2019)
John F. Kennedy ”Ich bin ein Berliner” (1963) (uddrag)
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris (2021)
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris (2019)
Ditte Giese: ”Kære studenter: I er første generation med udsigt til klimakollaps, dårlig økonomi og mindre sex” (2022)
Volodymyr Zelenskyj: ”Tale til det danske Folketing” (2022)
Laxmy Baleswaran Krishnapilla: ”Den hårde tone på de sociale medier holder flere og flere unge fra at ytre sig” (2021)
Bent Høie: ”Takk til ungdommen” (2020) (norsk)
Supplerende materiale:
Statsminister Mette Frederiksens Corona-tale d. 11-3-2020
Harald Toksværd: ’Kære voksne…’, debatindlæg, Politiken d. 23-3-2020
Anna Sophia Hermansen: ”Løbehjul hører ikke til i trafikken, men på en legeplads”, Berlingske 15-6-19
Trumps indsættelsestale (uddrag)
Obamas indsættelsestale (uddrag)
Obama birth-video-speech (videoklip)
Diverse valgvideoer fra 2019
Operation dagsværk-tale fra gymnasieelev
Søren Pilmarks tale til hjælp nu-indsamlingen til gavn for ofrene i Syrien, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=SIz0Dz1OPd8
Thunberg, Greta: Tale i København, maj 2019 (oversat)
Thunberg, Greta, Tale i Helsingborg (oversat)
Lucas Emil Zukunft: ”Bliv klippet, få et job, ti stille: Ældre har så travlt med at kritisere unge”, Berlingske 3/8-19
Andersen, Christoffer Koch: “Opråb fra en gymnasieelev: Vi er ikke dovne og uoplagte (…)” i Kristeligt Dagblad, 29. november, 2016.
Yadzani, Jens Philip: "Du skal turde fejle. I livet og i skolen", på Berlingske.dk 29/4 2017
Mikkelsen, Josefine Kastrup: "Folk vil gerne kneppe dig i to timer, men stejler over at skulle drikke en kop kaffe" på politiken.dk 18/10 2016
Stanskjaer, Mikkel: ”Vi bliver presset til at snyde”, 15/5 2017 på Politiken.dk
Henrik Jensen: ”Klimaangst æder sjæle op. Især svage sjæle”, JP 5/8 2019
Haun, Amalie: ”I år fik mit gymnasium en onlinekalender med kønne piger og sjofle kommentarer”, 12/12-16 Politiken.dk
Leder ’Pol. mener’: ”Det kræver kun to klik at bestille 6000 patroner online, så lovgiv dog om den farlige lattergas”, Politiken 3/8-19
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokus i forløbet har været en introduktion til retorik med særligt fokus på talegenren (politiske taler og lejlighedtaler) og argumenterende tekster. I forløbet er eleverne blevet introduceret til Ciceros pentagram, Toulmins argumentmodel, appelformsanalyse og en række retoriske og stilistiske virkemidler.
Vi har arbejdet med formidlingsbevidsthed og "hensigtsmæssig kommunikation" i relation til såvel skriftlig som mundtlig kommunikation.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Litterære læsninger og kreativ skrivning (MX)
Kernestof:
"De Søvnløse", 2016, Kim Leine (værk 1)
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester", 1996, Helle Helle
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personkarakteristik
|
28-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I dette forløb har vi arbejdet med generelle litterære redskaber og værklæsning. Med udgangspunkt først og fremmest i Helle Helles novelle "En stol for lidt" og dernæst Kim Leines roman "De søvnløse" har vi arbejdet med følgende fokuspunkter:
- Genrer
- analyseredskaber og modeller
- den frie fortolkning
- kreativ skrivning
- sprog og stil
- metaforer
- fortællertype
- personkarakteristik
- skjult begivenhed
I forløbet arbejdede eleverne desuden med remediering og litteraturformidling, da de omskrev romanen til henholdsvis en reportage og en anmeldelse.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Romantikken (MX)
Kernestof:
Adolph Wilhelm Schack von Staffeldt: "Indvielsen" i "Digte", 1804
Platon: "Hulelignelsen" i "Staten", 377-370 f.Kr.
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land", 1819
N.S.F Grundtvig: "Er lyset for de lærde blot", 1839
N.F.S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (læst i forløbet Køn og kærlighed)
H.C. Andersen: Klokken", 1845
H.C. Andersen: "Skyggen", 1847
Om romantikken fra "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (3. udgave), s. 99-122
Supplerende materiale:
Isam Bachiri "Ramadan i København", 2020
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I dette forløb arbejder vi med den litteraturhistoriske periode Romantikken. Vi har hovedsageligt fokus på undergenrerne: Nationalromantik, universalromantik, nyplatonisme og romantisme.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Minimalisme og dogmefilm (MX)
Kernestof:
Helle Helle: "Afløb" fra novellesamlingen "Biler og dyr", 2000
Helle Helle: "Mere kaffe" fra novellesamlingen "Biler og dyr", 2000
Thomas Vinterberg: "Festen", 1998
Om minimalisme i Litteraturen på langs og på tværs (3. udgave): side 200-202
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I forbindelse med FF1 arbejder vi med stilperioden minimalisme i Danmark, dvs. tekster fra 1990'erne-2000'erne med fokus på forfatteren Helle Helle.
Vi træner tekstanalyse gennem gruppelæsninger og faglig cirkel, hvilket ender ud i en individuel læsning af novellen "Afløb", som bliver en skriftlig aflevering, som eleverne kan arbejde med via skrivemoduler i klassen.
Forløbet afsluttes med et kort dogmefilms-tema og filmen "Festen".
I FF1 introduceres eleverne til forskellige analyse- og tolkningsperspektiver, der vedrører kvalitative og kvantitative undersøgelser, Freuds psykoanalyse, feminismekritik og ideologikritik. FF1 afsluttes med en mundtlig fremlæggelse.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Manifestpoesi (MX)
Kernestof:
Glenn Bech: Uddrag fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022
Supplerende materiale:
Forfatterforedrag ved Glenn Bech: Fællestime (Poesiens dag) for alle 1.g-elever
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I dette miniforløb har vi arbejdet med manifester og kreativ skrivning som forberedelse til "poesiens dag", hvor Glenn Bech læste højt fra sit manifest "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud og DHO (MX)
Kernestof:
Henrik Pontoppidan: "Bondeidyl", 1883
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette", 1887
Hermen Bang: "Den sidste balkjole", 1887
Louis Pio: "Den nye samfundsbygning" i "Socialisten", 1871
August Strindberg: "Den Stærkeste", 1889 (læst i forløbet Køn og kærlighed)
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem", 1879 (uddrag)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag", 1900
Jeppe Aakjær: "Jens vejmand", 1905
Om det moderne gennembrud i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (3. udgave), s. 127-149, 319-321 og 328-329
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I forbindelse med DHO arbejder vi med det moderne gennembrud.
Vi har fokus på de nye litterære stemmer i litteraturen: Kvinden og arbejderen, herunder det folkelige gennembrud og sædelighedsfejden.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Romantismen - forførelse og skyggesider (CR)
Kernestof:
Aarestrup: ”Angst” (1838)
Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838)
Aarestrup: "Nordexpeditionen" (1838) (læst i forløbet Køn og kærlighed)
H.C. Andersen: “Skyggen” (1847) (læst med MX i 1.g)
Chr. Winther: “Skriftestolen” (1843)
Blicher: “Sildig Opvaagnen” (1828) (værk 3)
Om Kierkegaard og stadielæren fra ”Eksistentialisme i dansk” s. 14-21
Søren Kierkegaard: af ”Forførerens Dagbog” (1843) fra ”Eksistentialisme i dansk” s. 105-110
Om Romantismen i Litteraturen på langs og på tværs (genbesøgt) s. 117-120
Om lyrikgenren i Litteraturen på langs og på tværs s. 295-298 og 301-303
Supplerende materiale:
Romantismens karakteristika/Hvorfor opstod Romantismen af Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
Mesterfortællinger: Blichers noveller som værklæsning s. 46-49 om tematik
Om semantiske felter fra: https://www.gymdansk.dk/semantiske-felter.html
Debatterende artikel om Romantismens relevans
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel: Bør man forbyde alkohol...?
|
10-09-2023
|
Tal Romantismens sag
|
05-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Vi har arbejdet med romantismen som periode og med dens tematisering af menneskets skyggesider (både lyrik og prosa). Vi har læst tekster, hvor det erotiske, utroskab, drift, jalousi og forførelse var centrale motiver (fx hos Blicher og Aarestrup). Vi har endvidere arbejdet med den upålidelige fortæller hos Blicher.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Eksistentialisme - om frihed, valg og ansvar (CR)
Kernestof:
”Hvad er eksistentialisme?” fra ”Eksistentialisme i dansk” s. 9-11
Om Søren Kierkegaards stadielære fra Eksistentialisme i dansk s. 14-27
Jean-Paul Sartre: af "Eksistentialisme er humanisme" (1946)
Om den ateistiske eksistentialisme fra Eksistentialisme i dansk s. 50-51
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Stig Dagerman: "Att döda ett barn" (1955) (svensk)
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Dokumentarfilm: ”Apolonia, Apolonia” af Lea Glob (2022) (værk)
Om dokumentarfilmgenrer, filmiske virkemidler, dramaturgi og autenticitetsmarkører på ”Min læring”: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/62296/lektie/241210/)
Supplerende materiale:
”Påbudssamfundet”, uddrag fra debatbogen ”Utilstrækkelig” (2020) af Christian Hjortkjær om ungdommens perfektheds- og præstationskultur.
Foredrag med ph.d. Christian Hjortkjær om unges præstations- og perfekthedskultur
Eksempler på ”påbudsreklamer”: Nikes reklamefilm ”Dream Crazy” eller “Unlimited you“
Uddrag fra TV2-dokumentar: ”Presset ungdom”, fra august 2023
Nordahl Grieg: "Til Ungdommen" (1936) (norsk)
Primo Levi: ”Hvis dette er et menneske” (uddrag) ifm. skriftlig opgave om skildringer af frihed, valg og ansvar.
Anmeldelse af ”Apolonia, Apolonia” fra Ekkofilm
Filmatisering af Dagermans novelle ”Att Döda er Barn”: https://www.youtube.com/watch?v=B75F1vo5864 (svensk)
Om Johannes V. Jensens forfatterskab: https://litteratursiden.dk/forfattere/johannes-v-jensen
Genfortælling af Sisyfosmyten som optakt til arbejdet med Seebergs novelle Hullet.
Om facework og multimodalitet” fra Mischa Sloth Carlsens ”Sociale medier og virkelighedsopfattelser” (2024)
Reflekterende artikel om rejsen som selvfremstilling
Reflekterende artikel om Instagrams påvirkning med udgangspunkt i interview med Cillemouse i ”Deadline” d. 1. februar 2024 og ”Cillemouses hykleri”, artikel af Natalie Barrington Rosendahl i Information d. 7. februar 2024 og ”Ingen dokumentation for, at Instagram er »gift for unge piger” fra Videnskab.dk d. 15. okt. 2021.
Om genren "Den reflekterende artikel" i bogen "Skriftlig eksamen i dansk" s. 45-51
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evigt utilstrækkelig/Debat. art.
|
26-11-2023
|
Værkanalyse Apolonia (gruppeaflevering)
|
20-12-2023
|
Om skildringer af frihed, valg og ansvar
|
04-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Vi har arbejdet med eksistentialisme som livsfilosofi, således som den blev formuleret hos først Kierkegaard og siden Sartre, og så har vi set, hvordan dens tankegods har sat spor i litteraturen (især i tiden efter 2. verdenskrig). Vi har fokuseret på begreberne valg, ansvar og mening/meningsløshed, og vi har studeret de forskellige svar, som gives af henholdsvis den ateistiske og den kristne eksistentialisme. Endelig har vi arbejdet med Kierkegaards arketyper (fra stadielæren) spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse, og vi har brugt begreberne ifm. personkarakteristik som led i tekstanalyse (fx hos Johannes V. Jensen, Martin A. Hansen, Seeberg og Sonnergaard).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Krig i nyhedskredsløbet (CR)
Kernestof:
- Nyhedsreportage fra Ukrainekrigen: "Vi er meget kede af det. Vi ser sikkert aldrig vores hjem igen, aldrig", Politiken d. 25. februar 2022 af Kjeld Hybel
- Nyhedsreportage fra Ukrainekrigen: ”Under jorden i Kharkiv er alle blege og bange”, Politiken d. 12. maj 2022 af Søndergaard
- ”Børnehospital bombet i Ukraine - fødende kvinder såret”, TV2-nyhederne d. 9. marts 2022
- ”Rusland: Ukrainerne angreb selv børnehospital i Mariupol og brugte skuespillere”, TV2-nyhederne d. 11. marts 2022
- Avisforsider om krigsudbruddet fra Journalisten.dk d. 23.02.23: Et år med krig i Ukraine: Se avisernes forsider her: https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/.
Teoritekster:
- Om nyheder og nyhedskredsløb fra Rangvis og Sørensen: "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" (2023) s. 4-6.
- Om gatekeeping/gatewatching, borgerlig offentlighed og nyheders informationskvalitet fra "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" s. 11-16.
- Om nyhedsformidling, nyhedskriterier og nyhedstrekant på ”Min læring: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/62296/lektie/255554/
- Om danskernes nyhedsmedier (nyhedsgenrer og avistyper) på ”Min læring”: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/62296/lektie/255554/
- Om kilder i nyhedsformidling og dokumentariske fremstillinger: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/62296/lektie/260992/
- Værktøjskasse til analyse af nyhedsformidling (Min Læring): https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61768/sektion/63154
- Værktøjskasse til analyse af dokumentarfilm: https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61773/sektion/63162
Dokumentarfilm:
- Dokumentarfilmen ”Flugt” af Jonas Poher Rasmussen (2021) (værk)
- Dokumentarfilmen ”Min fjendes fjende – bedraget i Helman” (2023) af Nagieb Khaja og Martin Tamm Andersen.
- Uddrag fra dokumentarfilmen ”Et hus af splinter” (2022) af Simon Lering Wilmon (de første 7 minutter).
Case om influenceres magt:
Deadline d. 1. februar 2024 om Cillemouse og faren ved Instagram:
hftps://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-cillemouse-om-faren-ved-instagram_434396 eller via CFU (kræver Uni-
login)
”Cillemouses hykleri”, arfikel af Natalie Barrington Rosendahl i Information d. 7. februar 2024:
hftps://www.informafion.dk/indland/anmeldelse/2024/02/cillemouses-hykleri
Ingen dokumentafion for, at Instagram er »gift for unge piger« fra Videnskab.dk d. 15. okt. 2021:
hftps://videnskab.dk/krop-sundhed/ingen-dokumentafion-for-at-instagram-er-gift-for-unge-piger/
Supplerende materiale:
Explainer fra dr.dk fra 27. februar 2022: DR’s korrespondent Mathilde Kimer om invasionen af Ukraine og om at være journalist i et land i krig: https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-da-rusland-invaderede-ukraine_303444
Artikel fra journalisten.dk d. 04.03.24: "Viral væggelushistorie blev spredt af russerne": https://journalisten.dk/viral-vaeggelus-historie-blev-spredt-af-russerne/
Diverse eksempler på deepfake-videoer
Interview med instruktør Nagieb Khaja fra journalisten.dk d. 22.09.23: "I 16 år har historien forfulgt ham. Men da han endelig sad over for hovedpersonen, turde han ikke forelægge kritikken": https://journalisten.dk/i-16-aar-har-historien-forfulgt-ham-men-da-han-endelig-sad-over-for-hovedpersonen-turde-han-ikke-forelaegge-kritikken/
Foredrag om dokumentarfilmen ”Min fjendes fjende…” ved instruktør Martin Tamm Andersen
Optakt til ”Flugt”- interview med instruktøren Jonas Poher Rasmussen: https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ&t=465s
Foredrag om tilblivelsen af dokumentarfilmen ”Flugt” ved producer Monica Hellström.
Analyserende artikel om grænser mellem dokumentar og fiktion med udgangspunkt i dokumentarfilmen ”Flugt” (2021).
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel om Instagrams påvirkning
|
21-03-2024
|
Indledning og metatekst om skriftlighed
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Vi har arbejdet med en medieanalytisk tilgang til et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling (især reportagegenren), dokumentarfilm, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier. Tematisk havde teksterne i dette forløb dét til fælles, at de (overvejende) omhandler krig. Et fokuspunkt har været at skelne mellem spillereglerne på de sociale medier henholdsvis de gamle/etablerede/publicistiske medier.
Digital dannelse har været centralt i relation til arbejde med digitale analyseobjekter og nettet som vidensressource og digitalt fællesskab. Det receptive og produktive arbejde med tekster har haft som formål at lære eleverne at forholde sig kritisk-analytisk, ansvarligt og reflekteret til de digitale medier og deres anvendelsesmuligheder, herunder mulighederne for som borger at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret dansk samfund.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Realismer/Modernismer fra 1900-tallet til nu (CR)
Kernestof:
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand” (1905)
Rudolf Broby-Johansen: ”BLOD” (1922) (værk)
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Tom Kristensen: ”Nat i Berlin 1921” (1927)
Oskar Hansen: "Arbejdsløs" (1929)
Tove Ditlevsen: ”Angst” (1939)
Klavs Rifbjerg: ”Terminologi” (1960)
Naja Marie Aidt: ”Bavian” (2006) (værk)
Tobias Rahim: ”F'social Angst" (2023)
Malte Tellerup: af "Mestrene" (2023)
Litteraturhistorie og tekstanalyse:
Følgende sider i ”Litteraturen på langs og på tværs”:
146-149: Mellem de to verdenskrige
153-157: Modernisme og realisme
163-165: Ekspressionisme
168-171: Folkelig realisme og socialrealisme
178-181: Konfrontationsmodernisme
278-283: Om novellegenren
290-291: Noveller i 1900-tallet
274-275: Den autofiktive roman
”Håndbog til dansk” s. 54-63 om Fortæller og Fremstillingsformer
Følgende sider på portalen ”Min læring”:
Om lyrikanalyse
Om traditionelle digte
Om digte, der udfordrer traditionen
Om sproglige virkemidler og prosadigte
Supplerende materiale:
KLASSISK DANSK: Om Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922): https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g
Eget materiale om fortælleteknik (”Søren Bruun og den rødhårede pige”)
Interview af Karen Syberg i Information d. 3. maj 2006: ”Naja Marie Aidt om ’Bavian’: Jeg har forsøgt at skrive om de svære ting”
Deadline 2. sektion: Interview med Aidt (uddrag: 00-1.50 og 10.40-18.00): Om forfatter, værk og titel
Deadline 2. sektion: I drifternes vold, DR2, 2008 (cfu.dk)
Analyserende artikel om digte om angst med følgende tekster: ”Angst” af Tove Ditlevsen (1939) (tekst 1) og "F'social Angst" (2023) af Tobias Rahim.
Intro til Rifbjergs liv og forfatterskab: https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-samfundskritikeren-der-roeg-hash-paa-trappen
Udsendelsen Danske digtere 1960-1970 (cfu.dk)
Diverse eksempler på realistisk og modernistisk billedkunst: fx Degas, Weie, Picasso, Giersing, Nolde, Jais Nielsen m.fl.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nytårsforsæt
|
12-08-2024
|
Ekspressionisme-opsamling
|
03-10-2024
|
Analyserende artikel: Digte om angst
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forløbet har fokus på modernisme og realisme som overbegreber for litterære strømninger 1900-tallets litteratur.
Vi har talt om forskellige slags modernismer (fx Broby-Johansens og Kristensens ekspressionisme og Rifbjergs konfrontationsmodernisme) og forskellige slags realismer (fx Det folkelige gennembrud, socialrealisme og ”den nye, eksperimenterende realisme” (fx Aidt og Sonnergaard) som ofte leger med realismens genrekoder og kan indeholde groteske elementer og/eller realismebrud, fx usandsynlige synsvinkler).
Ambitionen er at vise, hvordan disse strømninger løber igennem flere perioder, men samtidig at give et indblik i hver periodes særkende.
I forløbet har vi læst to litterære værker: Rudolf Broby-Johansen: ”BLOD” (1922) og Naja Marie Aidt: ”Bavian” (2006) (værk)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Diskurser og definitionsmagt (CR)
Kernestof:
Teori:
Diskursanalyse i dansk s. 8-11 og 16-18 og 26
Min læring om:
Diskursanalyse
Værdiladede ordvalg og konnotationer
Dokumentarfilmanalyse (inkl. filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og fiktionsmarkører)
Tema I: Det amerikanske valg/splittelsen i det amerikanske samfund
Dokumentarfilmen ”A Storm Foretold” (2023) af Christoffer Guldbrandsen (værk)
Kampagnevideoer Trump/Harris: https://www.youtube.com/watch?v=A46L7BumIjY
Diverse presse- og kampagnefotos samt memes fra valgkampen
Tema II: Diskurser om abort og sygdom
Ketty Dahls debatindlæg ”Samfundsetikken udhules” fra Kristeligt Dagblad d. 28. maj 2013
Esben Kjær: ”Stop kampsprog om kræft. Overgiv dig”, Debatindlæg, Kristeligt-dagblad.dk, d. 24. oktober 2024
Steen Toft Winther: "Det er forkert og upassende at beskrive min fars kræftforløb med krigsmetafor" Dagbladet Information d. 10. marts 2021
Elena Semino: Metaforer kan hjælpe kræftpatienter(uddrag), Videnskab.dk d. 12. april 2015: https://videnskab.dk/krop-sundhed/metaforer-kan-hjaelpe-kraeftpatienter/
Tema III: Diskurser om unge
Debatindlæg: Psykoterapeut: De unge er ved at kvæles under stress og pres, Kristeligt dagblad d. 19.04.2017: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/psykoterapeut-de-unge-er-ved-kvaeles-under-stress-og-pres
Liberal Alliances-kampagnefilm: ”Du kan godt”, 2022: https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE
Debatindlæg:
Supplerende materiale:
Anmeldelse af dokumentarfilmen ”A Storm Foretold” fra Ekkofilm.dk d. 27. marts 2023: https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/a-storm-foretold/CPH:DOX 2023
Explainer på dr.dk (6 min): “Hvad var Stormen på Kongressen?”: https://www.dr.dk/nyheder/udland/da-trump-tilhaengere-stormede-kongressen-her-er-hvad-vi-ved-der-skete
Analyserende artikel om kampsprog om kræft
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kampsprog om kræft
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Om diskursanalyse og definitionsmagt bl.a. som optakt til det amerikanske præsidentvalg.
Vi har analyseret argumenterende tekster i mange genrer: Dokumentarfilm, politiske kampagnevideoer, fotos og debatindlæg.
Målet har været at få en forståelse af diskursanalysen som metode, magten i sproget og sprogets betydning for vores forståelse af virkeligheden.
Fokus har været på den måde vi italesætter noget på: Ordvalg, sammenligninger, metaforvalg, visuelle elementer m.v.. Vi har, med udgangspunkt i Norman Faircloughs tredimensionelle model, talt om grundantagelsen i diskursanalyse, at ”Ord skaber mere, end de benævner”, dvs. sproget/ordvalget er afgørende for vores måde at tænke på. Sproget er ikke bare et neutralt redskab for tanken.
Centrale begreber er: Nodalpunkt, ækvivalenskæde, konnotationer, flydende betegnere, antagonistiske diskurser, hegemonisk diskurs og antagonismepar.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Skriftlighedsforløb (CR)
Kernestof:
Stx-eksamenssættet fra maj 2023 (alle tekster og opgaver)
3 elevbesvarelser (anvendt på censorkurset 2024)
Akademisk skrivning som optakt til SRP
Supplerende materiale:
Relevante afsnit fra bogen ”Skriftlig eksamen i dansk – stx og hf” (2019) af Bødtcher-Hansen og Mose.
Censorernes retteark ved den skriftlige eksamen
Den personlige stemme på Min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=271090
Sådan skriver du SRP s. 58-64 og 68-70
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3c1 Rejsen som selvfremstilling
|
05-09-2024
|
Metatekst og eksamensopgave
|
11-03-2025
|
Analyserende eller debatterende artikel
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At kvalificere skriftlighed bl.a. ved at arbejde med og vurdere autentiske elevbesvarelser på baggrund af censorernes parametre.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
13
|
Køn og kærlighed i et litteraturhistorisk lys (CR)
Kernestof:
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Ludvig Holberg: Af ”Pernilles korte frøkenstand” (1727)
N.F.S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
Emil Aarestrup: "Nordexpeditionen" (1838)
Amalie Skram: "Karens Jul" (1885)
August Strindberg: "Den Stærkeste" (1889)
Karen Blixen: "De blå øjne" (1942)
Helle Helle: ”Mere Kaffe?” (2000) (også læst i 1.g)
Malte Tellerup: af "Mestrene" (2023)
Følgende sider i ”Litteraturen på langs og på tværs” (3. udgave):
34-39: Om folkeviser
80-82: Oplysningstidens samfund, Livssyn og rationalisme
88-91: Oplysningstidens genrer
96-97: Perspektivering til i dag
99-103: Romantikkens samfund, livssyn osv. (er læst ifm. romantikkenforløb)
106-107: Om Grundtvigs religiøse digtning
111-115: Om Biedermeier og poetisk realisme
117-121: Om Romantisme (er læst ifm. romantismeforløb)
137-142: Om det moderne gennembruds temaer: Køn, klasse og kirke
328-329: Om dramaet i det moderne gennembrud (det naturalistiske drama)
200-202: Om minimalisme
Supplerende materiale:
Forfatterforedrag med Malte Tellerup om romanen "Mestrene" (fællestime for alle 3.g'ere)
Omtale af Tellerups "Mestrene": https://bog.dk/malte-tellerup-mestrene-roman-om-handbold/
Forfatterinterview med Tellerup fra Politiken 15/12-23: https://politiken.dk/podcast/bogfolk/art9667046/Malte-Tellerup-om-h%C3%A5ndbold-om-vinder-mentalitet-og-om-at-v%C3%A6re-biseksuel
5 ting du skal vide om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tematisk forløb med et litteraturhistorisk overblik fra middelalder til nyeste tid (inkl. seneste 5 år). Forløbets fokus har bl.a. været på at undersøge træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund med særligt henblik på normer for køn og kærlighed. Vi har arbejdet med riddervisens tematisering af fornuftsægteskaber ml. slægter, Holbergs karakterkomedier, romantikkens kristne ægteskab og biedermeierideal, om romantismens opgør med det romantiske kærlighedsideal, om afsløringen af det borgerlige ægteskabs hykleri og dobbeltmoral i det moderne gennembrud og om sædelighedsfejden, om ekspressionismens civilisationskritik, Blixens litterære refleksion over kønsrollernes betydning, minimalismens tematisering af kontaktspærrede og dysfunktionelle parforhold, om den eksperimenterende realismes skildring af det dyriske i mennesket (Aidt) og køn som social konstruktion, og endelig har vi kort arbejdet med queer-motivet i Tellerups autofiktion.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768595978",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768595978",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52768595978"
}