Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jan Sørensen
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 1u DA vejl, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Indføring i tekstanalyse 1 - Noveller
Introduktion til genrebegrebet og genresystemet samt grundig indføring i læsning af epik (noveller). Centrale tekstanalytiske begreber trænes, og vi diskuterer hvad analyse og fortolkning egentlig er for noget! Der tilknyttes en skriftlig opgave om Lone Hørslevs novelle "Kommoden". "Den gode tekstanalyse" præsenteres som arbejdsredskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
RETORIK fra grundforløbet
RETORIK - fra grundforløbet
Hermed materialet som alle 1.g'ere blev undervist efter: RETORIK - fra grundforløbet.
Om det retoriske pentagram, kommunikationssituation, talegenrer, argumentation, appelformer, sproglige og retoriske virkemidler, kropssprog, stemmebrug mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyhedsformidling 1
Vi undersøger mediebilledet i Danmark mht. nyhedsformidling. Hvem producerer nyheder og på hvilken måde? Hvad er en nyhed, hvilke nyhedskriterier opereres der med, hvordan formidles nyheder i trykte og elektroniske medier mm.? Hertil et delvis relateret projekt om dokumentargenren. Denne genre undersøges grundigt med udgangspunkt i en dokumentar om Ekstra Bladet, "Ekstra Bladet uden for citat". Der tilknyttes en skriftlig analyseopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indføring i tekstanalyse 2: lyrik
Vi fortsætter vores projekt med at blive gode tekstlæsere. Nu er fokus på poesi/lyrik. Vi læser forskellige typer digte, klassiske og moderne, både med fokus på genrens karakteristika og på tematiske forhold. Hermed lægges der også op til "Poesiens dag" i februar med besøg af stjerneforfatteren/-lyrikeren Glenn Bech og egen produktion af digte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nyhedsformidling 2
I anden del af forløbet om nyhedsformidling undersøger vi Tv-avisen på DR 1. Denne nyhedsudsendelse er formentlig den vigtigste i Danmark og fortjener derfor særlig opmærksomhed. Vi undersøger grundigt studiets opbygning, logo og jingler, værternes adfærd, struktur, nyhedsprioritering og -kriterier, public service-aspekter mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dmg og dho
Resten af skoleåret skal I arbejde med dho og "det moderne gennembrud". Forkortelsen "dho" står for dansk-historieopgaven, og "det moderne gennembrud" dækker perioden fra ca. 1870 til 1890, meget groft sagt. Fagene dansk og historie arbejder sammen: Du skal i din dho arbejde grundigt og metodisk med et centralt, fagligt emne eller faglig problemstilling der omfatter både dansk og historie - Herudover er opgaven en træning i at udarbejde større, skriftlige opgaver generelt. Dho er således en flerfaglig opgave, og den er første skridt på vejen mod det store studieretningsprojekt i 3.g, srp. Du får også undervisning i litteratursøgning og i hvilke formelle krav din opgave skal udfylde. Og vi skal også tale om fagenes metoder og begreberne diakron - synkron. Opgaven er individuel. I dansk og historie skal I blive klogere på centrale historiske udviklinger i perioden (sidste tredjedel af 1800-tallet), og i dansk skal I læse eksempler på typiske litterære fremstillinger fra perioden og kunne relatere dem til samfundsmæssige udviklinger. Vi ser også video og skal på ekskursion til København. Overordnede temaer: Klasseforhold, på landet og i byen, kvindens stilling, politiske og idemæssige forestillinger (bl.a. arbejderbevægelse, Brandes' krav til litteraturen mm)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oldtid og middelalder
Vi studerer samfund, kultur, religion og tekstproduktion fra nordisk oldtid og middelalder. Centralt står genrerne islandsk slægtssaga og danske folkeviser. Ravnkel Frøjsgodes saga læses som værk. Emner som nordisk mytologi, nutidig asatro, middelalderlige tekstgenrer, arkitektur mm. inddrages (projekter). Vi undersøger sammenspil mellem tekst og samfund/kultur. Teksterne læses i sig selv som autonome enheder og sættes samtidig grundigt i sammenhæng med periodens samfund og kultur.
Kompetencer Bevidsthed om historicitet og samspillet mellem tekst og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ravnkels saga
|
18-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oplysningstiden
Undersøgelse af oplysningstiden, litterært og filosofisk, med Holberg i centrum. Vi læser "Erasmus Montanus" med fokus på dramaets tematik (læses som værk), og samtidig studerer vi grundigt genren drama.(komedie). Video med forskellige iscenesættelser af "Erasmus Mintanus" samt tilhørende interviews inddrages (bl.a. med Christian Lollike). Projektet kombinerer således historisk læsning af en væsentlig periode , et aktualiseringsaspekt og et genrestudium.
Vi læser også Holbergs centrale epistel 395 (om censur, "ytringsfrihed").
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FF2 - Medier, some, demokrati, debat - med sa
FF2:
I skal overordnet arbejde med medier, sociale medier og demokrati, og I skal udarbejde og fremlægge et produkt der forsøger at ændre tingenes tilstand på dette område. I skal som sagt arbejde innovativt.
I FF2 arbejder I med fagene samfundsfag og dansk. Overemnet er medier og demokrati, og I skal undersøge og finde en innovativ løsning på et af følgende underemner/problemer:
1. Hvordan kan tonen i debatter på de sociale medier forbedres?
2. Hvordan kan man skabe en debat med bred deltagelse på sociale medier (og undgå filterbobler/ekkokamre)?
3. Hvorledes kan forventningspresset på de sociale medier mht. perfektion og FOMO reduceres?
4. Hvordan kan tilliden til medierne styrkes og mængden af fake news reduceres?
5. Hvordan kan nyhedsdækning gives mere substans og populisme undgås?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Christian Hjortkjær: af ”Utilstrækkelig”
Forberedelse af fællestime med Christian Hjortkjær. Vi læser udddrag af hans bog ”Utilstrækkelig”
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tv-serie: "Hooligan", sæson 2
Vi følger op på det klassiske drama "Erasmus Montanus" og studerer et helt aktuelt dansk tv-drama (dramaserie) fra 2022, "Hooligan" (sæson 2). Serien undersøges som værk. - Hovedvægten er ikke kun på det tematiske, men i høj grad også på samtaler, dvs. sproglig interaktion (sproghandling, sproghandlingstyper, performativer, undertekst, face, facework, magtforhold mm). Dvs. at sproghandlingsteori og -analyse inddrages funktionelt, og der tilknyttes en skriftlig opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Romantikken
Vi studerer romantikken som litterær og kulturel periode. Hovedvægten lægges på læsning af centrale tekster som repræsenterer faser i / aspekter af romantikken (nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik). Billedkunst inddrages som væsentligt element. Skriftlig opgave om Grundtvigs "Danmarks Trøst" inkluderes.
TEKSTER:
Staffeldt: Indvielsen
Oehlenschläger: Guldhornene og Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks trøst
Romantisk billedkunst og havekunst og nutidig "romantik"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Karen Blixen - forfatterskabsprojekt
Vi undersøger Karen Blixens liv og forfatterskab. Vi læser forskellige tekster af Blixen, sådan at forskellige genrer repræsenteres (fortælling, "myte" og selvbiografi/erindringer) og med fokus både på det stoflige (sted, handling og erfaringer) og på tematik og filosofi. Biografiske forhold inddrages, primært gennem dokumentar om Blixen.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Danske forfattere om Østafrika
I forlængelse af Karen Blixen-projektet undersøger vi hvordan Afrika, mere specifikt Tanzania i Østafrika, fremstår i tekster af Jakob Ejersbo og Katrine Marie Guldager. Vi undersøger noveller og romanuddrag (af "Eksil") og studerer selve personen og forfatteren Ejersbo gennem dokumentaren af samme navn.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Svensk og norsk
Introduktion til norsk og svensk: historisk, kulturel og sproglig baggrund, diskussion af forestillingen om "det nordiske" og om skandinavisk identitet; læsning af originale nordiske tekster. Viden om nordisk sprog og kultur, herunder specifikt om sprogsituationen i Norge og dens baggrund. Ud over analyse af to litterære tekster, Dagerman og Askildsen, inddrages kort læsning af dagsaktuelle artikler fra nyhedsmedierne Svt og Nrk med videoindslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sted og steder
Projektet fokuserer på skildringer af steder, både hjemlige og fremmede steder (i form af "rejsebeskrivelser") i forskellige genrer. Hvordan fremtræder stedet? Hvad giver det til den skrivende? Og hvordan formidles oplevelserne? Vi læser bl.a, selvbiografi og lyrik af kanonforfattere og vi studerer et afsnit af "Alene i vildmarken" (hvis vi kan nå det). Billedkunst inddrages også.
Vi undersøger også drømmenes sted, det eksistentielle sted, det eksotiske og ekstreme sted mm. Elevernes egne steder inddrages produktivt i form af essay og podcast om deres særlige steder.
OBS! Fortsættes og færdigøres i 3.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Mellemkrigstiden
Vi studerer litteratur og kultur 1918 - 1940, set i et historisk perspektiv med inddragelse af samfundsmæssige, ideologiske og politiske forhold. Vi læser forskellige litterære udtryk som ekspressionisme og futurisme, studerer opfattelsen af krig og læser også politisk orienteret litteratur (socialrealisme med kritisk intention). Vi studerer også billedkunst mm. fra perioden. Klassen arbejder også med en række selvstændige projektarbejder om psykoanalyse (Freud), surrealisme, kulturradikalisme, fascisme og nazisme og den tilknyttede kunst, skole- og opdragelsestanker, funktionalisme mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Eksistens og eksistentialisme
Vi læser tekster med eksistentielle problematikker, relateret til eksistensfilosofi mm. efter Anden Verdenskrig. - Martin A. Hansen: "Agerhønen" og Peter Seeberg": "Hullet". Uddrag af Kierkegaards "Enten-Eller" (om valg) tages som historisk filosofisk perspektivering. (En anden perspektivering er Dagermans "Att döda ett barn".) Camus' Sisyfos-myten inddrages.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
STILISTIK og ARGUMENTATION og SAGPROSAANALYSE
Vi skal arbejde med et forløb som går fra sproglig analyse, over sagprosaanalyse til journalistik. VI analyserer opinionstekster, bl.a. en ledende artikel fra ”Politiken”, og diskuterer sagprosaanalyse mere generelt. Vi inddrager kapitlet om analyse af sagprosa i ”DGT”.
Vi bevæger os mod nyhedsjournalistikken, og i denne sammenhæng skal vi møde tre journalister fra ”Constructive Institute”. Dette institut arbejder med et begreb om journalistik der skal styrke demokrati og løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
"Modernisme" vs. "realisme/ikke-modernisme" 1960 -
Vi undersøger litteratur og kultur fra ca. 1960 til ca. 1990. Begreberne "modernisme" og "ikke-modernisme"/"realisme"/ "enkelhed" har været udgangspunkter for at læse eksempler på konfrontationsmodernisme, ny enkelhed, "ungdomsoprør", knækprosa, 80'er-modernisme mm. To fokuspunkter har været Rifbjergs poesi samt Michael Strunges digte og liv, med grundig analyse af dokumentaren "Væbnet med ord og vinger"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
TILLADTE DIGITALE ON-LINE HJÆLPEMIDLER:
TILLADTE DIGITALE ON-LINE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:
Ved terminsprøve og eksamen må I gerne tilgå "Den Danske Ordbog" på Ordnet og "Min læring". Alle andre on-line hjælpemidler er ikke tilladte, heller ikke Lectio og Teams. Materiale herfra må I downloade før prøverne. Således er alle de dokumenter mm. der ligger i mappen "EKSAMEN" kun tilgængelige for jer hvis I inden prøverne downloader dem til jeres egen computer.
I må gere medbringe alle de fysiske (trykte) hjælpemidler som I har lyst til og naturligvis alle jeres noter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Romanprojekt
Alle elever har valgt en roman (frit valg i bogkælderen). Opgaven er at den skal fremlægges grundigt over for andre i klassen.
Elevernes valg:
Henrik Pontoppidan: Isbjørnen (1884, 1887, 1922) – Asger F, Laust
Herman Bang: Ved vejen (1886) – Elena
Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) – Gustav, Nik, Korner, Smilla, Filippa, Seb
Tove Ditlevsen: Barndommens Gade (1943) – Simon, Lara, Marvin
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958) – Rønne, Asta, Anna, Mingus
Leif Panduro: Rend mig i traditionerne (1958), Konrad, Dudley
Jakob Ejersbo: Nordkraft: 2004 – Laurits
Niviaq Korneliussen: Homo sabienne (2014) – Astrid, Frida
Kim Leine: De søvnløse (2016) – Storm
Katrine Marie Guldager: Et rigtigt liv (2019) – Lucca, Emilie, Clara
Stine Pilgård: Meter i sekundet (2020) – Asger H, Marius
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Ny og nyeste litteratur og kultur
Vi undersøger moderne litteratur og kultur, gennem de ca. sidste 20 år. Hensigten er at få et indblik i nye og aktuelle tendenser inden for et bredt litterært felt. Overskrifterne vil være minimalisme, autofiktion, feminisme og køn, klasse og klima- og naturdigtning. Vi får besøg af forfatteren Malte Tellerup og taler med ham om hans roman "Mestrene", som vi læser uddrag fra. Som værk læser vi Sebastian Nathan: "Engle".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Ekskursion til Glyptoteket og byvandring
Sammen med oldtidskundskab besøger vi Ny Carlsberg Glyptotek i København. Mht. dansk studerer vi malerkunst og skulptur, og vi relaterer det til perioder hvorfra vi har læst tekster gennem de tre år (1700-tal, romantik, dmg, impressionisme, mellemkrigstid). Byvandringen har samme koncept med 1800-tallets nyklassicisme som vigtigt fokuspunkt. Vi studerer facader og bygningsmæssige udtryk i øvrigt og perspektiverer historisk og ideologisk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52773857144",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52773857144",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52773857144"
}