Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jan Sørensen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 1u DA vejl, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Indføring i tekstanalyse 1 - Noveller
Titel 2 RETORIK fra grundforløbet
Titel 3 Nyhedsformidling 1
Titel 4 Indføring i tekstanalyse 2: lyrik
Titel 5 Nyhedsformidling 2
Titel 6 Dmg og dho
Titel 7 Oldtid og middelalder
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 FF2 - Medier, some, demokrati, debat - med sa
Titel 10 Christian Hjortkjær: af ”Utilstrækkelig”
Titel 11 Tv-serie: "Hooligan", sæson 2
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Karen Blixen - forfatterskabsprojekt
Titel 14 Danske forfattere om Østafrika
Titel 15 Svensk og norsk
Titel 16 Sted og steder
Titel 17 Mellemkrigstiden
Titel 18 Eksistens og eksistentialisme
Titel 19 STILISTIK og ARGUMENTATION og SAGPROSAANALYSE
Titel 20 "Modernisme" vs. "realisme/ikke-modernisme" 1960 -
Titel 21 TILLADTE DIGITALE ON-LINE HJÆLPEMIDLER:
Titel 22 Romanprojekt
Titel 23 Ny og nyeste litteratur og kultur
Titel 24 Ekskursion til Glyptoteket og byvandring
Titel 25 Forløb#2
Titel 26 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Indføring i tekstanalyse 1 - Noveller

Introduktion til genrebegrebet og genresystemet samt grundig indføring i læsning af epik (noveller). Centrale tekstanalytiske begreber trænes, og vi diskuterer hvad analyse og fortolkning egentlig er for noget! Der tilknyttes en skriftlig opgave om Lone Hørslevs novelle "Kommoden". "Den gode tekstanalyse" præsenteres som arbejdsredskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RETORIK fra grundforløbet

RETORIK - fra grundforløbet
Hermed materialet som alle 1.g'ere blev undervist efter: RETORIK - fra grundforløbet.
Om det retoriske pentagram, kommunikationssituation, talegenrer, argumentation, appelformer, sproglige og retoriske virkemidler, kropssprog, stemmebrug mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyhedsformidling 1

Vi undersøger mediebilledet i Danmark mht. nyhedsformidling. Hvem producerer nyheder og på hvilken måde? Hvad er en nyhed, hvilke nyhedskriterier opereres der med, hvordan formidles nyheder i trykte og elektroniske medier mm.? Hertil et delvis relateret projekt om dokumentargenren. Denne genre undersøges grundigt med udgangspunkt i en dokumentar om Ekstra Bladet, "Ekstra Bladet uden for citat". Der tilknyttes en skriftlig analyseopgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Indføring i tekstanalyse 2: lyrik

Vi fortsætter vores projekt med at blive gode tekstlæsere. Nu er fokus på poesi/lyrik. Vi læser forskellige typer digte, klassiske og moderne, både med fokus på genrens karakteristika og på tematiske forhold. Hermed lægges der også op til "Poesiens dag" i februar med besøg af stjerneforfatteren/-lyrikeren Glenn Bech og egen produktion af digte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nyhedsformidling 2

I anden del af forløbet om nyhedsformidling undersøger vi Tv-avisen på DR 1. Denne nyhedsudsendelse er formentlig den vigtigste i Danmark og fortjener derfor særlig opmærksomhed. Vi undersøger grundigt studiets opbygning, logo og jingler, værternes adfærd, struktur, nyhedsprioritering og -kriterier, public service-aspekter mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dmg og dho


Resten af skoleåret skal I arbejde med dho og "det moderne gennembrud". Forkortelsen "dho" står for dansk-historieopgaven, og "det moderne gennembrud" dækker perioden fra ca. 1870 til 1890, meget groft sagt. Fagene dansk og historie arbejder sammen: Du skal i din dho arbejde grundigt og metodisk med et centralt, fagligt emne eller faglig problemstilling der omfatter både dansk og historie - Herudover er opgaven en træning i at udarbejde større, skriftlige opgaver generelt. Dho er således en flerfaglig opgave, og den er første skridt på vejen mod det store studieretningsprojekt i 3.g, srp. Du får også undervisning i litteratursøgning og i hvilke formelle krav din opgave skal udfylde. Og vi skal også tale om fagenes metoder og begreberne diakron - synkron. Opgaven er individuel. I dansk og historie skal I blive klogere på centrale historiske udviklinger i perioden (sidste tredjedel af 1800-tallet), og i dansk skal I læse eksempler på typiske litterære fremstillinger fra perioden og kunne relatere dem til samfundsmæssige udviklinger. Vi ser også video og skal på ekskursion til København. Overordnede temaer: Klasseforhold, på landet og i byen, kvindens stilling, politiske og idemæssige forestillinger (bl.a. arbejderbevægelse, Brandes' krav til litteraturen mm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oldtid og middelalder

Vi studerer samfund, kultur, religion og tekstproduktion fra nordisk oldtid og middelalder. Centralt står genrerne islandsk slægtssaga og danske folkeviser. Ravnkel Frøjsgodes saga læses som værk. Emner som nordisk mytologi, nutidig asatro, middelalderlige tekstgenrer, arkitektur mm. inddrages (projekter). Vi undersøger sammenspil mellem tekst og samfund/kultur. Teksterne læses i sig selv som autonome enheder og sættes samtidig grundigt i sammenhæng med periodens samfund og kultur.
Kompetencer Bevidsthed om historicitet og samspillet mellem tekst og samfund
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ravnkels saga 18-09-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oplysningstiden

Undersøgelse af oplysningstiden, litterært og filosofisk, med Holberg i centrum. Vi læser "Erasmus Montanus" med fokus på dramaets tematik (læses som værk), og samtidig studerer vi grundigt genren drama.(komedie). Video med forskellige iscenesættelser af "Erasmus Mintanus" samt tilhørende interviews  inddrages (bl.a. med Christian Lollike). Projektet kombinerer således historisk læsning af en væsentlig periode , et aktualiseringsaspekt og et genrestudium.
Vi læser også Holbergs centrale epistel 395 (om censur, "ytringsfrihed").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 FF2 - Medier, some, demokrati, debat - med sa

FF2:
I skal overordnet arbejde med medier, sociale medier og demokrati, og I skal udarbejde og fremlægge et produkt der forsøger at ændre tingenes tilstand på dette område. I skal som sagt arbejde innovativt.
I FF2 arbejder I med fagene samfundsfag og dansk. Overemnet er medier og demokrati, og I  skal undersøge og finde en innovativ løsning på et af følgende underemner/problemer:
1. Hvordan kan tonen i debatter på de sociale medier forbedres?
2. Hvordan kan man skabe en debat med bred deltagelse på sociale medier (og undgå filterbobler/ekkokamre)?
3. Hvorledes kan forventningspresset på de sociale medier mht. perfektion og FOMO reduceres?
4. Hvordan kan tilliden til medierne styrkes og mængden af fake news reduceres?  
5. Hvordan kan nyhedsdækning gives mere substans og populisme undgås?
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Christian Hjortkjær: af ”Utilstrækkelig”

Forberedelse af fællestime med  Christian Hjortkjær. Vi læser udddrag af hans bog ”Utilstrækkelig”
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tv-serie: "Hooligan", sæson 2

Vi følger op på det klassiske drama "Erasmus Montanus" og studerer et helt aktuelt dansk tv-drama (dramaserie) fra 2022, "Hooligan" (sæson 2). Serien undersøges som værk. - Hovedvægten er ikke kun på det tematiske, men i høj grad også på samtaler, dvs. sproglig interaktion (sproghandling, sproghandlingstyper, performativer, undertekst, face, facework, magtforhold mm). Dvs. at sproghandlingsteori og -analyse inddrages funktionelt, og der tilknyttes en skriftlig opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Romantikken

Vi studerer romantikken som litterær og kulturel periode. Hovedvægten lægges på læsning af centrale tekster som repræsenterer faser i / aspekter af romantikken (nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik). Billedkunst inddrages som væsentligt element. Skriftlig opgave om Grundtvigs "Danmarks Trøst"  inkluderes.
TEKSTER:
Staffeldt: Indvielsen
Oehlenschläger: Guldhornene og Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks trøst
Romantisk billedkunst og havekunst og nutidig "romantik"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Karen Blixen - forfatterskabsprojekt

Vi undersøger Karen Blixens liv og forfatterskab. Vi læser forskellige tekster af Blixen, sådan at forskellige genrer repræsenteres (fortælling, "myte" og selvbiografi/erindringer) og med fokus både på det stoflige (sted, handling og erfaringer) og på tematik og filosofi. Biografiske forhold inddrages, primært gennem dokumentar om Blixen.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Danske forfattere om Østafrika

I forlængelse af Karen Blixen-projektet undersøger vi hvordan Afrika, mere specifikt Tanzania i Østafrika, fremstår i tekster af Jakob Ejersbo og Katrine Marie Guldager. Vi undersøger noveller og romanuddrag (af "Eksil") og studerer selve personen og forfatteren Ejersbo gennem dokumentaren af samme navn.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Svensk og norsk

Introduktion til norsk og svensk: historisk, kulturel og sproglig baggrund, diskussion af forestillingen om "det nordiske" og om skandinavisk identitet; læsning af originale nordiske tekster. Viden om nordisk sprog og kultur, herunder specifikt om sprogsituationen i Norge og dens baggrund. Ud over analyse af to litterære tekster, Dagerman og Askildsen,  inddrages kort læsning af dagsaktuelle artikler fra nyhedsmedierne Svt og Nrk med videoindslag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Sted og steder

Projektet fokuserer på skildringer af steder, både hjemlige og fremmede steder (i form af "rejsebeskrivelser") i forskellige genrer. Hvordan fremtræder stedet? Hvad giver det til den skrivende? Og hvordan formidles oplevelserne? Vi læser bl.a, selvbiografi og lyrik af kanonforfattere og vi studerer et afsnit af "Alene i vildmarken" (hvis vi kan nå det). Billedkunst inddrages også.
  Vi undersøger også drømmenes sted, det eksistentielle sted, det eksotiske og ekstreme sted mm.  Elevernes egne steder inddrages produktivt i form af essay og podcast om deres særlige steder.
  OBS! Fortsættes og færdigøres i 3.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Mellemkrigstiden

Vi studerer litteratur og kultur 1918 - 1940, set i et historisk perspektiv med inddragelse af samfundsmæssige, ideologiske og politiske forhold. Vi læser forskellige litterære udtryk som ekspressionisme og futurisme, studerer opfattelsen af krig og læser også politisk orienteret litteratur (socialrealisme med kritisk intention). Vi studerer også billedkunst mm. fra perioden. Klassen arbejder også med en række selvstændige projektarbejder om psykoanalyse (Freud), surrealisme, kulturradikalisme, fascisme og nazisme og den tilknyttede kunst, skole- og opdragelsestanker, funktionalisme mm.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Eksistens og eksistentialisme

Vi læser tekster med eksistentielle problematikker, relateret til eksistensfilosofi mm. efter Anden Verdenskrig. - Martin A. Hansen: "Agerhønen" og Peter Seeberg": "Hullet". Uddrag af Kierkegaards "Enten-Eller" (om valg) tages som historisk filosofisk perspektivering. (En anden perspektivering er Dagermans "Att döda ett barn".) Camus' Sisyfos-myten inddrages.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 STILISTIK og ARGUMENTATION og SAGPROSAANALYSE

Vi skal arbejde med et forløb som går fra sproglig analyse, over sagprosaanalyse til journalistik. VI analyserer opinionstekster, bl.a. en ledende artikel fra ”Politiken”, og diskuterer sagprosaanalyse mere generelt. Vi inddrager kapitlet om analyse af sagprosa i ”DGT”.
  Vi bevæger os mod nyhedsjournalistikken, og i denne sammenhæng skal vi møde tre journalister fra ”Constructive Institute”. Dette institut arbejder med et begreb om journalistik der skal styrke demokrati og løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 "Modernisme" vs. "realisme/ikke-modernisme" 1960 -

Vi undersøger litteratur og kultur fra ca. 1960 til ca. 1990. Begreberne "modernisme" og "ikke-modernisme"/"realisme"/ "enkelhed" har været udgangspunkter for at læse eksempler på konfrontationsmodernisme, ny enkelhed, "ungdomsoprør", knækprosa, 80'er-modernisme mm. To fokuspunkter har været Rifbjergs poesi samt Michael Strunges digte og liv, med grundig analyse af dokumentaren "Væbnet med ord og vinger"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 TILLADTE DIGITALE ON-LINE HJÆLPEMIDLER:

TILLADTE DIGITALE ON-LINE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:
Ved terminsprøve og eksamen må I gerne tilgå "Den Danske Ordbog" på Ordnet og "Min læring". Alle andre on-line hjælpemidler er ikke tilladte, heller ikke Lectio og Teams. Materiale herfra må I downloade før prøverne. Således er alle de dokumenter mm. der ligger i mappen "EKSAMEN" kun tilgængelige for jer hvis I inden prøverne downloader dem til jeres egen computer.
  I må gere medbringe alle de fysiske (trykte) hjælpemidler som I har lyst til og naturligvis alle jeres noter.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Romanprojekt

Alle elever har valgt en roman (frit valg i bogkælderen). Opgaven er at den skal fremlægges grundigt over for andre i klassen.
Elevernes valg:
Henrik Pontoppidan: Isbjørnen (1884, 1887, 1922) – Asger F, Laust
Herman Bang: Ved vejen (1886) – Elena
Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) – Gustav, Nik, Korner, Smilla, Filippa, Seb
Tove Ditlevsen: Barndommens Gade (1943) – Simon, Lara, Marvin
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958) – Rønne, Asta, Anna, Mingus
Leif Panduro: Rend mig i traditionerne (1958), Konrad, Dudley
Jakob Ejersbo: Nordkraft: 2004 – Laurits
Niviaq Korneliussen: Homo sabienne (2014) – Astrid, Frida
Kim Leine: De søvnløse (2016) – Storm
Katrine Marie Guldager: Et rigtigt liv (2019) – Lucca, Emilie, Clara
Stine Pilgård: Meter i sekundet (2020) – Asger H, Marius
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Ny og nyeste litteratur og kultur

Vi undersøger moderne litteratur og kultur, gennem de ca. sidste 20 år. Hensigten er at få et indblik i nye og aktuelle tendenser inden for et bredt litterært felt. Overskrifterne vil være minimalisme, autofiktion, feminisme og køn, klasse og klima- og naturdigtning. Vi får besøg af forfatteren Malte Tellerup og taler med ham om hans roman "Mestrene", som vi læser uddrag fra. Som værk læser vi Sebastian Nathan: "Engle".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Ekskursion til Glyptoteket og byvandring

Sammen med oldtidskundskab besøger vi Ny Carlsberg Glyptotek i København. Mht. dansk studerer vi malerkunst og skulptur, og vi relaterer det til perioder hvorfra vi har læst tekster gennem de tre år (1700-tal, romantik, dmg, impressionisme, mellemkrigstid). Byvandringen har samme koncept med 1800-tallets nyklassicisme som vigtigt fokuspunkt. Vi studerer facader og bygningsmæssige udtryk i øvrigt og perspektiverer historisk og ideologisk
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 25 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer