Holdet 2022 EN/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Susanne Ahlmann Svensson
Hold 2022 EN/l (1l EN, 1l EN vejl, 2l EN, 3l EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social Media
Titel 2 FF1 Minimalism
Titel 3 Graphic Novels
Titel 4 Travellers. Daredevils or Turists
Titel 5 FF2 Colonialism Jamaica and Danish Virgin Islands
Titel 6 Multicultural Britain
Titel 7 THUG and Black America history
Titel 8 Lingua Franca
Titel 9 True Crime in the USA
Titel 10 Love - Literary History and Shakespeare
Titel 11 South Africa- Apartheid and the New South Africa
Titel 12 I-bøger tilladt til skriftlig og mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social Media

"Lightbox" by Emma Cleary https://intranet.detfri.dk/uvm/STX/Engelsk/2017/19-maj/files/160326_novelle.pdf
"Nosedive" Black Mirror, SE 2, EP1, Netflix
Prince EA "Can We Auto-Correct Humanity?" (digt) https://www.youtube.com/watch?v=dRl8EIhrQjQ
Elliot Holt "Evidence: Story of A Crime" http://www.paolacarbone.com/storytelling/2020/@elliottholt.pdf
Cal Newport "Why You Should Quit Social Media" Tedtalk, https://www.ted.com/talks/cal_newport_why_you_should_quit_social_media
Leo Traynor "The Day I Confronted My Troll", https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=132
Whitney Philips: "Interview with A Troll", https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=133
"A Social Life" short film by Keith Lemon, 2016, https://vimeo.com/162703182

Kernestof:
-sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
-væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Sprog, tekst, kultur:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
-orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere bru-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 FF1 Minimalism

Forløb afholdt i samarbejde med dansk

Vi arbejdede med genrens kendetegn og tekstanalyse færdigheder.

"The Killers" by Ernest Hemingway https://faculty.washington.edu/jdb/303/Hemingway/The%20Killers.pdf

"The Bath" by Raymond Carver in "What We Talk about when We Talk about Love", Vintage, 1989.

"Neigbors", "Fat" and "They´re not Your Husband" by Raymond Carver in "Where I´m calling From",  Harvill, 1991.


Kernestof:
sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

Sprog, tekst, kultur:
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Graphic Novels

Graphic novels
Værkslæsning: My Friend Dahmer by Derf Backderf, Abrams ComicArts, New York, 2012
Heartstopper, vol 1by Alice Oseman, Hodder Children's Books, 2022
Alan Moore, Art Spiegelman and Dan Clowes in the Simpsons: https://www.youtube.com/watch?v=mKgblaifX1s
https://www.youtube.com/watch?v=8b4i0efaw1A
https://www.openculture.com/2017/11/how-art-spiegelman-designs-comic-books-a-breakdown-of-his-masterpiece-maus.html

“Ghost World” by Daniel Clowes (1997) in "Getting Graphis, by Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Gyldendal, 2015
Movie trailer: https://www.youtube.com/watch?v=4WmCBRkWJ54

“Maus” by Art Spiegelman (1991) in "Getting Graphis, by Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Gyldendal, 2015
https://www.youtube.com/watch?v=TDKDE9swX3Y
Art Spiegelman on “Maus” and “Metamaus”: https://www.youtube.com/watch?v=UBudVI0Rri0

“Things to do in a Retirement Home Trailer Park when you´re 29 and Unemployed” by Aneurin Wright (2012) in "Getting Graphis, by Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Gyldendal, 2015

The March on Washington, August 29, 1963, p. 159-175 in “March. Book Two” by John Lewis, Andrew Aydin and Nate Powell, Top Shelf Production, 2015
The Spirit of the Day: https://www.youtube.com/watch?v=5Q_I_2m5TbA

The focus of this introduction was learning basic analytical terms and learning how to examine and analyze texts of different genres.

Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
-principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Sprog, tekst, kultur:
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk


Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Travellers. Daredevils or Turists

"Baglady" by A. S. Byatt in "Flux. British Literature" red. Kirsten Egebjerg, Systime, 2002 (short Story)
"The Last Entries"  and "Message to the Public" (non-fiction) by R. F. Scott,  "Look Away Now" (play) by Michael Frayn and "Trapped" (non-fiction) by Aron Rallston in "Travellers" by Grethe Kirkeby Poulsen og Bodil Hohwu Nielsen, Systime, 2007
Scott vs Amundsen: https://www.youtube.com/watch?v=hpcZmuz2LGY
Movie: Into the Wild

Kernestof:
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

Sprog, tekst, kultur:
perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 FF2 Colonialism Jamaica and Danish Virgin Islands

Forløb gennemført i samarbejde med historie.

Early B: History of Jamaica (song) https://www.youtube.com/watch?v=w9vKKLTdDoE

I bogen "West Indies:The Rhythm & Struggle of Life af Jakob Bækgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017.
"The History of the Caribbean Islands", Loney Planet
"The History of Jamaica" song by Early B
"Berbice" by Velma Pollard
"Emancipation Say Message" speech by the Office of the Prime Minister, 2016
"Concrete Jungle", "Slave Driver", "So Much Trouble In the World" and "Babylon Driver" songs by Bob Marley
"these islands of Love and Hate" by Kei Miller (2008)

Kernestof:
standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

Sprog, tekst, kulturbehandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder :



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 6 Multicultural Britain

Klassens sro forløb i samarbejde med historie.

Vi arbejdede kort med Storbritanniens historie som imperium, årsagerne og udviklingen fra et mere monokulturelt samfund til et multikulturelt samfund. Fokus  var på immigration som et positivt begreb. Vi arbejdede med begreber som identitet, integration og assimilation som de kom til udtryk i tekster og film

Omfang. ca 60 sider

Arbejdsformer: Mundtlige præsentationer, gruppe og pararbejde, individuelle afleveringer
Dokumentar: "Windrush, episode 1 Arrival", BBC, 1998. https://www.youtube.com/watch?v=MbNH4JBQiSY
https://thesocialhistorian.wordpress.com/2014/10/02/the-real-history-of-multicultural-britain/
"Britishness” in ”Get Ahead” by Helle Pløg et al, Økonom, 2002
“Chicken Tikka Masala Speech” by Robin Cook, “Remember the Ship” and “Listen Mr. Oxford Don” by John Agard in "London - Migrant City" by Sten Pultz Moslund, Systime, 2015
“My City” by George the Poet,  https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok
“Matematics” by Hollie McNish, https://www.youtube.com/watch?v=bJX5XHnONTI&t=13s
“My Son the Fanatic” by Hanif Kureishi in "Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf" by Jonna Engberg-Pedersen et al, Gyldendal, 2004
“London Taxi Driver” by David Dabydeen in "Extravagant Strangers: A Literature of Belonging" ed. Caryl Philips, faber & faber, 1997
“A Quick Chat with Ayub Khan-Din”, http://www.kamera.co.uk/interviews/ayubkhandin.html
“This is my England”, 2000 by Andrea Levy in "Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser", Gyldendal, 2014
Small Axe: Alex Wheatle, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Alex%20Wheatle&orderby=title&SearchID=7cdf5728-c8fb-4536-a2d4-528657d3a387&index=1

Kernestof:
tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
-̶historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
-udtale, ordforråd og idiomer
-standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

Sprog, tekst, kultur:
orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 THUG and Black America history

Værkslæsning: The Hate U Give af Angie Thomas, Walker Books, 2017

The Black Panther Party: https://www.youtube.com/watch?v=ao0Jozn_7HM
Code-Switching: ccchttps://www.youtube.com/watch?v=QNbdn0yuUw8&t=67s

"Minstrel Shows and the Jim Crow Character" s. 74-75, "March: Book One" af John Lewis, s. 112-118, "Introduction" s. 140-144, "The Help" (excerpt) af Kathryn Stockett, s. 145-151, "Straight Outta Compton" af N.W.A., 1988  i Black Voices - The African-American Experience from Slavery to Current Racial Issues af Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, Gyldendal, 2016

"from: The ethics of living Jim Crow" af Richard Wright i Voices from the African American Experience, Munksgaard
"Coming of Age in Mississippi" af Anne Moody i Black Roses - Afro-American Women Writers. Ed. Clara Juncker og Inger Juncker, Kaleidoscope, 1984

Dokumentar om mordet på Emmett Till
"When They See Us" ep. 1, Netflix https://www.netflix.com/watch/80200643?trackId=255824129

"Race and Civil Rights" af Philip Jenkins i Youth Cultures in the USA af Rikke Siersbæk, Systime, 2007
https://www.youtube.com/watch?v=MXJ6-BEG6wo

Explained: Racial Wealth Gap https://www.youtube.com/watch?v=Mqrhn8khGLM

Kernestof:
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶
tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶
væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning.

Sprog, tekst, kultur:
analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Lingua Franca

Vi havde fokus på hvordan og hvorfor Engelsk nu er blevet LinguaFranca, at engelsk er et sprog i forandring og kan lyde forskelligt, have forskellige udtryk så som pidgin og creole English. Diskuterede fordele og ulemper ved at være et LF, globalisering og om engelsk fortsat er det om 30 år.

Omfang ca 20 sider

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, gruppearbejde

Greta Thunberg-speech https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit

"Sorry of my English" (extract) "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers" by Xiaolu Gao, 2008 in Timeless Themes by Lis Ramberg Beyer, Lindhart og Ringhof, 2013

Eating Sugar by Catherine Merriman (short story), published in “Getting a Life”  Henno, 2001
Eksempler på forskellig udtale:
https://www.youtube.com/watch?v=XVhHRG5mVsw
https://www.youtube.com/watch?v=5Da2iw59ErU
https://www.youtube.com/watch?v=fC5nkdHV2b8

How English has developed through time:
https://www.youtube.com/watch?v=YEaSxhcns7Y
https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
https://www.youtube.com/watch?v=-YDGxVNuxO0

Faglige mål:
Kernestof.
-det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
-væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 True Crime in the USA

"True Crime"
Making a Murderer S1, E1 "Eighteen Years Lost" https://www.netflix.com/watch/80000771?trackId=255824129
"True Crime - On real Life Atrocities" by Katrine Brønsted, "the Knoxville Girl" (song) by unknown author, "In Cold Blood" by Truman Capote i "Narrating Truth" by Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Alt i ord, 2021
Podcast: "Serial, SE 1, EP1: The Alibi"
video om genren: "The Bixarre appeal of True Crime" https://www.youtube.com/watch?v=arBSkZMKPWY&t=29s
"The Staircase" episode 1, dokumentar, filmanalyse, https://www.netflix.com/watch/80237078?trackId=255824129

"Tell Me" af Zoë Sharp i "Crime in Fiction, Systime, 2008 (brugt til aflevering)

Litteraturhistorie: Sherlock Holmes "A Study in Pink" Netflix, https://www.netflix.com/watch/70174779?trackId=14170286


Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsen-
tation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af gram-
matisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige em-
ner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og
faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende
engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Love - Literary History and Shakespeare

The Renaissance:
Uddrag af Romeo and Juliet. William Shakespeare, New Swan Shakespeare, Longman,, 1997., Act 1, sc 3, Act 1 sc 5, Act 2 sc 1 act 2 sc 2 and act 5 sc 3.
https://www.nosweatshakespeare.com/sonnets/iambic-parameter/
https://www.sparknotes.com/nofear/shakespeare/romeojuliet/page_38/
https://www.youtube.com/watch?v=dRrvQ1vZxcg
https://www.sparknotes.com/nofear/shakespeare/romeojuliet/page_38/
https://www.nosweatshakespeare.com/quotes/definition-monologue-soliloquy/
https://www.youtube.com/watch?v=QmrKmL06J9g
https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4


Romanticism:
“To Autumn” by John Keats, 1819 and “When We Two Parted” by  Lord Byron, 1816 in Highlights of Literature in English. A Textbook” by Gitte Vest Barkholt and Jørgen Døssing Jepsen, Systime, 2011
"Pride and Prejudice" Jane Austen, excerpt Chapter 1, p.97-99, 1801 in "Wider Contexts. Basisbog til engelsk A" by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2012 plus filmversion af roman fra 2005
https://www.youtube.com/watch?v=OiRWBI0JTYQ

Victorianism:
“The Picture of Dotian Gray” (excerpt) by Oscar Wilde in …
https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI
http://www.bbc.co.uk/history/british/victorians/overview_victorians_01.shtml
"The Story of an Hour" by Kate Chopin, 1894 in Wider Contexts. Basisbog til engelsk a af red. Jonna Engberg-Pedersen, Gyldendal

Modernism:
“The Obelisk” by E. M. Forster i. “Crossroads 1. Turkey or Tenerife?” By Jan Damskier and Karen Weldick, Systime, 2003
https://www.youtube.com/watch?v=1VjMzRcEW90

"Through the Tunnel" by Doris Lessing, 1955, https://www.scribd.com/document/798262780/Through-the-Tunnel-2

"The Lottery" by Shirley Jackson, 1948 in Wider Contexts. Basisbog til engelsk a af red. Jonna Engberg-Pedersen, Gyldendal

Post-Modernism:
"Happy Endings" by Margaret Atwood (1983) in "Wider Contexts. Basisbog til engelsk A" by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2012.
“At the Clinic” by Sally Rooney, 2016, https://www.thewhitereview.org/fiction/at-the-clinic/


Kernestof og Sprog, tekst, kultur:
- uddrag af værker af Shakespeare

- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- et engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

-ordforråd, herunder orddannelse og idiomer

-sproglærings- og kommunikationsstrategier

-principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

-standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 11 South Africa- Apartheid and the New South Africa

Questions about South Africa and Apartheid
Background: "Mandela: Long Walk to Freedom" movie, 2013
Outside Man, Reggie Yates, season 1, "South Africa. The White Slums" https://www.youtube.com/watch?v=fQRReHr47Q4

"Die Bushie is Dood" by Don Mattea in "The New South Africa.Writings from a Changing Society" ed. Stephen Cooper, Systime, 1992
"Comrades" by Nadine Gordimer in "From Dompass to Democracy . South Africa´s road to Freedom in fiction and non-fiction, Gyldendal, 2015
Nelson Mandela speeches. "Excerpt from Nelson Mandela`s statement from the dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trail, 1964" and "Excerpt form I am not prepared to sell the birthright of the people to be free, 1985" in "From Dompass to Democracy . South Africa´s road to Freedom in fiction and non-fiction, Gyldendal, 2015.

"The Crossing" by Dianne Case in "Crossing Over. stories for a New South Africa"- Compiled by Linda Rode and Jakes Gerwel, NB Publishers, 2010
"The Gulit" by Rayda Jacobs in "Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf" by Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2003

Kernestof:
historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

̶udtale, ordforråd og idiomer
̶principper for tekstopbygning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 I-bøger tilladt til skriftlig og mundtlig eksamen

I undervisningen har eleverne brugt følgende elektroniske bøger, som de gerne må tilgå til deres mundtlige og skriftlige eksamener:
Engram: www.minlæring.dk
Fejlstøvsugeren: https://englishwitheric.files.wordpress.com/2015/04/fejlstc3b8vsugeren.pdf
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.dictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.ldoceonline.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer