Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Nina Kløcker Heinel
|
Hold
|
2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati fra vugge til nutid
Hvor kommer demokrati fra og hvad har vi i historien kæmpet for demokrati
Faglige mål: -redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie. -skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper. -anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie. Kernestof: -hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag. -forskellige styreformer og samfundsorganiseringer. -demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrapbog Glyptoteket
|
24-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
industrialisering og familie DHO
Udvikling i byerne fra 1790-1920
faglige mål: -behandle problemstillinger i samspil med andre fag -anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie. Kernestof: -forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne. -politiske og sociale revolutioner. -historiebrug og -formidling -historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmarks tilblivelse og middelalderen
Danmarks opståen som nation fra 965 til Valdemarernes tiden, i middelalderen samt sygdomme
Faglige mål: stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
historie om Valdemar
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den tidlige Globalisering og oplysningtiden
Med et fokus på de nye tanker og ideer oplysningstiden stod for, samt en forståelse for de kulturmøder og verdensbillede som koloniseringen medbragte.
fokuspunker:
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Det 20 århundrede fokus på Østrig
Målet med forløbet er at få indsigt i sammenhængen mellem samfundsudvikling og de klassiske ideologiers opståen og baserer sig på kapitel 3 i Vores Verdenshistorie 2.
Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
- Hovedlinjer i Europa og verdens historie
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering
- Politiske og sociale revolutioner
- Historiesyn
- Politiske ideologier
- Menneskerettigheder
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- særlig fokus på Holocaust i Tyskland og Østrig under 2. Verdenskrig
Vores Verdenshistorie - Brydningstid, Kapitel 3: Ideologiernes tid: Kampen om det gode samfund, af Peter Frederiksen, Columbus, 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kina fra kejsertiden til nutiden
Målet med forløbet er at få indsigt i Kinas sidste kejserdynasti og til nutidens Kina. Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Globalisering
Historiesyn
Historiefaglige teorier og metoder
Kulturmøder
Historiebrug
Menneskerettigheder
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Stats- og nationsdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Globalisering og afkolonisering
Globaliseringens historie i det 20 og det 21 århundrede. Historisk forståelse af hvordan verden bliver mere global og der bliver rejst og arbejdet på tværs af lande.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
lange linjer - Historiebrug -kronologi forløb
I dette forløb trækkes der tråde til samtlige forløb som er gennemgåede i historieundervisningen, da eleverne selv skal på opdagelse i studieplanen. – Derefter kan der som vist i den øvrige forløbsplan udvælges eksempler og forløb efter præference og behov. Der vil være fokus på Historiebrug gennem tiden og i deres forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kasper Thomsen, 'Historiefaglig arbejdsbog', 2018, s. 67-73.docx
-
Niels Kayser Nielsen, _Historiens brugere_, 2012.docx
-
Karlssons historiebrugsformer - Identifikation, analyse og diskussion.docm
-
Kasper Thomsen, _Historiefaglig arbejdsbog_, 2018, s. 29-34, 93-95, 99-100.docx
-
Kasper Thomsen, 'Historiefaglig arbejdsbog', 2018, s. 108-111.docx
-
opgaver til modul 2.docx
-
Begreber fra dagens lektie.docx
-
DBU - Er det forkert at fjerne historiske vartegn.pptx
-
Øvelsestekster - At misbruge og fordreje.docx
-
øvelse i debat om misbrug og fordrejning.docx
-
Historie-A-2020-Bilag.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774086228",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774086228",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774086228"
}