Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Nina Kløcker Heinel
Hold 2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati fra vugge til nutid
Titel 2 industrialisering og familie DHO
Titel 3 Danmarks tilblivelse og middelalderen
Titel 4 Renæssancen mennesket og Reformationen
Titel 5 Den tidlige Globalisering og oplysningtiden
Titel 6 Det 20 århundrede fokus på Østrig
Titel 7 Kina fra kejsertiden til nutiden
Titel 8 Globalisering og afkolonisering
Titel 9 lange linjer - Historiebrug -kronologi forløb
Titel 10 Forløb#3
Titel 11 Forløb#9
Titel 12 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati fra vugge til nutid

Hvor kommer demokrati fra og hvad har vi i historien kæmpet for demokrati

Faglige mål: -redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie. -skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper. -anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie. Kernestof: -hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag. -forskellige styreformer og samfundsorganiseringer. -demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrapbog Glyptoteket 24-01-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 industrialisering og familie DHO

Udvikling i byerne fra 1790-1920

faglige mål: -behandle problemstillinger i samspil med andre fag -anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie. Kernestof: -forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne. -politiske og sociale revolutioner. -historiebrug og -formidling -historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmarks tilblivelse og middelalderen

Danmarks opståen som nation fra 965 til Valdemarernes tiden, i middelalderen samt sygdomme




Faglige mål: stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
historie om Valdemar 13-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Den tidlige Globalisering og oplysningtiden

Med et fokus på de nye tanker og ideer oplysningstiden stod for, samt en forståelse for de kulturmøder og verdensbillede som koloniseringen medbragte.

fokuspunker:
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Det 20 århundrede fokus på Østrig

Målet med forløbet er at få indsigt i sammenhængen mellem samfundsudvikling og de klassiske ideologiers opståen og baserer sig på kapitel 3 i Vores Verdenshistorie 2.

Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

- Hovedlinjer i Europa og verdens historie
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering
- Politiske og sociale revolutioner
- Historiesyn
- Politiske ideologier
- Menneskerettigheder
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- særlig fokus på Holocaust i Tyskland og Østrig  under 2. Verdenskrig

Vores Verdenshistorie - Brydningstid, Kapitel 3: Ideologiernes tid: Kampen om det gode samfund, af Peter Frederiksen, Columbus, 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kina fra kejsertiden til nutiden

Målet med forløbet er at få indsigt i Kinas sidste kejserdynasti og til nutidens Kina.  Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

Globalisering
Historiesyn
Historiefaglige teorier og metoder
Kulturmøder
Historiebrug
Menneskerettigheder
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Stats- og nationsdannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Globalisering og afkolonisering

Globaliseringens historie i det 20 og det 21 århundrede. Historisk forståelse af hvordan verden bliver mere global og der bliver rejst og arbejdet på tværs af lande.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 lange linjer - Historiebrug -kronologi forløb

I dette forløb trækkes der tråde til samtlige forløb som er gennemgåede i historieundervisningen, da eleverne selv skal på opdagelse i studieplanen. – Derefter kan der som vist i den øvrige forløbsplan udvælges eksempler og forløb efter præference og behov. Der vil være fokus på Historiebrug gennem tiden og i deres forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer