Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Søren Dissing
Hold
2022 HI/f (
1f HI
,
2f HI
,
3f HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Vikingetid
Titel 3
Middelalder, korstog og kulturmøder
Titel 4
Kolonisering og slavehandel
Titel 5
Revolutioner
Titel 6
Folkedrabsforløb
Titel 7
Kold krig
Titel 8
Danmarks internationale placering efter 1945
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Det antikke Rom med fokus på overgangen fra republik til kejserdømme, slaveri, magt og styreformer og Romerrigets fald.
Indhold
Kernestof:
Vores Verdenshistorie 1, s. 50-56
Vores Verdenshistorie 1, s. 67-71 øverst (inklusive fokuspunkt-tekster) og Sueton om brød og skuespil til folket.docx
Afsnit
Vores Verdenshistorie 1, s57-67
Tacitus historier.docx
"Vores Verdenshistorie 1", 71-76
Kilde 9_Polyb om Roms forfatning.docx
Kilde 10_Livius om retfærdig krig.docx
Kilde 11_Josefus om den romerske hær.docx
Kilde 12_Dio Cassius_mordet på Cæsar.docx
Læs s. 77-80 i Verdenshistorie 1 og genlæs kilde 13 s. 69 og BBC dokumentar om Augustus
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030207212000
Augustus prima porta.docx
Vores Verdenshistorie 1, s. 81-84 og Tekster om Romerrigets fald.docx
BBC-dokumentar om Romerrigets fald_spørgsmål.docx
Supplerende stof:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vikingetid
Vikingetiden i Danmark med særligt fokus på historiebrug, erindringshistorie.
Danmarks tilblivelse.
Indhold
Kernestof:
Om kildekritik.docx og Uddrag "Vikings" 1. afsnit
Læs s. 45-54 i Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel og Historien om Danmark DR. dokumentar afsnit 3
Varberg, Kilder til vikingetiden.pdf
Læs s. 39-44 i "Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel".
Videnskab.dk, Ringborgene.pdf
lex.dk, Ringborgene.docx
Læs vedhæftede dokument - Vikinger - indsigt og udsyn, s. 25 og 27-33.pdf
Danmarkshistorie - Mellem erindring og glemsel. s.26-33.
Læs s. 33-38 i Danmarks historie - mellem erindring og glemsel. Ibn Fadlan om vikingerne.docx
https://natmus.dk/museer-og-slotte/kongernes-jelling/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Middelalder, korstog og kulturmøder
Europæisk middelalder, med fokus på samfundsgrupper, arbejdsforhold og møde med andre kulturer - korstog. Desuden et blik på Danmark i samme periode, herunder Danmarks tilblivelse
Indhold
Kernestof:
Vores Verdens Historie 1 S. 120-137
Korstogene kort.docx
Ridley Scott: Kingdom of Heaven (film).
Kingdom of Heaven - historiske fakta.docx
Peter Fredriksen: Vores verdenshistorie 1. s.142-150 (minus fokuspunkt og kilder til lektien)
Pave Urbans tale.pdf
Øvelse_skriv din egen kilde.docx
Kilde 7 Huntington.pdf
Debat om korstogene - Pihl og Rosenløv.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kolonisering og slavehandel
Fokus på kolonisering, trekantshandel og slaveri. Vi kommer også rundt om renæssancen og reformationen i forløbet.
Der vil være særligt fokus på Danmarks rolle som kolonimagt.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 156-163 1. spalte i Fokus 2 - det vedhæftede dokument.
Fokus 1 kapitel 5 rennæssancen.pdf
Spørgsmål til teksten
Fokus 1 kap 6 Reformationen.pdf
Danmarks historie mellem erindring og glemsel. s. 65-68
Læs s. 68-71 i Danmarkshistorie Mellem Erindring og Glemsel
Christian den 7's Kongelig forordning om slavehandel.pdf
Isert om slaveoprør, 1787.docx
Danske syn på slavehandlen.docx
Statistik mellempassagen.pdf
forholdene paa skibene.pdf
Iversen m.fl. Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel 2. udg.: side 71-75
Formidlingsopgave om salget af de Vestindiske øer.docx
Iversen m.fl. Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel 2. udg.: side 75-80
Hans bonde om queen mary.docx
Læs Iversen m.fl. Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel 2. udg.: side 84-89
Jakob Lindblom, imod undskyldning.pdf
Sune Læggard, for undskyldning (1).pdf
Forberedelse til undskyldningsdebat.docx
Tekster om Monument of Slavery.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Revolutioner
Temaforløb om revolutioner. Vi ser på revolutionsbegrebet og undersøger den amerikanske, franske, russiske, iranske revolution samt de ideer de udspringer fra, ud fra et både ideografisk og nomotetisk perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Læs artiklen om det arabiske forår. Hvilke årsagsforklaringer giver artiklen til revolutionsforsøgene i den arabiske verden i 2011?
Afsnit
Det arabiske forår.docx
Læs Bryld: Verden Før 1914, side 192 – 202 se nedenstående fil.
Verden før 1914 s. 192-202.pdf
Den amerikanske revolution.pdf
Læs s. 1-7 i vedhæftede fil "Den franske revolution". Overvej hvad det er man ønsker ændret i det franske samfund.
Den franske revolution.pdf
Læs s. 7-13 midt i Teksten om den franske revolution. Vi har fokus på rædselsherredømmet i modulet.
Byvandring, kolonihistorie.docx
Rædselsherredømmet tekster.pdf
vurderinger fransk rev..pdf
Læs frem til "Verdensrevolutionen slår fejl" i nedenstående dokument "Den russiske revolution".
Den russiske revolution_verdenefter1914.pdf
Kildetekster Februarrevolutionen.docx
•http://den2radio.dk/udsendelser/fra-triumf-til-tragedie-1-100-aret-for-den-russiske-revolution/
Arbejdsseddel til oktoberrevolutionen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Folkedrabsforløb
Folkedrabsforløbet tager afsæt i folkedrabet i Rwanda.
Der arbejdes desuden med holocaust og de etniske udrensninger i Bosnien.
Vi arbejder både nomotetisk og ideografisk med de tre nedslag,
Vi arbejder med både grundbogsstof, kilder og relevant teori.
Indhold
Kernestof:
Film - Hotel Rwanda.
Vi arbejder med den manglende indgriben i folkedrabet i Rwanda. ALLE SKAL have læst vedhæftede kilder som er en advarsel fra FN's øverstbefalende i Rwanda om det forestående folkedrab samt FN's svar.
Fax fra general Dallaire til FN.docx
Forklaring til de to fax.docx
Vi skal beskæftige os med, hvordan folkedrab opstår og arbejde videre med Rwanda. I skal læse vedhæftede der omhandler 3 forskellige teoretiske bud på, hvorfor folkedrab opstår.
Hvordan opstår folkedrab.docx
Vi skal derudover beskæftige os med jødeforfølgelserne 1933-39.
Peter Frederiksen: 'Det tredje rige' side 75-79
Vi skal beskæftige os med Hitlers magtovertagelse og jødeforfølgelserne 1933-39. I skal læse side 75-79 i Perter Fredriksens: 'Det tredje rige'.
Peters Frederiksen 'Det tredje rige' s. 109-112.
Læs vedhæftede dokument om Jugoslavien
Jugoslavien.docx
Læs eller genlæs dokumentet om Jugoslavien Jugoslavien.docx
Vi starter arbejdet op om folkedrabet i Bosnien. I skal læse her om de etniske udrensninger.
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/etniske-udrensninger-bosnien
Modul 10_folkedrab_afslutning.pptx
https://folkedrab.dk/folkedrab.dk/dilemmaspillet
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kold krig
Fokus på ideologiernes kamp i verden og Europa, med særligt fokus på konflikten i Vietnam.
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Anslået sidetal 92
Indhold
Kernestof:
Læs s. 17-24 i Kai Otto v. Barner: Den kolde krig.
Modul 1 Opstart på Den kolde krig.pptx
Lav jeres kildearbejde og tilhørende spørgsmål fra sidste modul færdigt.
Vi skal beskæftige os med Cuba-krisen.
Marshall-planen.pptx
Kaj Otto von Barner: 'Den kolde krig' s. 77-86
Vi starter timen med fremlæggelser af jeres arbejde med problemstillinger i forhold til Marshallplanen. Genlæs Kaj Otto v Barner 'Den kolde krig' s. 77-86
Cuba-krisen.pptx
Afsnit
I skal lave jeres kildeanalyser og tidslinjer fra sidst færdige, så de er klar til fremlæggelse. Vi skal desuden beskæftige os med Vietnamkrigen. I skal læse i 'Den kolde krig' side 93-101 indtil afsnittet om Danmark og Vietnamkrigen og besvare neden
Kaj Otto v. Barner: 'Den kolde krig' side 93-101
I skal læse/genlæse i 'Den kolde krig' side 93-101 indtil afsnittet om Danmark og Vietnamkrigen og besvare nedenstående spørgsmål.
Tonkinbugtresolutionen.docx
I skal læse siderne 71-75 i vedhæftede dokument og svare på følgende spørgsmål:Hvilket vendepunkt i krigen skete i foråret 1965 – og hvorfor?Hvilken betydning fik landkrigen for vietnameserne?Hvilken betydning fik Tet-offensiven?Giv en beskrivelse af
Vietnamkrigen materiale.pdf
Modul 5_Soldaterne i Vietnam.pptx
https://gym-trivsel.dk/elevtrivsel/login
Vi samler op på jeres problemstillinger fra sidst - se jeres afleveringer i Elevfeedback. I skal desuden læse s. 103-107 i Vietnambogen afsnittet "Vietnamkrigen i USA" se fil neden under. I skal skrive de 3 vigtigste pointer til hvert afsnit.
Vietnamveteranerne - spørgsmål til modul 6.docx
Vi skal arbejde med den kolde krig i 1980erne. I skal læse i 'Den kolde krig' s. 133-143 eller så meget I kan nå :-)
Land of Confusion_lyrics.docx
Russians lyrics.docx
Kaj Otto v Barner: 'Den kolde krig' s. 133-143
Vi samler op fra sidst og skal derudover beskæftige os med Murens Fald. I skal læse i Den kolde krig s. 149-157 midt.
Vi samler op fra sidst og skal derudover beskæftige os med Murens Fald. I skal læse/genlæse "Den kolde krig" s. 149-157 og besvare nedenstående spørgsmål:
Tolkninger af afslutningen på Den Kolde Krig.docx
Modul 8_Murens fald version 2.pptx
Kaj Otto v Barner: Den kolde krig" s. 149-157
Lav jeres arbejde om afslutningen af den kolde krig færdig og læs s. 163-170 i Den kolde krig og svare på nedenstående spørgsmål:
Modul 9_Hvem vandt den kolde krig.pptx
Kaj Otto v. Barner: "Den kolde krig" s. 163-170
Danmarks internationale position_Kap 5 i Fokus 3.pdf
Fokus 3 s. 135-142.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Danmarks internationale placering efter 1945
Indhold
Kernestof:
Danmarks internationale position_Kap 5 i Fokus 3.pdf
Fokus 3 s. 135-142.docx
Vi samler op fra sidst og skal beskæftige os lidt mere med fodnotepolitikken.Vi skal desuden tale om dansk udenrigspolitik efter 1989. I skal læse i vedhæftede s. 142-150 og svare på nedenstående spørgsmål:Hvilke fællestræk karakteriserer den danske
Kilde 1-3 Danmarks handlemuligheder (3).pdf
Samme lektie som til sidst. I skal læse i vedhæftede s. 142-150 og svare på nedenstående spørgsmål:Hvilke fællestræk karakteriserer den danske aktivisme efter 1989? Hvordan kommer disse træk konkret til udtryk?Hvad er forskellen i Danmarks brug af mi
Danmarks internationale position - Kap 5 i Fokus 3.pdf
Fokus 3 s. 142-150.pptm
Mogens Lykketoft og Anders Fogh.pdf
Lav jeres arbejde fra sidste modul færdigt (se PowerPoint) og se filmen på nedenstående link, og notér imens, hvad der har kendetegnet de krige, Danmark har deltaget i siden 1991. Notér desuden, hvilken forklaring Bo Lidegaard giver på krigsdeltagels
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-i-krig-1991-til-2011-den-aktive-krigsdeltagelse
Spørgsmål til var krigen det hele værd.docx
https://www.dr.dk/drtv/se/dr2-undersoeger_-var-krigen-det-hele-vaerd_270588
Læs interviewet med Han Mouritzen i Ræson
Hans Mouritzen efter Trumps opgør med Ukraine Danmarks udenrigs og sikkerhedspolitik ligger i ruiner.docx
Læs Læs om brud og kontinuitet på linket her:
https://historiskmetode.weebly.com/brud-eller-kontinuitet.html
Repetition af forløb.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774087556", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774087556", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774087556" }