Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Mikko Tim Østergård, Winnie Andersen Færk
Hold 2022 HI/j (1j HI, 2j HI, 3j HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse
Titel 2 Romerriget
Titel 3 Danmark i 1800-tallet
Titel 4 Opdagelsernes tid
Titel 5 Revolutioner og ideologier
Titel 6 Nazismen
Titel 7 Vietnamkrigen
Titel 8 Ny verdensorden, terrorisme og krig i Afghanistan
Titel 9 Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid
Titel 10 Besættelsestiden i erindringshistorisk perspektiv
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse

Danmarks historie fra vikingetiden til middelalderen. Udblik til europæisk middelalder.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Romerriget

Forløb om Roms udvikling fra bystat til imperium frem til det vestromerske riges fald. Fokus på overgangen fra republik til kejserdømme.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Omfang: ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark i 1800-tallet

Overbliksforløb. Optakt til DHO. Nationalismen, grundloven og de slesvigske krige. Udviklingen på landet og i byen i slutningen af 1800-tallet: overgang til animalsk produktion og andelsbevægelsen, industrialisering, urbanisering og arbejderklassens organisering, kvindernes kamp for lige rettigheder.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  politiske og sociale revolutioner

Omfang: ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Opdagelsernes tid

Forløb om den tidlige globalisering. Forudsætninger og motiver for opdagelsesrejserne. Portugisernes handelsimperium. Opdagelsen af Amerika. Erobringen af aztekerriget. Opbygningen af et globalt økonomisk system.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ globalisering

Omfang: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Revolutioner og ideologier

Revolutionære omvæltninger fra slutningen af 1700-tallet og op gennem 1800-tallet: Industrialiseringen samt den amerikanske og franske revolution. Nye levevilkår. Menneskerettigheder.
Oprindelsen af de politiske ideologier: Liberalisme, socialisme, reformsocialisme, socialliberalisme og konservatisme.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier

Omfang: 68 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nazismen

Industrialisering og imperialisme. Første Verdenskrig og Versaillesfreden. Nazisternes vej til magten. Nazismens ideologi. Livet i Det Tredje Rige. Jødeforfølgelser. Anden verdenskrig.

Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-samfundsmæssige forandringer og periodiseringsprincipper.
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiebrug og -formidling

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Filmen "Der Untergang" er behandlet i forbindelse med emnet.

Anslået sidetal: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vietnamkrigen

Vietnam som koloni. Indokinakrigen og Genèvekonferencen. USA's krig i Vietnam. Parisaftalen. Perspektiv til nutidige krige.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Anslået sidetal: 70 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig opgave om Tet-offensiven 05-09-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ny verdensorden, terrorisme og krig i Afghanistan

Forløb om tiden efter den kolde krig: Den ny verdensorden, Fukuyamas og Huntingtons teser, demokratiets stilling, globale trusler, terrorisme, Al-Qaida, krigen i Afghanistan (2001-2021) og Danmarks deltagelse.

Kernestof:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Dokumentarfilm:
The Great Game 2 (CFU)
Velkommen til frontlinjen, del 2 og 5 (DR)
Armadillo (DR)

Omfang: 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid

Forløb om Grønlands og Rigsfællesskabets historie fra nordboernes ankomst over Hans Egede og koloniseringen til afkolonisering, hjemmestyre og selvstyre samt ønsket om selvstændighed.
Desuden fokus på den erindringspolitiske kamp i nutiden. Stikord: erindring, kollektiv erindring, erindringsfællesskaber, sammenbragte erindringer, erindringssteder, erindringspolitik, mod-erindringer og døde erindringer.

Faglige mål:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Besættelsestiden i erindringshistorisk perspektiv

Et forløb om besættelsestiden med fokus på den kollektive erindring om samarbejdspolitik og modstandskamp. Aktiv og passiv modstand. Kommunistloven 1941. Augustoprøret 1943. Folkestrejken 1944. Befrielsen 1945. Konsensusmyten. Aktualisering. Erindringspolitik.

Besøg på Frihedsmuseet i København.
Fremstilling af modstandskampen i tv-serien Matador.

Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang: 40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kronologiforløb

Overblik og de behandlede perioder og diskussion af hvorledes de kan afgrænses (periodisering).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer