Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jeppe Nielsen Wernberg
Hold
2022 HI/k (
1k HI
,
2k HI
,
3k HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden som faghistorie og erindring
Titel 2
Civilisationer og samfundstyper 2022
Titel 3
Moderne gennembrud - historisk emne
Titel 4
Romerriget
Titel 5
Kina - kejserige, kommunisme og kapitalisme
Titel 6
Renæssance til oplysning
Titel 7
Ideologiernes ophav
Titel 8
Ideologiernes samfund
Titel 9
Klimahistorie
Titel 10
Kina og den kolde krig
Titel 11
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden som faghistorie og erindring
Hvordan er vores nutidsopfattelse af vikingetiden og hvorfor sådan? Hvornår er historie "historie", og hvornår er det "erindring"? Er der overhovedet forskel på de to ting, og hvordan arbejder man med kilder til vikingetiden?
Indhold
Kernestof:
Iversen og Pedersen: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel s. 26 - 32
Modulplan 01 - Vikingetiden som erindring.docx
Plan for modulet ligger her
Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet 2013, Ulrik Grub_ Menneske og samfund.pdf
Opsamling fra sidst:
Arbejdsark til kildeanalyse af Rigs vandring
Hassing m.fl._Fra fortid til historie_s.28-32.pdf
Kig på padletten fra sidst
Du skal kende og kunne definere nedenstående kildekritiske begreber. Genlæs lektien fra sidst.
Fremlæggelsespowerpoint
Sonne, Lasse: Nordisk religion og overgang til kristendom (2014)
Hjælpearbejdsspørgsmål
Iversen og Pedersen: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel s. 34 - 40 (bogen, I har fået)
Læg jeres fremstillingstekst her
Skabelon til screencast
Aflever jeres screencast her
Fremstillinger af vikingetiden: Erik Arup (1926), Sillasen (1925), Buttenschön (2011) og Jeanette Varberg (2019)
Danmarks historie ml. erindring og glemsel s. 41
Læs s. 45 - 54 i Danmarks historie ml. erindring og glemsel (bogen)
Dengang Svend Tveskæg erobrede verden
Genopfrisk analysestrategi til historiografisk analyse. Bogen s. 41.
Historien om Danmark del 3 (DR)
CFU-login
Arbejdsark
Togternes tid - skibe og segl
Bag om udstillingen
Vikingernes våben
Forberedelse - rapportskrivning
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Civilisationer og samfundstyper 2022
Indhold
Kernestof:
Lektieguide: Geografisk historie og "la longue duree" Fra Fra fortid til historie, 2019
Modulplan
Lektieguidetil De første Flodkulturer Fra Ebbe Kühle: Hvorfra, Hvorhen, Hvorfor 1998)
Plan for modulet
Lektieguide til Hammurabis lov
Lektieguide til Kühle; Hvorhen, hvordan, hvorfor om Aztekerriget
Kühle: Hvorhen…. Aztekerriget
Kühle_hvorhen_Aztekerriget.pdf
Læseguide: Kildelæsning (Las Casas og Sepulveda) +Blom, Mads: Troværdighed, tendens/modtendens
Bartholome Las Casas: En kort beretning om Vestindiens tilintetgørelse
Mads Blom: Troværdighed, tendens/modtendens
Modul 6 - Kulturmøder i Amerika.docx
Modulaktivitet
Modul 7A.pptx
Aflever jeres skuespil her
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Moderne gennembrud - historisk emne
Historisk emne om moderne gennembrud, som forløb, der forbereder DHO'en.
Indhold
Kernestof:
Læs indledningen til de to udgaver af Grundloven, samt kapitel I og kapitel IV - hvad har forandret sig?
LOV nr 169 af 05/06/1953, Statsministeriet
Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849 (Junigrundloven)
Kilder til byernes gennembrud, tabeller og kort.pdf
Afsnit
Øvelse 2, skriftlighed og referencer, elev.docx
Læs s. 1-5 Historie, DHO-kompendium (1).pdf og lav samtidig Øvelse 1, byernes ekspansion, s.1-5, elev.docx
Quizlet.live
Arkivalieronline - Rigsarkivet
Læs s. 20-21 + 25-27 i kompendiet og lav øvelse 3: Øvelse 3, industrialisering, s. 20-27, elev.docx
Diakron og Synkron kort.pdf
Medaljens forside - Et apotekerhjem (1).pdf
Historie, DHO-kompendium (1).pdf
Modulplan for borgerskabets gennembrud
Fra Klunkehjem til arbejderbolig.
Byvandringsopgave_Christiansborg-kopi.docx
Klunkehjemmet Nationalmuseet.pdf
Georg Brandes, Engle, forkortet (2).docx
Læs om Sædelighedsfejden på s. 14-16 i kompendiet.
Udfyld øvelse 5 herunder (mindst A, B og C) og læg dit dokument i din mappe i elevnoter og læg link her
Læs om de fattiges vilkår på s. 28-31 i kompendiet (indtil "Hobro-arbejdernes levevilkår")
Øvelse 6, Synkront og diakront perspektiv på arbejderbevægelsen.docx
Læg jeres præsentation her
Læs kompendiet s. 38 - 42 "Snart dages det brødre"
Fremlæggelser på 10 minutter uden manus!
Skrivemodul til problemformulering.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Romerriget
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Frederiksen, P.: Vores Verdenshistorie bind 1; sider: 50-54, 57-76, 78-84
Tag høretelefoner med! Vi skal lytte.
Fortællingen om Romulus og Remus.pdf
Bryld_uddrag af verden før 1914_republikken_romerriget.pdf
Modul 4_kejserdømmet.pptx
Uddrag af Verden før 1914. Romersk fred og romanisering.docx
Kildeopgave_AI.docx
Dagliglivet i Rom
Bygninger, kunst og politisk propaganda
Tre bud på årsager til Romerrigets undergang, fra På sporet af Romerriget s. 75-79.pdf
Lærebogstekst, Hvorfor gik den den klassiske europæiske civilisation til grunde.pdf
Årsagsforklaringer på Romerrigets fald.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kina - kejserige, kommunisme og kapitalisme
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Kinas historie - Få overblikket fra 7000 f.v.t - lex.dk
Frederiksen_Vores verdenshistorie_s. 210_229_Kina_1793_1911
Microsoft Forms
Modulplan_modul 2_Kina.docx
Du skal læse om konfucianismen som et "kinesisk mindset".
image.png
Se grupperne og gruppeopgaven
Mappen med PP-præsentationerne i
I skal læse kilde 33, kilde 71, kilde 72 og kilde 73 grundigt og stille ét samlet overordnet spørgsmål til alle kilderne (I skal altså tænke: Hvilken historisk problemstilling (spørgsmål) kan kilderne samlet set besvare?)
Kilde 33 i denne tekst fra sidst
Kilde 71, kilde 72 og kilde 73 i denne pdf
Færdiggør fremlæggelser
Opgave og gruppefordeling
Microsoft Forms - Free tool to create online surveys, forms, polls, and quizzes
Boxerprotokollen – I genlæser kilden. Besvar arbejdsspørgsmål i et dokument i lægger i denne mappe:
Mette Holm_Kina_Kejserdømme til kapitalisme s.50 - 59.pdf
Se beskrivelsen og orienter dig i materialet, så du kan besvare spørgeskemaet herunder
Vælg dit emne
Plan for projektarbejdet
Grupperne forbereder selv - her er materialet
Afleveringsmappe - ingen aflevering eller ufyldestgørende aflevering = fravær.
Giv feedback efter følgende kriterier
Arbejdsark til modulet
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Renæssance til oplysning
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til modulet
Frederiksen, P.: Vores Verdenshistorie bind 1; sider: 220-233, 237-246
Svar på spørgsmål til lektien_reformationen_fælles notetagningsdokument.docx
Tag noter i OneNote (stikord, ikke en stil), så du kan huske det - (tjek bagefter) til flg. spørgsmål:
Læs kilde 53 s. 240. Brug arbejdsspørgsmålene i bogen og tag hul på en diskursanalyse af kilden (se skabelon herunder)
Beck, Danielsen: Den naturvidenskabelige rev.pdf
Modul 05_ Naturvidenskabelige revolution 1_.docx
Den bevægede jord
Rollespil verdensbilleder_JN_24.docx
Links
Fokus 2, oplysningstiden.pdf
Læs resten af teksten om oplysningstiden (fra Straf og børneopdragelse til og med Oplyst enevælde (30 min.): Fokus 2, oplysningstiden.pdf
Vælg oplysningsfilosof
Microsoft Forms
Projektarbejde
Mappe med kilder til oplysningstiden
Arbejdsark
Afleveringslink
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ideologiernes ophav
Vi bygger bro mellem oplysningstidsforløbets fokus på oplysningsfilosoffer til ideologiernes kamp. Centrale spørgsmål forløbet vil beskæftige sig med er: Hvilken historisk sammenhæng (kontekst) er ideologierne (liberalisme, konservatisme og socialisme) opstået i? Hvordan har det formet indholdet? Hvilken rolle har ideologierne spillet i forskellige samfundssammenhænge med eksempler fra USA, Sovjetunionen og Tyskland (fascisme og altså strengt taget ikke konservatisme).
Indhold
Kernestof:
Lektien er, at I går ind i Teams og kigger på vores forløb (6 stk.). Læg forløbene (de kan overlappe hinanden) på en tidslinje og brug begreberne brud/kontinuitet, når du overvejer, hvordan forløbene/perioderne hænger sammen.
Grupperne herunder skal derudover finde 1 kilde til forløbet (gruppe 1 til forløb 1 og så fremdeles), som I hver især mener er en central kilde til forståelse af den historiske periode (der er flere at vælge imellem). Læg tidslinje og kildehenvisnin
Hvad er en ideologi? Hvilke ideologier kender du? Hvornår er de opstået (hvad betyder ordet "ophav")? Foretag en lille research på egen hånd, hvor du undersøger ovenstående spørgsmål. Lav noter i din OneNote under det nye forløb "Ideologiernes ophav"
Frederiksen, Peter_Ideologiernes kamp_Ideologiernes tidsalder.docx
Baggrundstekst: Demokratikanon_2007_Magna Carta_Bill of rights.pdf
Modulplan
Frederiksen_Peter_Ideologiernes kamp_Liberalismen.docx
03 - modulplan ideologiernes ophav - den økonomiske liberalisme.docx
Burke_Det hævdvundne samfund
Frederiksen_Den franske revolution_bd. 2 Vores verdenshistorie
Genlæs Burke intensivt (og udfyld modsætningsskemaet i OneNote)
Modsætningsskema, der skal udfyldes (Burke)
Frederiksen, Peter: Ideologiernes kamp. Socialismen
Marx og Engells: af Det kommunistiske manifest
Blom: Mads: Historisk metode. Problemstillinger
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie bd. 3; sider: 280-281
Overvej, hvad forløbet inkl. fremstillingstekst og kilder kan kalde på af problemstillinger/problemformulering. I skal tænke Locke, Smith, Burke og Marx ind.
Gruppefprdeling_historieopgave.docx
Kildesæt_historieopgave om problemstilling_kildeanalyse.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ideologiernes samfund
Vi ser, hvordan ideologierne bliver afspejlet i samfundsmodeller. Nedslag i Sovjetunionen, USA og Nazi-tyskland.
Indhold
Kernestof:
IKKE lektie: Fremstillinger af revolutionen - Vores verdenshistorie
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie bd. 3; sider: 62-102, 119-123
Lav en årsagskæde, der forklarer den russiske revolution. Hvilken type forklaringer er fremherskende: Idealistiske (kulturelle, politiske) eller materielle (teknologiske/økonomiske eller sociale)?
Tekst om den russiske revolution.docx
HUSK BOGEN!!!
Intro
Arbejdsark 1 til USA og liberalismen.docx
Paroplæg
https://forms.office.com/e/zBb668mFPM
Samme lektie skimmes, men:
Afsnit
Arbejdsark til modulet
Karaktersamtaler - skriv jer på
Indtil kilden på side 80.
Gruppearbejde
Instruktion til gruppearbejde og fremlæggelser
Tag hul på analysen ved at læse kilderne grundigt og sæt dem ind i skemaet herunder. Et skema pr. kilde.
Titel
Microsoft Forms
Holodomor
Modul 1 Holocaust.docx
Læs denne: Holodomor. Tak stilling til, om man kan kalde det "Folkedrab" - argumenter for/imod.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Klimahistorie
Hvordan kan det være, at vi i dag befinder os i en klimakrise?
Indhold
Kernestof:
Nielsen og Ørsted: Klimahistorie.; sider: 41-57, 59-68, 85-117
Menneske og natur i den antropocæne tidsalder, Columbus 2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kina og den kolde krig
Er vi i en slags ny "kold krig" med Kina eller er vi omvendt ved at få en ny partner i en ny verdensorden?
Indhold
Kernestof:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000118312&cfuid=4
Intro til den kolde krig.pdf
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie bd. 3; sider: 127-143, 234-250
Læg jeres kildeanalyse her
Læs kapitlet "Ny amerikansk udenrigspolitik" i Frederiksen
Det funktionelle kildebegreb og diskurs.docx
Kold krig i Asien
Gruppe 1
I arbejder videre med plakaten. Dagens lektie er om kulturrevolutionen, som I kan inddrage som perspektivering til jeres fremstilling på plakaten.
Det moderne Kina_artkel.docx
I får modulet til at sætte jer ind i hver jeres periode med fokus på brud/kontinuitet
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
I arbejder videre med plakaten. Dagens lektie er om kulturrevolutionen, som I kan inddrage som perspektivering til jeres fremstilling på plakaten.
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie bd. 3; sider: 239-250
Det moderne Kina_artkel.docx
I får modulet til at sætte jer ind i hver jeres periode med fokus på brud/kontinuitet
Gruppe 1
Afsnit
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774088871", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774088871", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52774088871" }