Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mads Skaarup Højlyng
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
3 mod 3 basketball
Vi arbejder med følgende tekniske og taktiske aspekter i 3 mod 3 basketball:
- Stående skud
- Lay-up
- Jump stop og et-to-standsning
- Pivotering
- To-hånds-brystaflevering
- Studsafleveringer
- Alm. kontroldribling
- Cross-over dribling
- Forståelse for hvordan du mest hensigtsmæssigt placerer sig i forhold til hinanden og bevæger dig rundt på banen som angribende hold.
- At gøre sig spilbar med anvendelse af: V-cuts, Give and go-cuts og screeninger.
- At anvende teknisk korrekt personligt forsvar, samt en forståelse af hvornår der laves fejl (cylinderprincippet).
- Kendskab til de grundlæggende regler i basket.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Springgymnastik - intro
Vi har i forløbet arbejdet med følgende tekniske aspekter:
- Øvelser med fokus på kropspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Håndstand og håndstand-rulle
- Diverse forøvelser til kraftspringet, og selve kraftspringet.
- Diverse forøvelser til hovedspringet, og selve hovedspringet.
- Lidt om modtagning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning til musik
I grupper på 5 personer planlægges og udføres et klassisk opvarmningsprogram til musik.
Eleverne finder selv musik der passer i tempo til de enkelte sekvenser.
Undervejs i forløbet arbejdes der med teori om effekten af opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppearbejde til opvarmning .docx
-
Læs de to vedhæftede dokumenter om opvarmning:
-
Gruppearbejde til opvarmning – 27.3.23.docx
-
Faglige mål opvarmning.docx
-
Gruppearbejde med opvarmningsprogram.docx
-
Se videoer vedhæftet i dokumentet
-
Følgende tre grupper skal fremvise deres opvarmningsprogram. Aflever et jeres program på papir til læreren i starten af modulet.1) Esben, August, Emil C, Emil H, Emil T, Carl-Emil2) Ida, Elin, Smilla H, Vera, Bjørk, Laura3) Esther, Smilla A, Nikkie,
-
Følgende tre grupper skal fremvise deres opvarmningsprogram. Aflever et jeres program på papir til læreren i starten af modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball og teampsykologi
EKSAMENSFORLØB #1
Vi arbejder med følgende tekniske og taktiske aspekter i volleyball:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv og overhåndsserv (for udvalgte)
- Smash.
- At kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til med- og modspillere i spilsituation. Vise forståelse for spillets mest hensigtsmæssige opbygning. Modtagning/forsvar -> Hævning -> Angreb.
- Kendskab til de basale regler i 6 mod 6 volley.
- Kampene i forløbet har dog primært været 2 mod 2 på halve baner.
Teamteori:
- Social facilitering og synergieffekt
- Kohæsion og præstation
- Teamets struktur og roller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Springgymnastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive og kønsroller
EKSAMENSFORLØB #2
Vi har i forløbet arbejdet med:
- Musikalsk forståelse - at danse i takt til musikken
- Bevægelseskvalitet - at bevægelserne ligner jive med teknisk og rytmisk overskud
- Tilegnelse og udførelse af forskellige variationer
- Egen udarbejdelse og udførelse af gruppekoreografi
Teori:
- Biologiske kønsforskelle
- Kønsroller
- Hvilke faktorer har betydning for vores identitetsdannelse?
- Idræt i gymnasiet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton med anaerob og styrketræning
EKSAMENSFORLØB #3
Vi arbejder med følgende tekniske og taktiske aspekter i badminton:
- Korrekt greb og grebskifte mellem for- og baghåndsgrebet.
- Lang forhåndsserv
- Kort baghåndsserv
- Clear
- Drop
- Netdrop i både for- og baghåndssiden
- Benarbejdet til og fra de fire hjørner på banen.
- Forståelse for hvordan man mest hensigtsmæssigt placerer boldene i spilsituation.
- Udvise forståelse for et fordelagtigt bevægelsesmønster i spilsituation (hurtigt ud til slagsted og derefter tilbage til spillecentrum).
- Basale regler
- Udarbejdelse af drejebog i badminton
Teori
- Lidt om badmintonspillets historie
- Anaerobe energiprocesser og kort om anaerobe træningsformer.
- Styrketræning med fokus på hvordan man mest effektiv kan træne hhv. muskeludholdenhed, muskelstyrke, eksplosiv styrke og spændstighed. Samt en kort diskussion af hvilke muskelkvaliteter der er vigtigst for en badmintonspiller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold (miniforløb)
Kort forløb i fodbold med fokus på basale tekniske færdigheder såsom:
- Driblinger
- Afleveringer og tæmninger.
- Tacklinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Les Lanciers
Træning af dansen "Les Lanciers"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojektet
Eleverne skal selvstændigt udarbejde et træningsprogram som de følger over 8 uger, med henblik på forbedring af konditionen. Træningen skal dokumenteres løbende.
I modulerne køres der sideløbende et forløb med boksning, hvor der udover de tekniske aspekter også er fokus på de fysiske aspekter (kondition og styrke).
Eleverne testes i en Coopers test før og efter træningsforløbet.
Eleverne skal:
- Arbejde for at opnå en forbedring af konditionen (kredsløbskonditionen).
- Planlægge et individuelt træningsprogram, følge det og evaluere træningsforløbet.
- Opnå teoretisk viden om konditionstræning (aerob træning), herunder hvordan man effektivt tilrettelægger sin træning.
- Opnå viden om hvad der fysiologisk sker i kroppen når man konditionstræner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Boksning og aerob træning
EKSAMENSFORLØB #4
Fokus har været på følgende tekniske og fysiske aspekter indenfor boksning:.
- Benstilling og benarbejde
- Slagene: Jab, kryds (lige højre), hook (højre/venstre), uppercut.
- Kombinationer på sække og med Pads
- Samarbejde ved padworks
- Paradetræning og kontraslag
- Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvelser
- Fysisk træning såsom sjipning, sækketræning, cirkeltræning, div. styrkeøvelser. Alt sammen med fokus på forbedring af kondition og/eller styrke/udholdenhed.
- Udarbejde en drejebog til boksning.
Teori:
- Basal viden om de energigivende processer i kroppen, og ilttransporten i kroppen (lunger og hjerte).
- Opnå teoretisk viden om konditionstræning (aerob træning), herunder hvordan man effektivt tilrettelægger sin træning.
- Opnå viden om hvad der fysiologisk sker i kroppen når man konditionstræner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Step aerobic og danskernes idrætsvaner
EKSAMENSFORLØB #5
Step aerobic:
- Introduktion til øvelser på stepbænk med musik, herunder lidt om musiktælling.
- Introduktion til Labans BESS-koncept, og anvendelse af dette til at konstruere forskellige trin/bevægelser på og omkring stepbænk.
- Udarbejdelse af en selvstændig step-koreografi i grupper som forevises.
- Drejebog i step aerobic
Teori:
- Kort om udviklingen i danskernes motions- og sportsvaner fra 1800-tallet til i dag.
- Klarlæggelse af danskernes idrætsvaner i dagens Danmark, og hvilke faktorer som har indflydelse på disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Badminton - repetition
Repetitionsforløbet kobles med lidt teori om "Styrketræning".
Med fokus på hvordan man mest effektiv kan træne hhv. muskeludholdenhed, muskelstyrke, eksplosiv styrke og spændstighed. Samt en kort diskussion af hvilke muskelkvaliteter der er vigtigst for en badmintonspiller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Volleyball - repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fodbold og sundhed
EKSAMENSFORLØB #6
Fodbold:
Teknisk fokus:
- Indersidespark
- Halvtliggende vristspark og lodret vristspark
- Forskellige former for tæmninger.
- Driblinger og vendinger
Taktisk fokus:
- En forståelse for hvordan du mest hensigtsmæssigt bevæger dig rundt på banen, både offensivt og defensivt.
- Hvordan man under angrebsspil kan udnytte banens størrelse (få bredde og dybde i spillet), gøre sig spilbar og indgå i kombinationsspil.
- Blik for både medspillere og modspillere.
Andet:
- Kendskab til de grundlæggende regler i fodbold.
- Udarbejdelse af en drejebog til fodbold
Teori:
- Hvad er sundhed, og hvad bestemmer vores sundhed.
- Livsstil og sundhedstilstand blandt danskerne.
- Kropskultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52799142115",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52799142115",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52799142115"
}