Holdet 2022 id/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mette Holm
Hold 2022 id/l (1l id, 2l id, 3l id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volley
Titel 2 Jive
Titel 3 Bordtennis/squash
Titel 4 Flagfootball
Titel 5 Badminton
Titel 6 Rytmisk opvarmningsprogrammer
Titel 7 Basketball
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Boksning
Titel 10 Pickleball
Titel 11 Lancier og Folkedanse
Titel 12 Teori og pensum oversigt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volley

Boldspil: volley. Vi har arbejdet med baggerslag, fingerslag, smash, underhåndsserv, spilforståelse og principper. Se faglige mål for evalueringskriterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jive


• Musikalsk forståelse - altså om I er i stand til at danse i takt til musikken
• Bevægelseskvalitet (æstetik og stil, ligner det jive)
• Om I kan tilegne jer de forskellige variationer, både dem som gennemgås i undervisningen, samt dem som I selv skal udarbejde.
• Udarbejde jeres egen koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bordtennis/squash

Pga af aflysninger ender vi med to moduler. Vi spiller squash i det ene mpdul og bordstennis i det andet. Fokus på grundslag, slagarm, benstilling.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Flagfootball

Vi skal arbejde med kaste og gribe teknik. Eleverne stifter bekendtskab med kast over forskellige afstand og gribeteknik afhængig af position og løb. Vi arbejder med snap-teknik og forskellige angrebsåbninger. Derudover nåede vi kort at arbejde med forsvar, og hvordan man taktisk arbejder i forsvaret.
Regler, positioner blev også berørt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Rytmisk opvarmningsprogrammer

Vi skal arbejde med opvarmningsprogrammer til musik. Fokus: opbygning af program, musiktælling, bevægelseskvalitet, organisering, teoretisk: hvorfor skal man varme op? Test før og efter opvarmning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Basketball

Eleverne skal arbejde med teknik og taktik. Vi starter med driblinger, skud, afleveringer, spil på ½ bane 3 mod 3,- hvorefter vi arbejder os hen i mod lay-up, rebound, finter, forsvar, og angrebsåbninger. Derudover taler vi om energiprocesser,- aerob og anaerob.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Træningsprojekt

Vi skal arbejde med kondition, træningsplanlægning, og gennemførsel. Vi starter med Cooper test og slutter med Cooper test i uge 41.
De første moduler løber vi sammen,- derefter starter vi et bokseforløb.
Teori: aerob træning og energiomsætning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt 21-08-2024
Træningsprojekt 2 09-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Boksning

Boksning og konditionstræning.
Teknisk:
• Benstilling/ benarbejde (venstre fod forrest, tyngdepunktet er lavt).
• Hurtige hænder
• Jab
• Kryds
• Hook – højre og venstre
• Uppercut
• Kombinationer
• Samarbejde ved padworks
• Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
• Fokus på at beskytte hagen
• Parader (hoved-kryds, krop/hook spejlvendt)

• Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
• Paradetræning og kontraslag

Fysisk
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning

Teori: muskelopbygning, styrketræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Pickleball

Pickleball: Bygger ovenpå i 4 modulers forløb fra 1.g med bordtennis og squash. Eleverne skal arbejde med
Teknik: greb, serv,
Taktik
Teori: oprindelse af spillet, DK idrætshistorie + nyere idrætshistorie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lancier og Folkedanse

Eleverne skal arbejde med forskellige folkedanse, med fokus på Le Lancier. Vi starter med danske folkedanse, hvorefter vi bruger 2 moduler på amerikanske folkedanse. Vi afslutter med 3 moduler med lancier. Vi skal arbejde med bevægelseskvaliteter, kendetegn i de forskellige folkedanse, fællestræk og forskelle i bevægelseskvalitet, kort koreografi i line dance, og kvadrilledans både i USA og Frankrig. Derudover arbejde vi med rytmeforståelse, musiktælling, m.m.
Teori: bevægelsesanalyse (Laban)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Teori og pensum oversigt

Oversigt over forløb og teori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer