Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Eva Lind Christensen, Mette Lind-Harder
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Eleverne gennemgår følgende moduler:
Lektion 1: Boldtilvænning, gribe/aflevering, driblinger
Lektion 2: Lay-up
Lektion 3: Skud
Lektion 4: Angreb, taktik og finter
Lektion 5: Forsvarspositioner, real madrid-øvelsen
Lektion 6: Turnering + drejebog.
De faglige mål er:
Skud:
o Stående skud + hopskud
o Lay-up (højre, venstre, midt)
Pivotering og slide
Standsninger:
o Jump stop og et-to-standsning
Afleveringer:
o To-hånds-brystaflevering
o Studsafleveringer
Driblinger
o alm. kontroldribling
o cross-over
Screeninger
Taktik du skal beherske
Forståelse for hvordan du mest hensigtsmæssigt bevæger dig rundt på banen, både offensivt og defensivt.
o V-cut
o Give and go-cuts
o Angrebsåbninger
o Personligt forsvar
Udnytte banens størrelse og gøre dine medspillere bedre.
Blik for både medspillere og modspillere.
Fysiske krav
Du skal være i stand til at arbejde gennem en hel lektion og bevæge dig med lavt tyngepunkt, når du er i boldbesiddelse.
Øvrigt
Du skal have kendskab til de grundlæggende regler i basket.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til den latinamerikanske dans, jive. Eleverne skal stifte bekendtskab med pardansens fire elementer, rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder.
Eleverne skal tillære sig grundtrin og variationer indenfor jive. Udover trin, skal eleverne også arbejde med at sammensætte koreografi og lave en fremvisning.
Pensum: s. 24-34 i Grundbog i idræt C
1.modul: Introduktion til de fire grundelementer i pardans samt jive grundtrin
2.modul: Grundtrin og simpel variation, jive (dame under arm, harmonika)
3.modul: Nye variationer: dame bagom ryg, win-mill, kicks
4.modul: Nye variationer, der dannes grupper
5.modul: Gruppearbejde jive
6.modul: Fremvisning
Faglige mål:
Beherske grundtrin og variationer i jive
At bevæge sig med korrekt bevægelseskvalitet; hurtig fjedrende bevægelse, op på forfod, afslappede skuldre, høj energi
At kunne lede og følge
Kunne demonstrere og danse med forskellige fatninger
Kunne finde og følge takten i forskellige musikstykker i 4/4 musik
Kunne deltage i en fælles koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
I dette forløb præsenteres eleverne for badminton med fokus på greb, lang forhåndsserv, clear, netdrop (både forhånd og baghånd), drop og kort baghåndsserv. Der lægges vægt på single-regler. Teoridelen præsenteres eleverne for specifik badmintonteori samt befolkningens idrætsvaner og anaerob træning.
Faglige mål:
Teknik
- Du skal kunne holde rigtigt på ketcheren, og kende forskel på for- og baghåndsslag.
o Fokuspunkter: ”Sig goddag til ketchen”, sådan at ovesiden af grebet ligger i det V der dannes mellem tommel- og pegefinger. Forhånd: Tommelfinger vender opad/fortil. Baghånd: Tommelfinger vender nedad/bagtil.
- Du skal kunne udføre en korrekt og rimelig præcis lang forhåndsserv.
o Fokuspunkter: Korrekt benstilling, med skulder mod net. Start med ketcheren bag kroppen og lav stor svingsløjfe med rotation i hofte og overkrop, hvor bolden rammes i knæhøjde lidt foran kroppen. Bolden skal lande i ”grøften”, og helst være så høj som mulig.
- Du skal kunne udføre en korrekt og rimelig præcis kort baghåndsserv.
o Fokuspunkter: God balance. Tommelfingergreb. Høj albue. Bevægelse udføres udelukkende af underarmen i én fremadgående bevægelse, og bolden rammes med ketcherhovedet pegende næsten lodret. Bolden skal gå tæt over nettet og lande omkring servelinjen.
- Du skal kunne udføre en clear og drop efter en servet bold.
o Fokuspunkter (for højrehåndet): Korrekt greb. Placer dig under bolden, med venstre skulder pegende mod nettet. Peg gerne på bolden med venstre arm. Svingsløjfen skal være stor med rotation i overkrop, og bolden rammes højt. Ved clear føres slaget igennem med større kræft end under et drop.
- Du skal kunne udføre netdrop i både for- og baghåndssiden.
o Fokuspunkter (for højrehåndet) – både for- og baghåndsside: Korrekt greb, underarm roteres afhængig af side. Forspændingshop efterfulgt af rytmen venstre – højre (land i stemskridt). Høj arm, let bøjet albue. Bolden rammes med et let skub tæt på nethøjde, og skal passere så tæt på nettet som muligt.
Taktik
- Du skal vise forståelse for hvordan man mest hensigtsmæssigt placerer boldene i spilsituation.
- Du skal udvise forståelse for bevægelsesmønstret til og fra de fire hjørner.
Fysisk
- Du skal kunne bevæge dig hurtigt til en hensigtsmæssig position, så du kan modtage bolden i god balance.
Øvrigt
- Du skal kunne de grundlæggende regler for både single- og doublespillet – herunder kendskab til forskellen mellem banestørrelserne i single og double.
Litteratur og videoer
Van Ee m.fl. (2018): Grundbog i idræt C - praksis og teori. 1. udg., 1. opl. Gyldendal. s. 79-82 + 118-121
Netdrop: https://www.youtube.com/watch?v=Bdc9s0SEOEk
Øvelse i benarbejde: https://www.youtube.com/watch?v=i44W2miAH8E
Clear: https://www.youtube.com/watch?v=QyG4e7IekSs
Forhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M
Lang forhåndsserv med lige drop: https://www.youtube.com/watch?v=uBH0xaGnK1I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
I forløbet blev eleverne introduceret til de grundlæggende regler i flagfootball.
Desuden blev eleverne introduceret til forskellige kaste-/gribeteknikker set til forsvars-/angrebsteknikker.
For faglige mål se: faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Teori
Teori. Snak om eksamen samt drejebøger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boksning
Teknisk:
•Benstilling
•Hurtige hænder
•Jab
•Kryds
•Hook: højre og venstre
•Uppercut
•Kombinationer
•Samarbejde ved padworks
•Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
•Fokus på at beskytte hagen
•Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
•Paradetræning og kontraslag
Fysisk •Hurtige hænder – skyggeboksning, sækketræning, padworks
•Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
•Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
•Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
•Forskellig former for cirkeltræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hiphop
Eleverne blev i hvert modul introduceret til 2-3 nye trin.
modulet sluttede altid med en gruppekoreografi som skulle fremvises for resten af klassen.
I forløbet inddragede vi Labans bevægelsesteori. Eleverne blev bedt om at forholde sig til Labans BESS-koncept og gennem diverse øvelser skulle de anvende dette koncept på de forskellige trin de havde lært. Desuden fik de også viden om hvordan en koreografi kan laves.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les Lanciers
Alle 5 ture
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tennis
Eleverne bliver i dette forløb introduceret til basale tekniske og taktiske aspekter af tennisspillet. På grund af spillets tekniske kompleksitet har undervisningen været centreret om to udvalgte fokuspunkter. Fokuspunkterne for forløbet var grundslagene; for- og (to-hånds)baghånd, samt benarbejde. Eleverne starter indendørs i hallen med et modul skumtennis hvorefter vi har de resterende moduler på grusbanerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojektet
Eleverne udfører en Coopers løbetest før og efter træningsforløb. Træningsforløbet gennemføreres med en varighed på ca. otte uger. Eleverne er forpligtet til at udarbejde en træningsplan og føre træningsdagbog via TEAMS One Note.
Det er et krav at eleverne træner 3 gange ugentligt inkl. træningen i undervisningen.
Gennem velovervejet træningsplanlægning - hvor der er taget højde for den viden omkring træningsfysiologi som de har erhvervet sig i forløbet - skal de rustes til bedre at kunne planlægge egen træning med henblik på, at kunne forbedre deres resultat i en coopertest.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt - Del 1
|
30-08-2024
|
Træningsprogram - Del 2
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Beachvolley
Eleverne blev introduceret til spillets grundlæggende slag samt grundlæggende regler.
Desuden arbejdede de med hvordan spillet opbygges: Modtagning/forsvar -> Hævning -> Angreb samt de tilhørende slag.
(se faglige mål)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opvarmningsprogrammer
Eleverne blev introduceret til hvad opvarmningssprogrammet er og læsset teori omkring hvorfor man skal opvarme.
De lavede også to opvarmningstests: én mens de var kolde og én efter at jeg havde fremvist et opvarmningsprogram.
Eleverne fik nogle moduler til at lave deres egne opvarmningsprogrammer og efter at de havde fremviste dem evaluerede vi de enkelte programmer i plenum.
TEORI: Oprvarmningsteori - DIF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Judo
Eleverne blev introduceret til:
- hoftekast
- holdegreb
- fodfejning
- siddende tai otoshi
- gulv"kamp"
- vendeteknink ("dåseåbneren")
Eleverne blev introduceret til judo som kampsport samt dertilhørende 'Kampånd'.
Fokus i modulerne var, ud over på de tekniske elementer, også på at hjælpe hinanden. Eleverne blev gjort bevidste om i hvor høj grad det vi lavede i modulerne var 'samarbejdsøvelser', hvor man blev bedre ved at lytte og mærke efter hvad ens partner gjorde/havde brug for.
Opvarmningen bestod af øvelser som kolbøtter, vejrmøller, diverse styrkeøvelser med makker samt smålege/konkurrencer mod makker. Efterfølgende blev der undervist i forskellige tekniske elementer (se øverst), og til sidst i modulerne fik eleverne tid til at øve gulvkamp. Her trænede de nogle af de teknikker de havde lært i forløbet.
Som konklusion på forløbet øvede eleverne på en kort serie som de fremviste til en forløbsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52799153007",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52799153007",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52799153007"
}