Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Trine Cámara Døssing
Hold 2022 SP/2 (2g SP2, 3g SP2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 El deporte (EKSAMENSEMNE)
Titel 2 La familia (EKSAMENSEMNE)
Titel 3 México (EKSAMENSEMNE)
Titel 4 España Actual (EKSAMENSEMNE)
Titel 5 Cuba (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 Tilladte hjælpemidler til skriftlig og mundtlig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 El deporte (EKSAMENSEMNE)

Vi arbejder med sport og dens betydning og status i hhv Spanien og Sydamerika og perspektiverer til Danmark. Vi diskuterer blandt andet sportens betydning for sundhed, samfund og identitet.

Pensum:

Kristina Pilmark og Lene Håkansson: El Deporte, Gyldendal, 2011: s. 7, s. 12, s. 15,
Film: El Fútbol es Dios
Elevoplæg: gennem hele forløbet har eleverne på skift holdt små oplæg om et selvvalgt emne der omhandler sport for resten af klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La familia (EKSAMENSEMNE)

Vi starter familieforløbet med at se filmen El Bola og arbejde med den. Vi har her fokus på de to drenges familier og deres forskelligheder. Vi sammenligner til danske forhold, og taler i den forbindelse også om kønsroller.

Efterfølgende læser vi om Julias familie i bogen Mi querida familia og sammenligner med danske familier, forhold og traditioner.
Undervejs ser vi små film, laver lytteøvelser, grammatikopgaver, fremlæggelser og opgaver om egne familier. Vi arbejder undervejs også med grammatiske emner og grammatikopgaver med udgangspunkt i Mi querida familia.

Vi afslutter med at se kortfilmen Con la boca cerrada, her arbejder vi med relationen mellem Emma of forældrene og med filmens forskellige personer. Eleverne prøver kræfter med en DP1 om filmen.  Til sidst laver de delprøve 1 opgaven Parejas Homosexuales.

Pensum:

Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013: Mi querida familia: s. 6-8, s. 12-13, 16-18, 21-23.

Achero Mañas, 2000: El Bola (film)

Con la boca cerrada.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 México (EKSAMENSEMNE)

Vi startede forløbet med et tilbageblik til 2.g, hvor vi i forbindelse med filmen Coco arbejdede med El Día de los Muertos. I vores 3.g forløb udbyggede vi og talte om La cultura Mexicana, traditioner, tro mv.
Derudover har forløbet handlet om at være ung i Mexico og om de udfordringer Mexico står overfor i dag politisk, demokratisk og økonomisk. Her har vi været inde på køn og kønsbaseret vold og machismo, problemer i forbindelse med vold og narkokultur, herunder har vi også arbejdet med de problemer der i dag er i Mexico i forhold til ytringsfrihed og nyhedsformidling fx. det at arbejde som journalist.


Pensum:

Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: La identidad contrastada, Aby de Mexico, s. 51-60
Kristina Pilmark og Rikke Olsen: Mosaico Mexicano, s. 56-57, s. 80-81, s. 96-98, samt s. 99 nederst(kun Raúl), s. 103 øverst. Eleverne har i forlængelse af temaet om køn og machismo lavet en kvindekampagne med to produktkrav som de har fremlagt og haft samtale med lærer om på spansk.

Desuden har vi på spansk arbejdet med:

Podcast: Genstart, 2021: Mordet på Fredy, samtale, perspektivering samt delprøve 1.
Filmen, Ruido, instrueret af Natalia Beristáin, 2022.
Dokumentar: Mordene på Mexicos strande, DR1, 2018.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Activismo, delprøve 1 24-09-2024
Una carta a México 01-10-2024
Opgaver om Aby 03-10-2024
Activismo delprøve 2 13-10-2024
El asesinato de Fredy, dp1 12-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 España Actual (EKSAMENSEMNE)

Vi indleder forløbet med et fælles modul om Spaniens klimaudfordringer ved journalist og forfatter Kasper Kloch. Forinden har vi som optakt til besøget arbejdet et modul med nyhedsindslag og artikler om oversvømmelserne i Valencia i nov. 2024. Vi arbejder videre med klimaudfordringer i Spanien b.la. med fokus på la moda rápida og dens betydning for klimaet.

Dernæst læser vi om unge i Spanien, herunder også 15M bevægelsen og sammenligner til danske unges liv. Vi læser om to unge bosat i Spanien, men med erfaringen og perspektivet fra et liv i et andet land. I forbindelse hermed ser vi også filmen Chinas, som har samme tema og arbejder med den.

Til sidst bevæger vi os ind på Franco-tidens Spanien og spaniernes opgør med Francotiden. Her ser og arbejder vi med filmen Madres Paralelas. Vi slutter af med at læse om løsrivelsestendenser i Spanien.

Pensum:



Pensum:

Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España frontera climática, Columbus 2024, 1. udg.:
s. 8-19
s. 12-15
s. 82-84 + om la moda rápida her: https://youtu.be/glRnwDwFNj8?si=gciEQSrnB7bfD6zR

Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España en la calle, Gyldendal, 2019-2021, 1. udg.

s. 16-18
s. 24-36
s. 62-72 (s. 62-65 er intro på dansk)
Set og arbejdet med filmen Madres Paralelas, Pedro Almodóvar, 2021.

Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España mañana, Columbus 2022, 1. udg.:

s. 87-91
s. 11-15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Cuba (EKSAMENSEMNE)

I forløbet om Cuba har vi fokus på Cuba fra revolutionen i 1959 til el período especial, los jineteros og nutidens Cuba. Vi har også arbejdet med udvandingen til USA og  el sueño americano.

Pensum:

Netflix-dokumentar: Cuba Libre, fra Columbus til Castro, afsnit 4, Revolutionen.

Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016: Cuba en Cambio: s. 6-18

Ole Loumann, Retratos Cubanos, once historias de la Cuba Actual, Gyldendal Uddannelse, 2001: Patricia, la jinetera, s. 30-35, Una aventura loca, s. 53-61.

Hørt og arbejdet med DR-podcasten, Sex sælger, Genstart, 14. dec, 2023 (brugt som perspektivering til forhold i DK)

Set og arbejdet med dokumentaren, Kapitalist i Cuba, , DR 1, 12. aug, 2019.

Slutteligt har eleverne lavet individuelle, eksamenstrænende oplæg om et selvvalgt emne inden for Cuba-temaet.









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tilladte hjælpemidler til skriftlig og mundtlig

Tilladte hjælpemidler:

ordbogen.com
minlæring.com

Medbring:

Tag Tyren ved Hornene (grundig og pædagogisk gennemgang af den spanske grammatik).
Links som fremgår af dette "forløb" (se nedenfor)

Skriftlig eksamen Spansk A – tilladte hjælpemidler

Delprøve 1 (afleveres indenfor den første time af eksamen):
Denne del af den skriftlige eksamen er uden hjælpemidler.
- Computer og faglige hjælpemidler må IKKE benyttes.
- Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt.
-       Se desuden længere nede

Delprøve 2 (denne del kan I starte med at arbejde på, når delprøve 1 er afleveret fysisk efter højst 1 time):
I denne del af prøven har I flere hjælpemidler til rådighed
Offline-hjælpemidler: I princippet er alle offline-hjælpemidler tilladt. Her kan I eksempelvis medbringe grammatikbøger (fx Tag Tyren ved Hornene), papirordbøger (😊), gamle prøver og opgaver (husk at man også plagierer, hvis man skriver af fra sin egen gamle prøve/opgave, men den kan være god at have med i forhold til fx at se, hvilke rettelser man har fået og se eksempler) bøger I har læst i spanskundervisningen m.m.

Alt skal downloades, da I ikke kan tilgå Lectio under prøven.

Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt, heller ikke hyggesnak med andre om opgaven i toiletkøen eller med en sød og venlig eksamensvagt.

Online-hjælpemidler: Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt at bruge digitale undervisningsmaterialer, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen (se forløbet ”Skriftlig eksamen” for jeres eget holds tilladte onlinehjælpemidler). Det er online-undervisningssystemer som Min Læring og ordbøger. , ordbogen

Interaktive programmer som Google Translate, verbebøjere og Chat GBT er ej heller tilladt.

Tilladte hjælpemidler

Til delprøve 1
- blyant
- viskelæder
- kuglepen
- hørepropper, hvis I let bliver distraheret af andres lyde

Til delprøve 2 (offline):
- Kablede høretelefoner
- Tag Tyren ved Hornene (grammatikbog)
- Lommetyren (grammatikbog)
- Grammatikoversigter og tjekliste (ligger som dokumenter i Lectio, downloades inden prøven, da man ikke kan tilgå Lectio under prøven)
- Gamle afleveringer med lærerrettelser (downloades fra Lectio inden prøven)
- Egen ordliste med ord og vendinger I bruger meget
- Oversigten over genrer og alle tips til genren o.lign. (skal downloades fra Lectio inden prøven)
- Alt materiale fra undervisningen samt egne noter, som I finder brugbart og har liggende i ”en sky” skal downloades inden eksamen (fx teams, One-Drive, DropBox, Icloud og Lectio)!
- One-note må kun benyttes off-line


Til delprøve 2 (online adgang)
- Minlaering.dk (https: //app.minlaering.dk/dashboard)
- Ordbogen.com  (https://www.ordbogen.com/da/)



Hvilke hjælpemidler er ikke tilladte?

- Studienet.dk (heller ikke i exam mode).
- Andre lignende portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt.
- Google Translate
- Google søgemaskine (og lignende)
-Alle former for programmer som kan generere sprog

Hjælpemidler til mundtlig eksamen:
- bøger
- opgaver
- noter
- www.ordbogen.com
- www.minlæring.dk
- www.unmesenmalaga.dk
Kommunikation med omverdenen er strengt forbudt under de 60 min. forberedelse.


Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer