Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Trine Cámara Døssing
|
Hold
|
2022 SP/2 (2g SP2, 3g SP2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
El deporte (EKSAMENSEMNE)
Vi arbejder med sport og dens betydning og status i hhv Spanien og Sydamerika og perspektiverer til Danmark. Vi diskuterer blandt andet sportens betydning for sundhed, samfund og identitet.
Pensum:
Kristina Pilmark og Lene Håkansson: El Deporte, Gyldendal, 2011: s. 7, s. 12, s. 15,
Film: El Fútbol es Dios
Elevoplæg: gennem hele forløbet har eleverne på skift holdt små oplæg om et selvvalgt emne der omhandler sport for resten af klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi taler om jeres små historier om Laura fra sidst - på spansk så øv jer hjemme på at kunne tale om teksten på s. 77 i grundbogen. Desuden er det en lektie at lave resten af øvelse D s. 54 i Tapas øvebog, den del der er på s. 55 skal laves til module
-
Lav i Tapas Grundbog s. 79 opgave C og træn gloserne nederst på siden. Lav også s. 80 opgave D.
-
Læs i det lille tekststykke i El Deporte, s.12 og besvar spørgsmålene under. Udover det skal du undersøge hvad et possessivt pronomen er. Medbring Tapas Øvebog.
-
Læs s. 20 i El Deporte ned til lidt over halvvejs, stop der hvor der står "Usted despierta mucha admiración..." Medbring også Tapas øvebog. Vi øver de korte former af de possessive og så gennemgår vi i modulet de lange former af possessive pron.
-
Vi laver en delprøve 1 på klassen og det er vigtigt, at I alle kommer og er med. I skal øve jer på modsætninger, på possessive pronominer (de korte former) personlige pronominer, verbernes bøjning regelmæssige og uregelmæssige, perfektum regelmæssig
-
Vi hører tre oplæg og vi arbejde videre med Ronaldoteksten, som I var knivskarpe til at forstå sidst:-) I skal læse det sidste lille stykke på side 20 i El Deporte bogen fra ¿Y cómo... medbring El Deporte bogen og medbring Tapas øvebog. Desuden skal
-
I har ikke lektier for til modulet, men medbring jeres Tapas øvebog.
-
Vi har 4 fremlæggelser, da Jens ikke nåede frem med sin sidst. Udover det skal I have arket med fra sidst med (repetitionsøvelser) og det skal være færdigt:-) Vi bruger modulet på at repetere grammatik.
-
Ingen lektier! Medbring El Deporte bogen.
-
I dag holder 2*Cecilie, Rasmus, William, Villads og Joakim oplæg. Vi når også at lave en runde med kommode/nøgle-leg; så træn gloser i disse to forskellige study-sets herunder, brug i alt ca. 30 min. I har ikke andre lektier.
-
Vi laver en delprøve 1 på klassen, det er vigtigt at I alle kommer. Vi læser en tekst sammen på klassen først, derefter sidder I og laver opgaver selv. Bertram, Katinka og Caroline holder deres oplæg.
-
I har en aflevering til i dag, I får noget af dagens modul til at arbejde på den og I må aflevere den indtil næste torsdag. Medbring El Deporte bogen, vi skal videre med teksten om Ronaldo.
-
Oplæg fra Cecilie, Joakim og Cornelia.
-
Først får I jeres delprøve 1 tilbage som I lavede i sidste uge og vi taler om fejltyper.
-
I skal skrives på navnelisten til flybilletter til vores rejse. Jeres navn skal være HELT, som det står i jeres pas - så tjek det inden modulet! :-) Vi går videre med datid, I skal lave de opgaver om datid I fik i kopi i modulet sidst. Læs også op på
-
Vi arbejder videre med datiderne på forskellige måder. Lektien er at tage stilling til datiderne og begrunde dem i de først 5 sætninger i arket, som hedder "Aspektøvelser" findes i mappen "Grammtik/datid" på Lectio.
-
Vi arbejder videre med datiderne, læs hjemme den sidste side (kopi) om Milagros (s. 108), var man der ikke sidst finder man den på Lectio i mappen "Grammatik og øvelser" det er det nyeste dok. Find datiderne og forklar brugen på hele siden. Øv jer på
-
Vi ser resten af dokumentaren El fútbol es Dios og arbejder med den.
-
I skal lave til og med opg 6 i delprøve 1 øvelser til El fútbol es Dios. Vi laver resten i modulet.
-
Lektie: Læs den lille tekst med overskriften "Introducción" på s. 27 i El Deporte. Medbring bogen til modulet.
-
Sidst læste vi teksten om Hinchas færdig. I skal til modulet i dag kunne forklare ¿Qué es un hincha? I skal også lytte til de to cánticos de Real Madrid og Barca - find dem på Youtube (vær obs på at søge på "el original"). Efter lytning skal I beskri
-
I modulet arbejder vi med datiderne igen. Vi skal læse en tekst, som illustrerer brugen af tiderne. Teksten ligger på Lectio i mappen, Grammatik/datid. I skal læse den første side (s. 7) Kan man ikke huske forskellen på de to datiden, så må man ligge
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La familia (EKSAMENSEMNE)
Vi starter familieforløbet med at se filmen El Bola og arbejde med den. Vi har her fokus på de to drenges familier og deres forskelligheder. Vi sammenligner til danske forhold, og taler i den forbindelse også om kønsroller.
Efterfølgende læser vi om Julias familie i bogen Mi querida familia og sammenligner med danske familier, forhold og traditioner.
Undervejs ser vi små film, laver lytteøvelser, grammatikopgaver, fremlæggelser og opgaver om egne familier. Vi arbejder undervejs også med grammatiske emner og grammatikopgaver med udgangspunkt i Mi querida familia.
Vi afslutter med at se kortfilmen Con la boca cerrada, her arbejder vi med relationen mellem Emma of forældrene og med filmens forskellige personer. Eleverne prøver kræfter med en DP1 om filmen. Til sidst laver de delprøve 1 opgaven Parejas Homosexuales.
Pensum:
Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013: Mi querida familia: s. 6-8, s. 12-13, 16-18, 21-23.
Achero Mañas, 2000: El Bola (film)
Con la boca cerrada.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
México (EKSAMENSEMNE)
Vi startede forløbet med et tilbageblik til 2.g, hvor vi i forbindelse med filmen Coco arbejdede med El Día de los Muertos. I vores 3.g forløb udbyggede vi og talte om La cultura Mexicana, traditioner, tro mv.
Derudover har forløbet handlet om at være ung i Mexico og om de udfordringer Mexico står overfor i dag politisk, demokratisk og økonomisk. Her har vi været inde på køn og kønsbaseret vold og machismo, problemer i forbindelse med vold og narkokultur, herunder har vi også arbejdet med de problemer der i dag er i Mexico i forhold til ytringsfrihed og nyhedsformidling fx. det at arbejde som journalist.
Pensum:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: La identidad contrastada, Aby de Mexico, s. 51-60
Kristina Pilmark og Rikke Olsen: Mosaico Mexicano, s. 56-57, s. 80-81, s. 96-98, samt s. 99 nederst(kun Raúl), s. 103 øverst. Eleverne har i forlængelse af temaet om køn og machismo lavet en kvindekampagne med to produktkrav som de har fremlagt og haft samtale med lærer om på spansk.
Desuden har vi på spansk arbejdet med:
Podcast: Genstart, 2021: Mordet på Fredy, samtale, perspektivering samt delprøve 1.
Filmen, Ruido, instrueret af Natalia Beristáin, 2022.
Dokumentar: Mordene på Mexicos strande, DR1, 2018.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Activismo, delprøve 1
|
24-09-2024
|
Una carta a México
|
01-10-2024
|
Opgaver om Aby
|
03-10-2024
|
Activismo delprøve 2
|
13-10-2024
|
El asesinato de Fredy, dp1
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
España Actual (EKSAMENSEMNE)
Vi indleder forløbet med et fælles modul om Spaniens klimaudfordringer ved journalist og forfatter Kasper Kloch. Forinden har vi som optakt til besøget arbejdet et modul med nyhedsindslag og artikler om oversvømmelserne i Valencia i nov. 2024. Vi arbejder videre med klimaudfordringer i Spanien b.la. med fokus på la moda rápida og dens betydning for klimaet.
Dernæst læser vi om unge i Spanien, herunder også 15M bevægelsen og sammenligner til danske unges liv. Vi læser om to unge bosat i Spanien, men med erfaringen og perspektivet fra et liv i et andet land. I forbindelse hermed ser vi også filmen Chinas, som har samme tema og arbejder med den.
Til sidst bevæger vi os ind på Franco-tidens Spanien og spaniernes opgør med Francotiden. Her ser og arbejder vi med filmen Madres Paralelas. Vi slutter af med at læse om løsrivelsestendenser i Spanien.
Pensum:
Pensum:
Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España frontera climática, Columbus 2024, 1. udg.:
s. 8-19
s. 12-15
s. 82-84 + om la moda rápida her: https://youtu.be/glRnwDwFNj8?si=gciEQSrnB7bfD6zR
Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España en la calle, Gyldendal, 2019-2021, 1. udg.
s. 16-18
s. 24-36
s. 62-72 (s. 62-65 er intro på dansk)
Set og arbejdet med filmen Madres Paralelas, Pedro Almodóvar, 2021.
Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm: España mañana, Columbus 2022, 1. udg.:
s. 87-91
s. 11-15
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie:
-
Vi arbejder med filmen Chinas og med den tekst, vi er i gang med i forløbet i España Actual.
-
Læs resten af teksten om La generación perdida - kopiside 36 som I fik i modulet sidst. Var man der ikke kan man bede en fra klassen sende et billede af teksten. I skal ikke lave opgaverne, men tag dem med til modulet.
-
I får delprøve 1 tilbage og vi arbejder med dem og grammatiske og sproglige fejlgruber. Medbring grammatikbogen.
-
Brug 30 min hjemme på at lave på det ark I fik sidst med opgaver i forlængelse af terminsprøvens delprøve 1. Hvis man ikke når at blive færdig, må man gerne udvælge de opgaver man helst vil bruge de 30 min på. Vi arbejder også videre med La generació
-
Brug hjemme 30 min på at forberede dig på at tale om La generación peridida (I har teksten på kopi) Du skal kunne tale nogenlunde frit uden manuskript 2-3 minutter på spansk. Brug evt. arket med talestykker (chunks) til at bygge dine sætninger op. Vi
-
Vi laver i de første 30 min grammatik og sprogøvelser på klassen og dernæst delprøve 1 på 60 min.
-
Lektie hjemme: I mappen España Acutal finder I en ny tekst: Fortidens spøgelser: Læs de 4 indledende sider på dansk og skriv 5 resumerende sætninger på spansk om teksten.
-
Vi ser filmen Madres Paralelas
-
I skal arbejde med opgaverne til Madres Parallelas - har man ikke set hele filmen kan den findes på Filmstriben og lånes med et biblioteks-lånerkort. Opgaverne skal afleveres senest 15.30 i Lectio.
-
I skal arbejde selv med opgaven til Madres Paralelas. Den skal afleveres efter dette modul.
-
Vi samler op på arbejdet fra fredag(arbejd selv med dp1 øvelser) og på den nye tekst, I har læst om Franco og Francotiden. Man skal være færdig med begge dele, og klar til at tale om tekst og film, som I jo har fået tid til i modulet. Har man gjort s
-
Vi samler op på arbejdet fra i fredags(arbejd selv med dp1 øvelser) og på den nye tekst, I har læst om Franco og Francotiden (den ligger i España Actual mappen). Man skal være færdig med begge dele, og klar til at tale om tekst og film, som I jo har
-
Vi arbejder videre med gloseopgaver mv til Madres Paralelas. I det dokument I begyndte på i går (øverst i Esp actual mappen) skal I lave den første opgave - oversætte gloserne og fordele dem i de tre kasser med ordklasser.
-
Lektie: I skal lave disse opgaver på Min læring: https://app.minlaering.dk/traening/319720 - de tæller som en aflevering, jeg fører fravær for det efter modulet. Har man ikke lavet det til dagens modul laver man det blot senere.
-
Vi laver dp1 på klassen, forbered dig 30 min hjemme. Første del af modulet arbejder vi med billeder.
-
Lektie: I skal læse intro til den sidste tekst i forløbet, som handler om løsrivelsestendenserne i Spanien. Efter læsning skriver I 3-5 sætninger på spansk, som resumerer det vigtigste af teksten. Den ligger i España Actual - mappen på Lectio. I modu
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cuba (EKSAMENSEMNE)
I forløbet om Cuba har vi fokus på Cuba fra revolutionen i 1959 til el período especial, los jineteros og nutidens Cuba. Vi har også arbejdet med udvandingen til USA og el sueño americano.
Pensum:
Netflix-dokumentar: Cuba Libre, fra Columbus til Castro, afsnit 4, Revolutionen.
Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016: Cuba en Cambio: s. 6-18
Ole Loumann, Retratos Cubanos, once historias de la Cuba Actual, Gyldendal Uddannelse, 2001: Patricia, la jinetera, s. 30-35, Una aventura loca, s. 53-61.
Hørt og arbejdet med DR-podcasten, Sex sælger, Genstart, 14. dec, 2023 (brugt som perspektivering til forhold i DK)
Set og arbejdet med dokumentaren, Kapitalist i Cuba, , DR 1, 12. aug, 2019.
Slutteligt har eleverne lavet individuelle, eksamenstrænende oplæg om et selvvalgt emne inden for Cuba-temaet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi samler op på arbejdet fra fredag(arbejd selv med dp1 øvelser) og på den nye tekst, I har læst om Franco og Francotiden. Man skal være færdig med begge dele, og klar til at tale om tekst og film, som I jo har fået tid til i modulet. Har man gjort s
-
Vi samler op på arbejdet fra i fredags(arbejd selv med dp1 øvelser) og på den nye tekst, I har læst om Franco og Francotiden (den ligger i España Actual mappen). Man skal være færdig med begge dele, og klar til at tale om tekst og film, som I jo har
-
Vi arbejder videre med gloseopgaver mv til Madres Paralelas. I det dokument I begyndte på i går (øverst i Esp actual mappen) skal I lave den første opgave - oversætte gloserne og fordele dem i de tre kasser med ordklasser.
-
Lektie: I skal lave disse opgaver på Min læring: https://app.minlaering.dk/traening/319720 - de tæller som en aflevering, jeg fører fravær for det efter modulet. Har man ikke lavet det til dagens modul laver man det blot senere.
-
Vi laver dp1 på klassen, forbered dig 30 min hjemme. Første del af modulet arbejder vi med billeder.
-
Lektie: I skal læse intro til den sidste tekst i forløbet, som handler om løsrivelsestendenserne i Spanien. Efter læsning skriver I 3-5 sætninger på spansk, som resumerer det vigtigste af teksten. Den ligger i España Actual - mappen på Lectio. I modu
-
Vi skal bruge lidt tid på den sidste tekst i spanskforløbet fra modulet lige inden SRP. Man skal have læst teksten "Banderas en los balcones: "Han despertado el toro español" - den ligger i Lectio mappen "Esp. Actual" man skal også besvare spm til te
-
Lektie hjemme: Læs El período especial s. 6-8, teksten ligger i Cubamappen på Lectio. Løs opgaverne undervejs.
-
Læs jeres noter og tidligere øvelser om datid igennem til modulet og forbered jer i øvrigt til DP1, I ved selv hvordan.-)
-
Gør sætningerne til billedet færdige, de ligger i Cubamappen på Lectio. Vi startede på dem sidst, de fleste blev færdige i modulet.
-
Lektie: I skal svare på spm til teksten fra sidst (om Jinetera, Mantenidas y macetas), de er på tekstens s. 12. Vi delte dem op i to grupper sidst, I ved selv hvem svarer på hvad. Hvis ikke man var der sidst svarer man enten på 1-5 eller 6-9.
-
I skal hjemme læse i historien om Patricia la jinetera s. 30-31i den nye Cuba-bog (den ene side er på dansk).
-
I skal læse Patricia la jinetera færdig hjemme.
-
Vi afrunder arbejdet med historien om Patricia, den er færdiglæst.
-
Vi arbejder med billedbeskrivelse til mundtlig eksamen.
-
Øv jer hjemmefra på estar+ gerundium samt ser, estar og hay. Vi bruger den første del af modulet på billeder, resten på den sidste DP1 :-)
-
I får sidste dp1 tilbage og vi taler om den. Hvis I har nogle sidste eksamensspørgsmål, så tag dem med :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler til skriftlig og mundtlig
Tilladte hjælpemidler:
ordbogen.com
minlæring.com
Medbring:
Tag Tyren ved Hornene (grundig og pædagogisk gennemgang af den spanske grammatik).
Links som fremgår af dette "forløb" (se nedenfor)
Skriftlig eksamen Spansk A – tilladte hjælpemidler
Delprøve 1 (afleveres indenfor den første time af eksamen):
Denne del af den skriftlige eksamen er uden hjælpemidler.
- Computer og faglige hjælpemidler må IKKE benyttes.
- Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt.
- Se desuden længere nede
Delprøve 2 (denne del kan I starte med at arbejde på, når delprøve 1 er afleveret fysisk efter højst 1 time):
I denne del af prøven har I flere hjælpemidler til rådighed
Offline-hjælpemidler: I princippet er alle offline-hjælpemidler tilladt. Her kan I eksempelvis medbringe grammatikbøger (fx Tag Tyren ved Hornene), papirordbøger (😊), gamle prøver og opgaver (husk at man også plagierer, hvis man skriver af fra sin egen gamle prøve/opgave, men den kan være god at have med i forhold til fx at se, hvilke rettelser man har fået og se eksempler) bøger I har læst i spanskundervisningen m.m.
Alt skal downloades, da I ikke kan tilgå Lectio under prøven.
Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt, heller ikke hyggesnak med andre om opgaven i toiletkøen eller med en sød og venlig eksamensvagt.
Online-hjælpemidler: Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt at bruge digitale undervisningsmaterialer, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen (se forløbet ”Skriftlig eksamen” for jeres eget holds tilladte onlinehjælpemidler). Det er online-undervisningssystemer som Min Læring og ordbøger. , ordbogen
Interaktive programmer som Google Translate, verbebøjere og Chat GBT er ej heller tilladt.
Tilladte hjælpemidler
Til delprøve 1
- blyant
- viskelæder
- kuglepen
- hørepropper, hvis I let bliver distraheret af andres lyde
Til delprøve 2 (offline):
- Kablede høretelefoner
- Tag Tyren ved Hornene (grammatikbog)
- Lommetyren (grammatikbog)
- Grammatikoversigter og tjekliste (ligger som dokumenter i Lectio, downloades inden prøven, da man ikke kan tilgå Lectio under prøven)
- Gamle afleveringer med lærerrettelser (downloades fra Lectio inden prøven)
- Egen ordliste med ord og vendinger I bruger meget
- Oversigten over genrer og alle tips til genren o.lign. (skal downloades fra Lectio inden prøven)
- Alt materiale fra undervisningen samt egne noter, som I finder brugbart og har liggende i ”en sky” skal downloades inden eksamen (fx teams, One-Drive, DropBox, Icloud og Lectio)!
- One-note må kun benyttes off-line
Til delprøve 2 (online adgang)
- Minlaering.dk (https: //app.minlaering.dk/dashboard)
- Ordbogen.com (https://www.ordbogen.com/da/)
Hvilke hjælpemidler er ikke tilladte?
- Studienet.dk (heller ikke i exam mode).
- Andre lignende portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt.
- Google Translate
- Google søgemaskine (og lignende)
-Alle former for programmer som kan generere sprog
Hjælpemidler til mundtlig eksamen:
- bøger
- opgaver
- noter
- www.ordbogen.com
- www.minlæring.dk
- www.unmesenmalaga.dk
Kommunikation med omverdenen er strengt forbudt under de 60 min. forberedelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869013100",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869013100",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869013100"
}