Holdet 2022 SP/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Nanna Vinter
Hold 2022 SP/3 (1g SP3, 2g SP3, 3g SP3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando
Titel 2 TEMA: Cuba (eksamensemne)
Titel 3 TEMA: Colombia (eksamensemne)
Titel 4 TEMA: Fiestas
Titel 5 TEMA: La identidad catalana (eksamensemne)
Titel 6 TEMA: España (eksamensemne)
Titel 7 TEMA: Élite
Titel 8 TEMA: ?Qué pasa en el mundo hispanohablante?
Titel 9 Skriftlig eksamen (gode råd, links og dokumenter)
Titel 10 Tilladte hjælpemidler skriftlig  eksamen i spansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando

I dette forløb, der har varet hele 1.g, har vi brugt grundbogen Caminando som udangspunkt for at lære grundlæggende ordforråd og grammatik. Dette er suppleret med andre øvelser og andet materiale.
Vi sluttede året af med et miniforløb om Che Guevara, hvor vi så og analyserede Motorcykel dagbog.

Materiale:
Clausen, Inge Margrethe, Caminando Grundbog kap. 1a-5c , Gyldendal (2009)
Walter Salles Diarioa de Motocicleta (2004) (film + analyse)
Extra en español (primero episodio) (https://www.youtube.com/watch?v=Rdz1jbrbem8&list=PLiSXvPiNzG5Ip24ZY75Zy23HAoMIokOfy)
Me gustas tu (https://www.youtube.com/watch?v=fGsQaqViiwU)
Mariposas (https://www.youtube.com/watch?v=CCFR7ujKt3s)

Andet:
- byløb i Helsingør
- præsentation af Velazquéz, El Greco, Goya y Picasso (Guernica)
- produktion af egne kortfilm på spansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 TEMA: Cuba (eksamensemne)

I forløbet om Cuba har vi læst kapitler om Cuba fra Caminando, for at opnå grundlæggende information om landet. Vi har set Motorcykeldagbog omhandlende Che Guevaras dannelsesrejse gennem Sydamerika, og læst om Che Guevara. Vi har set hvordan landets politiske situation har splittet familier op via filmen Habana Blues. Derudover har vi set et dokumentarindslag om en mere moderne version af Cuba, hvor vi følger en ung kvinde som laver business. Dokumentaren hedder "Kapitalist i Cuba": Vi har set på den seksuelle frigørelse, som også præger Cuba via dokumentarprogrammet "Sex i Cuba", og hvordan forbuddet af reklamer har medvirket til, at der ikke er kropsskam, på samme måde som i den vestlige verden:  Vi har danset salsa, og lavet en aflevering med udgangspunkt i teksten "Miguel el cubano":


materiale
Inge Margrethe Clausen, Caminando kap. 6c
Walter Salles, Diarios de Motocicleta (2004)
Benito Zambrano, Havana Blues (2005)
"Kapitalist i Cuba", horisont fra DR1 (2019)
Sunny Bergman, "Sex i Cuba", DR2 (2012)

Andet:
Grammatikopgave med udgangspunkt i Cubas historie
Aflevering: Miguel el cubano
salsa-trin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 TEMA: Colombia (eksamensemne)

I dette forløb har vi som introduktion til emnet læst kapitlet Mario de Colombia fra La identidad contrastada, hvor man introduceres til landet Colombia og de udfordringer med blandt andet stoffer, der findes i landet. Vi har derudover lyttet til første afsnit af podcasten Kokainens rejse og set første afsnit af Narcos.
Vi har læst om Shakira via en opgave på Min Læring og analyseret musikvideoen "Te felicito" med Shakira plus music session med Bizzarap.
Vi har desuden set og analyseret filmen "Maria llena eres de gracia".  
En anden film vi har set og arbejdet med er Encanto, hvor vi også har kigget på colombianske musik og magisk realisme.
Vi har desuden set musical-filmen "Emilia Pérez", som foregår i Mexico, men som I kan inddrage i dette emne temamæssigt (narkoindustrien).

Materialer:  
Ole Nikolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, La identidad contrastada, Gyldendal (2013), kapitlet om Mario de Colombia
Kokainens rejse (podcast - f'ørste afsnit Politiken) (https://politiken.dk/internationalt/art9605313/Her-er-alle-7-kapitler-i-Kokainens-vej)
Byron Howard, Jared Bush, "Encanto", Disney (2021)
Shakira opgave fra Min Læring (https://app.minlaering.dk/opgavesaet/47)
Shakira "Te felicito" (https://www.youtube.com/watch?v=4I25nV9hXGA)
Shakira "Music session med Bizzarap (https://www.youtube.com/watch?v=CocEMWdc7Ck)
Jose Padilha, "Narcos" (første afsnit), Netflix (2015)
Joshua Marston, "María llena eres de gracia", Santa Fe Productions (2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 TEMA: Fiestas

Vi har i dette forløb studeret juletraditioner i den spansktalende verden.
Vi har taget udgangspunkt i Min Lærings julekalender, hvor forskellige julesange og traditioner er blevet præsenteret. Derudover har vi lavet øvelser om julen fra hjemmesiden Profedele, arbejdet med den puertoricanske julesang "llegó la navidad" og lavet imperfektum/præteritum-øvelser med Rodolfo el reno, og nytårssangen "5 pa las 12" af Camilo.
Vi har koblet jule og nytårstraditionerne til et overordnet tema om fiestas. Her har vi studerete spanske traditioner som: la fiesta del fuego, castells, tyreløbet og fiesta vikinga.  

Materialer:
Julekalender Min Læring (ikke længere aktiv) (https://www.feliznavidad.nu/)
Ozuna y Generación escogido ft. Christian Nieves "Llegó la navidad" (https://www.youtube.com/watch?v=pO6kOqA2jV4)
La navidad (https://www.profedeele.es/actividad/la-navidad-2/)
Rodolfo el reno (https://www.youtube.com/watch?v=uArFYpxDOoU)
Camilo "5 pa las 12" (https://www.youtube.com/watch?v=ZmQtwo2ja9w)
Kasper Kloch & Martin Tønner, España en la calle s. 78-95, Gyldendal, 2021
Castells: https://www.youtube.com/watch?v=xo_EKYPNjQE
Fiesta vikinga: https://www.youtube.com/watch?v=Ww1RbvSA8XI
Fiesta vikinga (tekst): https://turismoriasbaixas.com/descubre/fiestas/romaria-vikinga-catoira
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 TEMA: La identidad catalana (eksamensemne)

I dette forløb studerer vi aspekter af den catalanske historie og identitet. Vi har haft fokus på den politiske situation omkring uafhængighed/afhængighed af Spanien samt læst lidt omkring FC Barcelona (og kigget på deres hjemmeside hvor vi har beskrevet de forskellige fodboldspillere).

Vi har set filmen Vicky Christina Barcelona for at få et indtryk af Barcelona, som har været vores destination for sprogrejsen i 2.g. På sprogrejsen boede vi i centrum af Barcelona tæt på Ramblaen. Vi var på byløb, hvor vi blandt andet så La Sagrada Familia. Derudover lavede eleverne interviews med lokale og lave videoreportager om forskellige emner, som blev undersøgt på lokationen.
Her blev der blandt andet også lavet observationer af den catalanske kultur. .

Materiale:
Voces de protesta s. 73-74 af Aday Polo Iglesias & Anja Wilkies Gyldendal (2013)
España en perspectiva s. 12-18 af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA (2020)
Vicky Christina Barcelona af Woody Allen (2008)
Vi har lavet en øvelse, hvor vi beskrev de forskellige fodbold-spillere fra FC Barcelona.via deres hjemmeside
https://www.fcbarcelona.es/es/futbol/primer-equipo/jugadores
Kasper Kloch & Martin Tønner, España en la calle s. 42-47, Gyldendal 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 TEMA: España (eksamensemne)

I dette læser vi tekster, der tager udgangspunkt i spanske forhold,. Vi bruger bogen España en la calle som udgangspunkt for temalæsningen, som blandt andet omhandler mad- og barkulturen, klimaudfordringer i byerne, den table generation, Baskerlandet (ETA).  
I forbindelse med studier af regioner, herunder specielt Catalonien, har NV holdt oplæg om regionen Galicien.
Vi har også fokuseret på imigrationen via det nyelige EM-mesterskab (med særligt fokus på Lamine Yamal og Nico Williams baggrundshistorer). I den forbindelse har vi også set dokumentaren "No vengáis al paraíso" og efterbehandlet den. NV har lavet oplæg om de to fodboldspilleres baggrund.
Studieturen til Barcelona i april 2024, har været en central del af forløbet, hvor eleverne har studeret byen via byløb, museumsbesøg, interview-opgaver og videodokumentarer.
Som oplæg til filmen Pans Labyrint, har vi  læst om Den spanske Borgerkrig.

Materiale:
España en la calle af Kasper Kloch og Martin Tønner Jørgensen Systime (2019) s.6-47, 56-95
Vi har lavet en øvelse, hvor vi beskrev de forskellige fodbold-spillere fra Real Madrid.via disse hjemmesider
https://www.realmadrid.com/es-ES/futbol/primer-equipo-masculino/plantilla
Oplæg om Gaclien af NV (findes i dokumenter)
La solución a la inmigración de Nasco, Ousman (historia completa) https://www.youtube.com/watch?v=Seu3QZUFrfc&t=312s (minut 00.01-05.23)
La Guerra Civil Española fra Buena Idea 2 af Hans L. Beeck m.fl, Praxis Forlag (2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 TEMA: Élite

I dette forløb ser vi og arbejder med den spanske Netflix-serie Élite (første sæson).
Vi arbejder med resumé-øvelser, personbeskrivelser, billedbeskrivelser, og arbejder i dybden med seriens problematikker.

Vi har lavet interviews, hvor vi forestillede os at være nogle af hovedpersonerne i serien.

Vi har desuden lavet eksamenssættet, omhandlende flere af skuespillerne fra serien, Ester Éxposito, Jaime Llorente og Maria Pedraza.

Vi har analyseret temaer og tabuer i serien.

Materiale
Carlos Montero og Dario Madrona, ÉLite, sæson 1, Netflix (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 TEMA: ?Qué pasa en el mundo hispanohablante?

I dette forløb tager vi lidt blandede aktuelle emner op fra den spansktalende verden.
Vi har set et nyhedsindslag, hvor Selena Gomez viser sin sympati for de lantino-emigranter, som bliver hjemsendt via en video hvor hun græder og viser sympati, for dem der pludselig må gennemgå denne situation.
Eleverne har lavet billedbeskrivelser ud fra selvfundne billeder om en aktuel problematik i den spansktalende verden. Emnerne har været: Bådflygtninge på Solkysten, fodboldsejre, karneval, oversvømmelser i Valencia-regionen, demonstrationer mod tyrefægtninger, demonstratiioner mod overturisme på Mallorca, flamenco.

Vi har gennemgået følgende
Immigrationsproblematik USA (depotationer under første uge af Trumps præsidentperiode)
https://cnnespanol.cnn.com/2025/01/28/eeuu/video/mensaje-selena-gomez-deportaciones-migrantes-estados-unidos-orix
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Skriftlig eksamen (gode råd, links og dokumenter)

Medbring skriveredskaber (spidset blyant, kuglepen m.m.) samt kablede høretelefoner uden bluetooth

Tilladte hjælpemidler til delprøve 1 (første time): ingen

Tilladte online hjælpemidler til delprøve 2:
- www.ordbogen.com
- www.minlaering.dk

Andre tilladte hjælpemidler til delprøve 2:
- noter fra timerne
- downloadet materiale
- egne noter
- grammatikker: Tag Tyren ved Hornene + Lommetyren


Ikke tilladte hjælpemidler til delprøve 1 + 2
- Oversættelsesprogrammer, chatGPT og lignende programmer
- Ingen internetadgang til andet end ordbogen.com og min læring

I DOKUMENTER PÅ LECTIO HAR I EN MAPPE MED EN MASSE RELEVANTE OVERSIGTER, BLANDT ANDET
- MODELLER TIL DE GENRE I SKAL SKRIVE I,
- OVERSIGTER OVER VERBERS BØJNINGER OG TIDER,
- BILLEDBESKRIVELSESSKABELON (GODT AT ØVE UDENAD TIL DELPRØVE 1)
- TJEKLISTE TIL HYPPIGE FEJL I SKRIFTLIG PRODUKTION PÅ SPANSK

LINK TIL QUIZLET, HVOR DER KAN TRÆNES ORDFORRÅD OG VERBER

Link til vores quizletrum, hvor vi har en masse glosetræning til diverse:
https://quizlet.com/join/GB9KdDV9P?i=11uzr8&x=1bqt

Gloser til typer af billedbeskrivelse:
https://quizlet.com/1024436600/flashcards?funnelUUID=c85bbcb7-51fa-4c3b-9178-a2e330634bd9

Gloser til billedbeskrivelse, alment ordforråd:
https://quizlet.com/dk/1029743958/billedbeskrivelse-flash-cards/?new

Regelmæssige verbers bøjning (quizlet)
-ar verber: https://quizlet.com/dk/1041487256/ar-verber-i-forskellige-tider-flash-cards/?funnelUUID=a61f18c7-b7b9-457e-a39d-dd755c3f1f46

-er verber: https://quizlet.com/dk/1041718210/verbets-bojninger-er-flash-cards/?funnelUUID=93374069-268c-4c04-8a27-dcf8a07835e6

-ir verber: https://quizlet.com/dk/1041722145/verbets-bojninger-ir-flash-cards/?funnelUUID=10998920-3d48-4dff-b9cc-c8f2cfb4097b

hyppige verber 1 (nutid): https://www.profedeele.es/actividad/verbos-ilustrados-1-20/
hyppige verber 2 (nutid): https://www.profedeele.es/actividad/verbos-ilustrados-21-40/
hyppige verber 3 (nutid): https://www.profedeele.es/actividad/verbos-ilustrados-41-60/
Hyppige verber 4 (nutid): https://www.profedeele.es/actividad/verbos-ilustrados-61-80/
Hyppige verber 5: https://www.profedeele.es/actividad/verbos-ilustrados-81-100/

Hitverber: https://quizlet.com/dk/1029835582/hitverber-flash-cards/?new
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tilladte hjælpemidler skriftlig eksamen i spansk

Tilladte hjælpemidler

Til delprøve 1 (offline, muligvis på papir):
- blyant
- viskelæder
- kuglepen
- hørepropper, hvis I let bliver distraheret af andres lyde

Til delprøve 2 (offline):
- Kablede høretelefoner
- Tag Tyren ved Hornene (grammatikbog)
- Lommetyren (grammatikbog)
- grammatikoversigter og tjekliste (ligger som dokumenter i lectio, downloades inden prøven, da man ikke kan tilgå lectio under prøven)
- gamle afleveringer med lærerrettelser (downloades fra lectio inden prøven)
- egen ordliste med ord og vendinger I bruger meget
- oversigten over genrer (findes i PowerPoint version og skal downloades fra lectio inden prøven)
- Alt materiale fra undervisningen samt egne noter, som I finder brugbart og har liggende i ”en sky” skal downloades inden eksamen (fx teams, One-Drive, DropBox, Icloud og lectio)!
- One-note må kun benyttes off-line

til delprøve 2 (online adgang)
- Minlaering.dk (https: //app.minlaering.dk/dashboard)
- Ordbogen.com  (https://www.ordbogen.com/da/)



Hvilke hjælpemidler er ikke tilladte?

- Studienet.dk (heller ikke i exam mode).
- Andre lignende portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt.
- Google Translate
- Grammarly og lignende programmer
- Google søgemaskine (og lignende)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer