Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Majken Inix Friis
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Du skal handle! Forløb om reklamer og kampagner
Forløbet fungerer både som en optakt til projekt 1 og en introduktion til danskfaget og nogle af dets arbejdsmetoder. Fokus er på reklamer og kampagner, altså tekster, som vil have modtageren til at gøre noget – at handle. I projekt 1 skulle eleverne selv lave en bæredygtig kostpyramide og herefter lave en kampagne, som skulle overbevise modtageren om at spise efter denne.
I forløbet har vi arbejdet med følgende: Laswells kommunikationsmodel, appelformer, argumentation (påstand, belæg og hjemmel), AIDA-modellen, kommercielle reklametyper, slogan, filmiske virkemidler (beskæring, vinkling og lyd), personkarakteristik, konflikt og vendepunkt.
Forløbet er estimeret til 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Skriftlighedsforløb 1.HF
Forløbet har strakt sig hen over skoleåret, hvor der bl.a. i forbindelse med skriftlige afleveringer, feedback mm. er afholdt et skriftlighedsmodul. Klassen har arbejdet med: præsentation, resumé, citater, overskrifter, redegørelse for synspunkter, afsnit, hvad er god skriftlig formidling, sætningsstrukturer, komma.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Vrede
Dette forløb har temaet vrede som omdrejningspunkt. Gennem analyse af forskellige genrer (roman, lyrik/sangtekster, novelle) kigger vi på, hvordan vrede kommer til udtryk og hvorfor. I forbindelse med forløbet har klassen læst deres første værk En mand der hedder Ove.
Vi har arbejdet med følgende: Personkarakteristik, miljøkarakteristik, komposition, konflikt, fortæller, tomme pladser, isbjergteknikken, sprog og stil.
Forløbet er estimeret til 350 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
En mand der hedder Ove, Frederick Backman, People’s Press, 2012 (VÆRK)
-
En stol for lidt, Helle Helle, 1993
-
Malene, Sys Bjerre, 2008
-
Kælling, Niarn, 2004
-
Blinkende lygter, Anders Thomas Jensen, 2000
-
BARNDOM, Yahya, Hassan, Gyldendal, 2013
-
Stockholm City, Sinan, 2016 (svensk)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Fuld af liv
På grund af et samarbejde med læsevejledningen blev forløbet ’Du skal handle’ kortet af, og derfor vender vi her kort tilbage til kampagneanalyse. Klassen arbejder med kampagnen ’Fuld af liv’ og den dertilhørende hjemmeside. Vi har i arbejdet med kampagnen især haft fokus på, hvordan hjemmesiden er tredelt ift. målgruppen (unge, forældre, gymnasier) og hvordan dette afspejler sig i indholdet og sproget. Vi har også arbejdet med de dertilhørende kampagnefilm, og så har vi lavet en hjemmesideanalyse.
Vi har arbejdet med følgende: Laswells kommunikationssituation, argumentation, slogan, sproglig stil, ordvalg, tone, beskæring, vinkling, lyd, ydre komposition af hjemmesiden*, indre kompostion*, virkemidler* (* jvf. indidansk.dk).
Forløbet er estimeret til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
(nytårs)TALEN
Forløbet har haft fokus på nytårstalen som genre med særligt henblik på lejlighedstalen og den politiske tale. Der er arbejdet analytisk i dybden med tre udvalgte taler, hvilket har muliggjort en grundig genreforståelse. Derudover er talernes visuelle udtryk og billedside også blevet inddraget i analysen.
I forløbet har vi arbejdet med følgende: De tre talegenrer (den informative, den politiske, lejlighedstalen), Ciseros pentagram, komposition, sproglig analyse (modsætning, retoriske spørgsmål, alliteration, personlige pronominer, appelformerne), overgange, billedsiden (billedbeskæring, kameravinkel, billedkomposition, billedharmoni, dybdekomposition) Toulmins argumentationsmodel.
Forløbet er estimeret til 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Hjemme i lyrik
Forløbet fungerer som en optakt til poesiens dag, der afholdes d. 20. februar. Temaet for dagen er ’at føle sig hjemme’. På poesiens dag skal eleverne bl.a. høre et forfatteroplæg med Amina Elmis, hvor hun læser højt fra Barbar (2023). Eleverne er blevet introduceret til lyrikanalyse, og vi har arbejdet med kreativ skrivning, hvor eleverne bl.a. selv har skullet skrive et digt.
Vi har arbejdet med følgende: traditionelle/moderne digte, episk, lyrisk, strofisk, ikke-strofisk, enderim, krydsrim, det lyriske jeg, høj stil/lav stil, sammenligning, gentagelser, ordklasser, metafor, kontrast, flersproglighed.
Forløbet er estimeret til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Fup, fakta og fiktion
Forløbet spænder over forskellige genrer (podcast, reality-tv og falske nyheder), hvor der typisk bliver brugt mange fakta- og fiktionsmarkører, og hvordan disse markører udvisker linjerne mellem fakta og fiktion.
Forløbet er også en del af en studietur til Berlin, hvor eleverne i dansk arbejder med forskellige former for fortællinger og deres brug af fakta- og fiktionsmarkører. På studieturen skulle eleverne have fokus på de fortællinger, som de mødte, og så skulle de i grupper lave en fortælling i form af en podcast om byen Berlin, dens historie og deres oplevelser af dette.
Vi har arbejdet med følgende: analyse af podcast (speak, dialog, monolog, interview, rekonstruktion af en begivenhed, lyd, fakta- og fiktionsmarkører i podcast, personkarakteristik, appelformer, tema, analyse af reality-tv (reality-magasinet, reality-showet, reality-serien, frontstage, backstage, deep backstage, middle stage og forward frontstage, fakta- og fiktionsmarkører i reality-tv), fake news (misinformation, disinformation, falske nyheder, fakta- og fiktionsmarkører i falske nyheder).
Forløbet er estimeret til 80 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Operation Romeo, Third Ear, 2021 (afsnit 1,2,3,4) (VÆRK)
-
Til Livet os skiller (del 1) fra Noget om Emma, Sigurd Hartkorn Plaetner, 2017
-
Uddrag fra: Politijagt, De unge mødre, Paradise Hotel, Robinson, Nybyggerne, Luksusfælden, Gift ved første blik
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
National identitet og fodboldsange
I dette korte forløb undersøger vi den særlige genre "fodboldsange", og hvordan disse udtrykker og samler danskerne omkring vores nationale identitet gennem bl.a. intertekstuelle referencer og sproglige virkemidler. Vi perspektiverer til Nationalromantikken og "de rigtige" nationalsange og diskuterer ligheder og forskelle.
Vi har haft fokus på følgende fagtermer: lyrisk/episk, rimmønster, ordvalg, synsvinkel, miljø, tone, tema, budskab, intertekstuelle referencer, metafor, lejlighedssange.
Forløbet er estimeret til 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime/Dansklærerforeningen, 2017, side 112-127
-
Nationalromantikken - dansk litteratur
-
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2020, side 107-109
-
Tips 13 Der er et yndigt land.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Jeg skal -isme komme efter dig
I dette forløb arbejder vi med fokus på nogle forskellige -ismer inden for litteratur: modernisme, folkelig realisme, socialrealisme, modernisme, ekspressionisme, minimalisme. Forløbet er et samspil med historie og en optakt til mini-SSO.
Vi har arbejdet med følgende: personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortælleteknik, ironi, ordklasser, sætningsstruktur, kontraster, besjæling, metafor, tomme pladser, show don't tell.
Derudover har vi også arbejdet med filmatiseringen af Pelle Erobreren som et filmisk værk, hvor fokus særligt har været på, hvordan filmen portrætterer undertrykkelsen af landarbejderne.
Forløbet er estimeret til 150 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
-
Martin Andersen Nexø - Kanon14 - podcast til undervisning
-
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1900-1918
-
Isbjergteknikken minimalisme.pptx
-
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2020, side 127-134, 153-158, 163-167, 168-171, 226-227
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Skriftlighedsforløb 2. HF
Forløbet har strakt sig hen over skoleåret, men en del af modulerne er lagt i forbindelse med, at eleverne har skrevet mini-SSO og SSO. Klassen har arbejdet med: faglig formidling, redegørelse, analyse, diskussion, resume, formalia, struktur i afsnit, indledende og afsluttende sætninger, sætningsstrukturer, ordvalg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Kortfilm
Dette forløb har haft fokus på kortfilmen som genre. Eleverne har arbejdet med analyse af forskellige kortfilm.
Vi har arbejdet med følgende: genretræk, plot, plottwist, konflikt, vendepunkt, tre-akter-modellen, berettemodellen, fortællekneb, billedbeskæring, kamerabevægelse, lyd og klipning. Derudover har vi også arbejdet med Richard Raskins syv parametre for en god kortfilm.
Forløbet er estimeret til 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Slægt og ære
I dette forløb har vi arbejdet med temaerne slægt og ære gennem en række tekster fra forskellige historiske perioder. Vi har undersøgt, hvordan normer og værdier i både samfundet og slægten har påvirket forståelsen af slægtskab og æresbegrebet.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende: Ciseros pentagram, sproglige virkemidler (metafor, symbol, sammenligning, besjæling, personifikation, allitteration, assonans, antitese, anafor, tretrinsraket, retoriske spørgsmål), konflikt, knækprosa, autofiktion, folkeviser (trylleviser, ridderviser, historiske viser, skæmteviser)
Forløbet er estimeret til 65 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Nyhedsformidling: Fortællende journalistik
Forløbets overordnet fokus er på den journalistiske formidling med særligt fokus på den fortællende journalistik. Forløbet begynder med en introduktion til nyhedsformidlingens forskellige genrer, nyhedskriterier og nyhedsbehov. Herefter skal eleverne fordybe sig i den fortællende journalistik. De skal som værk læse ”Forbandet Ungdom” skrevet af Anders Legarth Schmidt i Politiken, 2020. I serien fortæller han – over otte kapitler – i ord og billeder om hverdagen for både de indlagte og de ansatte på et psykiatrisk center for unge, hvor pressen meget sjældent får adgang.
Vi har arbejdet med følgende: Nyhedsartikel, nyhedskriterier, ydre komposition, indre komposition, objektivitet, vinkling, typer af kilder, fortællingernes formål, fortælleteknik, panoramisk og scenisk fremstilling, den tredje fortællemåde, fakta- og fiktionskoder, sproglige virkemidler.
Forløbet er estimeret til 90 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Fra blokken
Dette forløb tager udgangspunkt i en af de strømninger der dominerer nyere tids dansk litteratur - nemlig litteratur fra blokken. Igennem en række forskellige tekster undersøger eleverne, hvordan blokken og dens beboere bliver fremstillet eller selv portrættere livet i ghettoen. Vi har læst digtsamlingen Institutionaliseret af Haidar Ansari som værk.
Vi har arbejdet med: lyrikanalyse (vers, strofer, rim, synsvinkel, lyrisk jeg, gentagelser, slang, bandeord, temposkift, sammenligninger, metaforer, modsætninger, besjæling), romananalyse (komposition, fortælleteknik, miljøkarakteristik, personkarakteristik, modsætningspar), autofiktion, analyse af artikel (kommunikationsanalyse, påstand, belæg, styrkemarkør, gendrivelse, appelformer), analyse af dokumentar med fokus på brugen af fakta- og fiktionskoder.
Forløbet er estimeret til 100 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Dokumentar
Dette forløb har haft fokus på dokumentarfilmen og dens forskellige genrer (vi har især fokuseret på den forklarende, observerende og deltagende). Der har været særligt fokus på dokumentaristens rolle, dennes skildring af virkeligheden og intention. Vi har som værk arbejdet med dokumentarfilmen Før Stormen. Til sidst i forløbet har eleverne selv lavet en mini-dokumentar, hvor emnet var ’Livet på skolen’, men vinklen var valgfri.
Vi har arbejdet med følgende: faktakontrakt, autenticitetsmarkører, fakta-og fiktionskoder, objektivitet, subjektivitet, fremstillingsformer, filmiske virkemidler.
Forløbet er estimeret til 90 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Rejsen
I dette forløb har vi arbejdet med rejsemotivet som tematisk omdrejningspunkt og undersøgt, hvordan rejsen kan forstås og fortolkes på mange forskellige måder – både konkret og metaforisk. Vi har læst tekster, der tematiserer den fysiske rejse som geografisk bevægelse, men også rejser, der foregår mentalt, spirituelt eller eksistentielt. forlængelse heraf har vi med afsæt i de analyserede forfatterskaber diskuteret den danske litteraturkanon med fokus på dens sammensætning, repræsentation og eventuelle begrænsninger.
Forløbet er estimeret til 60 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Repetition og skriftlighedsboost
De sidste syv moduler bruges på at repetere de læste emner gennem de sidste to år. Derudover træner vi brugen af de forskellige analytiske metoder. Sidste men ikke mindste repeterer, træner og finpudser vi de to skriftlige genrer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58987541584",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58987541584",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58987541584"
}