Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Morten Ting
Hold
2023 En/e (
1e En
,
1e En vejl
,
2e En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fairy Tales
Titel 2
American Beliefs and Values
Titel 3
Black Lives in America
Titel 4
Communication and the Presidential Election 2024
Titel 5
Humor and Humorous Devices
Titel 6
Skriftlig eksamen: tilladte hjælpemidler
Titel 7
Detective Fiction and The Curious Incident
Titel 8
Global English and English as Lingua Franca
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fairy Tales
Forløb om engelsksprogede eventyr/fairy tales.
Der er bl.a. læst følgende teoretiske/baggrunds tekster:
"About Folk Tales"
"Classic English Fairy Tales and The Well of the World's End"
"Myth 1 - Fairy Tales are Children's Stories"
Ældre fairy tales:
"Donkey Skin" (indgår i pdf'en "Myth 1 ...")
”The Well of the World’s End” (indgår I pdf’en “Classic English …”)
“Tom Tit Tot”
Nyere fiktion:
Troll Bridge (graphic novel by Neil Gaiman
J.K. Rowling: "The Tales of Beedle the Bard":
-"Introduction"
-"The Wizard and the Hopping Pot"
Der er set følgende:
"Explained: Fairy Tales" (Netflix, 2021).
https://www.netflix.com/watch/81273764
"The Storyteller: The Soldier and Death": https://youtu.be/nYpVDgcrnAg?feature=shared
”The Storyteller: Hans My Hedgehog”: https://youtu.be/CULFTVR6T5w?feature=shared
”Shrek” (2001, Adamson & Jenson)
Indhold
Kernestof:
I modulet:Explained: Fairy TalesExplained.docx Netflix: Explained Fairy Tales
I modulet:Tom Tit Tot.docx Tom Tit Tot - First Questions.html
I modulet: Tom Tit TotTom Tit Tot.docx
Tot Tit Tot - Analysis.docx
Lektie til modulet (max. 30 minutter): Læs den vedlagte pdf, der introducerer typiske eventyrtræk og også indeholder eventyret "The Well of the World's End". I skal besvare "While reading"-spørgsmålene på s. 17 i forhold til eventyret "The Well of t
I modulet:The Well of the World's End - analysis.docx
I modulet:The Storyteller: The Soldier and DeathThe Storyteller- The Soldier and Death.docx
OBS! Jeg er forsinket pga. aflyst tog. I skal bare gå i gang med at besvare spørgsmålene i dette dokument:Questions for Myth 1 and Donkeyskin.docx
I modulet: Vi ser og analyserer Shrek (2001):Shrek - work assignments 2023.docx
Ingen lektieVi fortsætter med at se og analysere "Shrek".Hvis man ikke var til stede i (hele) modulet, skal man have set frem til minut 46 af filmen. Den ligger på Netflix her: Shrek - Netflix
I modulet arbejder vi med "Troll Bridge". Troll Bridge - reduced.pdf
toolbox - analysis.pdf
I modulet arbejder vi med "Troll Bridge". Troll Bridge - reduced.pdf Assignments - Troll Bridge.docx
Watch and analyse the following episode of "The Storyteller": "Hans My Hedgehog"Jim Henson's The Storyteller (1988) - E01 - Hans My Hedgehog - HD AI Remaster
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
American Beliefs and Values
American Beliefs and Values
Forløb om Amerikansk historie og de værdier, som nationen bygger på, og har givet indblik i Nordamerikas og USA's tidlige historie. Forløbet danner desuden grundlag for det efterfølgende forløb ”Black Lives in the US”.
Non-fiktion
"Life in the United States - Searchable" (uddrag af bog)
"The Context of Traditional Values" (uddrag af bog)
"American Beliefs and Values" (uddrag af bog)
"America - The Story of the US" (Dokumentar fra HISTORY):
- Episode 1: Rebels
- Episode 2: Revolution
- Episode 5: Civil War
Alle tre episoder er lånt til jer og tilgængelige på CFU:
https://mitcfu.dk/mm/
Video: "What you might not know about the Declaration of Independence":
https://www.youtube.com/watch?v=LKJMWHCUoiw
Video: ”Understanding the Declaration of Independence – 9 Key Concepts Everyone Should Know”:
https://www.youtube.com/watch?v=cS-tshQ9sys&ab_channel=USCivicsTraining
Video: "Understand the Declaration of Independence in 5 Minutes": https://youtu.be/JeuU9s1xkVQ
Video: "Understand the Constitution Blazing Fast": https://youtu.be/5HVfcYEgFjI
Artikel: ”How Robert Eggers Used Real Historical Accounts to Create His Horror Sensation ’The Witch’” af Christ O’Falt :
https://www.indiewire.com/features/craft/how-robert-eggers-used-real-historical-accounts-to-create-his-horror-sensation-the-witch-67882/
Artikel: ”The Witch: A New England Folktale” af Nicole Gatt: https://u.osu.edu/gatt4hseportfolio/2021/02/08/the-witch-a-new-england-folktale/
Film: ”The Witch” (Robert Eggers, 2015)
Indhold
Kernestof:
Læst i modulet: the context of traditional values.pdf
I modulet: Læs "Life in the United States of America" og lav opgaverne sidst i dokumentet. Det, som jeg har highlighted med rød og gul, skal I bare springe over. Det er en god idé, at besvare nogle assignments løbende, mens I læser.Life in the United
image.png
“America: The Story of the US” – Episode 1: "Rebels"
Læs godt på dokumentet "American Beliefs and Values". Afsæt god tid til at læse det, og slå de ord op, som I er i tvivl om. Der er enkelte overlap med den pdf om amerikanske værdier, som I har læst tidligere, men der er også nye elementer, såsom Indi
“American Beliefs and Values”FreedomIndividualismIdealizing what is practicalVolunteerismPsychology of AbundanceMobilityPatriotismProgress The American Dream
“America: The Story of the US” – Episode 2 -
Assignments:
Lektie: Read the article "How Robert Eggers Used Real Historical Accounts to Create His Horror Sensation 'The Witch'":
Nicole Gatt - The Witch: A New England Folktale
Family Dynamics
I modulet:
Understand the Declaration of Independence in 5 Minutes (Freedomists Show Episode 5)
Understand the Constitution Blazing Fast (Freedomists Show Episode 6)
America - the Story of the US.docx
toolbox - analysis.pdf
Write down notes whenever we hear important events about African American history, since (going forward) we are going to focus on African American history.
Frederick DouglassHarriet Tubman
We are going to continue watching episode 5 of "America: The Story of US": "Civil War".
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Black Lives in America
Forløb om "Black Lives in America", der tager afsæt i det tidligere forløb "American Beliefs and Values".
Her har fokus været på sorte amerikaneres omstændigheder fra de første slaver i 1619 og op til Black Lives Matter ca. 400 år senere.
Anvendt materiale:
"America - The Story of the US" (Dokumentar fra HISTORY):
- Episode 5: Civil War
Lånt til jer og tilgængelig på CFU:
https://mitcfu.dk/mm/
"Black History Milestones" fra
History.com
:
https://web.archive.org/web/20240211130145/https://www.history.com/topics/black-history/black-history-milestones
Uddrag af prologen til bogen ”Stamped from the Beginning” (bemærk: delt i to pdf’er)
Artikel: ”Stamped from the Beginning Doc Pulls up the Roots of American Racism” (har også titlen ”Stamped from the Beginning Examines America’s False Narratives About Race")
Artikelopslag:
” (1966) The Black Panther Party Ten-Point Program”:
https://www.blackpast.org/african-american-history/black-panther-party-ten-point-program-1966/
” Malcolm X: Chilener, Assassination & Quotes | HISTORY”
https://web.archive.org/web/20240327150921/https://www.history.com/topics/black-history/malcolm-x
Martin Luther King Jr: Day, Death, Quotes | HISTORY
https://web.archive.org/web/20240919063031/https://www.history.com/topics/black-history/martin-luther-king-jr
”The hashtag #BlackLivesMatter first appears, sparking a movement”:
https://web.archive.org/web/20250321210007/https://www.history.com/this-day-in-history/july-13/blacklivesmatter-hashtag-first-appears-facebook-sparking-a-movement
Video: ”Black Lives Matter explained: The history of a movement”:
https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs&ab_channel=Channel4News
Video: ”Riots, bullets, tear gas in Ferguson”:
https://www.youtube.com/watch?v=5vF4si3hoRA&ab_channel=CNN
Dokumentarfilm: ”Stamped from the Beginning” (Roger Ross Williams, 2023):
https://www.netflix.com/watch/81321341?trackId=268410292
Film: "Till" (Chinonye Chukwu, 2022)
Film: ”The Hate U Give” (George Tillman Jr., 2018)
Indhold
Kernestof:
We are going to continue watching episode 5 of "America: The Story of US": "Civil War".
Read up on the Black History Milestones (from the period 1865-1954) below:
image.png
_Till_ -assignments.docx
Black History Milestones: Timeline | HISTORY
Stamped from the Beginning - Assignments.docx
Vist i modulet: "Stamped from the Beginning" (Roger Ross Williams, 2023): https://www.netflix.com/watch/81321341?trackId=268410292
Read the first part of Ibram X. Kendi's prologue to his book "Stamped from the Beginning", which the documentary we are currently watching in class is based on. Notice his use of modes of persuasion (ethos, logos, pathos) and pay attention to the dis
I modulet:
Discussion of questions 4 and 5:
Read the second half of Ibram X. Kendi's prologue to his book "Stamped from the Beginning", which the documentary we are currently watching in class is based on. Notice his use of modes of persuasion (ethos, logos, pathos). Spend about 30 minutes on
Overview of the sections/chapters of the documentary and their main points:
Stamped from the Beginning - questions
Samme lektie som sidst:
Prologue - Part 2
I modulet:Research the assigned topic and present it to the rest of the class:A: The Black Panther Party and their ten point program: (1966) The Black Panther Party Ten-Point Program •
Assignments - The Hate U Give - 2024.docx
fiction analysis - toolbox.pdf
Vi ser The Hate U Give færdig i modulet.
Assignments - The Hate U Give - 2024.docx image.png fiction analysis - toolbox.pdf
Brugt i modulet:The hashtag #BlackLivesMatter first appears, sparking a movement | July 13, 2013 | HISTORY
Lektie: læs denne baggrundtekst om Black Lives Matter-bevægelsens historie:The hashtag #BlackLivesMatter first appears, sparking a movement | July 13, 2013 | HISTORY
BLM
Vist i modulet: Riots, bullets, tear gas in Ferguson
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Communication and the Presidential Election 2024
Communication and the Presidential Election 2024
Forløb om kommunikation og retorik i forbindelse med fokus på samme i det amerikanske præsidentvalg 2024.
Som teoretisk grundlag er benyttet Johan Krarups "What is Communication?", Michael DC Drouts forelæsninger om retorik og udvalgte kapitler fra "On Purpose: Rhetorical Analysis of Non-fiction" af Nanna Flindt. Desuden er der benyttet sider fra Do It, Write på MinLæring. Der er arbejdet med en bred vifte af forskellige måder at kommunikere på mundtlige og skriftligt.
Teori og baggrund:
”What is Communication?: A Graphic Educational Book about the Basics of Communication” af Johan Krarup.
Desuden har siden "Rhetorical devices" på "Do It, Write"/MinLæring været anvendt:
https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66457/sektion/66459
Udvalgte kapitler fra "On Purpose: Rhetorical Analysis of Non-fiction" af Nanna Flindt.
"On Purpose": "Chapter 3 - Rhetorical analysis"
"On Purpose": "Chapter 4 - Example of a rhetorical analysis"
"On Purpose": "Chapter 8 - Newspaper article" (pp. 45-46)
"Non-Fiction Analysis - Toolbox"
Uddrag af forelæsning om retorik fra ”The Modern Scholar: Way with Words: Writing Rhetoric and the Art of Persuasion” af Michael D. C. Drout:
Tropes – Oxymoron to Litotes:
https://www.dropbox.com/scl/fi/jeynbv04f8guasjmsh1by/Drout-Tropes-Oxymoron-to-Litotes.mp3?rlkey=11lftzq1ldi519ei3u65y60mk&e=1&st=2igsu5gs&dl=0
Tropes 2 – Apophasis to Pleonasm:
https://www.dropbox.com/scl/fi/uhn7bgmg1mcodg0k8wq1s/Drout-Tropes2-Apophasis-to-Pleonasm.mp3?rlkey=z30abketsjvybcz1aagcg7jiv&e=1&st=3494wv7k&dl=0
Schemes:
https://www.dropbox.com/scl/fi/gs4u3kgj81gyyv1x9sa4s/Drout-9-Schemes.mp3?rlkey=g67z93ic1qz2u32xp6k0ed8iw&e=1&st=gxbpq08t&dl=0
Andet materiale:
Opslag fra Donald Trump på Truth Social Sep 20, 2024.
The Daily Show: VP Debate: Tim Walz and JD Vance’s Biggest Moments and Misses
https://www.youtube.com/watch?v=3-ZDJwKu7AI
The Daily Show: Desi Lydic on Trump & Harris's Media Blitz & Obama's Plea to Black Men
https://www.youtube.com/watch?v=hik6HrIWSlQ
How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman:
https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
Separation of Powers and Checks and Balances: Crash Course Government and Politics #3
https://www.youtube.com/watch?v=0bf3CwYCxXw
One Branch, Two Bodies | U.S. Capitol - Visitor Center
https://www.visitthecapitol.gov/education-resource/one-branch-two-bodies
The Electoral College, explained
https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
Why 0.008% of the U.S. population might determine the election | About That:
https://www.youtube.com/watch?v=IscC7bedAmM
Swing state map: Polls move in Trump’s direction, but the race remains tight
https://www.npr.org/2024/10/15/nx-s1-5153420/swing-state-map-donald-trump-kamala-harris-polls
Video: ”Trump holds campaign rally in Greensboro, N.C. in bid to shore up support in state” (first eleven minutes (00:00:00-00:11:00) and last six minutes (1:48:00-1:53:25)):
https://www.youtube.com/watch?v=HQhU_aYqGAE
Artikel: ”Kamala Harris And Tim Walz Launch Their Own Fortnite Map”:
https://www.gamespot.com/articles/kamala-harris-and-tim-walz-launch-their-own-fortnite-map/1100-6527457/
Artikel: ”Kamala Harris' 'Fortnite' Map Bans Guns, Has Less Than 400 People Playing”:
https://www.newsweek.com/kamala-harris-fortnite-map-bans-guns-has-less-400-people-playing-1976475
Opslag på X: Arnold Schwarzenegger's endorsement of Harris&Walz on X:
https://x.com/Schwarzenegger/status/1851627802027758005
Benyttet til at afdække resultaterne af valget dagen derpå:
https://www.politico.com/2024-election/results/president/
https://www.cbsnews.com/news/battleground-states-2024-election/
https://www.politico.com/2024-election/results/senate/
https://www.politico.com/2024-election/results/house/
https://www.bbc.com/news/articles/cev90d7wkk0o
‘Who the f--k is this guy?’: Defense world reacts to Trump’s surprise Pentagon pick:
https://www.politico.com/news/2024/11/12/defense-world-reacts-to-trump-pick-pete-hegseth-00189221
Burqas, Bikinis And Blow Jobs: My Life As a Muslim Woman in the West:
https://www.huffpost.com/entry/burqas-bikinis-blow-jobs-muslim_b_5621195
Indhold
Kernestof:
Read pp. 5-24 of the pdf "Communication". Write notes about the most important points of the sections:
Questions for pp. 5-24 of the pdf "Communication"_What is Communication_ (pp. 5-24)- Assignments.docx
image.png
Lektie til modul:
Vist og analyseret i modulet: https://www.youtube.com/watch?v=3-ZDJwKu7AI
Read pp. 40-60 of the pdf "Communication" and answer the questions in the document below:
Samme lektie som til det aflyste mandagsmodul
En del materiale benyttet i modulet:
Brugt i modulet:
www.politico.com
Argumentation :
Non-Fiction Analysis - Toolbox.pdf
Analyze the communication and argumentation in the first eleven minutes (00:00:00-00:11:00) and last six minutes (1:48:00-1:53:25) of the video of Donald Trump’s speech at campaign rally in Greensboro, North Carolina.
Lektie om rhetorical devices på MinLæring.
I modulet: Analyse af Harris/Walz's Freedom Town map I Fortnite.
https://www.demandsage.com/fortnite-statistics/
Kamala Harris" "Fortnite" map bans guns, has less than 400 people playing
Lektie på MinLæring om Language. Ca. 15 minutter.Language
Rhetorical Devices:Rhetorical Devices
Tilladte internet-sider til eksamen:
Analyse Arnold Schwarzenegger's endorsement of Harris&Walz on X:Arnold Schwarzenegger x.com
I don’t really do endorsements. I’m not shy about sharing my views, but I hate politics and don’t trust most politicians. I also understand that people want to hear from me because I am not just a celebrity, I am a former Republican Governor. My time
Der kommer til at være en prøve i jeres kendskab til det vi har beskæftiget os med i dette forløb om kommunikation og retorik i forhold til det amerikanske præsidentvalg. Der vil være spørgsmål, hvor I skal vise, at I har styr på opbygningen og anven
US Election 2024 results.docx
Læs de første seks sider i denne pdf om retorisk analyse. Det svarer til s. 14-19, hvis man kigger på sidetal nederst. En del af det er velkendt (the rhetorical pentagon, etc), så læg særligt mærke til det nye: Analysis on three levels (Functions, qu
I modulet: Read chapter 4: pp. 21-26On Purpose - Chapter 3 and 4.pdf
On Purpose On Purpose - Chapter 8 - Newspaper article.pdf
I modulet - læst og analyseret:
Det er lektie at blive færdig med analyse af nedenstående artikel, som I læste i torsdagsmodulet.
I modulet:
Lyt til denne lydoptagelse af Professor Michael DC Drout om de rhetorical devices/figures of speech, som vi kalderTropes. Optagelsen varer ca. 19 minutter. I skal ikke være bekymrede, hvis I ikke kan huske det hele. Jeg ved godt, at det er svært og a
I kan også finde begreberne beskrevet og defineret på s. 53-56 i denne pdf: Drout - Rhetoric.pdf
Micro-presentations:
Drout - Schemes plus halvdelen af Tropes.docx
Listen to the other part of Drout's lecture on Tropes:
Lektie: repetition af tropes: Sørg for at have godt styr på disse begreber fra Drout's forelæsninger om tropes:
Analyse the use of language and rhetorical devices (tropes, schemes, etc.) in the article "Burqas, Bikinis and Blow Jobs ..." by Nadia P. Manzoor rhetorically andBurqas, Bikinis And Blow Jobs: My Life As a Muslim Woman in the West
On Purpose - Chapter 3 and 4.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analysis - Trump Rally Speech
23-10-2024
Arnold Schwarzenegger endorsement of HarrisWalz
31-10-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Humor and Humorous Devices
Humor and Humorous Devices
I dette forløb ser vi nærmere på brug af humor i engelsksprogede sammenhænge: tekster, stand-up og film.
Ud over det nævnte materiale, er der benyttet mange online-eksempler i form af memes og lign.
”Serious Business” af Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen: p. 8-25
Oversigt over udvalgte termer:
https://www.wildbilly.dk/engelsk/humorousdevices.html
Video: "What Makes Thing Funny" - TED Talk by Peter McGraw:
https://youtu.be/ysSgG5V-R3U
Video: ”The Psychology of Humor: Why Are Things Funny?”
https://www.youtube.com/watch?v=SmL1sNnEKXc
Video: ”Can AI Master the art of humor?” TED Talk by Bob Mankoff:
https://www.ted.com/talks/bob_mankoff_can_ai_master_the_art_of_humor/transcript
Jimmy Carr: ”Natural Born Killer” (first four minutes):
https://www.dropbox.com/scl/fi/8xzcanhpxyvaowopbukfw/Jimmi-Carr.mp4?rlkey=pywg8z8joodxo220i9p0lfpsg&e=1&st=8ox8nzil&dl=0
Uddrag af ”Monty Python and the Holy Grail”:
The Black Knight:
Monty Python - The Black Knight - Tis But A Scratch
Witch Scene:
Monty Python and the Holy Grail - Witch Scene
Short story: ”Constructive Criticism” by BJ Novak:
Constructive Criticism.pdf
Pilotepisoden af den amerikanske version af ”The Office”:
The Office - pilot episode
The Office (USA) – Pilot (Script)
"Borat Subsequent Moviefilm" (Film, Jason Wolinor, 2020, 96 min).
Hele filmen set og analyseret.
Uddrag kan ses her:
https://www.dropbox.com/home/Borat%202%20-%20excerpts
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb om Humor and Humorous Devices:Lektie:I "Serious Business"-pdf: Læs afsnittet "The Philosophy of Humor" om tre teorier til at forklare humor på pdf'ens 4.-7. side (svarende til side 10-13 i den bog det stammer fra). Øv jer på gloserne i mar
Find similarities between humorous devices and rhetorical devices:
Dan jer et overblik over en del af de "humorous devices ", som vi bruger til at analysere humor ved at læse denne web page:humorousdevices.html
Which of the three theories best explains why this is funny?
Responsibility; n, n+8, n+16
Watch the TED Talk “What makes things funny” by Peter McGraw, in which he explains his “benign violation theory”
Ansvarsområde 1:
serious business - theory.pdf
Watch this video on the psychology of humor:
Dropbox - borat 2 excerpts
Present your points about each theory and humorous devices to the rest of your matrix group: Wheel Decide | Borat 2 - ansvarområder
Julehygge med humor. :-)
Afsnit
Læs de første 6 sider af dokumentet her om de to første assignments I kommer til at støde på i eksamens- og terminsprøvesæt:
I modulet:Eksamensopgave 14 (B-niveau) - Assignment 1 og 2
Link til terminsprøve-vejledning-video fra tidligere år:Terminsprøve vejledning
Assignment 1 Find alle verberne (udsagnsordene) i præsens (nutid) i nedenstående tekst, og omskriv dem til præteritum (datid). Skriv hele teksten som dit svar, og markér verberne tydeligt som i eksemplet.
Tidligere eksamenssæt:ny_stx212_ENGB_18082021
image.png
Lektie om "Recipe for the good essay" på MinLæring/Do It, Write! (ca. 30 min):Recipe for the good essay
I modulet:
Assignment 5A – Fiction
Lektie om "Analytical Essay" på MinLæring/Do It, Write! (Det tager max 30 minutter og ikke 50 min, som det står estimeret til!):Analytical essay
MitUnilogin
Se denne TED talk om humor og AI:Can AI master the art of humor?
Answer the ten questions in the document below and when you finish, begin filling in the six elements of the rhetorical pentagram: Can AI Master the Art of Humor - Bob Mankoff.docx
Grammatiklektie om de udvidede tider: Minlæring - De udvidede tider
I modulet:Answer the following in writing and make a sound recording of your answers:
Ledige lokaler til lydoptagelser:
Grammatiklektie om aktiv og passiv form (ca. 25 minutter):Aktiv og passiv form
I modulet: Hjælpeverber og do-omskrivning
Blinding LightsThe Weeknd - Blinding Lights - 2025.docx
Lektien til modulet er at lave en lydoptagelse, hvor I indtaler Essay-delen af jeres terminsprøve (minus summary). Den skal afleveres her:Lydoptagelse essay
Grammatiklektie - Omskrivning med do - undtagelser (ca. 29 min):Omskrivning med do - undtagelser
Constructive Criticism FP.docx Constructive Criticism.pdf
Lektie om modalverberne (ca. 27 min):Modalverber
I modulet: Vi ser og analyserer pilotepisoden af den amerikanske udgave af "The Office": The Office - pilot episodeThe Office (USA) – Pilot (Script)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
A Notion I Took - #1
16-01-2025
A Notion - #2
17-01-2025
2e En skr. terminsprøve
28-01-2025
Jimmy Carr - Analysis - Sound recording
31-01-2025
Monty Python - aflevering
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlig eksamen: tilladte hjælpemidler
Dette er ikke et forløb, men blot en oversigt over de hjælpemidler, der er tilladt og ikke tilladt til terminsprøve og skriftlig eksamen.
Skriftlig eksamen - tilladte og IKKE-tilladte hjælpemidler
Tilladte internet-sider til eksamen:
ordbogen.com
www.abc.ordbogen.com
www.minlaering.dk
Dictionary.com
| Meanings, Definitions of English Words
Thesaurus.com
- The world's favorite online thesaurus!
Longman Dictionary of Contemporary English | LDOCE:
https://www.ldoceonline.com
Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
Tilladte hjælpemidler
"Programmer og funktioner i programmer:- som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad, fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi, ordforråd m.m. - som kan læse tekst op- som giver mulighed for opslag, fx ordbøger, grammatikker og digitale bøger"
Eksempler på tilladte hjælpemidler:
"Stavekontrol i Word - Online-ordbøger, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen - Digitale læremidler, der ikke kan downloades, som fx MinLæring."
IKKE-tilladte hjælpemidler ved prøven:
"Programmer og funktioner i programmer:
- som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder og længere sammenhængende tekstmængder eller sætninger fra et sprog til et andet
- som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser, hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne fremmedsprog
- som giver sætnings- og formuleringsforslag
- som kan omsætte elevens tale til tekst
- som genererer ny original tekst"
Eksempler på IKKE-tilladt brug af digitale hjælpemidler
"Oversættelsesfunktioner i onlineordbøger - Dikterings-og stemmeskrivningsværktøjer - Følgende hjælpemidler må desuden hverken anvendes i online eller offline tilstand: AppWriter, Grammarly, Word Editor, Chrome LiveTekstning, Microsoft 365 Copilot. "
"Reglerne er klare: Det er ikke tilladt at benytte ChatGPT og lignende ved de skriftlige prøver på de gymnasiale uddannelser. Forbuddet gælder under hele prøvetiden, herunder ifm. research, korrekturlæsning, redigering mv."
Kilde: 230502hjaelpemiddeloversigt skriftlige gymnasiale proever.pdf
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Detective Fiction and The Curious Incident
I dette forløb ser vi nærmere på genren detective fiction og murder mysteries i forbindelse med læsning af værket "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" af Mark Haddon.
Vi starter med at sætte os ind i nogle af genrens kendetræk og litterære historie. Vi læser bl.a. de første to kapitler af Arthur Conan Doyle's første roman med Sherlock Holmes, "A Study in Scarlet" og ser en nyfortolket version i afsnittet "A Study in Pink" fra BBC-serien "Sherlock".
Romanen "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" af Mark Haddon læses med særlig fokus på Christopher som karakter og amatørdetektiv.
Til sidst er der set nærmere på the hard-boiled detective/private investigator (PI) med læsning af første kapitel af ”I, the Jury” af Mickey Spillane.
modern scholar - detective fiction - mysterious origin.pdf
introduction - the sherlock holmes collection.pdf
detective fiction.docx
Reasoning.docx
To første kapitler af "A Study in Scarlet", den første Sherlock Holmes-roman af Arthur Conan Doyle:
a study in scarlet - chapter 1.pdf
A Study in Scarlet - Chapter 2.pdf
Summary and analysis of Chapter 2: The Science of Deduction of ”A Study in Scarlet”:
https://www.litcharts.com/lit/a-study-in-scarlet/part-1-chapter-2-the-science-of-deduction
Read pp. 13-20 in this pdf.
modern scholar - detective fiction.pdf
Værk: ”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” by Mark Haddon
Også benyttet: Lydbogversion The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon Audiobook
Dialogue Tags: 12 Categories and 102 Examples for Writers:
https://storygrid.com/dialogue-tags/
I the Jury - Chapter 1 - Mickey Spillane.docx
"Lecture 5: Private Investigators and Hard-boiled Heroes" (p. 35-41): modern scholar - detective fiction.pdf
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Vi starter nyt forløb om Detective Fiction: Før I læser teksten som er lektie længere nede, skal I lige have styr på nogle vigtige begreber.
sherlock case 4.pptx
Read the introduction to The Sherlock Holms Collection:introduction - the sherlock holmes collection.pdf
image.png
Reasoning.docx
Læst/lyttet i modulet:a study in scarlet - chapter 1.pdf
Read Chapter 2: "The Science of Deduction" of the Sherlock Holmes novel "A Study in Scarlet" and answer the questions below. Write down the answers.
sherlock holmes - work assignments.docx
Read pp. 13-20 in this pdf.modern scholar - detective fiction.pdf
Læs de første 15 sider af The Curious Incident of the Dog in the Nighttime. Det svar til kapitel 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17 og 19. Bemærk at kapitlerne er nummereret som primtal. ;-)
I modulet:Brug fem minutter på at danne jer et overblik over indholdet af denne webpage og slå de ord op, som I er i tvivl om.
Curious Incident 1.pptx
Læs til s. 44 i The Curious Incident of the Dog in the Nighttime svarende til kapitlerne 23, 29, 31, 37, 41, 47, 53, 59 og 61.
I modulet:Read the analysis of chapters 2-41 at the bottom of this page:The Curious Incident of the Dog in the Night-Time Chapters 2–41
Grammatik - Chapter 7, page 5-6:
Læs minimum til og med Chapter 101 (p.82) i The Curious Incident of the Dog in the Night-Time:
I modulet: You are assigned one of the sections below. Prepare a presentation of the analysis part of the text on the webpage. Make sure you also have it in writing. In matrix groups: take turns presenting to one another. Share your points in writing
I modulet:
HUSK AT MED BRINGE DEN FYSISKE BOG (OG ET SKRIVEREDSKAB) TIL MODULET.
Section 6
What are the most important events that happen in chapters 113-137? What do we learn about Christopher and other characters in these chapters?
Læs fra s. 133-173:;
I har resten af modulet til individuelt at besvare dette opgavesæt skriftligt. I skal aflevere det som opgave med elevtid. :-)
Lektie (ca. 33 minutter):
Assignment 1.docx
Quiz 1
Lektie:
Read the Analysis paragraphs at the bottom of the webpage:
Start af modulet:The Curious Incident - quiz complete novel
Brug resten af modulet på at skrive en aflevering, hvor du besvarer tre spørgsmål fyldestgørende:
Lektie: Læs teksten I the Jury - Chapter 1 - Mickey Spillane.docx
I modulet:p. 35-41 about hard-boiled detectives: "Lecture 5: Private Investigators and Hard-boiled Heroes"
Husk denne opbygning af de enkelte afsnit i jeres essays:
Lektie på vej. 30 min
Lektie på MinLæring (30 min elevtid): Assignment 2 og 3
modern scholar - detective fiction.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Assignments fra modulet
03-04-2025
Besvarelse af Assignment 1 fra modulet
04-04-2025
The Curious Incident - besvarelse fra modulet
11-04-2025
Lektie på MinLæring
24-04-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Global English and English as Lingua Franca
Global English and English as Lingua Franca
I dette forløb ser vi nærmere det engelske sprogs udbredelse i verden og dets brug som lingua franca. Vi har særligt beskæftiget os med de udfordringer som bl.a. kinesere kan have med det engelske sprog,, bl.a. gennem analyse af uddrag af romanen "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers" og filmen "Everything Everywhere All at Once".
Materiale:
De første fire sider af ”English as lingua franca.docx”
Do You Know Your English-Speaking World.pdf
Powerpoint: ELF and ChatGPT.pptx
Modern English from 1800.pdf
Video: David Crystal - Will English Always Be the Global Language?:
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
15 Common English Mistakes Made by Chinese Students | Being a Nomad:
http://www.beinganomad.com/15-most-common-english-mistakes-made-by-chinese-students/
Excerpt from the novel "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers" by Xiaolu Guo, who was born in China but moved to England in 2002:
A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers.pdf
A Concise FP.pdf
Uddrag af de første 6,5 minutter af filmen ”Everything Everywhere All at Once” med supplerende brug at manuskriptet:
Everything Everywhere All at Once - opening scenes
Everything Everywhere All at Once script manus med markeringer.pdf
Indhold
Kernestof:
Her til sidst på skoleåret tager vi et mikroforløb om "Global English and English as Lingua Franca".Læs de første fire sider i nedenstående dokument og besvar de otte spørgsmål. Svarene skal afleveres i Elevfeedback på dagens modul inden modulet star
Answer the first 10 questions in the pdf with a partner. First try to answer without looking up the answers and then check by googling the answer. Write down your answers
ELF and ChatGPT.pptx
Modern English from 1800.pdf
Se videoen her med David Crystal om engelsk som Lingua Franca:David Crystal - Will English Always Be the Global Language?
I modulet: 15 Common English Mistakes Made by Chinese Students | Being a Nomad
Read the first two pages of this excerpt from the novel "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers" by Xiaolu Guo, who was born in China but moved to England in 2002.
Ingen lektie til dette modul, men hvis man ikke var til stede sidst, skal man sørge for at få styr på indholdet af det modul. Vi fortsætter med at se på kineseres udfordringer med det engelske sprog.
Last time, you found typical mistakes that a Chinese person who is new to English would make. Today, I want you to analyse the text regarding the narrator and the language. What points would you make if this was an actual English exam? A Concise Chin
Everything Everywhere All at Once - opening scenes
Analyse scenes 3-6 (pp. 5-10) regarding the language and the relationships between the characters.
Find adjektiver i nedenstående tekst og afgør hvordan de skal gradbøjes. Forklar reglerne for gradbøjning af adjektiver med udgangspunkt i dine eksempler fra teksten:"Dressing up soft power incursions as hard power threats may, at times, seem irresis
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044596799", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044596799", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044596799" }