Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Ninette Christensen, Susanne Zeest Nygaard
|
Hold
|
2023 FrF/3 (1g FrF3, 2g FrF3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les jeunes
Vi arbejder med unge i Danmark og Frankrig. Hovedfokus vil være på det kommunikative samt elevernes interkulturelle kompetencer. Vi vil arbejde med videopræsentation og beskrivelse af deres egen nære hverdag, samt at kunne sammenligne den med hverdagen for unge i Frankrig.
Materialer: Se under forløbsmaterialer
Tekster:
Gymnasieelev Frankrig -Danmark
Tekst til sangen 'Les jeunes'
'Dans la chambre des jeunes francais qui vivent toujours chez leurs parents'
'Generelle hverdagsspørgsmål,
Musik:
Sangen 'Jeune' 2015 af Louane dertilhørende arbejdsspørgsmål
Video 1 + 6 på franskportalen - se link nedenfor.
https://www.franskportal.dk/medier/videoer/
https://chataigne.dk/appelle3/filmklip-1.html (Hannah)
https://chataigne.dk/appelle3/filmklip-2.html (Arnold)
Ekskursion til cinemateket:
Filmvisning 'Sous le ciel de d'Alice' Chloé Mazlo
Aflevering:
Mundtlig videoaflevering - præsentation af deres dagligdag
Arbejde med grammatik på minlæring.
Grammatikprøve gennemført.
Læringsformer:
Gruppearbejde
lytning - film, musik og tekst
læsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'amitié
Vi arbejder med filmen og manuskript til Intouchables om et fantastisk venskab på tværs af socialklasse
Pensum:
Film 'Les intouchables'
Øvehæfte til de urørlige
s.46-49.
S.35-35
s.36-38
Faglige mål:
Fokus på billedbeskrivelse
Skriftlighed
Tekstlæsning og oversættelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Les intouchables - anmeldelse
|
29-02-2024
|
Delprøve på klassen
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Paris
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sous le ciel de Paris - Delprøve 1 ud af 2
|
30-04-2024
|
Sous le ciel de Paris - Delprøve 2 ud af 2 (2)
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
L'inégalité et les SDF (eksamen)
Forløb om ulighed og hjemløse i Frankrig med henblik på at vise de sociale slagsider i det franske samfund. Vi studerer diverse faktatekster fra Franskportal.dk, ser en film og arbejder med et uddrag af 'L'enfant sous le pont' af Le Clézio.
Fokus på ordforråd og på at kunne danne hele sætninger. Træning af billedbeskrivelse. Fokus på repetition af basale bøjninger og personlige pronominer. Eleverne har arbejdet med ordbogsopslag på ordbogen.com og minlæring i løbet af 2.g
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- 'Les SDF', 'Les centres d'hébergement d'urgence' , 'La solidtude', 'Les restos du coeur' og 'La pauvrété en France' på franskportal.dk.
- https://www.youtube.com/watch?v=XM1BV-BFYWc
- Billedbeskrivelse af diverse billeder om hjemløse, 'Les SDF', Mette Bering og Mimi Sørensen, 2011-13, s. 7-11.
- 'L'enfant sous le pont' af J. M. G Le Clézio.
- Samba', Olivier Nakache og Eric Toledano, 2014 (filmen er tilgængelig på filmstriben.dk https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002918/samba)
- ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'école (eksamen)
I dette forløb arbejder vi med skolen i Frankrig. Vi studerer faktatekster om opbygningen af det franske skolesystem, og vi ser en film om en musiklærer, der ankommer til en streng kostskole for drenge og bruger musik til at ændre de utilpassede elevers liv og skabe håb og sammenhold. Vi ser desuden en kortfilm om krænkende adfærd og arbejder med en sang af Soprano.
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- Introduktion til det franske skolesystem, 'Paroles francaises', Mette Bering og Mimi Sørensen, s. 7-9
- Om Jacques Prévert samt hans digt "Le Cancre", 'Paroles françaises', Mette Bering og Mimi Sørensen, s. 10-11
- Følgende tekster fra franskportal.dk: 'L’école maternelle et l’école primaire’, ’Les études secondaires’ og ’L'année scolaire'
- 'Fragile', Soprano - https://www.youtube.com/watch?v=zgBEVbDzuu4
- ’Amis que vent emporte’, Guillaume Fabre-Luce (kortfilm - filmen er tilgængelig på https://www.franskportal.dk/laesenfilm/amisquevent/)
- 'Les choristes', Christophe Barratier, 2004 (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La deuxième guerre mondiale (eksamen)
Forløb om 2. verdenskrig med særligt fokus på jødernes situation og Frankrigs samarbejde med Nazityskland. Vi arbejder med to faktatekster fra franskportal.dk for at tilegne basal viden om emnet, vi ser filmen 'La rafle' og læser teksten 'Chanter pour la vie'.
Vi har arbejdet med følgende materialer:
- 'La rafle', Rose Bosch (filmen er tilgængelig på filmstriben.dk https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2877555500/beslutningen)
- 'Chanter pour la vie', Fania Fenelon in 'Obsessions françaises', Nicole Andersen m.fl., Gyldendal, 2002, s. 204-208.
- Følgende tekster fra franskportal.dk og tilhørende opgaver og videoklip:
'Début de la guerre' og 'Les juifs'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La grande ville (eksamen)
I forbindelse med en sprogrejse til Paris i marts 2025, hvor de fleste elever fra holdet deltager, arbejder vi med forskellige aspekter af storbyen som tema. Vi arbejder med forskellige former for skønlitteratur og ser en film. Vi fokuserer både på de positive og negative aspekter af byen, herunder på fremmedgørelsen og ensomheden som grundvilkår i storbyen. I denne forbindelse ser vi også tilbage på forløbet om Les SDF gennemgået i starten af 2.g.
Tekster:
- Kortfilmen 'Quais de Seine' fra 'Paris - je t'aime', 2006 (filmen er tilgængelig på https://www.franskportal.dk/laesenfilm/quaisdeseine/)
- ''L'hymne à l'amour' i anledning af OL-åbningsceremonien https://www.youtube.com/watch?v=9wQ-GYnKPYM
Følgende tekster fra e-bogen 'Paris - la grande ville', Maria Hassing, Systime:
- 'Les foules', Charles Baudelaire (1869)
- 'Dodo, métro, boulot, dodo', sang af Eddy Mitchell (1971)
- Uddrag af ’Les heures souterraines’ (uddrag 1), Delphine de Vigan (2009)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59045997799",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59045997799",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59045997799"
}