Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Jesper Åge Børresen
Hold
2023 TyF/2 (
1g TyF2
,
2g TyF2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Lola rennt
Titel 2
Landeskunde - wer sind die Deutschen
Titel 3
Soziale Ungleichheit
Titel 4
Nachkriegszeit und die deutsche Geschichte 1
Titel 5
Personenbeschreibung/Promis beschreiben
Titel 6
Weihnachten
Titel 7
Nachkriegszeit und die deutsche Geschichte 2
Titel 8
Sprogrejse Dresden (Landeskunde)
Titel 9
Nachkriegszeit und die deutsche Geschichte 3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Lola rennt
Indhold
Kernestof:
Tekster: Lola rennt, Tyskforlaget, 1999 og Film 1998, f.eks. på Filmstriben
Jeg vil gerne læse/se en film med jer: "Lola rennt". Den handler om tid, penge og kærlighed og hvad en lille tidsforskydning kan have for begivenheder og personer i hverdagen. Læs derfor følgende lille tekst som indledning og besvar spørgsmålene EIN
Vi skal have gang i vores nye bog/film og som optakt til denne skal vi se på nogle af hovedpersonerne. Kik i bogen og find billeder af 1. Lola, 2. Manni, 3. Jutta Hansen 4. Lolas Vater og skriv stikord til hvad I umiddelbart tænker.
Sætningerne nedenfor er ikke helt korrekte. Der er byttet rundt på sætningsled og kasus.
Lola rennt s. 15-211. Was macht Manni, als er nicht von Lola abgeholt wird?2. Was passiert in der U-Bahn?3. Wie stellt Manni sich jetzt das Leben des Pennners vor?4. Wovor hat Manni jetzt Angst?5. Wie beurteilt Manni die Situation?
1. Indsæt den ubestemte artikel i bøjningsskemaet nedenfor. Den ubestemte artikel har samme endelser som den bestemte artikel, bortset fra de tre fremhævede former, der allerede er indsat i skemaet.
s. 39-4629. Warum will Jutta Hansen, dass Lolas Vater ausgerechnet jetzt eine Entscheidung trifft?30. Welchen Eindruck bekommt man von Schuster in dieser kurzen Szene?31. Wie "begegnen sich" Frau Jäger und Lola in dieser kurzen Szene?32. Wie sieht -
Konjunktioner
Arbeitsparpier 1 Runde.docx
Velkommen tilbage fra ferien. Vi skal have Lola ud og løbe igen:-)
2. Læs eller genopfrisk reglerne for ordstilling på tysk og lav opgaven Ordstilling i hoved- og bisætninger.docx
Fragen:
Læs side 80-83 og besvar spørgsmålene:
Minlæring
Textfragen:
Læs side 100 Mitte -103
Prøve (Fokus: Analyse, kasus, bestemt og ubestemt kendeord, ordstilling i hoved-, bisætning med enkelt og sammensat verballed)
Lola hat in der dritten Runde ihren Vater verpasst, der ja mit Herr Meier gefahren ist. Sie muss jetzt nach eine andre Möglichkeit suchen um Geld für Manni zu finden. Und landet zufällig vor dem Casino. Hier gewinnt sie mirakulös die 100.000DM. Währe
genitiv.docx
Seite 109 unten -113 unten
Kurzbeschreibungen
Fremlæggelsesrækkefølge: 2-6-4-8-1-3-7-5
Gruppenarbeit zum ganzen Film.docx
Fremlæggelsesrækkefølge: Vi mangler grupperne: 3-7-5 Gruppenarbeit zum ganzen Film.pdf
Grammatik: Vi skal lige repetere analyse, kasus og bestemt og ubestemt artikel. Lav derfor bestemt og ubestemt art.pdf
Gruppefremlæggelser: Berlin (Deutsch ist ein Plus).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Landeskunde - wer sind die Deutschen
Indhold
Kernestof:
Tekster: Landeskunde_KOMPENDIUM.pdf
Læs og lav side 2-3 i Landeskunde_KOMPENDIUM.pdf
Læs halvdelen af teksten "Typisch deutsch" - gibt es das eigentlich"? side 9 (Teksten er på sidste time ikk)
BMG_Cannabis_Banner.png
Arbejdsark_Meldedichmal_13.pdf
Typsich deutsch/dänisch?
Search for wir sind wir in German
Verben.docx
Minlæring verber
Prøve på papir i
Vi gennemgår Ace Tee: Bist du down (kopi) (som I læste i sidste time)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Soziale Ungleichheit
Indhold
Kernestof:
Tekster: Thema soziale Ungleichheit.docx
1. Vi starter et nyt emne op som jeg har valgt og som er "ungleichheit" - vi skal jo li´som i gang ikk, men mere om det i timen
1: Lav sidste del af arbejdsarket fra i fredag (Unglechheit 2.docx ).
Unglechheit 2.docx
Udvidet infinitiv.docx
Übersetze die untenstehenden Wörter in Dänische, indem du ihnen die Übersetzungsvorschläge korrekt zuordnest:
Soziale Ungleichheit 4.docx
genitiv-2-tysk.pdf
Lav opgave 2, dvs læs både det danske og tyske men besvar spørgsmålene på tysk. Du får jo en del ord og vendinger fra den tyske tekst og måske mere forståelsen fra den danske. Soziale Ungleichheit 4.docx
Jeg har rykket jeres aflevering til i aften kl 21:00 og I får derfor modulet og hjælp til opgaven
ingen lektie
Dobbeltstyrende præpositioner (teori og betydning).docx
Aufgabe 1: Assoziationen zu den Begriffen “Exklusion” und “Stigmatisierung”
Præpositioner (dobbelt).docx
Lav opgave 1-3
Ungleichheit 6.docx
I kan vist lige nå at lave den færdig:-)
Vor dem Video Jonny Huhn.docx
Lav krydsordsopgaven (=glosetræning) og læs, se og hør første del om Jonny Huhn
Hele interviewet på tysk og dansk Mein Name ist Johnny Huhn dk og de.docx
Ein typischer Obdachloser?Diskutiere die folgenden Aussagen zu zweit und in der Klasse. Benutze die Satzbausteine (Redemittel)aus der untenstehenden Box.Jonny Huhn hat gute Verwirklichungschancen (siehe Kapitel 1), er hat seine Chancen aber nicht gen
Vi samler op jeres arbejde fra sidst (hvor jeg gennemgik opaver)
Film: Knallhart, 2006 på Filmstriben
personligt pron 1.pdf
Til timen:
I får en prøve indenfor disse kategorier: Kriterier for målopfyldelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nachkriegszeit und die deutsche Geschichte 1
Indhold
Kernestof:
Tekster: Nachkriegsliteratur (indledning).docx
Læs Teil 1 og besvar spørgsmålene, lav ligeledes sætning 6-10 af øvelse 3 (til tavlen) (udleveret kopi ellers vedhæftet)
Læs Teil 2 af "Achter Mai 1945". Vi arbejder med spørgsmålene i timen
Det relative pronomen 2.docx
Nachkriegsliteratur (indledning).docx
Wolfgang Borchert
Wolfgang Borchert Nachts schlafen (Auf uns).docx
Læs TEIL 1 af "Nachts schlafen die Ratten doch" (I startede i fredags og ligger der på timen)
image.png
Se/læs/hør "Nachts schlafen die Ratten doch" færdig (fra Teil 1)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Personenbeschreibung/Promis beschreiben
Indhold
Kernestof:
Personen präsentieren + Bild
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Weihnachten
Indhold
Kernestof:
HMOh Tannenbaum 1954 Geschichte.docx
Wir sehen einen Weihnachtsfilm.Over julen (Über Weihnachten)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nachkriegszeit und die deutsche Geschichte 2
Indhold
Kernestof:
Læs side 174 og lav opgaverne side 175 i grammatikken "Wie geht´s" om passiv-aktiv (diatese)
I løbet af 50´erne oplever Tyskland et økonomisk mirakel. Det er nu slut med hungerårene, og befolkningen oplever en vækst og en kraftig forbedring af levevilkårene, så det ikke længere er en kamp at skaffe sig det daglige brød. I stedet begynder man
Das Wunder von Bern
Husk bogen "Das Wunder von Bern"
Wir sehen Szene 5-7 (min 02:26 - 05:40) und Ihr lest auch die Seiten
Husk jeres bog "Das Wunder von Bern" (DWvB)
Szene 8-14
Vi arbejder med en aflevering som færdiggøres i modulet. Kun ordbog og grammatikark
heimkehrer 1953.htm
Bundestagswahl 2025.docx
Husk bogen "Das Wunder von Bern" - det er din adgangsbillet til timen
Das Wunder von Bern Anfang (Wer, wo, wann, was).docx
Vi ser på hvordan det er gået med det tyske valg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sprogrejse Dresden (Landeskunde)
Indhold
Kernestof:
Vi/I(!) arbejder med jeres opgaver i Dresden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nachkriegszeit und die deutsche Geschichte 3
Indhold
Kernestof:
Das Wunder von Bern (film)
Vi ser "Das Wunder von Bern" færdig (fra1:09:00)
I arbejder med jeres fremlæggelse. Husk at det skal foregå via stikord på tavlen - og ikke andet
Vi starter med fremlæggelserne - husk: kun stikord på slides på tavlen (I må altså ikke stå med jeres computere når I fremlægger)
Vi starter med de sidste fremlæggelser - husk: kun stikord på slides på tavlen (I må altså ikke stå med jeres computere når I fremlægger)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056323913", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056323913", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056323913" }