Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Torsten Jøhncke
|
Hold
|
2023 TyF/3 (1g TyF3, 2g TyF3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familien
Das Thema befasst sich mit den verschiedenen Familientypen der Modernität und der traditionellen Gesellschaft.
In Welcher Familie lebst du: Normann, Thomas, Andreas (Fra: Grethe Nyholm Møller: Wie man lebt, Systime 2005)
Der Vater (Fra Wikkelsø Pedersen: Ansichten, Systime 1983)
Das Generationenhaus (http://thema.jnbw.de/Du%20und%20die%20Welt/1164?showComments=1)
Spillefilm: Jenseits der Stille
Otto F. Walther: Cornflakes (Mette Hermann: Los geht´s, Gyledendal 2019)
Pendelkinder (ARD - Echtes Leben) https://www.ardmediathek.de/video/echtes-leben/eine-woche-mama-eine-woche-papa-pendelkinder/das-erste/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL2VjaHRlcyBsZWJlbi9iODZhN2Q2MS1jMzkzLTQzYjMtYjdlNC05NWE3ZmVkZGI1N2E
Grimm: Sterntaler (Kinder- und Hausmärchen, 1812)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deine Familie präsentieren
|
14-12-2023
|
Test i bestemte og ubestemte artikler med analyse
|
25-01-2024
|
Der Vater
|
22-02-2024
|
OneNote-arbejde til emne afsluttes
|
20-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
In zwei Welten leben EKSAMENSSTOF
Das Thema befasst sich mit zerrissenen Lebensläufen der Moderne.
Das Thema befasst sich mit zerrissenen Lebensläufen der Moderne.
In zwei Welten leben
Indhold, materiale samt fokus:
Vi har fokus på den dobbelte identitet, som mange tyskere med anden etnisk herkomst end tysk lever med.. Vi træner emneordforråd og præsentation med talepapir.
Birol Denizeri: Das verlorene Gesicht (fra: Wamsler m.fl.: Wir sind Kinder einer Erde, Systime 1985)
Jana Frey: Ich, die Andere (fra: Holm m.fl: Wir sind wir. En grundbog til Landeskunde i gymnasiet og HF, Gyldendal 2010)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (fra: Blume m.fl.: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010)
Supplerende stof:
Fra "Dein Deutschland", Systime 2017
https://dd.systime.dk/ :
Integrationstheorie
Film:
Filmene : Almanya
Zwischen Welten
(alle på CFU)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein reines Herz
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Die DDR und die Wende EKSAMENSSTOF
Emnet skal give eleverne indblik i Berlinmurens historie, livet i DDR og begivenhederne i Tyskland omkring murens fald. Indledningsvis arbejder eleverne med en række fakta-spørgsmål, som de skal finde svar på ved at benytte forskellige tyske hjemmesider om emnet.
Fokus: mundtlig præsentation
Materiale samt fokus:
Flugten til friheden (dokumentar sendt på DR2/ ligger på CFU) (supplerende stof)
Tekster:
Ich hätte die Welt umarmen können (Reflexionen 1992)
Irgendwie ist es kälter (Interview mit Petra), Husum m.fl.: So ein Rummel, 1994
Film. Ballon (2019)
https://einszweidrei.systime.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Widerstand im Dritten Reich EKSAMENSSTOF
Widerstand im…
Indhold, materiale samt fokus:
Vi beskæftiger os med perioden 1933-1945. "Widerstand" som emne inddrager tekster og film, der berører modstand eller manglende modstand mod Hitlers regime. Fokus: Mundtlig præsentation med talepapir.
Tekster:
Renate Finckh: "Die Geige" (fra Beziehungen, Systime 1994)
Hans Peter Richter; Fra "Damals war es Friedrich" (dtv, 1993): Kapitlet Im Schwimmbad
Film:
D. Gansel: Napola (2004) CFU
Arbejdsmateriale til filmen.
https://einszweidrei.systime.dk/
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gennemsyn af skriftligt arbejde på OneNote
|
19-02-2025
|
Im Schwimmbad
|
14-03-2025
|
Widerstand im 3. Reich
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Körperkult EKSAMENSSTOF
Vi beskæftiger os med identitetsdannelse i det senmoderne samfund med fokus på "Körperkult". Emnet belyser kropskulturens betydning for de unges identitetsdannelse med udgangspunkt i de unges kropsidealer og kropsopfattelse, og hvordan de gennem sport og fitness forsøger at optimere deres krop og derigennem deres selvbillede på de sociale medier.
Eleverne arbejder med relevant sociologisk teori, og der læses artikler, der behandler emnet, alle fra Krehan og Stammerjohann: "Wer bin ich? Sport und Identität", Gyldendal 2020:
Was ist Körperkult?
Ziehes soziologische Theorie
Jan Stremmel: Mach dich breit
Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
Der arbejdes med elevaktiverende opgaver, der styrker elevernes kommunikative kompetencer med fokus på ordforråd, tekstforståelse og grammatik.
Til mundtlig eksamen i tysk er det tilladt at benytte en elektroniske ordbog tysk/dansk eller dansk/tysk, fx Ordbogen.com. Det er ikke tilladt at have kontakt til omverdenen fx via internettet i øvrigt, jfr. de gældende regler på skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se alt materiale, opgaver mv. i OneNote
-
Mach dich breit 1, Seite 14-15, bis Zeile 50.
-
Mach dich breit 2, Seite 15, Zeile 52- Seite 17, Zeile 125
-
Hjemmearbejde: I skal læse resten af teksten Mach dich breit, blandt andet om Karl Ess. Vigtigt er også side 18, der handler om forskellige teorier om "die neue Männlichkeit".
-
Hjemmearbejde: I skal læse teksten Spieglein, Spieglein an der Wand.
-
1) Læs (igen) og forstå (selv): "Spieglein, Spieglein", Teil 2 (Abschnitt 7-15) - ca. 40 minutters læsning og forståelse (uden forstyrrelser, please).
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Körperkult
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056327550",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056327550",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056327550"
}