Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Torben Ryhding
|
Hold
|
2022 Ke/c (2c Ke, 2c Ke øv, 3c Ke, 3c Ke øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomets opbyging og ioner
Eleven skal kunne anvende Bohr's atommodel til at forklare atomer opbygning og egenskaber herunder octetreglen og forklare hvordan grundstoffer kan danne ioner.
Eleven skal kunne navngive og opskrive ioner og ionforbindelser og forklare deres egenskaber, herunder let og tungtopløselige ionforbindelser.
Basiskemi C s 11-26, 31-50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bindinger og polaritet
Eleven skal kunne forklare hvordan atomer opfylder octetreglen ved at dele elektroner og danne bindinger.
Eleven skal kunne redegøre for molekylers rumlige opbygning og forklare polaritet og blandbarhed ved hjælp af elektronegativitet
Basiskemi C s 53-75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mængdeberegning
Eleven skal kunne redegøre for molbegrebet og sammenhængen mellem formelmasse og molmasse.
Eleven skal kunne gennemføre mængdeberegninger for en kemisk reaktion og forklare hvad der forstås ved en begrænsende faktor og reaktionsforhold.
Eleven skal kunne udregne udbytteprocenter ved hjælp af praktisk og teoretisk udbytte.
Basiskemi C s 82-95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi og lægemidler
Eleven skal kunne redegøre for simple organiske molekylers opbygning, navngivning og egenskaber, herunder alkanernes og alkeners navngivning inlusiv sidekæder.
Elevernes skal kunne forklare morphins opbygning, herunder funktionelle grupper (alkohol, amin, ether, phenol, ester) og hvordan de enkelte gruppers egenskaber påvirker det samlede molekyles egenskaber herunder optag i kroppen og transport gennem membraner.
Eleven skal kunne anvende hydrofile grupper, intermolekylære bindinger og molekylets samlede struktur til at diskutere egenskaber som blandbarhed, binding til en receptor og til at sammenligne med beslægtede kemiske strukturer.
Basiskemi 117-136,139-147
Kemi der virker s 9-57, 66-79
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stofmængdekoncentration
Eleven skal kunne redegøre for stofmængdekoncentration, herunder formel og aktuel koncentration. samt gennemføre koncentrationsudregninger i forbindelse med en kemisk reaktion f.eks en titrering.
Basiskemi s 101-114
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og Baser
Eleven skal kunne definere syre og base begrebet, herunder syre og base styrke og opskrive en syre-base reaktion. Eleven skal kunne forklare og anvende pH-begrebet til at beregne pH i opløsninger af stærke syrer og baser.
Eleven skal kunne udføre og gennemføre udregningerne til en kolorimetrisk syre- base titrering og bestemme indholdet af en af komponenterne.
Eleverne skal kunne forklare hydronolysegrad og skitsere en titrer kurve for en stærk syre titreret med en stærk base
Basiskemi C s 153-170
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
reaktioner hastighed
Eleven skal kunne forklare reaktionshastighed og på et kvalitativt grundlag redegøre de faktorer der påvirker hastigheden.
Eleven kan redegøre for de grundlæggende principper i Michaelis-Menten kinetik og betydningen af vmax og KM
Basiskemi B s 7-26
Bioteknologi A bind 3 s 272-282
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ligevægte
Eleven skal kunne forklare reversible reaktioner og hvordan der kan opnås en dynamisk ligevægt mellem reaktanter og produkter.
Eleven skal kunne anvende ligevægtsloven (både den generelle og i konkrete reaktioner) til at afgøre om der er ligevægt og hvilken retning en forskydning vil foregå, enten via Le Chatelier's princip eller Y og K ved forskellige typer indgreb, herunder temperaturændringer i endo eller exotherme reaktioner.
Eleven skal kunne udføre beregninger af en forskydning ved hjælp af ligevægtsloven.
Basiskemi B s 29-45, 53-62
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Syrer og baser genbesøgt
Eleven skal kunne anvende ligevægtsloven til at udregne pH for middelstærke og svage syrer og baser inklusiv argumentere for hvilke grundlæggende antagelser der ligger til grund for brugen, herunder definitioner og formler for pH og pOH
Eleven skal kunne redegøre for antagelser og det teoretiske grundlag for de formler for beregning af pH der kan anvendes til puffersystemer, amfolytter, svage syrer og baser.
Eleven skal kunne anvende Bjerrumdiagrammer og titrerkurver af polyhydrone syrer til at aflæse størrelser som syrebrøk, pKs og ækvivalenspunkter.
Basiskemi B s 73-114
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Redoxreaktioner og elektriske celler
Eleven skal kunne redegøre forspændingsrækken, oxidationer og reduktioner, herunder kunne afstemme redoxreaktioner i sur eller basisk opløsning ved hjælp af oxidationstal.
Eleven skal kunne beskrive basale elektriske elementer og hvordan redoxreaktioner kan anvendes til at generere en spændingsforskel, herunder kort vise hvordan en koncentrationsgradient kan give en spængdingsforskel.
Eleven kan sætte viden om elektriske celler i relation til batterier fra hverdagen og til elektriske impulser i nervesystemet.
Basiskemi C s 173-186
Isis A s 98-99, 104-105, kort fra s 106
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Isomeri og stofidentifikation
Eleven skal kunne forklare forskellige former for isomeri, herunder strukturisomeri og stereoisomeri (geometrisk og spejlbilled), og koble viden om forskellige funktionelle grupper op på et isomeribegreb. Vi har behandlet primære, sekundære og tertiære alkoholer, aldehyder og ketoner, carboxylsyrer, primære,sekundære, tertiære og kvarternære aminer, amider og estere og deres respektive egenskaber og reaktioner.
Eleven kan anvende viden om de funktionelle grupper til at identificere funktionelle grupper ud fra karakteristiske reaktioner som Fehling, Tollens, og 2,4 dinitrophenylhydrazin eller pH.
Basiskemi B s 143-170, 193-211
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59057498527",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59057498527",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59057498527"
}