Holdet 2022 Ke/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Torben Ryhding
Hold 2022 Ke/c (2c Ke, 2c Ke øv, 3c Ke, 3c Ke øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomets opbyging og ioner
Titel 2 Bindinger og polaritet
Titel 3 Mængdeberegning
Titel 4 Organisk kemi og lægemidler
Titel 5 Stofmængdekoncentration
Titel 6 Syrer og Baser
Titel 7 reaktioner hastighed
Titel 8 Ligevægte
Titel 9 Syrer og baser genbesøgt
Titel 10 Redoxreaktioner og elektriske celler
Titel 11 Isomeri og stofidentifikation
Titel 12 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomets opbyging og ioner

Eleven skal kunne anvende Bohr's atommodel til at forklare atomer opbygning og egenskaber herunder octetreglen og forklare hvordan grundstoffer kan danne ioner.

Eleven skal kunne navngive og opskrive ioner og ionforbindelser og forklare deres egenskaber, herunder let og tungtopløselige ionforbindelser.

Basiskemi C s 11-26, 31-50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bindinger og polaritet

Eleven skal kunne forklare hvordan atomer opfylder octetreglen ved at dele elektroner og danne bindinger.

Eleven skal kunne redegøre for molekylers rumlige opbygning og forklare polaritet og blandbarhed ved hjælp af elektronegativitet

Basiskemi C s 53-75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mængdeberegning

Eleven skal kunne redegøre for molbegrebet og sammenhængen mellem formelmasse og molmasse.

Eleven skal kunne gennemføre mængdeberegninger for en kemisk reaktion og forklare hvad der forstås ved en begrænsende faktor og reaktionsforhold.

Eleven skal kunne udregne udbytteprocenter ved hjælp af praktisk og teoretisk udbytte.

Basiskemi C s 82-95
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Organisk kemi og lægemidler

Eleven skal kunne redegøre for simple organiske molekylers opbygning, navngivning og egenskaber, herunder alkanernes og alkeners navngivning inlusiv sidekæder.

Elevernes skal kunne forklare morphins opbygning, herunder funktionelle grupper (alkohol, amin, ether, phenol, ester) og hvordan de enkelte gruppers egenskaber påvirker det samlede molekyles egenskaber herunder optag i kroppen og transport gennem membraner.

Eleven skal kunne anvende hydrofile grupper, intermolekylære bindinger og molekylets samlede struktur til at diskutere egenskaber som blandbarhed, binding til en receptor og til at sammenligne med beslægtede kemiske strukturer.

Basiskemi 117-136,139-147
Kemi der virker s 9-57, 66-79
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Stofmængdekoncentration

Eleven skal kunne redegøre for stofmængdekoncentration, herunder formel og aktuel koncentration. samt gennemføre koncentrationsudregninger i forbindelse med en kemisk reaktion f.eks en titrering.

Basiskemi s 101-114
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Syrer og Baser

Eleven skal kunne definere syre og base begrebet, herunder syre og base styrke og opskrive en syre-base reaktion. Eleven skal kunne forklare og anvende pH-begrebet til at beregne pH i  opløsninger af stærke syrer og baser.

Eleven skal kunne udføre og gennemføre udregningerne til en kolorimetrisk syre- base titrering og bestemme indholdet af en af komponenterne.

Eleverne skal kunne forklare hydronolysegrad og skitsere en titrer kurve for en stærk syre titreret med en stærk base

Basiskemi C s 153-170
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 reaktioner hastighed

Eleven skal kunne forklare reaktionshastighed og på et kvalitativt grundlag redegøre de faktorer der påvirker hastigheden.

Eleven kan redegøre for de grundlæggende principper i Michaelis-Menten kinetik og betydningen af vmax og KM

Basiskemi B s 7-26
Bioteknologi A bind 3 s 272-282
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ligevægte

Eleven skal kunne forklare reversible reaktioner og hvordan der kan opnås en dynamisk ligevægt mellem reaktanter og produkter.

Eleven skal kunne anvende ligevægtsloven (både den generelle og i konkrete reaktioner) til at afgøre om der er ligevægt og hvilken retning en forskydning vil foregå, enten via Le Chatelier's princip eller Y og K ved forskellige typer indgreb, herunder temperaturændringer i endo eller exotherme reaktioner.

Eleven skal kunne udføre beregninger af en forskydning ved hjælp af ligevægtsloven.

Basiskemi B s 29-45, 53-62
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Syrer og baser genbesøgt

Eleven skal kunne anvende ligevægtsloven til at udregne pH for middelstærke og svage syrer og baser inklusiv argumentere for hvilke grundlæggende antagelser der ligger til grund for brugen, herunder definitioner og formler for pH og pOH

Eleven skal kunne redegøre for antagelser og det teoretiske grundlag for de formler for beregning af pH der kan anvendes til puffersystemer, amfolytter, svage syrer og baser.

Eleven skal kunne anvende Bjerrumdiagrammer og titrerkurver af polyhydrone syrer til at aflæse størrelser som syrebrøk, pKs og ækvivalenspunkter.

Basiskemi B s 73-114
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Redoxreaktioner og elektriske celler

Eleven skal kunne redegøre forspændingsrækken, oxidationer og reduktioner, herunder kunne afstemme redoxreaktioner i sur eller basisk opløsning ved hjælp af oxidationstal.

Eleven skal kunne beskrive basale elektriske elementer og hvordan redoxreaktioner kan anvendes til at generere en spændingsforskel, herunder kort vise hvordan en koncentrationsgradient kan give en spængdingsforskel.

Eleven kan sætte viden om elektriske celler i relation til batterier fra hverdagen og til elektriske impulser i nervesystemet.

Basiskemi C s 173-186
Isis A s 98-99, 104-105, kort fra s 106
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Isomeri og stofidentifikation

Eleven skal kunne forklare forskellige former for isomeri, herunder strukturisomeri og stereoisomeri (geometrisk og spejlbilled), og koble viden om forskellige funktionelle grupper op på et isomeribegreb. Vi har behandlet primære, sekundære og tertiære alkoholer, aldehyder og ketoner, carboxylsyrer, primære,sekundære, tertiære og kvarternære aminer, amider og estere og deres respektive egenskaber og reaktioner.

Eleven kan anvende viden om de funktionelle grupper til at identificere funktionelle grupper ud fra karakteristiske reaktioner som Fehling, Tollens, og 2,4 dinitrophenylhydrazin eller pH.

Basiskemi B s 143-170, 193-211
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Opsamling og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer