Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Anne-Marie Engelund
|
Hold
|
2023 FrF/e (1e FrF, 2e FrF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fransk grundforløb - La francophonie
Eleverne introduceres til fransk sprog og kultur samt til det franske sprogs udbredelse og den franske kultur i andre fransktalende lande, la francophonie. Eleverne arbejder og præsenterer forskellige frankofone lande. Vi ser på fremtiden for det franske sprog og forskellige karrieremuligheder ved beherskelse af sproget.
I grundforløbet introduceres eleverne til den basale grammatik (le présent, artikler, substantiver og spørgeord).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'amitié
Vi arbejder med film og manuskript til Intouchables fra 2011 af Oliver Nakache og Éric Toledano om et fantastisk venskab på tværs af socialklasse.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Traduction Intouchables
|
07-12-2023
|
Traduction
|
14-12-2023
|
Intouchables
|
23-01-2024
|
Delprøve 1 Intouchables
|
31-01-2024
|
Travail écrit
|
29-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ekskursion Sous le ciel d'Alice
I København sendes eleverne rundt til steder i København, der har tilknytning til Frankrig og fransk kultur.
Dernæst ses en fransk film Sous le ciel d'Alice af Chloé Mazlo i Cinemateket. Efterfølgende arbejder vi i klassen om filmen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Entre deux cultures
I forløbet studerer vi forskellige former for kulturel diversitet og kompleksitet, herunder de sammenstød inden for religion, kultur og familie, som forskellige livsformer og holdninger kan medføre. Vi studerer forskellige teksttyper (skønlitteratur, tegneserie og film).
Vi læser et uddrag fra romanen 'La boîte aux lettres' af Régine Detambel. Vi ser og arbejder med filmen Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu (Bryllupskaos) fra 2014. Samt et uddrag af Persepolis, Le foulard, fra bogen La famille Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2011, p. 12-21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ekskursion Bremmen
Ekskursion for 2.g fransk holdene til Bremmen Teater i København
CPH:DOX's undervisningsinitiativ UNG:DOX inviterer d. 22/3 lærere og elever i Fransk til et arrangement om den franske forfatter Èdouard Louis, klassesamfund og klasselitteratur i Frankrig. Vi viser dokumentaren 'Édouard Louis, ou la Transformation' med efterfølgende oplæg ved litteraturkritikeren Matthias Dressler-Bredsdorff.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les jeux olympiques à Paris
Som optakt til emnet le foot samt sprogrejse til Paris arbejder vi med Ol i Paris. Vi ser åbningsceremonien, Celine Dions optræden samt hvordan Ol i Paris blev modtaget af omverdenen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Le foot
Vi arbejder med temaet le foot. Hvad betyder fodbold for et lands nationalfølelse? Det franske fodboldlandshold tjener traditionelt som model for nationen, social integration og arbejdsmoral. Klassen læser bl.a. artikler om Nadia Nadim, WM i Qatar og sportswashing. Vi ser også en dokumentar om Sadio Mané fra Senegal og hans dilemmaer mellem at spille på det senegalesiske landshold og i forskellige europæiske klubber.
Pensum:
Geneviève Brisac: Monelle et les footballeurs, Neuf de l´école des Loisirs, 2000. Kap. 1-3
Made in Senegal, documentaire sur Sadio Mané, 2020
https://sports.konbini.com/culturesport/sadio-mane-se-raconte-dans-le-documentaire-made-in-senegal/
Diverse artikler og tv klip om Nadia Nadim
Sang Merci les bleus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les relations humaines
Vi ser på forskellige aspekter af forhold mellem mennesker. Hvordan forholder familie og venner sig til de problemstillinger man som menneske kan befinde sig i?
Vi læser om Edouard Louis (inddrager dokumentar fra marts 2024/ekskursion) og familiens reaktion på at han er homoseksuel. (Seksualundervisning)
Vi arbejder med sagen Kid af Eddy de Pretto med samme emne. (Seksualundervisning).
Vi ser filmen Samba om venskaber på tværs af sociale klasseskel. På den ene side de problemer, der følger med af at leve på kanten af samfundet som SDF og illegal indvandrer og på den anden side det moderne menneskes problemer med stress og udbrændthed.
Vi ser et klip med sangeren fra Lous and the yakusa og hører sangen Dileme.
Franskportal SDF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La deuxième guerre mondiale
Vi arbejder med 2. verdenskrig i Frankrig med fokus på jødeforfølgelserne. Udvalgte tekster og opgaver fra franskportal;
La seconde guerre mondiale:
Début de la guerre
La résistance
Les Juifs
Le débarquement de Normandie
Paris
Filmen Au revoir les enfants
Artikel/interview Fania Fénelon: Chanter pour la vie (Obsession)
Dokumentar om Arlette https://chataigne.dk/arlette/filmklip.html
Manus til dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La deuxième guerre mondiale
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Paris
I forbindelse med en sprogrejse til Paris i uge 11 arbejder vi med forskellige aspekter af byen.
Vi arbejder med e-bogen Paris - grande ville fra Systime.
1) Introduction med tilhørende opgaver og øvelser
3) J'adore Paris
3.2) Drejec/Giraud: Sous le ciel de Paris
4) L'aliénation et la solitude
4.6) Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Vi ser og arbejder med filmen La fabuleux destin d'Amélie Poulain 2001
Vi ser og arbejder med kortfilmen Quais de Seine, Paris, je t'aime på Franskportal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv verbum aller, être, partir og 1. bøjning i præsens.
-
Læs på Systime 1.1 intro Bjørn Bredal Mit indre Paris. Øv regelmæssige verber i 1. bøjning.
-
De elever, der lavede delprøve læser 1. Introduction og ser film om Les arrondissement de Paris på Systime
-
Øv 2. bøjning regelmæssige verber finir. Lav en lille dialog, hvor du bestiller mad og drikke på en café eller restaurant i Paris.
-
På franskportalen går I ind på Læs en film og finder Le fabuleux destin d'Amélie Poulain. Se introduction og hør/læs resumé du film og lav opgave 1 gloser på quizlet. I timen ser vi filmen, så vi kommer i den rette stemning til vores besøg på Montmat
-
Vi ser filmen færdig. I må gerne se på program til Paris og få styr på rejsekort.
-
I får modulet til at arbejde med den afsluttende opgave fra sprogrejsen i jeres grupper
-
Jeg var syg onsdag, men har det bedre nu. I får modulet til at arbejde med den afsluttende opgave fra sprogrejsen i jeres grupper og jeg skal nok forklare, hvad I skal. Vi kan evt. rykke afleveringen, men jeg tror I når at lave opgaverne i timen.
-
De forskellige arbejdsgrupper viser deres powerpoint for resten af klassen. (Husk at alle i gruppen skal tale). Vi arbejder videre med Amélie fra Montmatre.
-
Vi laver en skriftlig opgave i timen. Øv de regelmæssige verber 1,2,3 bøjning samt être og avoir. Lav opgaverne 1-2 og 3-4 til afsnit 2 under filmen Amélie på franskportalen.
-
Læs § 124-126 i La grammaire og lav opgave 73 i øvebogen. Øv verbum faire
-
I forbereder individuelt en billedepræsentation af fotoet på Systime Paris - grande ville under 4.6 La solitude dans le film før Introduction. Pige foran Tour Eiffel. Øv verbum venir og lav opgave 60 i øvebogen futur proche
-
Lav opgave 3 diktat på franskportalen/læs en film/Quais de Seine. Øv verbum se marier se § 86. Få styr på dine noter til fransk så tale vi om eksamen og pensum.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1
|
05-02-2025
|
Travail écrit et orale
|
24-02-2025
|
Afsluttende opgave Sprogrejse
|
21-03-2025
|
Skriftlig opgave
|
04-04-2025
|
Mundtlig aflevering
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59213635875",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59213635875",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59213635875"
}