Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karoline Vinther Hede, Nina Monrad
Hold 2023 En/k (1k En, 1k En vejl, 2k En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1.1: American Values and dreams (EXAM)
Titel 2 Theme 2: Children's Literature (exam)
Titel 3 Theme 3: Great Speeches
Titel 4 Theme 4: The Curious Incident of the Dog... (exam)
Titel 5 Theme 5: War and Conflict (EXAM)
Titel 6 Theme 6: Sense of Humour (EXAM)
Titel 7 Theme1.2:Am Values & Idea(l)s: Election '24 (EXAM)
Titel 8 Theme 7: South Africa (EXAM)
Titel 9 Theme 8: Does Class Matter? (EXAM)
Titel 10 Theme 9: Lingua franca
Titel 11 Grammar & Writing - 1g + 2g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1.1: American Values and dreams (EXAM)

I dette forløb vil klassen arbejde med amerikanske værdier og den amerikanske drøm. Der vil være fokus på hvordan disse har rødder i den amerikanske historie og hvordan de har formet den nationale identitet. Hvorledes har drømmen formet det amerikanske samfund, og hvorledes har det inkluderet og ekskluderet borgerne? Hvordan er drømmen blevet beskrevet i litteraturen og på film?

Læringsmål:
- at forstå tilblivelsen af USA som nation.
- at forstå den historiske baggrund for begrebet den amerikanske drøm."
- at forstå og diskutere begrebet “The frontier heritage”
- at fokusere på og arbejde med en periode i amerikansk historie og være i stand til videreformidle vigtige nedslag.
- at træne den retoriske analyse af non-fiction tekster
- at kunne sætte en tekst ind i en historisk kontekst

Kernestof:
Tekster læst i forløbet:

- John Gast: "American Progress", 1872 (billede)
- Edward N. Kearny: "The Frontier Heritage", 1984
- Cohen brødrene (instruktører): "All Gold Canyon", 2018 (kortfilm fra "The Ballad of Buster Scruggs")
-Cohen: "Adam", 1993 (interview fra bogen "The Twenty Something American Dream")
-Springsteen: "The River", 1984 (sang)
-Del Rey: "Video Games", 2012 (musikvideo)
-Obama, Michelle: "Speech at the Democratic National Convention", 2012 (uddrag fra tale)


Øvrigt materiale:
-Lazarus: "The New Colossus" ,1883 (digt)


Antal sider læst anslås til: 15 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Theme 2: Children's Literature (exam)

Forløbet fokuserer på særlige kendetegn ved børnelitteraturen. Der læses uddrag fra forskellige tekster, og herved opbygges en genrebevidsthed såvel som et begrebsapparat inden for disciplinen litterær analyse. Forløbet har desuden en historisk dimension, idet vi også beskæftiger os med opfattelsen af barn og barndom igennem tiden.

Kernestof:
Lewis Carroll: "Down the Rabbit-Hole" (chapter 1) i 'Alice's Adventures in Wonderland' (1865)
RL Stevenson: "Treasure Island" (1883) (excerpts from the first and the last chapter of the novel)
A. A. Milne: 'Winnie-The-Pooh' (1926) (chapter 1)
Roald Dahl: “Charlie and the Chocolate Factory” (1964) (Excerpts from the novel)
Tim Burton:  “Charlie and the Chocolate Factory" (2005), movie
J.K. Rowling: "The Keeper of the Keys” (chapter 4) i ‘Harry Potter and the Philosopher's Stone' (1997).
Aesop: udvalgte fabler


Øvrigt materiale:
Roald Dahl: "The Great Mouse Plot" (1988), Chapter 1 https://www.youtube.com/watch?v=EiVUkdmwaR4&ab_channel=Paul%27sshortstories

Estimeret sidetal: 20 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Theme 3: Great Speeches

Kort forløb hvor vi arbejder med retorisk og sproglig analyse af taler. Gennem en række taler træner vi non-fiction analyse - både mundtligt og skriftligt. I grupper arbejder eleverne med markante historiske taler, hvor de analyserer talerne og fremlægger for resten af klassen.

Læringsmål:
- at forstå og arbejde med afsæt i det retoriske pentagram og strukturere en analyse selvstændigt.
- at forstå og arbejde med intention og kontekst
- at analysere med fokus på retoriske og sproglige virkemidler
- at analysere en given tale på skrift i essayform

Nøglebegreber:
- Det retoriske pentagram
- Retoriske virkemidler
- Appelformer


Kernestof
Fælles analyse:
- Winston Churchill: "We Shall Fight on the Beaches" Speech, June 4th, 1940
-Hillary Rodham Clinton: "Women's Rights are Human Rights" Speech, September 5th, 1995 in Beijing, China
- Joe Biden: "Victory Speech, 2020

Supplerende stof:
I grupper og fremlagt for klassen:
-Barack Obama: "Inaugural Speech", January 20th, 2009
-Emma Watson: “He For She Speech”, September 20th, 2014
-Donald Trump:  "Inauguration Speech", January 20th, 2017
-Arnold Schwarzenegger: "Message Following Attack on the Capitol", January 10th, 2021
Mm.

Estimeret sidetal: 15 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 3: Speeches 05-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Theme 4: The Curious Incident of the Dog... (exam)

Værklæsning: The Curious Incident of the Do in The Night-Time

Der skal læses et værk i løbet af engelskforløbet, og det bliver "The Curious Incident of the Dog in the Night-time". Ud fra forforståelse af læsning af fiktive tekster arbejdes med eks. characters, narration, themes og vi anvender the 'The Hero's Journey' som en del af analysearbejdet. Der lægges særligt vægt på begreber som personkarakteristik og den anderledes fortællervinkel og vi ser på,  hvordan disse belyser det at være anderledes. Der bliver tale om integreret grammatikundervisning, hvor vi bruger bogen som udgangspunkt for grammatik. Tematisk vil vi berøre eks. Being different, family og trust.


Læringsmål:
- At kunne udvælge og anvende metoder fra faget engelsk til behandling af tekster om emnet.
- At kunne anvende relevant ordforråd i forbindelse med emnet på korrekt engelsk.
- At kunne analysere og fortolke tekster (roman, film, billeder) om emnet.


Læste tekster:
-Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" (2003), roman

-McGuigan: "A Study in Pink", Episode 1 af "Sherlock" (2010), TV-serie


-Winkler and Yeretsky: "The Hero's Journey according to Joseph Campbell" (2016), video, https://www.youtube.com/watch?v=d1Zxt28ff-E

Estimeret sidetal: 180 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Theme 5: War and Conflict (EXAM)

What happens to soldiers when they prepare for war? What happens when they participate in war? What happens when they return from war?

Faglige mål/ Eleverne skal kunne:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof er:
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Writing:
Analytical essay on Kara Frame's short documentary "I Will Go Back Tonight" (2015)
Analytical essay on TED Talk by Jane Ferguson,  "Life on the frontlines of war reporting" (2023)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Theme1.2:Am Values & Idea(l)s: Election '24 (EXAM)

Description:
We will follow-up the first year theme of American Values by connecting these to the US election taking place at the moment. The theme will tie in with the texts read with KV, add background materiale from Mette Holm's book Being American, and take a look at campaign materials + speeches in the final days as well as the reactions to the result of the election.

From the curriculum /EN-A:
2.1 Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- læse engelske tekster meningsfyldt op
- beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
- gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelske tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper under anvendelse af faglig terminologi
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og litteraturhistoriske sammenhænge
- anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi

2.2 Kernestof
Kernestoffet er:
- idiomatik, ordforråd og orddannelse
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- kommunikationsformer og kommunikationsstrategier standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling og det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
- tekstanalytiske begreber
- et bredt udvalg af nyere litterære og ikke-litterære tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
Litterære og ikke-litterære tekster i kernestoffet skal være ubearbejdede og på autentisk engelsk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Theme 7: South Africa (EXAM)

Through the reading of Trevor Noah's autobiography, Born a Crime (2016), the topic focuses on introducing a former colony and the facts and conditions of life in South Africa during and after apartheid. As Noah's book is a work of non-fiction, the reading is supplemented by also working with texts from the anthology by Andersen & Axen, From Dompas to Democracy (Gyldendal, 2015)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Theme 8: Does Class Matter? (EXAM)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Theme 9: Lingua franca

Faglige mål /Eleverne skal kunne:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Grammar & Writing - 1g + 2g

Hjælpemidler brugt i undervisning (tilladte ved eksamen, mundtlig + skriftlig):
Online-grammatik + Do it, Write! (skrivehåndbog): https://www.minlaering.dk/ (kræver login med UniLogin)
Online-ordbog (dansk-engelsk, engelsk-dansk): https://www.ordbogen.com/da/#/
Online engelsk-engelsk ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Grammar:
Mette Hermann & Poul Tornøe, Getting Started.Engelsk grammatik, Gyldendal, 2017
Heri arbejdet med (pr. 15/5-2025):
Del 1: Verber I
Del 2: Substantiver
Del 3: Adjektiver og adverbier
Del 4: Pronominer
Del 7: Verber II
Del 8: Atikler
Del 9: Aktiv og passiv
Arbejdet i Getting Started er suppleret med øvelser i MinLæring.

Writing:
Online om skriftlige genrer i engelsk Do it, Write!: https://www.minlaering.dk/ (kræver login med UniLogin)
Essays i 2g:
Essay 1: "I Will Go Back Tonight" (2015)
Essay 2: "Life on the Frontlines of War Reporting" (TED Talk, 2023)
Essay 3: Leesa Cross-Smith "Winona Forever" (2020) or Gareth Southgate, "Dear England" (2021)
MidTerm:  David Jauss "The Breakdown" (1990) or Aubrey Gordon "Leave Fat Kids Alone" (2020)
Essay 4: Nancy Hui Sulaiman "Dinner with Friends" (2022) or Caitlin Moran "What's Gone Wrong with Men" (2023)
Essay 5: David Abrams "Roll Call" (2013) or Richard Beard "Why public school boys like me and Boris Johnson.." (2021)
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer