Holdet 2024 bi/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jesper Wøhlk Thambour, Laura Niebuhr McQueen
Hold 2024 bi/e (1e bi, 1e bi øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Evolutionsbiologi, genetik og molekylærbiologi mv.
Titel 2 Kroppen, hormoner og forplantning
Titel 3 Kost, sundhed og motion
Titel 4 Økosystemer og bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Evolutionsbiologi, genetik og molekylærbiologi mv.

Vi lærer om arters udvikling og hvilke mekanismer der har betydning for evolution. Herunder gennemgår vi eksempler på artsdannelse, naturlig selektion og biologisk variation. Vi ser på og undersøger også organismers slægtskab. Vi arbejder med nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation. Herunder gennemgår vi proteinsyntesen, genregulering, eksempler på fænotyper, genotyper, dominante og recessive alleler og Mendels love om nedarvning. Vi laver forsøg med DNA-oprensning fra planteceller i kiwifrugter og blodtypebestemmelse. Celler, celletyper og membranprocesser også her.

Materiale:

”Biologi i udvikling”, C-niveau, 2. udgave
- s. 117-143, 195-206.

Eksperimentelt arbejde:

- DNA-oprensning fra Kiwi
- Blodtypebestemmelse
    
Skriftligt arbejde:

- Rapport til ”DNA-oprensning fra Kiwi”
- Journal til ”Blodtypebestemmelse”    


Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger

- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed

-  Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed

- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den genetiske kode 25-11-2024
Isolering af DNA fra kiwi 09-12-2024
Blodtyper 06-01-2025
Gærforsøg 15-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kroppen, hormoner og forplantning

Vi lærer om kroppens anatomi og fysiologi, hvor vi har fokus på den overordnede opbygning og funktion af udvalgte organsystemer. Vi gennemgår hjertets opbygning og funktion og laver øvelse med dissektion af grisehjerter samt puls og blodtryk. Vi arbejder med fremlæggelser af udvalgte organsystemer i grupper. Derudover gennemgår vi sammen forplantningssystemet, hormonel regulering og ser på forskellige typer af prævention.
    
Materiale:

”Biologi i udvikling”, C-niveau, 2. udgave

- s. 28-32, 96, 102-103, 153-159, 160-174.   

Eksperimentelt arbejde:

- Dissektion af grisehjerter
- Puls og blodtryk


Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.

- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.

- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

-  Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

-  Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kost, sundhed og motion

Beskrivelse.
I forløbet arbejdes med kostens sammensætning og omsætning i kroppen.
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
- enzymer: overordnet opbygning og funktion.
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet).
- mikrobiologi

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.

Øvelse: McDonalds kostanalyse
Øvelse: Kostanalyse hjemme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodsukkermåling 03-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økosystemer og bæredygtighed

Beskrivelse.
I forløbet arbejdes med økologiens grundbegreber samt hvordan mennesket påvirker sine omgivelser.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet. (+nitrogenkredsløb).
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration.
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.

Øvelse: Biologisk bedømmelse af vandløbskvalitet (DVFI)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Makrofaunaindeks 23-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer