Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jesper Wøhlk Thambour, Laura Niebuhr McQueen
|
Hold
|
2024 bi/e (1e bi, 1e bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evolutionsbiologi, genetik og molekylærbiologi mv.
Vi lærer om arters udvikling og hvilke mekanismer der har betydning for evolution. Herunder gennemgår vi eksempler på artsdannelse, naturlig selektion og biologisk variation. Vi ser på og undersøger også organismers slægtskab. Vi arbejder med nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation. Herunder gennemgår vi proteinsyntesen, genregulering, eksempler på fænotyper, genotyper, dominante og recessive alleler og Mendels love om nedarvning. Vi laver forsøg med DNA-oprensning fra planteceller i kiwifrugter og blodtypebestemmelse. Celler, celletyper og membranprocesser også her.
Materiale:
”Biologi i udvikling”, C-niveau, 2. udgave
- s. 117-143, 195-206.
Eksperimentelt arbejde:
- DNA-oprensning fra Kiwi
- Blodtypebestemmelse
Skriftligt arbejde:
- Rapport til ”DNA-oprensning fra Kiwi”
- Journal til ”Blodtypebestemmelse”
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den genetiske kode
|
25-11-2024
|
Isolering af DNA fra kiwi
|
09-12-2024
|
Blodtyper
|
06-01-2025
|
Gærforsøg
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen, hormoner og forplantning
Vi lærer om kroppens anatomi og fysiologi, hvor vi har fokus på den overordnede opbygning og funktion af udvalgte organsystemer. Vi gennemgår hjertets opbygning og funktion og laver øvelse med dissektion af grisehjerter samt puls og blodtryk. Vi arbejder med fremlæggelser af udvalgte organsystemer i grupper. Derudover gennemgår vi sammen forplantningssystemet, hormonel regulering og ser på forskellige typer af prævention.
Materiale:
”Biologi i udvikling”, C-niveau, 2. udgave
- s. 28-32, 96, 102-103, 153-159, 160-174.
Eksperimentelt arbejde:
- Dissektion af grisehjerter
- Puls og blodtryk
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost, sundhed og motion
Beskrivelse.
I forløbet arbejdes med kostens sammensætning og omsætning i kroppen.
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
- enzymer: overordnet opbygning og funktion.
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet).
- mikrobiologi
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Øvelse: McDonalds kostanalyse
Øvelse: Kostanalyse hjemme
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukkermåling
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økosystemer og bæredygtighed
Beskrivelse.
I forløbet arbejdes med økologiens grundbegreber samt hvordan mennesket påvirker sine omgivelser.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet. (+nitrogenkredsløb).
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration.
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Øvelse: Biologisk bedømmelse af vandløbskvalitet (DVFI)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makrofaunaindeks
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65023966331",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65023966331",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65023966331"
}