Holdet 2023 bi/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jesper Juulsgaard Meyer
Hold 2023 bi/j (2j bi, 2j bi øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Genetik
Titel 3 Evolution og mikrobiologi
Titel 4 Kroppen - kost og sundhed
Titel 5 Hormoner og reproduktion
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Der er arbejdet med opbygning af pro- og eukaryote celler, cellemembranens opbygning og membranprocesser. Gennem forsøg har der været ekstra fokus på osmose.

Kernestof behandlet:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

Faglige mål:
-udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
-bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

Øvelser:
- Mikroskopering af planteceller (vandpest) og dyreceller (mundskrab)
- Forsøg med osmose

Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 14-18, 21-27
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Genetik

Der er arbejdet med DNAs opbygning og funktion, proteinsyntesen samt forskelle og ligheder mellem mitose og meiose. Derudover er der arbejdet med klassisk genetik gennem Mendels love, genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre, krydsningsskemaer, analyse af stamtavler og genmutationer.

Kernestof behandlet:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

Øvelser:
- DNA ekstraktion fra kiwi
- The blood typing game: https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
- Blodtypebestemmelse
- Undersøgelse af let iagttagelige egenskaber hos en selv (fx øjenfarve, hårfarve, tungerulning, PTC m.fl.)

Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 117-147
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Evolution og mikrobiologi

Der er arbejdet med Darwins evolutionsteori med eksempler på evolutionsmekanismer som naturlig selektion, artsbegrebet og artsdannelse. Desuden har vi været forbi klassifikation og stamtræ.
Derudover er der arbejdet med mikrobiel vækst, vækstfaktorers betydning og den mikrobielle vækstkurve. Endeligt er der arbejdet med udviklingen af resistente bakterier under inddragelse af betydningen af antibiotikabrug i landbrugets husdyrproduktion.

Kernestof behandlet:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed


Øvelser:
- Simulationsøvelse med naturlig selektion
- Bakteriepodning fra overflader og kimfald på EG

Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 33-43, 195-208
- Aktuel naturvidenskab nr 2, 2012 s. 10-13 artiklen 'Antibiotika til husdyr'
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kroppen - kost og sundhed

Der er arbejdet med de officielle kostråd og opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner, lipider og enzymer. Derudover er der arbejdet med fordøjelsessystemet og herunder tarmens og enzymers rolle i optagelsen af næringsstoffer. Endeligt er der snakket om hurtige og langsomme kulhydrater, insulin, glykagon og glykæmisk indeks.

Kernestof behandlet:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering

Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder

Øvelser:
- Amylase forsøg
- Blodsukkermåling (4 elever målt før og efter indtag af juleslik)

Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 19-21, 55-67, 72-84
- Opdaterede kosttråd fra: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad
- Forsøgsvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hormoner og reproduktion

Der er arbejdet med hormonel regulering, positiv og negativ feedback, sædcelle produktion, menstruationscyklus, befrugtning (herunder IVF), prævention og kønssygdomme. Desuden er der arbejdet med hormonforstyrrende stoffer.

Kernestof behandlet:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering

Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

Øvelser:
- Spredning af fiktiv kønssygdom
- Test for hormonforstyrrende stoffer med Kemiluppen

Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 153-184
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi

Der er arbejdet med fotosyntese, respiration, kulstofkredsløb, konkurrence (intraspecifik og interspecifik), abiotiske og biotiske faktorer samt disses betydning for økosystemer. Desuden er der arbejdet med fødekæder og energistrømme og elevernes økologiske fodaftryk er forsøgt bestemt.
Med fokus på åer og vandløb er der derudover arbejdet med vigtige abiotiske faktorer og tilpasninger til livet her samt brug af makroindeks metoden til at bestemme vandløbskvalitet. Endeligt er der arbejdet med biodiversitet.

Kernestof behandlet:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet

Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

Øvelser:
- Simulationsforsøg med fotosyntese og begrænsende faktorer via https://iwant2study.org/lookangejss/biology/ejss_model_photosynthesis/
- Fotosyntese i spinat
- Bestemmelse af økologisk fodaftryk via https://www.footprintcalculator.org/home/en
- Bestemmelse af vandkvalitet via makroindeks

Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 215-233, 237-250
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer