Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 bi/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Jesper Juulsgaard Meyer
Hold
2023 bi/j (
2j bi
,
2j bi øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Cellebiologi
Titel 2
Genetik
Titel 3
Evolution og mikrobiologi
Titel 4
Kroppen - kost og sundhed
Titel 5
Hormoner og reproduktion
Titel 6
Økologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Cellebiologi
Der er arbejdet med opbygning af pro- og eukaryote celler, cellemembranens opbygning og membranprocesser. Gennem forsøg har der været ekstra fokus på osmose.
Kernestof behandlet:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Faglige mål:
-udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
-bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Øvelser:
- Mikroskopering af planteceller (vandpest) og dyreceller (mundskrab)
- Forsøg med osmose
Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 14-18, 21-27
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Hej 2j, I modulet får I udleveret jeres lærebog og vi går i gang med biologi c. I kan med fordel genbesøge jeres NV-noter og evt. undervisningsbeskrivelse fra dengang. Måske det kan sætte gang i den biologifaglige tænkning. Jeg ser frem til at se jer
https://www.biologysimulations.com/cell-structure
Mikroskopering af dyre-, plante- og bakterieceller.docx
http://biu.dk/IA/BIU/KAP1/DenProkaryoteCelle/Figur3/ProkaryotCelle.html
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 14-18, 21-27
Læs side 14-18 om de forskellige celletyper og hvilke organeller eukaryote celler har. Fokuser på at kunne forklare, hvordan prokaryoter og eukaryoter adskiller sig fra hinanden. Forventet tid: 15-20 min.
Arbejdsspørgsmål_cellemembranen.docx
Læs side 21-24 om cellemembranen. Fokuser på at kunne gengive cellemembranens opbygning og forklare, hvad det betyder at den er semipermeabel. Desuden også hvad der driver retningen af diffusion over en cellemembran. Forventet læsetid: 15 min.
Øvelsesvejledning kartoffel-osmose første dag.docx
Transportprocesser.docx
Læs side 24-27 om transportprocesser og skriv følgende i elevfeedback:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Genetik
Der er arbejdet med DNAs opbygning og funktion, proteinsyntesen samt forskelle og ligheder mellem mitose og meiose. Derudover er der arbejdet med klassisk genetik gennem Mendels love, genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre, krydsningsskemaer, analyse af stamtavler og genmutationer.
Kernestof behandlet:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Øvelser:
- DNA ekstraktion fra kiwi
- The blood typing game:
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
- Blodtypebestemmelse
- Undersøgelse af let iagttagelige egenskaber hos en selv (fx øjenfarve, hårfarve, tungerulning, PTC m.fl.)
Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 117-147
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
DNA-molekylets opbygning.docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 117-147
Ingen lektie, men tag jeres biologibog med, da vi starter et nyt forløb op. I modulet starter vi med en test uden hjælpemidler omkring cellebiologi. Tag gerne en blyant med til denne.
Proteinsyntese figurer.docx
Læs om det centrale dogme (proteinsyntesen) i de angivne sider (s. 120-123). I vil møde flere nye ord, som vi arbejder med at få styr på i modulet. Prøv at kigge på figur 169 og figur 171, når I har læst. Disse arbejder vi med at kunne gennemgå for h
Øvelse - Isolering af DNA fra kiwi.docx
I modulet laver vi et forsøg med at ekstrahere (udtrække) DNA fra en organisme. Som lektie skal I ud fra figurerne på side 118-119 i jeres biologibog prøve at gennemskue om DNA har en positiv eller en negativ ladning. Skriv i elevfeedback hvad I find
Kromosomer og karyotyper.docx
I de angivne sider står der blandt andet om histoner, som vi fjernede med protease i fredagens forsøg for at få frigivet DNA. Som fokus bedes I prøve at gennemskue hvad forskellene er på mitose og meiose. Forventet lektietid: 15-20 min.
Opgaver om genmutationer.docx
Vi nåede ikke at arbejde med andre typer af mutationer i mandagens modul hvorfor det er lektie. Læs om andre kromosommutationer og genmutationer i det angivne og overvej hvordan de enkelte genmutationer har indflydelse på proteinsyntesen. Forventet l
Opgaver genetik og genetiske egenskaber.docx
Opgaver om monogen nedarvning.docx
Læs de angivne sider om nogle grundbegreber i den klassiske genetik. De vigtigste fagbegreber i teksten er skrevet med kursiv/skråskrift. Efter du har læst skal du udvælge to af disse fagbegreber og øve dig på at kunne forklare dem. Skriv kun de udva
https://www.colorblindnesstest.org/da/
Opgaver om nedarvningsmønstre.docx
Læs om hvordan man opstiller stamtræer for nedarvning. Fokuser på hvordan man markerer mænd, kvinder, syge og raske i stamtræerne ud fra figur 196. I modulet arbejder vi også med kønsbunden arv. Forventet lektietid: 20-25 min.
Arbejdsopgave mutationer og gelelektroforese.docx
Hvordan PCR fungerer: https://www.youtube.com/watch?v=NODrmBHHni8
Læs de angivne sider om genteknologiske undersøgelser. Det er svært, så gør jer umage! :) Fokuser på hvad der skal bruges til PCR og hvorfor man gør det samt hvorfor DNA's ladning og størrelse har betydning for resultaterne af en gelelektroforese. Fo
Blodtyper.pptx
Ingen lektie, men tag bogen med! :)
Øvelse_Blodtypebestemmelse.docx
Opgaver om blodtyper.docx
Læs om blodtyper i de angivne sider (s. 134-135), der samler op på det, vi arbejdede med i sidste modul. Fokus på at forstå og kunne forklare de nye fagbegreber, der er skrevet med kursiv i teksten. I modulet bestemmer I jeres egen blodtype.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Evolution og mikrobiologi
Der er arbejdet med Darwins evolutionsteori med eksempler på evolutionsmekanismer som naturlig selektion, artsbegrebet og artsdannelse. Desuden har vi været forbi klassifikation og stamtræ.
Derudover er der arbejdet med mikrobiel vækst, vækstfaktorers betydning og den mikrobielle vækstkurve. Endeligt er der arbejdet med udviklingen af resistente bakterier under inddragelse af betydningen af antibiotikabrug i landbrugets husdyrproduktion.
Kernestof behandlet:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
Øvelser:
- Simulationsøvelse med naturlig selektion
- Bakteriepodning fra overflader og kimfald på EG
Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 33-43, 195-208
- Aktuel naturvidenskab nr 2, 2012 s. 10-13 artiklen 'Antibiotika til husdyr'
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål_Opstart på evolution.docx
Ingen lektie, men tag bogen med :)
http://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/hvad-er-en-art/artsdannelse/index.html
Arbejdsspørgsmål_Artsdannelse.docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 33-43, 195-208
Lidt lang lektie, men med mange store figurer. Siderne handler om mange af de ting, som vi snakkede om i sidste modul, hvor vi langsomt startede op på evolution. Fokuser på at kunne definere naturlig selektion og forstå hvordan artsdannelse sker. For
Birkemåler spil
Naturlig selektion gruppearbejde 2j.docx
Simulation med evolution 2j.docx
Læs om Darwins finker og birkemålere, der er meget klassiske eksempler på evolution og naturlig selektion. I modulet arbejder vi med forståelsen af evolution på forskellige måder :) Forventet lektietid: 10-15 min
Der findes mange typer bakterier.docx
Arbejdsspørgsmål_Antibiotikaresistens.docx
How Evolution works
Løs først om problematikken om multiresistente bakterier (side 207-208), der er et eksempel på selektion som følge af menneskers antibiotikaforbrug. Læs derefter om positive og negative effekter af bakterier (side 33-37). Fokuser på at kunne besvare
Video fra sidst: The Evolution of Bacteria on a “Mega-Plate” Petri Dish (Kishony Lab)
Arbejdsspørgsmål_mikrobiel vækst.docx
Læs i de angivne sider om mikrobiel vækst og den mikrobielle vækstkurve. Fokuser på at kunne gengive hvordan bakterier deler sig, hvad der påvirker hastigheden af vækst samt hvad der sker i de enkelte faser i vækstkurven vist i figur 50. Forventet le
Bakterier på EG.docx
Antibiotika til husdyr biologi.pdf
Antibiotika i landbruget.docx
Vi laver forsøg og arbejder med mikrobiologi. Hav jeres biologi i udvikling bog med. Ellers ingen lektier.
Arbejdsspørgsmål_Kulhydrater.docx
Resultater fra forsøg aflæses. Tag jeres bog med :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kroppen - kost og sundhed
Der er arbejdet med de officielle kostråd og opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner, lipider og enzymer. Derudover er der arbejdet med fordøjelsessystemet og herunder tarmens og enzymers rolle i optagelsen af næringsstoffer. Endeligt er der snakket om hurtige og langsomme kulhydrater, insulin, glykagon og glykæmisk indeks.
Kernestof behandlet:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering
Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
Øvelser:
- Amylase forsøg
- Blodsukkermåling (4 elever målt før og efter indtag af juleslik)
Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 19-21, 55-67, 72-84
- Opdaterede kosttråd fra:
https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad
- Forsøgsvejledninger
Indhold
Kernestof:
image.png
De officielle kostråd .docx
Arbejdsspørgsmål_Kostens energigivere.docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 19-21, 55-62, 72-84
Læs om carbohydrater i de angivne sider. Fokuser på at kunne angive forskellene på mono-, di-, og polysakkarider samt hvilke carbohydrater mennesker ikke kan nedbryde. I modulet arbejder vi også med de andre makronæringsstoffer (proteiner og lipider)
Forsøgsvejledning nedbrydning af stivelse med amylase.docx
Enzymfigur og opgave.docx
Læs de angivne sider om enzymer, så vi er klar til at lave et enzymforsøg. Hav fokus på følgende: Hvad er enzymer opbygget af? Hvilken funktion har de? Hvad påvirker reaktionshastigheden?
http://biu.dk/IA/BIU/KAP5/Digestion/Digestion.html
Arbejdsspørgsmål_Fordøjelsessystemet.docx
Lektien ser omfattende ud, men af de angivne sider skal I fokusere på tyndtarmens funktion og næringsstoffernes optagelse (side 75-77). De andre sider kan I i højere grad skimme. Fokuser på hvordan og til hvad stivelse, protein og fedt nedbrydes (fig
Blodsukkerregulering.docx
sådan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=jI7GnBKGx3c
Nu skal man gerne have styr på opbygningen af de tre makronæringsstoffer (carbohydrater, proteiner og fedtstoffer) samt hvordan disse nedbrydes til deres mindste bestanddele gennem fordøjelsessystemet. Til modulet skal I læse om hvordan blodsukkeret
GI fra Biologi i Fokus.pdf
Tag bogen med. Vi snakker videre om sidste moduls fokus på blodsukkerregulering og diabetes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hormoner og reproduktion
Der er arbejdet med hormonel regulering, positiv og negativ feedback, sædcelle produktion, menstruationscyklus, befrugtning (herunder IVF), prævention og kønssygdomme. Desuden er der arbejdet med hormonforstyrrende stoffer.
Kernestof behandlet:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering
Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Øvelser:
- Spredning af fiktiv kønssygdom
- Test for hormonforstyrrende stoffer med Kemiluppen
Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 153-184
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål_Pubertet og hormoner.docx
http://biu.dk/IA/BIU/KAP7/MaleGenitals/MaleGenitals.html
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 153-184
Læs i de angivne sider om pubertet, hormoner og mænds kønsorganer. Skriv i elevfeedback hvilke hormoner der produceres i henholdsvis hypothalamus og hypofysen og hvilken form for feedback, der styrer testosteronproduktionen. Forventet lektietid: 25-3
http://biu.dk/IA/BIU/KAP7/FemaleGenitals/FemaleGenitals.html
Menstruationscyklus.docx
Efter sidste moduls fokus på hormoner og sædcelledannelse, fokuserer vi nu på kvinden og menstruationscyklus. Det er svært læsestof, så kom i gang i god tid.
Befrugtning og prævention.docx
Øvelsesvejledning_Kønssygdomme.docx
Lang lektie om prævention, så kom i gang i ordentlig tid.
Arbejdsspørgsmål_Ufrivillig barnløshed.docx
Undersøgelse_Hormonforstyrrende stoffer i hverdagen.docx
Side 173-175 handler om kønssygdomme, som I blot kan skimme, da vi arbejder med siderne i modulet. Læs side 176-179 grundigt og fokuser på at forstå figur 244. Tag også nogle produkter med (cremer, deodorant, shampoo, balsam, solcreme eller lignende)
Arbejdsspørgsmål_Kunstig befrugtning.docx
Vi arbejder med IVF behandling (reagensglasbehandling) og samler op på sexologi forløbet. Læs de angivne sider og fokuser på følgende: Hvad står IVF for? Hvilke hormoner bruges ved IVF behandling og hvorfor? Hvordan undersøger man risikoen for at fos
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økologi
Der er arbejdet med fotosyntese, respiration, kulstofkredsløb, konkurrence (intraspecifik og interspecifik), abiotiske og biotiske faktorer samt disses betydning for økosystemer. Desuden er der arbejdet med fødekæder og energistrømme og elevernes økologiske fodaftryk er forsøgt bestemt.
Med fokus på åer og vandløb er der derudover arbejdet med vigtige abiotiske faktorer og tilpasninger til livet her samt brug af makroindeks metoden til at bestemme vandløbskvalitet. Endeligt er der arbejdet med biodiversitet.
Kernestof behandlet:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Øvelser:
- Simulationsforsøg med fotosyntese og begrænsende faktorer via
https://iwant2study.org/lookangejss/biology/ejss_model_photosynthesis/
- Fotosyntese i spinat
- Bestemmelse af økologisk fodaftryk via
https://www.footprintcalculator.org/home/en
- Bestemmelse af vandkvalitet via makroindeks
Materialer:
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 215-233, 237-250
- Øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Energi i økosystemet.docx
Tag jeres biologibog med. Færdiggør også opgaverne fra sidste modul om kunstig befrugtning, hvis du ikke fik det gjort i modulet. De findes her nedenfor. I modulet skal I kunne præsentere jeres figurtekster inden vi går i gang med et nyt forløb.
Arbejdsspørgsmål_Kunstig befrugtning.docx
Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg med spinat.docx
Arbejdsspørgsmål_energi i økosystemet .docx
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 215-233, 237-250
Læs de angivne sider om energi i økosystemet med fokus på respiration og fotosyntese. Læs indtil 'Nedbrydning' på side 220. Det er de sider, der var baggrund for jeres fremlæggelser sidst, så nogle af siderne har I allerede læst i sidste modul. Fokus
https://www.footprintcalculator.org/home/en
Begrænsende Faktorer
Lektieuddybning:
Arbejdsspørgsmål_Iltoptagelse.docx
Kig studieplanen for biologi c igennem og skriv i elevfeedback senest torsdag klokken 21.00 hvilke emner/forløb, der har været mest udfordrende. Jo mere specifikke I er, jo bedre kan jeg planlægge noget repetition. I modulet får I info om hvordan en
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65024001597", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65024001597", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65024001597" }